Luleå HF

116706 inlägg · 888 ämnen

Gott & Blandat i hockeyvärlden

« · 557681 · » Till forumet

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
LeClair och Amonte utköpta av Philadelphia. Det vore coolt om LeClair skulle spela i Luleå tillsammans med Renberg igen.=).

haha knappast möjligt va.
Kommentera

Albert Hall:
hehe för en gångs skulle , tycker dom och expressen alltid lyckas få med massa fel i sina artiklar jag
Kommentera

WarhawK: Ok, AB hade lite fel då för en gångs skull... Bra av NHL att behålla sin icingregel.
Kommentera

Albert Hall:

Touch icingen är kvar , bara aftonblaskan som inte kollat bakgrunds faktan

Changes to icing

-A team that ices the puck cannot make a line change prior to the ensuing face-off.

-Touch remains in effect but linesmen will be given more discretion to wave off icing infractions if they are deemed the result of an attempted pass.

källa är länken som medföljer + nhl.com
Kommentera

Ruskigt många regeländringar i det "nya" NHL! En del verkar ju vara bra, men många ganska korkade. Exempelvis ska man nu införa dom där pajasstraffarna som vi har lyckats bli av med i es... Många av reglerna är annars direkta karbonkopior från hur vi har det här. Ingen red-line offside och ingen touch-icing. Jag som alltid föredragit touch-icingen.

Den största revolutionen är väl att målvaktsspelet begränsas, framförallt bakom mål. Blir det kuligare hockey då? Som den store Myllysbeundrare jag är så tvivlar jag. Sååå läckert när en målvakt sveper iväg en passning på 20-30 meter. Att deras skydd blir mindre är ju dock enbart positivt.

Att "spelförstörande momemt" ska bort har man hört förr. Det blir som det brukar. Oerhört petigt i början för att sen sakta tyna bort. Regeln om att det lag som slagit icing inte ska få byta gillar jag däremot. Hur rinkens måttändringar påverkar spelet ska bli intressant att följa.

Här är alla ändringar:

Redlineoffside försvinner. Det är nu tillåtet
med tvåzonerspass, precis som i elitserien.

Storleken på målvakternas benskydd, plock, klubbhandske och tröja minskar.

Inga oavgjorda matcher. Efter sudden death
blir det straffar, först i tre omgångar och om det
är oavgjort även då, sudden death-straffar.

Den internationella icingregeln införs.

Domaren blåser icing då pucken passerar
en förlängda mållinjen.

Avvaktande offside återinförs.

Mittzonen blir mindre.

Laget som slår icing får inte byta uppställning innan nästa tekning.

En spelare som startar ett slagsmål under
matchens sista fem minuter får matchstraff och
blir även avstängd i nästa match.

Nolltolerans för interference, hakningar och
fasthållningar.

En spelare som skjuter ut pucken över
plexiglaset i egen zon straffas med en utvisning.

(Saxat från Aftonbladet, läs även Wennerhoms åsikter i länken)
Kommentera

Linkan: Sånt ska vara avklarat i god tid innan :)
Kommentera

phillsky: Att man ens kan börja tänka tanken "flytta" när ispremären är :-) Förlåt Portello!?:-)
Kommentera

Linkan: Flytt före hockey???? va e de??? :)
Kommentera

Portello: tror löövvva jobbar då...men man får väl åka dit själv eller nå...
Kommentera

phillsky: självklart ska man dit men en del ska ju flytta då och prioriterar det före mycket dålig stil:-)
Kommentera

Linkan: Skiter björnar i skogen? har påven en luistig mössa? Klart man ska dit.
Kommentera

Linkan: Jo, jag hörde det av Lövva att ni var sugna på att åka dit. Mest troligt blir det inte så för mig.Får nämligen min nya lägenhet den dagen.
Kommentera

Portello: Ska du med den 1 aug på första träningen?? jag tänkte åka dit..
Kommentera

Albert Hall: Och nu är det äntligen klart att det blir spel i NHL till hösten.Underbart.

Och tydligen har Wallin bestämt sig för att fullfölja sitt kontrakt med Carolina för att sedan skriva ett långtidskontrakt med Luleå.
Kommentera

Så är då också Roger definitivt klar för Italien.
Kommentera

Albert Hall: Var det inte Brunico som det talades om tidigare, vad gäller Strömwall alltså. Fast Bolzano kanske hade trevligare öppettider på kansliet.
Kommentera

Portello:

Kul! Nu får man ett hockeylag att hålla på i Italien också. Åkerström är jag inte orolig för, han kommer säkert att göra sitt jobb. Men är Strömwall verkligen ett tränarämne? Nåja, densomleverfar.se...
Kommentera

Albert Hall: Det är nu klart att strömwall kommer att träna Bolzano nästa säsong.Där kommer med största sannolikhet även Åkerström också återfinnas.
Kommentera

Albert Hall: Ojdå, det är så länge sedan som man beslutat sig för prishöjningen på de platserna. Tja, nånting måste de väl skriva om, om inte annat kan man ju skylla på solsting om något blir galet ;)

Undrar förresten vilken elitserieklubb som har de billigaste respektive dyraste seriekorten, fast det känns som att jag har undrat det tidigare också.
Kommentera

Paddan:

Nyhetstorka var ordet. Prishöjningen på de 2-300 bästa platserna har varit känd i över ett år. Nu blir det plötsligt stora rubriker i media. Som Robhed skriver så är dessa plaster främst avsedda för sponsorer. Jag känner privatpersoner som har suttit på dessa platser och bytte redan till förra säsongen, trots att de då inte var särskilt dyra, eftersom de visste om "chockhöjningen". Detta för att vara tidigt ute vid val av ny plats.

Min stol har blivit höjd med 200 spänn. Jag betalar 4195 kronor för den (tror jag). Det är ändå en mycket bra plats. Alldeles för billigt enligt mig. Bra hockey kostar, om man inte är villig att betala så finns det ju billigare alternativ. Man går ju till exempel in gratis på juniorerna, om man vill kolla A-lags hockey så kan man åka till Boden eller Piteå och betala en spottstyver.
Kommentera

robhed: Det var väl nästan det jag förstod, att man beslutat sig för att höja priserna på de mest attraktiva platserna.

För egen del är jag lite fundersam över prisutvecklingen, betalar själv 4800 för ett säsongskort i Kempis en ökning med 600 kronor från föregående säsong, om jag inte minns helt galet. När den nya arenan står färdig i hamnen i Örnsköldsvik säsongen 2006-2007 kommer priserna att börja på 5.500 kronor för ett säsongskort. Känns just nu som att det blir ståplats den säsongen, om jag är kvar i Övik.
Kommentera

Paddan: Om jag fattat allt rätt så är det stor efterfrågan på de bästa (mittersta) platserna, därför har LHF höjt priserna rätt ordentligt på dom för att kunna dra in mer kosing. Problemet med detta är primärt för privatpersoner, för ett företag spelar det nog inte speciellt stor roll. När då privatpersonerna som inte är beredda att betala det dyrare priset tar en annan plats i arenan så kan LHF knyta upp sponsorer som annars kanske inte tyckt det varit värt att skaffa säsongskort om de inte kan erbjuda sina kunder riktigt fina platser i samband med representation. Jag tycker synd om de enskilda privatpersonerna som nu 'tvingas' bort men det gagnar LHF ekonomiskt så därför tycker jag att det är värt det.
Kommentera

Paddan: Prishöjningen har varit känd länge. Det är bara de dyraste platserna som stigit så här mycket och dessa säljs fortfarande bra. Övriga platser fick en mera normal höjning.
Att det kom upp denna vecka beror säkert på att lokaltidningarna hade lite nyhetstorka (det stod där först)

Bra hockey kostar! :-)

Kommentera

Albert Hall: I dagens Expressen basunerar man ut PRISCHOCKEN i en av rubrikerna i Sportexpressen och det handlar om att de dyraste säsongskorten i Coop tydligen höjs från 4.295 kronor till 7.000 kronor denna säsong. Sker samma procentuella utveckling även på priserna på de andra säsongskorten, eller är det bara de som är innehavare av de dyraste platserna som fått "ta smällen"?
Kommentera

LL: lite mer info på den här länken .
Kommentera

Nu ska du inte vara sån LL.Klart det är så, Aftonbladet är ju kända för att alltid ha rätt.... Eller hur det nu var.
Kommentera

Poffa: å andra sidan är den där notisen antagligen bara resultatet av att någon på AB har suttit och surfat lite på någon ryktessida. Det är ju inte direkt någon uttömmande information de bjuder på :-)
Kommentera

Portello: instämmer, tack och lycka till till Roger!
Kommentera

Poffa: Tror inte på det före det är klart.Men visst hoppas man att dom har rätt den här gången.
Kommentera

Portello:

Och enligt skvallerpressen är Bartecko nära at skriva på med Luleå.

Kommentera

LL: I dagens Nsd står det att Åkerström är muntligt överens med det italienska laget Bolzano.
Det är bara att tacka Roger för en lång och trogen tjänst samt önska honom lycka till.
Kommentera

LL: Glöm inte vad spelarna själv sa. (Vi har en större trygghet bakåt nu med Fernandez i mål)
Kommentera

Kickan: vi blir nog aldrig överens om betydelsen av Fernandez, men jag hävdar att han starkt bidrog till att det vände. Visst släppte han en hel del enkla puckar men försvarsspelet som sådant blev tryggare med Manny i kassen därför att utespelarna kände ett större förtroende för honom. Det är ju också bara att titta på statistiken - efter Mannys intåg släppte vi in ungefär ett mål färre per match i snitt och det är en ganska remarkabel förbättring mitt under en säsong. LHF:s problem var dessutom egentligen inte offensiven för vi gjorde rätt många mål (bara VF, LHC och TIK - lag 1, 2 och 3 i tabellen) gjorde fler mål än LHF totalt, så jag är mycket tveksam till om Satan hade varit en bättre värvning än Manny Fernandez. Vi vet inte heller om Satan hade haft rätt inställning; det var ju en och annan NHL-spelare som definitivt inte hade det.
Kommentera

Albert Hall: Typ när Satan var till 99% klar (det enda som saknades var i princip landningen på Kallax) man Johan tvingade fram Nannyn istället. En Nanny som var sämre än de målisar vi redan hade.

Det finns fler grodor. Dessutom har han egentligen inte ett skit med värvningarna att göra. Det ankommer inte på klubbdirren att sköta sådant, men det tror jag aldrig han insåg. Han trodde han kunde sköta allt, inklusive värva spelare och tränare utan andras inblandning. Hade han varit läskunnig och läst arbtesordningen ordentligt så hade han fattat att det inte är hans uppgift. Ändå försökte han tvinga sig till den uppgiften, med rejält dåligt resultat i de fall han inkräktate på andras uppgifter.

Jag är till och med glad för att han har sagt upp sig. Föreningen lär slippa kampen för att bygga upp ännu fler falanger iom det. En pakt kan klubben bemästra. Flera pakter leder till totalt kaos och ruin för föreningen.
Kommentera

Paddan:

Jag tror inte det gör varken till eller fån. (Fån är inte felstavat.)
Kommentera

Albert Hall: Varför inte ta varandra i hand också och sjunga "We shall overcome"... ;)

Kommentera

Portello:

Maffia är ett fjantigt uttryck. Vad det rör sig om är ett antal människor som vill Lulehockeys bästa. Om dom har rätt eller fel i det långa loppet har jag dock ingen anining om. Jag vet för lite. Fast Johan har nog inte haft rätt i precis alla lägen. Åtminstone ett värvningsärende kan jag med säkerhet fastställa att han haft fel, däremot ids jag inte dra upp det här.

Johan Strömwall är däremot närmast en legend i Luleå HF. Jag tycker att vi gemensamt tackar honom för hans insatser i föreningen och önskar honom lycka till i hans fortsatta liv. Jag är övertygad om att han lyckas vad han än företar sig. Hans tröja ¤12 kommer naturligtvis alltid att finnas upphängd i vår huvudarena vad som än inträffar.

Som alternativ till Johan så vill jag ju inte ha Mosesson. Hellre då Ingemar EK i BBK.
Kommentera

LL: Sen är det nog svårt att plocka in en person med kopplingar till Plannja eftersom det i vissa fall kanske handlar om att locka över sponsorer från just basketen till hockeyn.

Det skulle säkert funka att ta in en duktig ledare från nån annan klubb, men då ska denne nog inte ha några kopplingar till andra lokala föreningar. Lite som när man tog in Sunken.

Jörgen Eriksson vore någe för Luleå Hockey, men han tjänar nog för bra på kommunen för att det skall vara intressant, kanske gör han oxå mer nytta för LHF på den posten än han skulle göra om han inte satt som utvecklingschef i kommunhuset.
Kommentera

Portello: Johan Håkansson är å andra sidan en Plannja-frozare av stora mått (inget fel i det förvisso, men det bör tas i beaktande när hans krönikor läses) och jag är tveksam till att Mosesson skulle vara ett namn för Luleå Hockey. Att jag är tveksam baserar jag på vad jag hart hört om honom från personer som står Plannja Basket mycket nära - de uttryckte det ungefär som "det är många som har fått städa i det tysta efter Mosesson och gjort det verkliga jobbet inom Plannja" (inte ordagrannt men med den innebörden). Om det är sant så är han definitivt inte rätt person för Luleå Hockey.
Kommentera

Bolivar: I dagens Nsd så har Johan Håkansson skrivit en krönika där han förslår att Luleå ska försöka värva Plannjas Lars Mosesson samt ge honom ca 100,000 i månaden.

Skulle Mosesson kunna var en bra ersättare för Strömwall?
Kommentera

Portello: Ja, spekulationerna lär ju fortsätta. Helt klart så har ju inte TK gjort det lätt att vara klubbdirektör. Om det bara är det eller om frun vill söderut är ju svårt att veta.
Kommentera

Bolivar: Där ser man.Är ju bara hoppas på att LL har rätt.
Undra vad det är som gör att han slutar? Kan det vara en schism med TK måntro?
Kommentera

Bolivar: jag hoppas att det här inte kommer som en överraskning internt i föreningen så att man redan tidigare har kunnat sondera terrängen efter nya klubbdirektörer. Antar att det lär komma mer information inom kort.
Kommentera

Portello: Och nu har Johan Strömvall bestämt sig för att sluta som klubbdirektör.

Synd, Johan hade lite idéer och verkade ha rört om en del. Nu blir det att jaga en ny klubbdirektör..

Kommentera

Och nu är det klart att även Johan Karlsson lämnar Luleås J20 lag för Asplöven.Sedan tidigare så är även Christoffer Brännström klar.

Källa: www.hockeycentralen.se
Kommentera

Pätr:

Nej, inte Kuceraklass. Kucera var en världsartist när han var som bäst. Det är inte den här killen.
Kommentera

Verkar som det kan bli en del tjecker i Luleås lag till vintern. Frågan jag ställer mig: Jiri Kucera klass eller inte? (för visst var han tjeck?)
Kommentera

knaskamilla:

Mars 2004.
Kommentera

Albert Hall:

Hoppas du sökt längre bakåt än till mars, bara.
Kommentera

« · 557681 · »