Luleå HF

116706 inlägg · 888 ämnen

Gott & Blandat i hockeyvärlden

« · 1255923 · » Till forumet

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Uno Gordon: Nu verkar ju duon bli Rautio/Nilsson och det känns inte alls bättre utan snarare sämre.
Modig var ju tveklöst en av lagets bättre spelare efter Jul och framförallt OS-uppehållet.

Luleå befinner sig i en lose/lose-situation på målvaktssidan just nu, antingen visar det sig att Nilsson håller och utvecklas till en så bra målvakt han har potential till, redan nästa säsong och därmed försvinner till Islanders och NHL året efter, eller så håller han inte alls för trycket och vi får ett ännu större problem på målvaktssidan jämfört med årets säsong.

Just nu känns det inte som att Luleå har någon plan på hur man bygger laget, vi känns rätt svaga i alla lagdelar för tillfället.
Kommentera

Lindberg Råkkar: Tufft i KHL!
Hur var Kapus hos er, nåt at ha, elr "dussinlirare"?
Kommentera

Enligt AB förhandlas det med Krisse och Chabada. Helt ok att behålla dom. Tror att Chabada kan komma mer till sin rätt nu när vi byter tränare.
Kommentera

zigge: Han var ju inte här speciellt länge, kom ju som någon sista minuten värvning innan fönstret stängde och var väl på den tiden med i slovakiska landslaget. Han gjorde väl inte alls bort sig utan var en hyffsad offensiv kraft.
Luleå hade väl en del planer på att behålla honom om jag minns rätt men förmodligen var han väl för dyr då.
Vad han håller för klass idag som gammal gubbe har jag svårt att uttala mig om, men killar som Stumpel och Palffy höll ju toppklass i OS så han kanske går i deras fotspår och åldras med värdighet på isen :)
Kommentera

Bolivar: Ja Chabada borde bara en sådan spelare som absolut gynnas av att spela en hockey som bygger på att hela tiden åka skridskor och tänka offensivt. Under Leners tid och tillsammans med Hynning så gjordes det ju massa poäng från hans sida på framförallt spelvändningar och nu när han slutat ta en massa utvisningar i offensiv zon så ser jag inga problem med att Chabada stannar, men han behöver verkligen få igång sin målproduktion igen.

Att ge upp Berglund vore rent idiotiskt, det finns väl i alla fall 4 stycken backar som man kan göra sig av med före honom. Man kan ju börja med dom två som alltid går skadade och bara deltar i typ hälften av matcherna.
Kommentera

Lindberg Råkkar: Kapus hade rykte om sig att vara en strulig snubbe som inte pratade ett ord engelska, men inget av det visade sig stämma. Han pratade väldigt knagglig men fullt förståelig engelska och särskilt knepig verkade han inte heller vara. Han gjorde en helt ok insats och satte/spelade fram till ett par viktiga baljor och var en av lagets bästa spelare under sina ca tre månader i laget, men han var precis som du säger för dyr för att behålla.
Kommentera

LL: Skall man ha importer skall de vara lagets bästa spelare annars är de kass.

Såvida de inte lovande junisar typ
Kommentera

Jesper Jonsson: Kapus var ju mer eller mindre en panikvärvning, han var väl om jag minns rätt en ersättare för Skuggan som tvingades lägga av mitt i säsongen.
Kommentera

AIK tillbaka. Då vet vi vilket lag förutom SSK som vi får kriga med om tionde platsen. Ett pånyttfött AIK kanske satsar. Hade kännts tryggare med ett landsortskag som Rögle eller Leksand som bottenkonkurent.
Kommentera

Hannu Neimi: jag tycker det är trevligt med aik tillbaka.
Det blir dessutom enklare resor än om ett gäng som rögle el leksand tagit platsen.

Dessutom en massa extra matcher för alla stockholmsbaserade lulefans att kolla.
Kommentera

Jesper Jonsson:

Få se nu hur länge det tar innan Luleå presenterar Rönnqvist som ny tränare. Det är ialla fall klart att han lämnar Almtuna.

Kommentera

Portello:

Pratade med en jobbarkompis som sa att om Simensen blir tränare skall då fan inte jag se nån match med AIS nästa säsong. Rönnqvist är sjukt populär i Uppsala.

Kommentera

Berglund till FBK, känns ju inge vidare det här.
Tappa en kille som gjort nästan 50 poäng på 2 säsonger utan att ens vara som bäst. Medans vi värvar sopor från allsvenskan och Norge.

AVGÅ OSTEN!!
Kommentera

Lindberg Råkkar: Osten som sportchef skapade förväntningar som han ej kunnat leva upp till. Visst, han kan inte trolla med knäna ekonomin begränsar men hans värvningar har hållit samma klass som den förhatade maffian.
Kommentera

Hannu Neimi: Men nu säger NSD att Fransson är klar, för FEM(5) år. Fantastiskt, tycker jag i alla fall.
Nu vill jag ha Chabada kvar också så är jag nöjd.
Kommentera

Bolivar: Har han en klausul som ger honom rätt att bryta om vi spelar allsvenskt 2011-12? :)
Självklart är det roligt att Fransson stannar, dock krävs det ju att han fortsätter på samma höga nivå eller gärna att han blir ännu bättre.

Tyvärr gör det ju inte laget bättre till nästa år eftersom han redan var våran spelare. Dom andra nyförvärven är ju mestadels dvärgar som inte väger något och det ser jag som ett stort problem, så fort matcherna börjar gälla något är man chanslös. Det ser vi på alla nivåer, Leksand var större och tyngre i J20 och det gav utdelning. Idag i U18-finalen såg vi ett USA som var större, tyngre och starkare vilket gjorde Sverige chanslösa.
Ju tuffare matcherna blir desto svårare är det för små spelare att hävda sig och kunna fortsätta vara kreativa. På seniornivå är det i stort sett omöjligt att nå framgång med ett småväxt lag. Där har vi ett stort problem som vi tydligen verkar ignorera när vi värvar spelare.
Kommentera

Bolivar: Finns även på hemsidan! Kors i taket! Nu återstår det bara att se om han verkligen blir kvar i fem år. Har en viss känsla att han har rätt att bryta för KHL och NHL.
Kommentera

Portello: kan lira ett år och sen dra vart han vill när vi rasar ur ES
Kommentera

Jesper Jonsson: PK om 30 minuter. Vad händer då? Dom presenterar kanske att Kim Karlsson är klar för try out och sedan är det klart.

Sedan säger osten ungefär så här: "-Vi kanske har klart med fler spelare, mer säger jag inte"

Kommentera

Portello: Nu sades det väl mer på presskonferansen men ingenting som får modet att stiga
Kommentera

Portello: Tunga namn. Ni blir farliga nästa säsong.
Kommentera

distanserad: Japp, akta er. Förresten, när tar ni ert första guld?
Kommentera

Portello: Tänkte ta det samma år som ni ramlar ur ES. D.v.s. troligen nästa säsong.
Kommentera

distanserad: du menar att det är vi som hindrar er?

Nå lycka till
Kommentera

distanserad: Och jag som trodde att ni skulle vinna iår. Eller året före det. Eller vete tusan om jag trodde det. Men många LHC:are gjorde det. Lycka till mot guldet nästa säsong.
Kommentera

Portello:

Du glömde deras roliga slogan:

"Guldet ska hem!"

Har det någonsin varit där? (A)

Kommentera

Portello: Den som väntar på nåt gott. Har oftast jävligt ont i magen. Men det är väl lite av tjusningen med hockey antar jag. 

Lycka till själv. Ska bli spännande att se alla era värvningar ånga mot guldet. Eller vad det nu satsas på i obygden. 

Kommentera

distanserad: LHC som har siktet inställt på Oscar Steen och Andreas Molinder ska väl inte peta i andras ögon med hänvisning till deras värvningar?
Kommentera

spud:Skillnaden är den är att det fortfarande är rykten. Och att värva 1 eller möjligtvis 2 sådana spelare kan ha ett bra syfte - att komplettera en färdig stomme. Att värva 6 stycken dussinspelare (snällt uttryckt) med högst tveksamma meriter - och därmed bygga hela laget kring dessa - är däremot svårt att se något wow i. 

Nu såg jag att Luleå verkar lägga alla resurser i en spelare som är på ingång. Kanske kunde man spekulera i om de pengarna inte hade gjort sig bättre utspritt på 3-4 hyfsat kvalitativa spelare, istället för 1 stjärna och 6 dussinspelare. Men men, det finns säkert en bra tanke bakom och vi får hoppas att scouterna har mer på fötterna än vad jag har. Men va fan, man måste ju få hugga lite. 

Kommentera

distanserad: Guld tror jag inte på. Inte en chans. Det är slutspel som gäller. Tror inte att ni vinner guld nästa år heller. Och hur är det med ekonomin? Inte för att man ska tro på allt expressen och aftonbladet skriver men det verkar ju som att ni har rätt höga kostnader. Trots att ni hyr ut Wienis och nu även Mårtensson.
Kommentera

Portello: Tja, enligt uppgift gör vi ett noll-resultat i år, så det får väl anses ok med den spelarbudgeten. Nu lär den sänkas en del till nästa år. Såg nu att Holmqvist är klar och får 70 lök (från 260 i djurgården) i lön. Därmed kanske man kan ta död på att alla spelar i LHC för höga löner. Nu har han iofs en dålig säsong bakom sig, så hans värde har väl minskat drastiskt. Hur som helst - han ersätter Jocke, som hade bra jävla mycket mer i månaden. Molinder som sägs vara klar lär heller inte lyfta några större summor. Lägg därtill att vi lyfter upp och ger mer speltid till Juniorer, så blir nog lönebudgeten betyldigt lägre nästa säsong. Om det betyder att vi inte har chans på guldet? Nja, vet inte. Vi har ändå stommen kvar. Det luriga är nu att hitta en Mårtensson. Och ev. en Hlinka - även om den siste inte direkt rosade marknaden i slutspelet. Lägg därtill att vi får en kompetent tränare som kan lyfta våra dussinspelare till en lagmaskin. Det kunde inte direkt vår förra tomte.
Ekonomin är så vitt jag vet inte någon fara med. Det grinas mest över hallhyran. 
Föreningen är väldigt välskött så jag har fullt förtroende på att man har koll på ekonomin. Uthyrningen av Weinis och Mårten är ju fantastisk - det gör ju att vi får in profiler i ES i form av Hlavac, så att någon kan klaga över det fattar jag inte. Alternativet är ju att vi släpper i väg dem utan att några pengar kommer tillbaka in i ES. Här bör LHC rosas för sitt arbete.
Kommentera

spud:

Enligt den här bloggen går Luleå Bet på Cervenka!

Kommentera

Jahapp
Blev tummetott som vanligt när det gäller Luleå Hockey, någon finsk dvärg som har snittat 0.5PPG under sin karriär i finska ligan.
Sure 30 mål denna säsong låter bra, fast alla tidigare år har han haft riktigt dåliga år efter han presterat bra.
Å Lindqvist skickar man bort :(
Vilka ska spela centrar nästa år?
Abbot-Olausson-Lavander??-Burra??
Känns en aning tunt måste jag säga.
Kommentera

Lindberg Råkkar: Gnuggeri tralallala gnuggeri tjohoppsansa.
Inte direkt att man längtar till hösten
Kommentera

Hannu Neimi: Och Lidhammar klar för Bofors. Tror det är nyttigt för honom att ta något eller några år i allsvenskan. Lycka till i Boford Micke!
Kommentera

Portello: Eftersom Luleå aldrig haft några planer på att låta honom ha en offensiv roll är det givetvis bra han rör på sig om han vill utvecklas som spelare.
Sen ur LHFs perspektiv kan man ju undra om spelare som Meijer, Kim Karlsson eller någon annan av dom nya kommer uträtta nå mer än Lidhammar i en 3:e eller 4:e femma?
Så i slutändan handlar det kanske om att man byter ut en lokal egenfostrad produkt mot någon utifrån(Kim borträknad då han ju faktiskt är från fyrkanten).
Kommentera

Verkar som man gått in för korta spelare i år.
Han är nog en bra värvning.
Kommentera

horcoff: och dvärgar har ju inget att hämta
det vet vi ju av erfaranhet

Klart om alla är som omark kanske. Men då lär de väl inte passa varann
Kommentera

Jesper Jonsson: Så har man sett en period av Sverige - Norge. 2-0 till svenskarna men norrmännen hade med lite tur kunnat ha ett eller ett par mål.

Lars Lökken Östli som ska spela i Luleå nästa säsong blev ordentligt bortgjord vid det svenska 1-0 målet.Av det lilla man har sett av hoinom är inte det defensiva spelet hans styrka. Dock så får han spela i PP. Ska bli intresasant att följa honom det här Vm:et.

Kommentera

Portello: tycker det är roligast att Råkkarns antihjälte grottmannen Lauman-Ylven nu har både OS och Vm på meritlistan.

Det kunde man aldrig ana när han lira j20
Kommentera

Jesper Jonsson: Verkar som det är slutspelat för Chabada i Luleå. Undra vad det blir istället?
Kommentera

Portello: Han är klar för 2 år i Södertälje. Trist, jag gillade Chabada.
Kommentera

Bolivar: Han kommer konkurrera med Almtorp om poängligan då.

Och de kommer hjälpas åt att spela luleå ur serien
Kommentera

Jesper Jonsson: och nu har det tydligen spårat ur totalt.

Vi värvar ytterligare en kille från lamtuna och skeppar Robin som hittils var enda spännande förvärvet.

A V G Å säger jag bara.
Kommentera

Jesper Jonsson: Väldigt konstigt agerande. Han passade väl helt enkelt inte in i dvärgfilosofin att ingen spelare på isen får vara längre än Bulan i år.
Kommentera

Lindberg Råkkar: Frallan känns ju i det närmaste förlorad. Man pratar om Rahimi som "ersättare" på backplats. Inget ont om honom men om det är aktuellt känns det inte så roligt. Jag hade t.ex kunnat se Rahimi istället för våra två skadebenägna Jo(h)nssons men inte som back istället för Fransson.

Utöver det så verkar Anders Nilsson ha blivit erbjuden nhl-kontrakt och eftersom dom tog över finnen redan ifjol som gick i rundan före så är det väl inte så långsökt att dom vill plocka över även Nilsson och köra dom som en duo i AHL. DiPietro sitter ju på ett livstidskontrakt med klubben men det återstår väl att se om han blir 100% återställd från sina skadebekymmer, skulle det visa sig att han inte blir det så innebär det ju att Islanders har ännu större anledning plocka över Nilsson för att snabba på hans utveckling och anpassning till spelet där borta.

Överhuvudtaget så är detta "bad news" för Luleå Hockey, marknaden svämmar ju inte över av kompetenta målvakter precis och det kan ju innebära att vi får inleda säsongen med Rautio i mål och Lassinantti som backup.

Jag måste säga att börja kännas rätt svårt att se hur detta ska kunna sluta bra.
Kommentera

Lindberg Råkkar: Frågan är hur det ser ut.
Måste han signa och fara över nu? Klart vill de och han ja då skall han ju fara. Minst på campen iaf.

Och det är ju säsong här

Men om han är inställd på spela 1 år till och sen endå dra
Men klart han kanske inte har kontraktserbjuande för det scenariot. Och de kanske inte behåller rättigheterna heller?
Kommentera

Jesper Jonsson: Nilsson blir i alla fall kvar. Skönt.
Sedan har Curt Johansson fått mandat på årsmötet att gå med i utbrytarligans utredning. Själv är jag mycket skeptisk till detta. Tycker man borde satsa lite långsiktigare på hockeyns CL istället.
Kommentera

Bolivar: och ejdern flyger sin kos
Kommentera

« · 1255923 · »