Luleå HF

116706 inlägg · 888 ämnen

Klara spelare vi en NHL lockout

« · 415757 · » Till forumet

Klara spelare vi en NHL lockout
NHL strejken börjar allt mer bli ett faktum. Lagen börjar förstärka allt mer med spelare från andra sidan Atlanten. Främst svenskar men även en å annan Nordamerikan hittar man. Dessa spelare är klara för respektive klubbar:

Brynäs:: Ingen

Djurgården: : Nils Ekman, Marcus Nilsson, Mats Sundin (efter jul) och Daniel Tjärnqvist

Frölunda:: Daniel Alfredsson, Per-Johan Axelsson, Christian Bäckman och Samuel Påhlsson

Färjestad:: Ingen

HV 71:: Ingen

Linköping: : Kristian Huselius, Mike Knuble, Brendan Morison och Hendrik Tallinder

Luleå:: Tomas Holmström, Mattias Öhlund (tidigast i november) och Nicklas Wallin

Malmö:: Kim Johnsson

Modo:: Peter Forsberg, Marcus Näslund, Daniel Sedin, Hendrik Sedin, Mattias Timander, Niklas Sundström och Mattias Weinhandl (tveksam)

Mora:: Daniel Cleary och Shawn Horcoff

Södertälje:: Nicklas Hävelid och Dick Tärnström

Timrå:: Fredrik Modin och Henrik Zetterberg

Det kommer säkerligen att dyka upp fler spelare i ett flertal klubbar. Hurvida det blir strejk eller inte beslutas den 16 september klockan 06,00 svensk tid. Alllt pekar däremot mot att det blir strejk.
Kommentera

Sv: Klara spelare vi en NHL lockout
Lövva:

Modo tjänar helt klart mest på strejken i nuläget, tätt följda av Frölunda tycker jag. Sedan tycker jag faktiskt att Luleå kommer om vi nu får Holma och Öhlund också vilket ju inte är helt klart. Djurgården kommer naturligtvis också att tjäna mycket, men allra mest när och om Sudden dyker upp.

Jag tror inte att det är bra att ta in alltför mycket spelare som inte känner de övriga i laget. Risken finns att det blir en främlingslegion av det hela som det kan ta månader att spela ihop. Sen kan ju konflikten plötsligt upphöra, och vips så...

Om det blir konflikt och den varar hela säsongen så undrar jag tamejfan om vi inte slipper kvalserien. Vem ska till exempel flytta Holma från framför motståndarkassen i PP?

PP1: Öhlund, Obsut, Nordqvist, Rönnken och Holma. Inte så dåligt.
Kommentera

Albert Hall:

Jag tycker att det finns ett par nanm som lyser lite extra på den där listan. Foppa och Näslund i all ära, men dom jag är mest rädd för är Holma och Sudden...

Kul att få se NHL-killarna, men säsongen känns ändå lite märklig iom att man inte vet om dom försvinner helt plötsligt. Surt för lagen som kommer ha första och andrakedjor som består av NHL-killar när NHL drar igång igen.
Kommentera

Dysso:

Kan du säga som håller på ett lag som inte blir nämnvärt förstärkt av en massa NHL-busar! ;-)

Men visst är det en risk att överlåta allt ansvar på en massa spelare som plötsligt kan försvinna som en avlöning Men vi i Lule har som sagt inte råd att låta bli.
Kommentera

Albert Hall: Nu kommer garanterat alla säga emot mig totalt men jag hävdar att de lagen som tjänar mest på en NHL strejk förmodligen kommer att bli Brynäs, Färjestad och HV 71.

Eftersom med strejken kommer även en ovishet. Vem vet hur länge den blir. Det kan ju bli allt mellan 1-18 månader. Vilken tryghet innebär det för klubbarna, eller spelarna???
Kommentera

Albert Hall:

Nej, men ni tar åas in 2-3 spelare. Det tycker jag är helt ok, men när det börjar bli mer så ställer jag mig ytterst tveksam.

Jag skulle inte gråta blod om HV tog in 1-2 spelare, men blir det mer så är jag inte glad, oavsett namnen på spelarna. Tar dom inte in någon så är jag nöjd ändå...
Kommentera

Lövva:

Visst kan du ha rätt. Men samtidigt har man inte råd att tacka nej heller.

Men tänk er scenariot att det INTE blir konflikt. (Ja, jag tror nog numera också att det blir en sådan, jänkarna är dummare än jag trodde.) Många lag har ju ett par platser kvar att fylla i ett sånt läge, de "lediga" spelarnas antal sjunker som en sten. Då blir det nog huggsexa...
Kommentera

Dysso:

När det gäller antalet så tror jag också att det spelar roll VILKA spelare man tar in. Titta på Modo, eller för den delen Lule, man tar in spelare som redan sommartränat med laget och i princip känner alla. Skillnad det mot att flyga in jänkare som man inte känner alls eller vet särskilt mycket om.
Kommentera

Albert Hall:

Jo, det kan jag hålla med om. Men med många spelare har man fortfarande problemet att man har halva laget matchotränat om NHL drar igång igen.... Med två spelare är det inget problem, möjligtvis tre, men sen känns det som om det blir tufft att komma igång.
Kommentera

Albert Hall: jag tycker ändå att alla klubbar har agerat ganska förståndigt vad gäller NHL-spelare. Risken finns ju också, utöver det du nämner, att man får ett gäng spelare som tänker "ja, vad fan, klart man kan glassa runt lite i elitserien ett tag så man har något att göra", men eftersom nästan alla spelare har någon anknytning till den klubb de går till så är nog den risken ganska liten.

Om det blir, kanske med något undantag, de nu aktuella hemvändaruppställningarna (dvs om alla "kanske" faller på plats) för de olika lagen så kommer Luleå med allra största sannolikhet att slippa kval. Brynäs och MIF kommer att få ganska stora problem mot alla lag utom möjligen Mora om de inte får in fler förstärkningar.

(Givetvis gäller det här under förutsättning att konflikten varar hela säsongen)

Nå, än är jag inte helt övertygad om att det blir någon långvarig konflikt. Det tror jag först när det är ett faktum.
Kommentera

§ 4:4 SPELARÖVERGÅNG/AVKORTNING AV SPELARREGISTRERING

Spelare som representerar en förening enligt TB 4:1 kan under tiden 16 maj – 24 september 2004 byta förening om alla tre parter är överens d.v.s. om spelaren, den förening spelaren representerar och den nya föreningen har skrivit på övergångshandling och ny spelarregistrering.

För senior spelare så finns möjligheten att byta förening vid följande tider
8 – 14 november 2004
15 – 21 december 2004
24 – 31 januari 2005
Kommentera

LL: Det är i synnerhet ganska svårt att mäta fördelarna respektive nackdelarna med NHL konflikten. För vem kan säga hur lång den blir, hur spelarnas inställning kommer att vara, hur de "vanliga ES spelarna" kommer att reagera, hur detta påvekrar alla juniorer som försöker ta sig upp i olika elitserie lag etc

Det enda egentligen man kan säga med största säkerhet är att publiksiffrorna landet över kommer att öka, och förmodligen markant.

Men just mäta det sportsliga är svårt. Och som tur är så avgörs ju inte hockey på pappret även om en viss Mr. Hedin föredrar skrivbordshockey framför vanlig hockey :)
Kommentera

Albert Hall: Då verkar det ju som att vi får se Holmström, Wallin och Öhlund!? i Luleå.Det mesta talar väl för att Wallin och Holmström redan spelar i morgon mot SSK.Eller idag blir det eftersom klockan är över midnatt.
Ska bli intressant om Luleå nöjer sig med dessa tre eller om dom ska försöka knyta till sig någon mer. Man kan ju alltid drömma om LeClair,Mogilny,Iginla eller något annat toppnamn. :)
Kommentera

Portello: Varför inte nöja sig med LeClair och Lindros.

"And the Legion of Dome are once again reunioed"
Kommentera

Lövva: Judu, det skulle vara det. Men en sak är då rätt negativt med de tre spelarna. Alla är mer eller mindre skadebenägna. Men det är ju klart, det är ju som klippt och skuret för Luleå.
Kommentera

Portello:

Enligt en intervju i norrbottensradion imorse så nöjer man sig nog med dessa tre. Bra tycker jag.

Jag gissar att det kan komma att skrivas ett och annat artistkontrakt bland SA och elitlagen om konflikten pågår ett tag. Det lär ju finnas lite spelare på markanden som behöver hålla igång lite.
Kommentera

Portello:

Det verkar som att Lule i kvällens match mot SSK förstärks med (jämfört med den tidigare försäsongen) Holmström, Wallin, Obsut och Renberg. Enligt Kuriren skulle Renberg spela från start.
Kommentera

Albert Hall: Och i länken jag bifogade från NSD så står det att ytterligare en spelare kan anlända.
Kommentera

Albert Hall: Det verkar som att NSD och Kuriren har helt olika uppgifter.Återstår att se vem som har rätt.
Kommentera

Portello:

Olika bud tydligen. Man får välja den källa som låter sämst så man inte blir så besviken...
Kommentera

Lövva: Fast FBK och HV blir ljusår före oss i tabellen endå.

Lockout var tamefan det SÄMSTA som kunde hända.
Kommentera

Jesper Jonsson: varför var det det SÄMSTA som kunde hända? Sämst för vem? Eftersom den här konflikten i stort sett bara kan göra NHL svagare i längden så tycker jag att det är jättebra om det bli en lång konfikt :-)
Kommentera

Jesper Jonsson: Lockout är fan det BÄSTA som kunde hända. Vi slipper brunkarhockeyn på pytterink och spelare som faktiskt kan spela riktig hockey spelar åter i Sverige. Hurra!
Kommentera

Jesper Jonsson: NHL har ju redan de senaste åren tappat lite till den ryska ligan. Oavsett hur långvarig lockouten blir nu så tror jag NHL kommer att tappa yttligare lite förtroende hos folk. Det är ju trots allt den andra lockouten på ca 10 år. Så förhoppningsvis så kommer Europa tjäna in yttligare lite mark på NHL, världens bästa hockeyförstörande liga, efter lockoutens slut. I sådana fall innebär det att under 2000-talet så har NHL hela tiden tappat "andelar" gentemot Europeiskt hockey vilket är glädjande!
Kommentera

Angående kvällens träningsmatch så kör SSK webbradio från matchen!
Kommentera

Ingen Mattias Öhlund i Luleå..

Saxat från AB:

"Sorry, Luleå. NHL-stjärnan Mattias Öhlund, 27, nobbar spel i elitserien i vinter. Anledning: sonen Victor ska opereras. Öhlund har hela tiden planerat för att ansluta till Luleå i november, då transferfönstret öppnar igen. Nu blir det inte så.
– Min son Victor ska opereras i januari, så det blir inget spel i Luleå, säger Mattias Öhlund till lokaltidningen Norrländska Socialdemokraten.
– Vi blir kvar i Vancouver ett tag till innan vi åker hem över jul. Sen åker vi tillbaka i januari, säger han till NSD."
Kommentera

Dream Team: Tråkigt men sant att vi inte får se Öhlund i vinter.Hade varit en förstärkning för oss men man förstår hans val. Tycker att vi har rätt stabila backar men visst hade Öhlund inte varit helt fel. Få se hur det blir nu, om dom tar in en annan spelare istället för Öhlund.Jag tror inte det men vi får väl se.
Kommentera

Portello:

Förvånar mig inte särskilt mycket att en målvakt var första prioritet. Inte för att jag är särskilt missnöjd med vare sig Gusten eller Antila, men Gusten har inte gjort det där lilla extra och Antila har varit för mycket frånvarande. Vi måste ha trygghet på målvaktsposten. Särskilt om det skulle bli kvalserie längre fram så går det inte att ta några risker. Hoppas han är spelklar till annandan.

Nu blir det bra om vi får en bra center härnäst.
Kommentera

Albert Hall: jag håller med du, jag. Hade Antila varit frisk lite oftare så hade han räckt till, men det håller inte att vara borta så som han har varit. Tyvärr är det bara att konstatera att det var en chansning som sprack att köra med Gusten/Antila. Dock tänker jag inte gnälla på Luleå Hockey för den saken, för jag tycker ändå att man gjorde rätt i det läget. När man bestämde sig för att köra med de två så trodde ganska få att det verkligen skulle bli en strejk i NHL, och en klubb i Luleås position med den ekonomi vi har måste chansa en del. Så är det bara.

Jag tror att Fernandez blir en förstärkning. Ja, under förutsättning att han är motiverad för att spela i ett bottengäng i alla fall. Fast målisar brukar ju inte ha något emot sådant eftersom de får mer att göra då så vi får hoppas att han är sådan :-) Man ska ändå komma ihåg att vi har rätt många knappa förluster, så hade vi då haft en målvakt som bara är ett litet snäpp vassare än de två vi har haft så här långt så hade vi gott och väl kunnat ha åtta-tio poäng ytterligare vid det här laget.
Kommentera

LL: Det är väl bara att hoppas att herr Emanuel lärt sig koncentrera sig mer under hockeymatcherna på senare år.

"When on his game, he is as quick as a cat and shows lots of confidence. However, he's prone to letting in bad goals from what appears to be a lack of concentration. "

För övrigt finns det tydligen också en wrestling"stjärna" och en fd amerikansk fotbollsspelare som lystrar till namnet Manny Fernandez. Bara att hoppas att det är rätt person ni kontrakterat...
Kommentera

LL:

Har man lirat några säsonger i Minnesota Wild torde man ju vara rätt van att inte vinna varje match...

Enligt god lulingtradition så invaderas ett forum i nordamerika så fort vi gjort ett nyförvärv därifrån. Se länk. Förra säsongen var det Mannitoba Mooses forum som gick i spinn efter att vi snott Obsut från de där Älgarna. Fast som alla vet så blev ju det förvärvet skjutet på framtiden sedan, somliga påstår att det var pga skriverierna på det forumet. Det tror ju nu inte jag, men kul var det i alla fall den gången.
Kommentera

Albert Hall: Om allt går i lås så kommer han hit redan på måndag.
Kommentera

Albert Hall: han har även spelat Dallas. såg jag på finsk text tv
Kommentera

Då var det bara ca 24 timmar kvar till transferförnstret stängs, undrar om vi får se några fler spelare ansluta?
Kommentera

Portello: man för hoppas att blir så
Kommentera

Portello: Nobbe trodde inte att de skulle hinna kontraktera någon fler spelare. Han kan ju dock bara mörka det hela.

Men om inte så är det ju riktigt dålig av ledningen. De har ju haft en längre tid på sig.
Kommentera

Lövva: Det kan ju vara så att NHL-spelarna vill avvakta hur det blir med spelet på andra sidan atlanten, vad vet jag?
Kommentera

Portello: Mycket möjligt men jag tror knappast att det är något gemensamt för samtliga spelare. Både vi å DIF har ju lyckas locka till oss varsin målvakt.

På tal om något annat så läste jag på TIK supporter klubbs hemsida:

Brynäs-Timrå IK
Annandag Jul

Antal anmälda
227 st

Ganska imponerande måste jag säga...
...det kan ju gämföras med LuleåFans supar resa till Leksand (!) där det är endast 12 bokade.
Kommentera

Portello: Mycket möjligt men jag tror knappast att det är något gemensamt för samtliga spelare. Både vi å DIF har ju lyckas locka till oss varsin målvakt.

På tal om något annat så läste jag på TIK supporter klubbs hemsida:

Brynäs-Timrå IK
Annandag Jul

Antal anmälda
227 st

Ganska imponerande måste jag säga...
...det kan ju gämföras med LuleåFans supar resa till Leksand (!) där det är endast 12 bokade.
Kommentera

Portello: Det verkar vara allmänt trögt att få över NHL-lirare för närvarande, Nagy, Fernandez och Theodore är de enda som dykt upp (räknar inte Sundström). Tror inte det blir tal om en invasion med upp till 20 spelare som AB skrev för ett tag sedan. Som Brynäsare sliter man sitt hår för tillfället, Timonen måste ersättas!
Kommentera

JanT: Tror egentligen att den klubb som ersätter en NHL stjärna med en ung lovande spelare, drar det längsta strået. Att ta in massa NHL spelare är ju bland de mest kortsiktiga lösningarna som finns. Tvivlar på att det gynnar klubben i längden. Å i många fall, typ HV så inte äns kortsiktigt lönsamt har det varit
Kommentera

Lövva: Än mer imponerade aär tt vi kan räkna in ca 150-200 tikare till som kommer sluta upp från andra håll =)
Kommentera

Lövva: Håller med dig om detta, kan man bara hänga kvar denna kalle anka säsong (en säsong när man kan köpa sig ett SM-Guld) så skall det bli MYCKET kul att se framförallt Mora IK lufta sina bänknötare. I det läget tillhör BIF & LHF vinnarna!
Kommentera

Lövva: NHL spelarna har då lärt Moraspelarna mycket som kommer å hjälpa när konflikten är över
Kommentera

JanT:
Nästa säsong så har vi i Mora hittat på något annat än NHL-lockout, som alla kommer känna till, men bara vi kan dra nytta utav.
Så sorry, den gubben går inte heller.
Kommentera

Metal Guru: Hmm, har ni lyckats omvandla ismaskinen så att ni kan lägga is med moraknäcke som ingrediens?
Kommentera

Metal Guru: Typ att spola medis och motis i hemmaarenan. Tror fan ni gör det redan nu.
Kommentera

Paddan:
Nja, du är oss på spåren - men nej, det är bara att vänta och se vad Simons har i sina träskor...
:0P

Utifall att vi inte sjunker som en sten i tabellen, och kraschar i kvalserien, innan elitlicensnämnden placerar oss i Division 2. För då blir det Falu IF och Tunabro som får krångla med våra billiga Slovener och Bulgarer.
Kommentera

Metal Guru: Som du säkert vet så har allting ett pris min gode vän. Hossa och hans polare kommer att stå Mora dyrt så småningom, det man inte betalar för idag får man betala för i morgon, på ett eller annat sätt. Sen verkar som ni MIK:are börjat tro på den helige ande på allvar (räcker det inte med svenska kyrkan?), skall Hossas ande leda Peter Nylanders magiska klubba nästa säsong? Eller Johan Lindström kanske gör comeback från snusförsäljningen och vägleds av den helige Horcoff samtidigt som han slår nytt poängrekord i ES!
Kommentera

« · 415757 · »