Luleå HF

116698 inlägg · 888 ämnen

LHF:s väg mot SM-guldet, del 2

« · 387198 · » Till forumet

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Frasse: Jag är inte speciellt upprörd över fighten i sig. Ser gärna fler fighter i elitserien. De är faktiskt rätt ofarliga. Det finns mycket annat som är farligt på rinken som man vill bli av med.

Mest förbannad är jag över domsluten, förstås. De var riktigt j-a dumma och jag kan inte förstå hur någon vid sina sinnens fulla bruk kan döma så? Den j-a kuben gissade kanske att ledin hade spearat odåga 2-3 ggr innan det hände, för så f-d blir väl inte odåga utan skäl?

Varför ledin höll sig lugn vet jag inte. Ett skäl kan vara det att han för klubbans bästa tog emot slag efter slag för att vi skulle få ett långt PP. I så fall är han en hjälte. Ett annat skäl kan vara att han var överraskad. Fight brukar det bli när någonting satt igång det hela, och det måste ha överraskat honom när odågan kastade sig över honom? Slutligen kanske det var som wikegård påstod, när wikegård förolämpade ledin efteråt. Att Ledin insåg att han inte hade så stora chanser i en fight mot odågan. Jag vet inte, men jag gissar på det förstnämnda. Så i mina ögon är han ingen kyckling. Utan en hjälte.
Kommentera

Som jag skrev till Liam igår, är det någon som vet om Strömwall måste vara "anmäld" innan 17.00 idag om han ska spela eller är det bara och sätta på dressen?
Kommentera

matsby:

Borde det inte heta KVACK pengar då ?

Eller har jag fått det hela helt om sparkbenet ?
Jag är nog blott en kvacksalvare och då kan jag ju med fördel bota Strömbergs vattenskalle.
Kommentera

Lövva:
Hento är en bra målvakt, hans styrka är att han håller en hög lägsta nivå. Det är dock inte samma sak som att vinna matcher åt oss, just den saken tillhör inte hans styrka ... vi har spelat två ganska avgörande matcher mot lag som MoDo näst senast och Djurgården igår, mot MoDo klev han inte fram och gjorde de avgörande räddningarna på något sätt. Igår släppte han in ett billigt skott redan efter 2 min, fri sikt och allt på målet ... vilket gör att ett redan brandskattat och pressat hemmalag måste jobba i uppförsbacke.

Hento denna säsong mot säsongen ifjol är rätt stor skillnad, dessutom kan jag inte se att Hento ska ta några avgörande steg i sin utvecklingskurva nu. Tidigare tyckte jag Hento visade en avgörande skillnad på att stå upp och vänta ut motståndarna och på så sätt agera på ett annat sätt en landslagskollegorna Liv, Lundqvist. Men på senare tid tycker jag att han allt mer anammat den simmande skolan, men som sagt det är högst personliga åsikter så ni som tycker han är bäst i Sverige och att det är absolut fel att förstärka/byta gubbe även på den positionen .. Respect.
Kommentera

Carina: Det gnälls inte över fighten i sig. Sådana är vi inte. Det gnälls över två saker:

1. Att ledin fick 4 minuter fast han inte försvarade sig, medan odågan fick fem. Vi borde ha haft ett mycket längre PP som betalning för att ledin fick stryk. Ställningen var då 1-2, och kunde alltså ha blivit 2-2. Det kunde ha blivit 1-2 pinnar för oss, i stället för 0. Det gnäller vi över.

2. Vi gnäller över att styvbenen inklusive styvbenens ledare förklarar att det var OK att ledin fick stryk som straff för det han gjorde mot Mika. Eftersom det inte är sant. Det han gjorde mot Mika var en mycket mindre pryl än de vill göra gällande, och resultatet berodde i mycket liten grad på ledins insats, utan på att mika har en medfödd svaghet. Den huvudvärk han sedan dess haft KUNDE ha debuterat i samband med att han stod i kön till MacDonalds, ungefär.

Annars gnäller jag inte över att man ger igen. Jag tycker tvärtom att det är OK. Anta att Ledin bakifrån hade vevat klubban som ett basaballslagträ i huvudet på strömberg, och att det hade orsakat skadorna. Då hade jag gärna sett att han fått spö, om inte av styvbenen så i så fall av oss själva. Men nu är det faktiskt inte fallet, OK.

Jag tycker absolut att styvbenen har en fin tradition av justa spelare, men visst är de duktiga att lira taktiskt på ett sådant sätt att jag ibland blir irriterad. Men den här masspsykosen, att ledin orsakat mikas permanenta huvudvärk, anser jag att djurgårdens ledning skulle ta i tu med. Wikegård har ju redan sprungit i media och påstått något som inte stämde, så han har väl fortsatt hävda detsamma för att inte tappa ansiktet.

Jag skulle respektera honom om han hade gått ut och erkänt att han hade fel. Att de symptom som drabbat mika inte var ledins fel, vilket han påstod. Hade vhan gjort det, skulle det inte varit något överfall igår.

Så, jag klagar inte över att man spöar den som spelar ovårdat och skadar andra spelare. Men det gällde inte i det här fallet.
Kommentera

Suzanne:
Det kanske vad Paddan, eftersom du snackar om STIM pengar
:-)
Kommentera

matsby:

Den där "Obs-utfarten har du snott rakt av ifrån Zigge eller vem det nu var.
Ge han STIM pengar på en gång *s*
Kommentera

Suzanne:

Gropiga parkeringen utanför COOP ?
Menar du OBSUTfarten ?
*s*
Kommentera

Lindberg Råkkar:

Va läss man blir. Hur många gånger tror du inte Hento har räddat oss den här säsongen?

Å det lär ju knappast vara en målvakts fel att laget inte kan producera framåt. De två senaste matcherna har vi skjutit 66 skott på mål, men endast gjort ett mål....
Kommentera

Lindberg Råkkar:
Sorry,,Både Hirsch och Myllys har kontrakt ;-)
Kommentera

gud:

Glöm inte att ni har storm 365 dagar om året och regn 360 dagar om året ;-)

Och Liseberg, där får man ju bara en massa klappar i rumpan av en brunstig man utklädd till en grön kanin.

Tacka vet jag, den leriga och gropiga parkeringen utanför COOP. Det slår Liseberg med häst...flåt kaninlängder.
Kommentera

matsby:
Med tanke på att Hento numera kastar in 2-3 puckar i varje match så kan de gärna få signa honom. Så tar vi de 700 000 eller vad de måste betala + Hentos nuvarande lön och signar en målvakt som kan vinna matcher åt oss och inte vara hålla en rätt hög jämn nivå.
Kommentera

Suzanne: Pröva maila dit så får vi se om du får något svar...
Kommentera

matsby:

Men å andra sidan så bjuder ju inte Colorado upp till något bättre heller...

fula flaggor, munkar fylda med äcklig sylt, stora magar och äckliga små Floppor som åker omkring på isen
Kommentera

Suzanne:
Fast illvilliga rykten säger att FBK är på målvaktsjakt,,eran Hento lär ju bara ha kontrakt säsongen ut...
Kommentera

Lövva:
HJK Helsingfors är väll inget bättre...
finska vinterkriget, bli slagen i en bastu,,mumintroll och blaskig lapinkulta, konstiga namn.
Kommentera

matsby:

Nu har du fått det hela om bakfoten.
Är väl klart som fasen att alla spelare vill komma tillbaka till Luleå, något annat vill jag inte höra ;-)
Fråga bara våra tidigare Tjeckiska spelare så ska du få höra hur mycket dom äääälskar Luleå.
Ingen kan avsky Luleå, så det så.

Nä men allvarligt så är det ju som Portello just skrev, att LHF inte har gett sig in i jakten på dessa spelare.
Som Jonte t ex, valde LHF att inte ge sig in i jakten på honom.
Hur bra det beslutet var kan man ju med facit i hand grina över om man ser vad Jonte har lyckats med i DIF.

Misstänker att LHF inte gav sig in i jakten på Myllys heller.
Kommentera

matsby:
men vi som bor i Götet har allafall Liseberg..;0)
Kommentera

Lövva:
Med oss menade jag vi som bor långt söööderut..;0)
Kommentera

matsby:

hehe, det hela kommer att sluta att alla skippar svensk hockey överhuvudtaget :)
Kommentera

Lövva:
härligt att höra att ni har samma problem som oss...;0)
Kommentera

matsby:
slaskigt förstås..
Kommentera

Lövva:

Och Frölunda skiter dom ju i också..

För regnigt, dimmigt,,slsakigt,,,paddor som simmar i kanalerna
luktar smögen..
Kommentera

Portello:
antar det, ni är ju ett stabilt lag iaf ;-)
Kommentera

matsby: Man gör väl inte samma misstag 2 ggr?? :))
Kommentera

gud: Tror du har en poäng med det. Spelarna kommer ju inte heller till Malmö...

för varmt, elefanter på gatorna, sand i glassbilen,och tigerjakt mitt udner hockey säsongen.
Kommentera

matsby:

"varför vill inga spelare komma tillbaka till Luleå?"

svar på det..Kallt,isbjörnar,snö i sandlådan,renjakten kommer
fel i tiden (hockeysäsong)...;0)

kan det var något av det som gör det...;0)
Kommentera

matsby: Kan det kanske vara så att inte Luleå har försökt att värva dom?
Kommentera

Suzanne:
Lagt mig i?
det brukar jag allldrig göra :-)
Glad? jag går på moln om jag får be.

varför vill inga spelare komma tillbaka till Luleå?
:-P
Kommentera

matsby:

Göra en två veckors diskussion av detta, ja det skulle säkerligen vara mycket uppskattat.... not ;-)

Ja, tänka sig, jag skulle säkert kunna komma upp i en 1/10 del utav de inlägg som du har skrivit här på SpS och jag tjatade mig blå om detta i två veckor.
Men jag får nog strypa tangentbordet snart för så här mycket brukar jag inte skriva på det här stället.
Ordbajsande brukar jag ju som bekant sköta på den Officiella ;-)

Konstigt att du inte har lagt dig i detta då ?
Inga synpunkter så långt ögat kan nå från "Byn som heter Mats".
Men du är väl för glad åt eran seger, din hemska TIK, skämmes.
*pekar mot skamvrån*
Kommentera

Suzanne:
Hmm..vad tycker du om detta?
vad tycker Kickan?

Gamla lulingar som dyker upp i andra lag i ES..
Kommentera

Suzanne:
Vaddå less?

håll igång denna diskussion till nästa match, två veckor va?
jösses vad många inlägg du skulle hinna med ;-)
Kommentera

Frasse: Exakt, måste passa på att tacka. Ni kan ha höjt motivationen till att ta sig till slutspel. Vi ska hämnas!:)
Kommentera

Frasse:

Nu börjar du nästan låta som en gammal repig LP-skiva som har hakat upp sig.

Kan du lyckas förstå att det är de 2+2 som det gnälls över?

Kan du påstå att du själv inte skulle ha gnällt om ditt lag hade råkat ut för en helt ogiltig 2+2:a ?

Sen är det ju klart att när det blir en sån här diskussion, dagen efter första förlusten på 8 år i COOP:et, Odågans överfall och Myllys signande med HV, och att vi ligger där vi ligger i tabellen så reagerar man starkare än vad man kanske annars skulle ha gjort, det får tiden utvisa. Kan bara tala för mig själv iofs.

Och just nu är jag rätt less på denna diskussion.
Kommentera

Vivix:
Väl bemött i ett eventuellt slutspel. Denna match lär bara ha höjt temperaturen inför ett returmöte längre fram :)
Kommentera

Frasse: Beror på situationen. Hade situationen uppståt i en match med 5 min kvar och ledning 5-0 hade jag garvat och som du tyckt att det var små coolt. I en match som den igår, med 5 min kvar och ställning 1-2 hade jag blivit vansinnig över att han väljer att riskera att missa 3 p.

Jag struntar fullkomligt i om någon tycker att jag låter som en dålig förlorare, så länge jag har belägg för det jag säger. Alla som inte är helt blinda vet ju att domaren var kass igår. Då spelar det ju faktiskt ingen roll hur dålig förlorare jag än må vara.

Jag hoppas att LHF nu gör allt för att se till att klara slutspelet för att få till stånd fler kärleksmöten med er. För som jag skrev tidigare, jag älskar att hata DIF:)
Kommentera

Lövva: Vad har utseendet med att inte vilja slåss och göra? :)

Angående ny kategorier på officiella hemsidan, "Gästkrönika", varför summerar man hösten den 30/1? Vi har ju spelat fyra fjärdedelar nu.
Kommentera

Frasse: Andersson skulle aldrig säga något sånt. ;)

Som sagt, skulle vara kul med Styvben-Lule i kvarten.
Kommentera

Några citat från igår:

Reporter: "Var det inte konstigt att Ledin fick 2+2 för att inte göra nånting?" Garpenlöv: "Nä, tycker han kom undan billigt med tanke på vad han gjorde på Strömberg"
Ska Ledin bli utvisad för något han gjorde för tre månader sen? Som han för övrigt blev friad av diciplinnämden för.

"Tillsist får man äta upp vad man gör på isen" Oduya...
Hahaha, det kom ju från rätt person

"Ledin är är chicken som inte vågar göra upp efter matchen" Nordmark efter sina omogna försök att provocera Ledin efter matchen.
Gamnal är äldst heter det, kanske ändå inte alltid...

"Ledin är feg och ful" Garpenlöv igen som svar på varför Ledin inte ville slåss. Så det är fegt å fult att inte vilja slåss. Jaja just ja, DIF tar svensk hockey till nya höjder.

"Dom kan ju glömma att jag tar en avstängning när vi har så många spelare borta, och när vi befinner oss i ett sånt kritiskt skede av säsongen" Ledin svarar mot Oduya och Nordmark.

Sitter å ber till gud att vi får mötas i slutspelet!!!
Kommentera

Vivix:
Ponera att detta gällt Mikael Andersson hur hade du då reagerat på eventuella order ?

Du får gnälla på domaren när helst du känner för det och faktum är att det är precis vad resten av hockey Sverige också gör.
Men när man dagen efter en förlust match gnälla på domaren så låter det som om man är en dålig förlorare (är vi nog alla emellanåt) men det är knappast domarens fel att ett lag förlorar även om det i stridens hetta kan kännas så.

Skulle med glädje se ett nytt "kärleksmöte" mellan Ledin och Odågan (skönt namn).
Kommentera

Frasse: Visst fan är jag en dålig förlorare, vem är det inte? knappas överraskande. Men om det känns bättre för dig kan jag gnälla på domaren när vi vinner också.

Om du anser att Wikegård ställer upp för sitt lag när han gör så här är ju inte heller någon sensation i mina ögon.

Odågan får gärna fightas med Ledin, jag är helt säker på att Ledin tar det med ro, men jag förväntar mig ändå att domaren är objektiv.
Kommentera

Vivix:
Just därför det faktum att nu låter som dåliga förlorare när ni gnäller på domaren (ja jag vet att du skrev att du inte skulle förlusten på honom).
Vad gäller Wikegård så ställer han alltid upp för laget och att han i detta fall skulle ha "erkännt" om man nu skall tro media vilket jag inte gör så är det ytterliggare bara ett bevis på att han drar sitt strå till stacken.
Att Oduya ville ge sig på Ledin tycker jag iofs inte är säkrskilt konstig med tanke på att just nämnde Ledin är en riktig retsticka.
Kommentera

Poffa: Halleluja! Du har förstått! Men så är du ju inte DIFare heller.
Kanske är vi inte så enögda ändå;)
Kommentera

Alla:

Nu tänker jag titta på det här lite utifrån och komma med mina kommentarer angående det som hände igår.

Varför valde man Per Ledin att ge sig på? Jo, han är en ful spelare som använder sig av massvis med dumheter på banan och som motståndarna hatar men det egna laget älskar. Med andra ord fick han sig lite smällar enligt divisen "What goes around, comes around...".

Det Johnny Odågan gör bevisar återigen att den dagen man delade ut hjärnor så knöt han skorna. Odågan tillför ingenting till DIF, han borde skickas tillbaka till Hammarby i dag så de blir av med honom. Dessutom borde han stängas av ett par matcher igen för en mer solklar instigating än det som skedde igår har jag svårt att hitta.

Avslutningsvis, domaren måste ha sett saker som ingen annan ser. Ledin skall på sin höjd ha en tvåa för att han petar tillbaka lite grann. Odågan skall ha grovt matchstraff med avstängning som påföljd.
Kommentera

fd skuggan:

Jag anser också att det fula spelet med crosscheckingar och slashingar är värre.
Det är där det riktigt farliga skadorna kan komma.
Se bara på våran Nobbe, vad som skedde efter en crosschecking.

Spelförstörande ting så som hakningar är så irriterande att det inte finns något slut på det.
Därför anser jag att fighterna behövs, så att killarna får ladda ur lite och inte i vrede gör dessa crosschecking to the head eller vad dom nu har döpt den nya regeln till.
Samt den värsta av dom alla, en crosschecking alldeles vid sargen.

Så missförstå mig rätt, att det inte är själva fightande vi eller jag då...är lack över.
Utan 2+2 och att det kom flera månader efteråt, gör mig morrande.

Ingen spelare har väl någonsin fått bestående men efter en ärlig fight i en hockeyrink ?
Jag menar, de kan ju inte ens få en riktig balans med skrillorna på utan det blir ju ett tokvevande, dragande i tröjor och någon form av brottning till slut av det iaf.

Orkar inte förtydliga mig hela tiden, om varför man ilsknar till.
Tror nog att de flesta greppar det iaf.
Kommentera

fd skuggan:

Exactly my point, det du tycker om Kollar tycker jag om Ledin.
I LHF finns numera ingen fighter och har det blivit någon fight har Ledin fått äran att stå upp för laget. Så tar man bort dessa utvisningar så har han inte speciellt många 2 min utv, sett till hela säsongen.

Som sagt ... spelare älskade i det egna laget hatade av resten ;-)
Kommentera

fd skuggan: Kollade just upp Kollars utvisningsstatistik.
18 minuter på 43 matcher att jämföra med Ledins 102 minuter skvallrar om att dom knappast har lika spelstil som nån påstod.

Däremot vill jag tillägga att jag inte har några problem med en sån spelare. Han är tuff och har sin spelstil och är viktig för Luleå.
Tror inte han själv gnäller över smällarna han fick, det ligger liksom inte i hans natur....
Däremot 2+2 var löjligt i går, det håller jag med om.
Kommentera

Suzanne: Äh, är det inte lite mycket pip och gnäll om fel saker här?
Är nog ganska övertygad om att det förekommer "beställningsjobb", låt vara mer eller mindre överlagt eller planerat i de flesta klubbar.
Wikegård kan ju vid en första betraktelse framstå som lätt korkad när han går ut och erkänner det, istället för att göra som förmodligen vilken annan tränare som helst skulle gjort: Förneka in i absurdum och offentligt (och lite lögnaktigt) ta avstånd från det.
Men vad gör han? Jo han erkänner att det var planerat, står upp för sina grabbar, och försvarar tilltaget. Vad vinner han? Det blir genast "vi mot resten av världen". Den klassiska "yttre fienden" som alltid varit det bästa sättet att svetsa samman en grupp.
Utvisningsminutrarna som dömdes ut går alltid att diskutera. Det känns dock som det sekundära i det här.
Wikegård sticker ut hakan och skiter i allt vad politisk korrekthet heter, och jag tror om jag ska vara ärlig att han vunnit massor på det.

Det är lite coolt faktiskt... ;)
Kommentera

Suzanne: Jag menar inte att NHL är en förebild. Det var bara en sportslig jämförelse. Det fula spelet med hakningar, slashingar och crosscheckingar tycker jag är värre.
En fight på grillor är en piss i Missisippi, tycker jag.

Vad gäller Kollar så har jag också hört att han snackar en massa under matcherna. Dessutom retas han enormt vid tekningar osv.....Däremot tycker jag inte att han spelar fult på något sätt. Han åker väldigt sällan ut för ojust spel. Däremot retas han mycket mellan avblåsningarna.
Kommentera

« · 387198 · »