NallePhu: Det är många målvakter som har sagts vara "bättre än Myllys" men det är inte många som har varit det. Och ett tag verkade det som om alla skulle säga "han har minst lika bra klubbteknik som Myllys" men den enda som har haft det är Vesa Toskala. Han var jämbördig med Myllys.
LL: Han skulle ju vara bättre än vad Myllys var har jag för mig att SSK basunerade ut..... Skulle känna mig mer nöjd om 3-1 kom rätt snart har själv tippat 4-2 till Luleå och 4.an i öppen kasse av Fagemo
NallePhu: Kay Whitmore, ja, hur kan man glömma honom? Värvad med en gigantisk lön och skulle vara det grymmaste elitserien hade skådat, men han tog ju ta mig fasen inte ett skott.
Det låter lovande att vi har haft ett spelövertag, men det gäller ju att sätta lite fler puckar också. VF är alltid giftiga framåt.
Om FBK håller undan, vilket de väl lär göra, så innebär det att vi fortfarande har minst sex poäng ner till Leksand oavsett hur det går i vår match. Det är bra. Varje match som lagen under oss förlorar tar ju oss närmare slutspelet oavsett våra egna resultat.
LL: Jag har en känsla av att Luleå grejjar detta nu, Luleå har haft ett spelövertag och haft bud på mer mål ett stolpskott av Junkka och sedan har det vart en kolla med videodommaren också som inte var mål så nog kommer mera målchanser!!! Gauthier är ju en varannandagsmålvakt ibland helt lysande och sedan så går han i en djup svacka påminner rätt mycket om målvakten SSK värvade från Vancouvers org ett år och han skulle vara bättre än någon anna i serien kommer du i håg den ankan?
NallePhu: ja, just det, det har vi. Vf fick iväg 12 skott trots att de hade ganska många utvisningar vilket tyder på att de är ganska vassa i fem mot fem. Bara till att kämpa och ge järnet nu för Luleå i tredje.
Ett bra resultat för Luleå just nu är FBK-Leksand som står 4-1 med två minuter kvar av den andra perioden. Gauthier silade grovt på 4-1.
NallePhu: jo, jag såg det. Det blev alltså nästa två fulla matcher utan insläppt mål för Hento. Inte illa. Men nu vill jag ju förstås se att Luleå gör mål framåt också...
4-1 till Brynäs nu. Tack och hej, LHC, och kvalserien nästa?
LL: Ja Liv som har vart så megabraig dom senaste matcherna håler med dig.... Jo håller med dig om att vara kluven ang Hento men skulle vara kul om han fick den chansen som han är värd men vila är ju bara bra för Hento!!
NallePhu: nejnejnej, vi har ju Stefan Liv som är så otroligt megabra så att han har blivit utbytt två av de senaste fyra matcherna och suttit på bänken en av dem!
Det skulle vara jävligt kul för Hento om han blev uttagen, men samtidigt vill jag att han ska få vila så att han orkar med hela säsongen med LHF. Lite kluvet, det där.
LL: LÅter väl inte helt fel bara Hårde Hardy får tummen ur rövven och ringer upp Hento och ger han en plats till sweden Hockey Games då skulle rättvisa skipas till 100%
LL: Effektiviteten har varit mycket bra tycker jag också, Jag såg på ditt matchrapport på officiela Luleå sidan att du också vill ha Gravey på ett längre kontrakt dom skulle gett han ett direkt!!
Jag tror förresten att Hento nu har satt nytt personligt rekord i hållen nolla. Det senaste mål han släppte in var efter ca 15 minuter av den andra perioden mot Linköping. Han är alltså uppe i över 100 minuter utan insläppt mål nu. Vad jag vet har han aldrig hållit nollan så länge tidigare.
NallePhu: nja, det behöver inte vara hönsgård för att det ska bli sex man på banan. Man gör ju alltid flygande byten precis på gränsen till att vara för många, så det behöver inte betyda så mycket.
Däremot kan man konstatera att vi har varit ganska effektiva. 1-0 i mål trots 5-10 i skott.
Dysso: tack för lyckönskingarna, och alldeles nyss gjorde också Hans Huczkowski 1-0 för Luleå. Bara att hålla tummarna för att det går bra i resten av matchen också!
Lulekickan: ja, jättebra! Häll i honom en massa sprit och ta över coachingen själv! Kahnberg blir back, Magnus Johansson materialförvaltare och ingen målvakt får spela. LHF-segern som i en liten ask :-)
LL: Jag kan försöka. Om jag drar in honom i VIP-baren med de sköna skinnsofforna och låter honom dricka obegränsat på LHF:s bekostnad så kanske det går vägen. Har jag tur blir han så full att jag kan ta över i båset.
Lulekickan: nåja, nu hade jag ju inte tänkt mig att göra illa någon av dem, men väl att Conny Evensson kanske kunde få för sig att testa att spela med en extra utespelare hela matchen. Tror du att du kan springa ner till arenan och ta ett snack med honom om det innan matchen börjar?
LL: Vet inte riktigt hur vi ska ordna det, men på något sätt kanske det går. Om inte annat får väl någon mörda båda två, fast det är långa straff för sånt och jag vet inte om det är värt det. Det är ju inte final, ännu, fast när jag är i Gbg en vecka i slutet av mars hade jag tänkt mig att LHF skulle möta Frölunda och vinna, och då hamnar ju saken i ett annat läge : )
Albert Hall: Jag föredrar nog faktiskt att Norrena står. Hento är vassare så det hänger helt och hållet på utespelarna, men det ska inte vara något problem, Jag har en bra känsla inför matchen och tänkte förstärka den med en ny tursouvenir. Återstår att se vad som finns kvar att köpa - jag börjar ju ha hela sortimentet.
Lulekickan: Vi skriver samtidigt om allting, du hann en sekund före. Hoppas Hento håller stilen idag med. Kanske kan överglänsa Lundkvist? Fast jag har en känsla av att det är Norrena som står idag.
Albert Hall: Vi har ingen match på tisdag, men på torsdag möter vi rödhökarna och på lördag MooDooisterna. Jag tänkte pallra mig iväg till Dövik till sistnämnda match.
Dags att plocka fram guldtråden igen nu inför drabbningen med Värsta Förlusta. Ett Värsta Förlusta som inte imponerade mot MooDooisterna, även om de enligt uppgift ägde matchen. Kanske befinner de sig lägligt nog i en liten svacka. 3 poäng för LHF är definitivt ingen omöjlighet idag. Faktum är att jag är rätt säker på att vi plockar dem. 4-2 till oss inför en i det närmaste fullsatt Coop Arena är mitt tips.
LL: Jag kan berätta om guldtråden för dig, om du nu inte redan har lärt dig dess historia. Guldtråden skapades efter att vi hade haft en diskussion om att vi borde fixa en matchtråd som plockas fram vid varje match - precis som tikarna i alla fall då hade. Resultatet blev guldtråden, som skall plockas fram i samband med varje match och inte avslutas förrän vi nått dit vi vill - till nästa SM-guld. Inte förrän då startar vi en ny matchtråd, oavsett hur lång tid vi får vänta på guldet. Naturligtvis hoppas jag att vi tar det redan i år, och helt uteslutet är det ju inte även om det inte överensstämmer med mina tips, men kanske får vi användning för tråden i ytterligare något år, och när vi väl är där kan vi ju alltid göra bok av tråden. Vackert va?
LL: Mannen som körde båten Bluebird hette Donald Campbell.
Tuff match imorgon förresten, tror inte att Frölunda blir så lätta att tas med efter att ha förlorat mot "brödgänget" från Övik, i och för sig enligt sportradions utsände efter att man hamnat i psykisk obalans! Men, men, Tano lär väl fortsätta på den inslagna vägen och skicka in någon puck även imorgon.
Paddan: fan, det har jag aldrig tänkt på, men så är det ju förstås. Den studioplatta som föregick den liveplattan heter "Anoraknophobia", och nu när du säger så där så blev ju "anorak in the u.k." plötsligt en väldigt fyndig och dubbelbottnad titel :-)
Just nu är jag framme vid "out of this world" på den plattan. Det symboliserar Luleås spel just nu - utomjordiskt bra! (fast egentligen är det en rätt tragisk låt om... vad hette han nu igen... han som körde båten Bluebird och satte hastighetsrekord men i samma veva kraschade och dog.)
Mycket musik och lite hockey i guldtråden nu, kan tyckas. Men att se Luleås spel just nu är som att njuta av fin musik!
LL: Hahaha, cool albumtitel, låter som en anspelning på en berömd skivtitel.
Ska man vara lite petig så sjunger Tim Booth faktiskt: "Oh sit down, sit down next to me, sit down, down, down, down, down in sympathy", men så petnoga är jag inte...
Blev förresten lite glad när en av frågorna på The Weakest Link var: "Beginning with the letter J which band has a leadsinger named Tim Booth?"
Paddan: själv lyssnar jag just nu på "Separated Out" från Marillions eminenta livealbum "anorak in the uk". Jag antas jobba, men det går inih-vete trögt med den saken. Det får bli att sitta lite till helgen i stället.
Fast lägga sig? James sjunger ju "come sit down, come sit down, down dooooown in sympathy" eller något sådant, så ska du ha dem som ledstjärnor och illustratörer får det nog bli till att sätta sig upp. Jag har förresten en vinylsingel med en liveupptagning av den låten på baksidan. Publiken sjunger "come sit down" osv i typ en halvtimme medan bandet är helt tyst.
Annars snurrar Foo Fighters senaste ganska ofta på CD-spelaren för närvarande. Såg dem live på Hovet för ett par veckor sedan och det var snuskigt bra - samma kväll vann Luleå med 5-1 mot Modo i Coop Arena. En mycket lyckad kväll, alltså.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (20)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (14)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
22% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?