Chief: Kollade tjuvkikarsidan och fann 30 lallare där. Avstår att kolla sidan direkt, eftersom jag vill slippa irritera mig på Sundsvalls svart på Jörgenjönsson. Men fulla, eller ofulla, berättar inte tjuvkikaren. En klar brist, som jag skall påtala så snart som möjligt. Naturligtvis borde det finnas en flaska vid vart nick, en flaska vars innehåll successivt tömmes med en hastighet som motsvarar det intellektuella innehållet i vederbörandes mezz.
Många tomma flaskor skulle det bli, på vissa sidor.
Hur känns det nu då, Chief? 2-0 i matcher, 1-0 i matchen? Hemskt och vidrigt, eftersom fallet blir tyngre från 3-0 till 3-4? Eller har du ställt in dig på semifinal?
Sven Savage: Lite väl positivt sagt av radiokommentatorerna , ser matchen på PPV och tycker väl att Timrå har kontrollerat matchen på ett oroväckande bra sätt.
Luleå kommer mest i sarghörnen och inte så mycket klara målchanser förutom ett där Husse hade nästintill uppet mål.
Hm. Här är det tomt. Gissar att det är detso fullare (!) på Lallarsidan.
0-1 till Lallarna, efter ett äckligt, sketet PP-mål andra minuten. Enligt sundquist och jansson har lule efter en svag start växt in och varit det bättre laget. Samt varit värda en kvittering, men kapanen har varit äckligt bra, tydligen.
LL: Jämfört med mig, iaf, fast jag brukar å andra sidan, lätt okunnig, nästan alltid hävda att vi finner som den Froza Luleå Alltid jag är. Men när det är jätteryyyysligt brukar du väl säga att du känner att det inte går? Hm, jag kanske har fel. Kanske du är mer realist, bara. Skitsamma - vi vinner ikväll!
Lulekickan och LL: LL är ofta pessimist inför matcherna, liksom Kickan är optimist. Det är er natur, juh. Själv behärskar jag den svåra konsten att fullständigt neutralisera alla känslor och objektivt se fullständigt klart...och...ja, nu kommer det....en röst inom mig säger att....
Lulehockey spelar brallorna av Lallarna i kväll. Inget snack om saken. Du kan be robban att bara SMSa nummer, LL. 1 = lule har 1-0, 2 = lule har 2-0, etc
Skönt att vara inne i guldtråden igen! Bäst man snabbar sig hem nu för att ...inte se matchen. Jag har canal+ men vägrar titta på andras hockey, då sitter jag hellre framför datorn och sproten.
Men nog är det hemskt att inte kunna se, speciellt efter att ha sett tre perioder av matchen i förrgår. Så hemskt är det, att jag t o m ringde comhem för att fråga om jag kunde ta hem matchen payperview fastän jag själv har marksänd digitalTV bara och visste svaret.
Grymt är det, för mig. Men grymmare blir det för Lallarna utan brallorna. Undrar om de inte börjar tvivla, när de åker hem i natt efter förlusten? Ojdå, vi KAN förlora. Ojdå, skall det vara så tufft?
Lulekickan: nja, hade det varit en trist och meningslös kurs som arbetsgivaren hade skickat mig på så hade jag nog "blivit sjuk" eller så :-) Men nu är det en kurs som är kul (jag lär mig Grekiska) och som jag dessutom betalar för själv, så då vill jag inte hoppa över den.
LL: Såna här gånger är det faktiskt ursäktligt att hoppa över eventuella kurser. Jag börjar känna mig som i måndags eftermiddag, dvs knappt kontaktbar och reagerar knappt på tilltal. Slutspel är inte hälsosamt.
Lulekickan: fast jag är pessimist. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, men det känns som om Luleå är mentalt trötta. Jag kommer faktiskt inte ens att se matchen, vilket dock inte beror på att jag har gett upp på förhand utan att jag på onsdagar går en kurs. Robban har lovat att försöka komma ihåg att skicka SMS så att jag ska få målrapportering under matchen. Får se hur koncentrerad man lyckas vara på att lyssna på vad läraren säger...
Okej, nu är det hög tid att plocka fram guldtråden igen för dem som har en dator i närheten under matchen. Nu tar vi dem! Det är våran tur. 4-2 till Älsklingarna.
Sven Savage: Bulan, erkänna?? Hörde en intervju där han hävdade att 'alla hans 1000 utv-minuter var fel, varendaen!!'. Nä, igår skulle nog Tavve ha bänkat 4-e femman, det skulle han gjort!! Då hade det nog ljusnat betänkligt. O GRATTIS TIMRÅ, halva länet går ju bra...
Portello: Att Sandström borde spela i landslaget sa jag faktiskt till honom under 25-årsjubileumet när jag var bordsplacerad vid honom. Sedan dess har han hunnit bli ännu jäkla bättre. Hoppas Hardy öppnar ögonen snart.
Jag vill tacka Luleå Hockey för en vansinnigt spännande match. Jag drack fyra läsk bara i förlängningen och skrek så jag lät som en kåt katt med strupcancer. Huvaligen vad nervös jag var. Och herre jävlar vilken match "Hento" gjorde. Jag är djupt imponerad. Tänk om han kunde spela så här i landslaget också. Jag lider med LHF. Kan inte vara roligt att åka buss hem nu. 55 mil efter (nästan) en dubbelmatch i Timrå Isstadion. Nej det svider. Jag är dock ohyggligt lycklig över att Timrå ÄNTLIGEN kunde vinna en rysare. Tänk så många gånger man fällt krokodiltårar när Timrå spelat viktiga Play Off-matcher och vikit ned sig och förlorat. Jag fryser inombords när jag tänker tillbaka. Det gör ont att förlora. Särskilt när det blir sådana här låååååååååångaaaaaaaaaa bataljer.
Jag åker med 99,9% säkerhet upp till Luleå på onsdag. Så då ses vi där lulingar. Ni är alltjämt underbara även om jag på matchen ikväll var riktigt irriterad och skrev ett par mindre väl valda ord. Men så är det i stridens hetta. Jag ÄLSKAR Timrå och kommer så ALLTID göra. Men som sagt var Luleå kommer inte långt efter.
Pekka fick ett frispel också ikväll och hamnade i en dispyt med Timrås Sportchef Kent "Nubben" Norberg vid spelarbåsen. Vad som sades förtäljer inte historien. Men nog tycker jag den gode Pekka ska ta och varva ner lite i fortsättningen i vartfall. Numer framstår han ju som rena rama parodin. Trött, fet och odräglig. Sånt gillar vi inte.
Men men vill han bröla så okej då. Det är bara han själv som uppträder löjeväckande och det står jag för.
Onödigt grinigt blev det ett tag när Rådbjer släppte lite väl mycket åt båda håll och liksom höjde nivån 800 grader.
Nog för att det är SLUTSPEL men det vore önskvärt om karln i svart/vit-randigt sänkte ribban lite grand i fortsättningen annars finns risken att det urartar, tyvärr.
LL: Den där vägen till guldet ser krokig ut.... Men man kan iaf säga att TIK vann rättvist efter en hård match med en massa stök och bök... Bulan spelar faktiskt jävligt fult och man förstår inte hur han får va kvar på isen...
Men jag lider iallafall med de luleå supportrar och spelare som fick åka hem efter den matchen.... de lär väl vara hemma imorron bitt nån gång =)
RoW: När det gäller gubbarna talar jag inte om deras helt under isen uppträdande i tredje och fjärde. Jag vet inte om jag sett lule så utspelade någon gång. Men i femte och sjätte orkade de bli än bättre, när Timrås ork började ta slut. Det menar jag. Burra har letat sin hockeysjäl länge nu, men den där utvisningen var mest olycklig. Började med ojuste interferensande, och sedan klumpade sig burra och satte åt för mycket. Åkerströms vänsterkrok var riktigt jobbig att se. Mycket tunt att inte kunna hålla inne det slaget. Jag hade nog inte kunnat det heller, men det var dumt gjort, för ytterligare 2 minuter BP behövde vi inte.
När det gäller Bulorna skall man komma ihåg en sak. Han spelar inte farligt. Han utsätter inte motståndare för farliga angrepp. Sådant finns det många andra som gör och har gjort. Jag syftar inte bara till sjögren nu, men det finns många "spelare" som riktigt fegt skadar andra. Så icke Bulorna. Han retas och han spelar fult, men han gör det juste. Så liten han är, ger han sig ändå in i bråk mot de som väger fyrtio kilo mer. Den där klubban i bröstet tror jag mest var en markering, en som sannolikt inte kändes speciellt på motståndaren. Att den därefter slängde sig ner var en ren filmning, inget snack om den saken. Så ont tar det där aldrig, helt enklet. Men det var säkert smaart att filma, för efter klubbladet i bröstet var det självklart att Bulorna skulle åka. Jag spelade fult, skulle Bulorna nog sagt själv bara, och inte ordat mer om saken.
Hälge: fast i ärlighetens namn så var väl Bulan inte den enda som gjorde fula saker. Jindrich delade ju tex ut ett hyfsat yxhugg rätt över vaderna på Bulan i samma byte. Men så är det i ett slutspel, det är ge och ta. En jävla härlig match var det i alla fall. Men med fel vinnare...
Sven Savage: Kan så vara, men jag tycker ändå inte att det är hockey. Jag har absolut inget emot hårt och tufft spel, det är så hockey ska spelas, men det där som Bulan håller på med tycker jag väl inte om så där jättemycket.
Hälge: Jag förstår att du tycker det. Det skulle jag antagligen också tycka, vore jag lallare. Men Bulorna hymlar inte om den saken. Jag spelar fulast, erkänner han utan snack. Det har funnits många som spelat mycket fulare och farligare än Bulorna spelar. Men de bärsärkarna erkänner inte ett vitten. Bulorna är ärlig och Bulorna är modig. Själva älskar vi honom.
Sven Savage: Jag vet inte om jag kan hålla med om att de gamla hjältarna klev fram som du säger. Att Hento är en fantastiskt bra målvakt är det inget snack om. Han var rena väggen idag och vann målvaktsmatchen mot Kapanen idag, mycket beroende på att Kimmo var lite släpphänt mellan varven.
Men de gamla hjältarna tycker jag visade en viss omognad när de drog på sig många onödiga utvisningar. Skuggan två + två, Burström en tvåa, Åkerström en tvåa och alla dessa i förlängningen när varje man på plan är extra viktigt.
Vad gäller domarinsatsen idag tycker jag nog att Rådbjer får godkänt. Han höll en oerhört hög nivå, men jag tycker att han var konsekvent i sina bedömningar vilket gör att man kan se mellan fingrarna för vissa missar, speciellt när man vunnit.
Som avslutning vill jag säga att Bulan är en härlig karaktär. Så otroligt gemen i alla lägen! En spelare att älska när man har honom i det egna laget och att tycka riktigt illa om när man inte har det. Det blir någon form av hat-kärlek från mig som motståndarsupporter, men vad vore hockeyn utan sådana "spelare"? Kanske lite renare, men mycket tråkigare!
LL: Vi har sett en match vi aldrig glömmer. Och det är bara att gartulera Timrå. Skönt att kunna göra det. Vi hade lika gärna kunnat vinna, men nu vann de.
Sånt är livet, bara. Men vi kommer igen. Nästa gång är det vår tur.
Det var ändå grymt imponerande hur lule växte i femte och sjätte perioderna. Speciellt efter att ha varit så utspelade dessförrinan, i fjärde. Men när det verkligen tog emot kom de gamla hjältarna fram. Många kan nämnas, men ta ta bulan som exempel. Jämfört med bulan i serien, är det nu som vore han flera stycken. Från och med idag kommer jag att kalla honom för Bulorna, när det gäller slutspel.
Sandström var helt felfri, en sådan klippa han växt fram till. Med målräddningen som kronan på verket. Och det gällde de flesta. Vaskade inte Tavve runt lite och fick ordning på spelet? Fick bl a bort vår minusfemma och flera av dem började spela igen.
Om hento kan man ingenting säga. Annat än att en bättre match kunde ingen målvakt någonsin ha gjort. Drygt 50 räddade skott. Och de enda två gick in klistrade i krysset på klubbhanden.
0-2 nu. Men jag är inte säker alls på att detta är avgjort. Lule kommer inte att vika ner sig i denna kvartsfinal. De kommer att bli bättre och bättre. Inte säkert att det blir jämnt på onsdag. Inte säkert att Timrå orkar då. Kan mycket väl bli en klar vinst för Luleå. Och då har vi börjat få upp vittringen på bytet: semifinalen...
Chief: Det var en tuff och hård match med ett slut som jag inte gillade ok att Åkerblom avgjorde men inte det Junkka gjorde i momentet före, Han kunde ta pucken men icke sa nicke han LYFTER foten över pucken istället för att ta den och vända spelet. Men all heder åt Timrå det var starkt jobbat!! Sedan vad gäller spelarbetyg för Luleå så var Hento och Janne S + Bulan dom klart bästa resten måste höja sin nivå avsevärt framförallt Skuggans femma som blev nedtryckta i egen zon titt som tätt skulle gärna se en som Ledin i den linen som kan skapa lite oreda och jobbar hårt i båda zonerna.
Portello: Ville bara säga att jäklar vilken kamp ni bjöd på! En underbar tät och intensiv match! All heder åt Lulespelarna, det var nära att de skulle avgöra vid flera tillfällen, och Hento var grym.
Albert Hall: Beklagar förlusten lulingar, låter dock som att det var en riktigt spännande och intressant drabbning i Timrå. Får väl samtidigt ta och gratulera Chief till segern.
Herregud så jag lider med spelarna :-((((((( Hento och Janne Sandström håller HÖG landslagsklass i den här matchen. Fy fan så bittert. Men jag måste ändå i nederlagets stund erkänna att Timrå var det bättre laget sett över hela matchen. Men Petters stolpskott... och Bulans jätteläge... och... äh, bara att bryta ihop och komma igen. Det är ändå en underbar match. Men jag ville ju att Lüleå skulle få vinna efter en så heroiskt kämpainsats ;´(
Portello:Tacka gud för Baileys. Det hjälper jag känner hur hoppet kommer tillbaks. Har ofta, pga min hockeyfanatism, fått höra att jag är lite sjuk i huvet, kan det vara en förklaring till varför man utsätter sig för det här?
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (20)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (14)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
22% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?