Sven.Savage: Ölflundran pudlar och drar tillbaka plagiatloggan. Då ställer man sig frågorna:
* Kommer det nu ta ytterligare år att hitta en ny logga och i så fall kommer rasistindianen att användas under tiden? * Kommer man kräva tillbaka miljonerna man betalt för plagiatloggan? * Kommer man lyssna och ta med fansens åsikter denna gång?
Frågorna är många och svaren få och inte ens sveriges äldsta fockeyfrilla, Grauer, vet svaren. Stor komik detta!
DansbandsWolf: Ja håller helt med tyvärr är detta symptomatiskt med klubbens vana att få vad de vill genom ett spel i det fördunkla. Nu gjorde de en blunder som det inte går att dölja trots grabbiga handslag, hemliga gubbklubbar m m
DansbandsWolf: Härlig underhållning. De begrep att de gjort fel men att de inte förstod detta i förväg får en ju att tro att de inte begriper hockey. Inte helt förvånande.
Bluesman: Ja, det var väl klokt att flytta matcherna mot Djurgårn för att kunna spela inför fulla arenor. Men det innebär förstås att vi får vänta ännu längre på att se vårt kära Luleå Hockey spela match. Det blir först 12 februari då, på Hovet mot Djurgårn, efter hela 18 spellediga dagar för ett Luleå som var i god form, formstarkast i serien enligt trenden senaste tio matcherna för varje lag.
Sådana här uppehåll ogillar man ju. Eftersom man har uppfattningen att går man in i ett uppehåll i god form är den som bortblåst när uppehållet är över.
Eftersom Limpan tackade nej till OS och Erik föll bort pga positiv corona, samt de blåvita lejonen faktiskt avstått från Tyrre, Lepistö och Honka trodde man ju att Luleå skulle ha fördelar gentemot andra lag som sakande spelare under de matcher som petats in under OS. Men så blev det alltså inte. Nå, det får vi ju leva med.
Nu ska Fru Öland ta paus, meddelar hockeyfrillan Grauers. Hoppas väl komma undan som knugen gjorde när han förklarade att "vi vänder blad" sedan han ertappats med fingrarna i syltburken på en sångerska från Army of Lovers.
Vi har ju diskuterat Öflundran tidigare och jag hade ju ett bra förslag som de då inte nappade på men nu kanske det går vägen. Jag tänkte att de skulle ansluta till det att de finns på Sveriges baksida, ungefär som sparkbollsklubben Häcken. Men eftersom det namnet var upptagen köra en synonym, som kan bjuda på fina logotyper. Kom igen nu, Öflundra. Ta det självklara namnet:
Sven.Savage: Ja dom där gubbarna skulle behöva komma in erat omklädningsrum och läxas upp lite med ett snöre runt pungen,. Fast dom där gubbarna är ju inga unga killar? Kanske går bra ändå? 😉
Silly: Syftar du till Erik Granqvist sa han väl att han fick "snöre runt snoppen", men vi har tydligen lagt av med sådant nuförtiden, så du får leta annat omklädningsrum för de böjelser du föreslår.
Så noterar vi att semifinalen i Champions mellan Tappara och München, där båda matcherna ställdes in pga Covid, fick avgöras genom ett möte i Finland. Som Tappara vann med 3-0. München, som kom tvåa i Röglets grupp efter Röglet, är därmed ute och det blir återigen en finsk-svensk final, mellan Röglet och Tappara. Matchen spelas i Ängelholm den 1 mars.
Röglet var ju oerhört starka i hela hösten men lyckats lite sämre nu under våren. Kan de komma till finalen i höstform vinner de helt säkert, men kan de det? Jag tror och hoppas att det blir så!
• Leksands IF - Linköping HC • Örebro HK - Timrå IK • Växjö Lakers HC - IF Malmö Redhawks
Är väl mest intressant för de med intressen i den intresseväckande streckkampen. Timret och Malmoe alltså. Tänk att Timret bara ligger en enda ynklig pinne efter Malmoe nu.
OS har alltså börjat och svenskorna har nyss missat pallen på Skiathlon.
TILLÄGG: Nu missat pallen i mixed skidskytte också.
Damkronorna spelar sin andra match. Spelar och spelar, efter halva första perioden leder Damtjeckerna skottsatsestetiken med 15-0...
Helt sjuk utklassning, alltså. Men det står fortfarande 0-0. Damkronornas målvakt har varit strålande - liksom hon var när vi torskade mot Japan med 3-1 i första matchen, så hon kan inte lastas alls.
Men att förbundet schabblade och tappade bort Damkronornas förstamålvakt Sara Grahn signalerar ju att det inte är någon ordning alls.
Jahaja. OS-damhockeyn pågår. De riktiga lagen som t ex US of D, Kanada, Finland och Ryssland kör en grupp, medan Sverige fördelar i en grupp med Danmark, Kina, Japan och Tjeckien. Där man behöver ha två lag bakom sig för att få spela vidare. Vi har ju redan krossats av Japan och det ser ut att gå samma väg mot Tjeckien. Kina har spöat Danmark, som nu också får stryk av Japan. Kan vi ta NÅGON match, tro?
Det fruktansvärda brottet, mot svensk damhockey, signerat PorkaBork och andra gubbar lämnar långa skuggor...
Tre SHL-matcher idag och redan avslutade är: • Leksands IF - Linköping HC 8-4 • Örebro HK - Timrå IK 3-1
I kvällsmatchen har vi bara spelat halva första perioden men ställningen är redan: • Växjö Lakers HC - IF Malmö Redhawks 0-3
Detta sedan f d Luleåspelaren Marcus Sylvegård smällt in 0-1 andra matchminuten, följt av att f d Apspelaren Martin Lundberg minuten senare fått 5 min + match för knätackling, varefter Malmö smällt in två PP-mål.
Och de fortsatte ösa på i tredje: 3-4 blev 3-5 blev 4-5 blev 4-6 blev 4-7 innan det var över.
Uppdaterar tabellerna, där Malmoe, som Timret närmat sig och närmat sig till bara en ynka pinne efter, lyckades rycka till nu fyra poängs försprång. Är ju inte så mycket, men ju längre säsongen går desto färre matcher på sig att hämta in avstånd.
Sven.Savage: ja de är verkligen tragiskt hur det går får damkronorna. Nä ett tak på ett par utländska spelare så klubbarna var tvungen att satsa på inhemska spelare är nog den bästa lösningen!?
Blister Brigade: Ja, ett tak för utländska spelare i sdhl tycks alla vara överens om i syfte att ge fler svenska spelare chansen att utvecklas och därmed på sikt förbättra Damkronornas konkurrenskraft.
Ett sådant tak har redan beslutats om och kommer att införas, om jag förstått saken rätt. Det kommer inte att påverka Luleå Hockey som tillhör de lag som har mindre antal utländska spelare. I vårt fall i stort sett bara finska spelare, något som är rätt naturligt i Norrbotten, på samma sätt som danska spelare går in i lag från Skåne. Men några av klubbarna i SDHL fyller på med rejält med importer, dessa lag kan komma att försvagas när taket införs.
Fast personligen tror jag att det som mest försvagat Damkronorna är en unken och illaluktande samling gubbstruttar som utan förståelse eller ens intresse av damhockey saboterat för eliten på damsidan för många år. De släppte loss galningen PorkaBork med sin vapendragare Östblom som tilläts krossa damstjärnorna för att i stället fylla på med mindre talangfulla men lydiga flickor, vilka förstås misslyckades varpå svenska damlandslaget sjönk som en sten internationellt. Och samtidigt försämrades rekryteringen av svenska flickor till hockey eftersom de såg hur usla villkor de erbjöds av de töntiga gubbstruttarna som hade makten att förnedra damhockeyspelarna och gjorde det in absurdum år efter år.
KulaShaker: Jo, ännu större andel nere bland några av de sämre lagen.
I detta nu är det väl dock bara DamPungen av topplagen som skulle behöva begränsa p.g.a. föreslaget tak. Förutsatt att de inte lyckas fastställa Norges ställning som förort till Linköping, ungefär som när Apan lyckas förklara att spelare från hela världen kommer från blygden.
KulaShaker: Nu är damkronorna igång igen. Efter att ha torskat första två matcherna med 1-3 mot Japan och 1-3 mot Tjeckien, måste de nu vinna mot både Kina och Danmark, annars är de utslagna. Skulle de vinna båda matcherna når de kvartsfinal - mot Kanada - och då är det förstås över direkt.
Matchen börjar inte så jättebra, 0-1 för Kina efter första perioden.
I andra perioden inleder Kina fortsatt bäst, och får PP. I detta PP får Sverige ett friläge, missar, men får en feldömd straff med sig. Utnyttjar denna och sätter snyggt 1-1. Av bara farten lyckas de, när Kinas PP avslutats, också sätta 2-1.
Två perioder och efter 2-1 började Damkronorna spela hockey och var det bättre laget därefter. Kan de fortsätta likadant i tredje ska detta kunna gå vägen.
Lite störande att kommentatorn - stavhoppexperten Tommy Åström, tidigare djurgårdfärgat hockeyankare i SeMer - tycks fungera som Folkans förlängda pandemiarm och gång efter gång väljer att tala om sina vaccin.
Damkronorna står emot och vinner matchen med 2-1! Mycket avgörande för Damkronorna är MVP för oss i samtliga matcher vakten Emma Söderberg. Tur det för landslagsledningen, som schabblade bort Sverigeettan i mål: Sara Grahn från Luleå Hockey.
Det betyder att vi nu har tabelläget:
1. Japan 7p 2. Tjeckien 6p 3. Kina 5p 4. Danmark 3p 5. Sverige 3p
Återstår att spela två matcher:
Tjeckien-Japan om plats 1-2.
Sverige-Danmark där poängresultatet innebär följande (eftersom inbördes match avgör vid lika poäng): • Sverige 3p -> Sverige till kvarten • Sverige 2p -> Sverige till kvarten • Sverige 1p -> Kina till kvarten • Sverige 0p -> Danmark till kvarten
Sven.Savage: Vilken vilja att vinna !! Man blev imponerad , deras vilja var/är bättre än en del SHL lags vilja när det stormar på plan i vissa matcher .
{8839}: Ja, imponerande. Nu murar Emma helt igen, blir vår nya Kim Martin och det vänder totalt för Damkronorna. Först spöar vi Danmark, sedan Kanada, sedan...
I damhockey-OS kan allt hända, som t ex i matchen Kanada-Ryssland där Kanada inte fick besked om resultat av coronatest på de ryska spelarna och då vägrade komma ut på isen. Med följd att matchen blev passerad 40 min innan kompromiss nåtts. Vilket blev att samtliga spelare i båda lagen under visiren bar munskydd....undrar hur de gjorde med vakterna?
Några uppskjutna matcher körs i SHL under OS t ex dubbelmöte i Ängelholm idag och i morgon Röglet-Timret.
I normalfall är ju Röglet omöjliga att tas med hemma, men på senare tid har inte Röglet lyckats så mycket bättre med poänghämtning än Timret, dessutom har ju Röglet tyngre bortfall till OS.
Vidare ryktas det att Timret förberett sig på bästa sätt; materialaren tar med sig två timmertallar till Ängelholm.
{8839}: En självutnämnd så kallad hockeyexpert vid namn vennerfink i Aftontrasan hoppas på Danmark i morgon för att slippa se Damkronorna krossade av Kanada i kvartsfinal.
Blister Brigade: Strålande, Blister - det ska jag omedelbart göra!
ApSven ersätter ApPea; den siste sektprofeten, och beslutar omedelbart att • spelare kommer där de kommer ifrån, inte från blygden • när Apan förlorar beror det som regel på att motståndarna var bra • skitsnack om Luleå förbjuds • tomma stolar får säljas till riktiga åskådare • lokalmedia tillåts skriva objektivt om hockey • specialaren "benen försvinner" och andra filmningar förbjuds • tjafs och gurgel efter varje målvaktsblockering läggs ned • highsticking Lindström avtackas
Sven.Savage: Borde inte vara några problem att förbättra villkoren någotsånär för damerna. Spontant känner jag att jag är motståndare till tak, det är väl i grunden bra att klassen på SDHL är så hög som möjligt tänker att inhemska spelare får ett riktmärke att tävla mot på träning och i match. Men kanske missar något. Några av tv-avtalsmiljoner skulle kanske kunna offra på iaf deltidslöner till damspelarna. Hockeyn är fö rätt underhållande mkt spel samt att man ändå har kampmomentet.
Något jag gillar med damhockey är att de spelar hockey. Inte så mycket avblåsningar ovh inte smycket tjafs - faktiskt inget tjafs alls - efter avblåsningar. Domarna bestämmer och lagen accepterar det, trots att besluten ibland är fel. Vilket innebär att en period på 20 min blir drygt 20 min, men inte en j-a massa tid ytterligare för att det ska tjafsas, för att spelare som låtit benen försvinna ska ligga kvar och oja sig som sparkbollare, för att det i tid och otid ska bli långa pausar för videotittar. och nog kan det vara fysiskt utan att man bakifrån bultar eller crosscheckar folk eller äventyrar liv och lem genom påhopp utan respekt för motståndares hälsa.
Tror att Luleå var tidigt ute med att ge damerna bra representation hos sponsorer och media och att andra klubbar följer efter.
Men de 14 rovdjuren i SHL i maskopi med SeMer borde kunna avvara typ 20% eller betydligt mer av de extrema ersättningar man får av SeMer - till damhockey men minst lika viktigt till allsvenska hockey och division 1-hockey. Det skulle svensk hockey sammantaget må bra av. Och att de 14 klubbarna tappar några miljoner, får avstå från någon utländsk värvning eller får konkurrera om inhemska spelare genom lägre och lindrigare löner, skulle man inte ha något emot.
Extremt olika ersättningar av SeMer med mera till SHL och övriga herrdivisioner samt till SDHL är en skam. Jag vet att mitt Luleå är ett av dessa 14 lag men det hindrar inte mig från att tycka så. Mitt Luleå har en gång varit utanför Elitserien SHL men är nu där, och en "marknads"-hockey som hindrar andra klubbar att göra samma resa gillar jag inte.
Så var det dags för avslutande damhockeymatchen mellan Danmark och Sverige. Och några minuter in på första perioden sätter Luleå Hockeys Emma Nordin 1-0 för Sverige.
I Aftontrasan, Sexpressen och Hockeysverige presenteras matchen som ÖDESMATCHEN.
Nja, lite att ta i. Förlorar vi är OS över för Damkronorna. Vinner vi, får vi lira en match till där vi kommer att bli krossade av Kanada innan OS är över.
DansbandsWolf: Danskorna kvitterar men Damkronorna tar ledningen igen.
2-1 inför tredje perioden.
Värt att påminna om förutsättningarna nu:
• Sverige 3p -> Sverige till kvarten • Sverige 2p -> Sverige till kvarten • Sverige 1p -> Kina till kvarten • Sverige 0p -> Danmark till kvarten
Danmark måste alltså vinna innan 60 minuter spelats alltså. Vilket innebär att skulle det vara oavgjort med bara minuter kvar kommer de säkerligen att ta vakten och försöka med 6 mot 5.
eltifoso: Tror det kan vara en viktig kvart för framtiden rätt ungt lag, ett par av dem tycker jag sticker ut, skall bli intressant att se hur dessa klarar sig mot Kanada
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (21)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?