Luleå HF

116725 inlägg · 888 ämnen

Nyförvärv till Luleå Hockey

« · 1052621 · » Till forumet

Sv: Nyförvärv till Luleå Hockey
Lövva: Enligt Kuriren är dom inte aktuella för denna säsong i alla fall. Gissar att Osten vill hålla kontakten med Österrike.
Kommentera

Linkan: Vi i Luleå Hockey kan inte värva spelare som vanliga klubbar du vet. Vi måste ta hit dem först, någon scoutverksamhet verkar vara obefintlig och vad ska man begära? det är ju trots allt bara en elitförening
Kommentera

Paddan: verkar vara nått i den stilen ska tydligen träna en vecka med laget enligt elite prospect.

Det känns lite oroväckande måtte inte detta vara den PP back Osten har snackat om.
Kommentera

Portello: Eller är det något ännu vagare än ett Try-out-kontrakt, att de vill se vad killarna går för på några träningar först innan man beslutar om de ska få en riktig chans att få en try-out. Typ, "kom hit och lek med oss en stund, men ni får själva betala för allt och vi garanterar ingenting"
Kommentera

Portello: De kanske var uppe i Luleå och plockade marijuana och så råkade de passera Coop... för att lära spelarna hur de skulle slappna av på rätt sätt ;)
Kommentera

Paddan: Det låter troligt. Men vad är vitsen? Ska dom bara träna med Luleå för att sedan åka hem och spela i Österrike? För skulle det handla om try-out så borde det ju ha stått så och inte "tränar med laget".
Kommentera

Portello: Troligen vet väl Osten något om det hela, eftersom det verkar vara Österrikare.
Kommentera

Saxat från www.eliteprospects.com/
Thomas Raffl (F) Villacher SV Luleå
08/02/2008 | Inside Information (Training with team)
Martin Oraze (D) Villacher SV Luleå
08/02/2008 | Inside Information (Training with team)

Någon som vet något mer om detta?
Kommentera

Jesper Jonsson: tror alla Luleåfans är djupt oroade, men det gäller ju ändå att stötta dem ihopp om bättre tider, jag är den förste att gnälla då det går dåligt men det börjar gå åt rätt håll nya klubbdirrar ny sportchef, snart en hyffsad omsättning mm, fast visst det kan redan vara försent. Tyckte det är rent idiotiskt att man behåller tränarna till denna säsong dom misslyckades ju kapitalt med pp och bp, fast har ändrat åsikt lite där tycker och tror fortfarande att Rönnberg är och kan bli en riktigt bra hockey tränare, det krävs ju samtidigt att man får ett bra matrial att jobba med.

Vi får vänja oss vid namn som Almtorp och Berglund, framtids namn alltså, men då gäller det att behålla dem okså.
Kommentera

Jesper Jonsson: Vi får väl tilltala klubben till dess förnamn istället :)
Kommentera

Linkan: Jag bara oroad över bristen på värvningar

eller laget som helhet. Spec målisar och backar och power play och målskytte i allmänhet

VI heter fortfarande Allsvenskan i efternamn
Kommentera

distanserad: Men visst, men se till vem han konkurerade med i europas bästa klubb lag.
är inte ett dugg orolig för denna värvning.
Kommentera

Linkan: Han ersätter kanske Skrbek defensivt även om det inte finns några garantier. Vem som helst hade kunnat lira back i UFA och få fina +/- stats då laget var europas bästa. I finland hade han inte lika sköna stats så finns inga garantier. Att han sen är "artistare" gör ju inte saken bättre eftersom han inte kommer vara med och spela in sig med laget innan första seriematchen.

Skrbek gjorde över 50 pinnar dom 3 senaste säsongerna för oss och det är något som faktiskt glöms bort alltför ofta. Totalt har vi tappat 33p från backplats förra säsongen och ersatt med vad?
En kille från allsvenskan som iofs är en stor talang men inte kommer ha en chans ersätta detta.

LHF har pratat om en offensiv och spelande back i flera år nu och än har vi inte sett någon.
Kommentera

Lövva: Så länge ni är glada så.
Kommentera

distanserad: Tror inte direkt det är så många i dynastin som heller skullle platsa i Ufa.....
Kommentera

Linkan: Du kanske noterade att han inte fick nytt kontrakt i år efter att inte ha varit ordinarie back under säsongen? Jorå - verkar kanon.
Kommentera

Lindberg Råkkar: Har du sett den nye backen spela?
Ersätter han skrbek är jag nöjd.

Han har spelat i ryska Ufa i två säsonger, klubben måste ju varit nöjd med han annars hade man inte behållt han efter första säsongen. Poängterar att Osten har för avsikt att värva en offensiv back.
Kommentera

distanserad: Det var lär ju ni också bli nu när Mårtis och vinnarn är borta.Fast det är ju klart ni har ju Lener, Kungen av tjeckisk kontringshockey.
Kommentera

Grattis till den nya förstärkningen. Ni blir giftiga i vinter.
Kommentera

Lövva:

Spela.....spelllaaaa basket.....
Kommentera

Lindberg Råkkar: Kan nästan garantera att han kommer vara våran bästa back i vinter så utfyllandslirare skulle jag inte vilja klassa honom som
Kommentera

Portello: Så illa är det väl inte. Om han är hyfsat stark bakåt så är det kanske vad vi behöver. Hoppas på att ungdomarna Harju, Omark, Lindqvist, Olsson, Berglund mfl kan göra denna säsong riktigt kul. Jag är nog en obotlig optimist. :-)
Kommentera

Lindberg Råkkar: Tyvärr är väl inte Luleå förstavalet för spelare som är sk spetsspelare.
Kommentera

Portello: Behöver vi fler utfyllnadslirare när det är spets vi saknar.
Kommentera

Paddan: Verkligen inte. Men han är väl tänkt som ersättare till Skrbek. Han var ju inte heller någon stor poängmaskin.
Märkligt att det inte står något om kontraktslängden, men jag skulle gissa på ett år.
Kommentera

Portello: Han var ju inte direkt någon poängmaskin till back, men han har väl andra kvaliteter.
Kommentera

Nu är det klart att 31-årige Radek Philipp från Tjeckien spelar i Luleå nästa säsong. Radek är 190 com och väger 93 kg.Spelade senaste säsongen i det ryska mästarlaget och har även 16 a-landskamper.
Kommentera

spud: Jag trodde han beskrev LHF

Det var sopor över hela framsidan.
Låter ju som en bekrivning av hemsidan typ.
Kommentera

Dragan 2k:
"Utanför dörren ställde jag den fulla soppåsen. När jag vaknade i morse var där sopor över hela framsidan.
Räv, ren eller bara fåglar. Någon som har en aning om vad det kan vara för djur?"

Han tror även att renar äter hushållsopor..
Kommentera

Portello: Fan. Han är riktigt på hugget Johan i sin blogg. Det är som att läsa en hockeytidning.
Kommentera

Tydligen har Johan, som driver mrmadhawk.blogg.se/ varit i kontakt med "Osten". Spännande att det verkar nära med en back.
Kommentera

Pöck till Luleå. Skulle inte vara helt fel. Men sannorlikheten känns i det närmaste att vara noll med tanke på att han har envägskontrakt med NYR.

Känns rätt märkligt att hockeyn snart drar igång igen.Tiden går fort.

Ny blogg ute i cyberrymden. Verkar lovande.

www.merhockey.blogspot.com/
Kommentera

Lite nostalgibilder. Å glöm inte att pumpa upp volymen rejält för det är tyck på läktaren

Del 1:
www.youtube.com/watch?v=QcGreh1_5Ks

Del 2:
www.youtube.com/watch?v=sqmqUc2I_aM
Kommentera

Lövva: Jag hade mer än gärna sett ett mer fysiskt spelande Luleå Hockey än vad vi fick se förra året. Även om det kanske inte nödvändigtvis innebär att man vinner fler hockeymatcher så är det iaf en kompensation hos oss som håller på Luleå Hockey när det går emot om det är nån som ger motståndarna en rejäl propp.

Vill man hitta något positivt inför den kommande säsongen så är det att vi förstärkt med två forwards som i alla fall har sagt sig gillar att spela fysiskt. Vilket kanske inte var tillämpbart fullt ut på Tarvainen o Kerman.

Dessutom är jag övertygad om att Robin Lindqvist är den spelare som kommer att lyfta sig mest från föregående år av Luleå Hockeys spelare. Och det är en kille som definitivt inte backar för ett läge att sätta dit en motståndare.
Kommentera

Linkan: Precis, har man inget trollspö så får man försöka trolla med dem medel som finns.

Före säsongen lovande Rönnberg att det skulle göra rejält ont att möta Luleå i COOP Arena. Något som vi egentligen aldrig fick se. På svar på varför aggresiven hade uteblivit under säsongen på hemmarinken svarade Rönnberg: " Vi kom fel in i det redan i första matchen mot Brynäs, då blev spelarna lite ängsliga och då är det svårt att smälla på"

Tänka sig, den ängsligheten som kröp in sig i säsongspremiären gick aldrig att skrämma bort. Märkligt, tala om dominoeffekten...
Kommentera

Lövva: Varken PP eller BP fungerade på hela säsongen. det är skäl nog att ge dom kicken.
Tålamodet och det här tänkandet att vi aldrig förr sparkat en tränare, kan vara ödestigert.

Säger som Lindberg full fart total hockey....
Kommentera

robhed: Att nyckelspelare spelar halvskadad är ju naturligtvis beklagligt och knappast något någon kan rå för, men dessto större anledning då att låta Lidhammar få mer istid än vad han fick, låta Burström ta steget tillbaka trots C et på bröstet och låta Harju få mer istid i powerplay. Detta är ju några basic grejer som borde ha genomförts förra säsongen men det skedde endast halvhjärtat.

Förstår ärligt talat inte vars övertron till Burström kommer ifrån. Jag vet att han är en väldigt hygglig kille och förmodligen den optimala lagkapten i båset och i omklädningsrummet. Men på isen var han dessvärre endast en blek skugga av sig själv (undantaget var väl dem tre sista matcherna). Likväl, trots hans ständiga bleka insattser var det han som Rograrna valde att kasta in på slutet av matcherna när dem jagade en kvitteringspuck. Väldigt konstigt.

Och lika konstigt är det ju att Harju fick så pass lite istid i powerplay som han fick med tanke på hans målfarlighet. Varför lät dem inte han spela på backplatsen istället för Skrbek? Rönnberg har själv sagt till mig att de hade pratat med Skrbek ett flertal ggr om att han måste släppa pucken fortare i powerplay men trots det så syntes ingen förbättring. Vad av detta tålamod?

Håller med om att det är stor skillnad på AHL och Elitserien och därför tycker jag också Luleå gör rätt när dem har en stor försiktighet numer när det gäller AHL. Med Luleås ekonomi är det som du säger, man har knappast råd med några fler floppar.

Jag hoppas innerligt att vi kan höjja oss gentemot förra säsongen. Tyvärr så känns det väl inte direkt hoppfullt då spelartruppen känns alldeles för klen. Men självklart, tar Harju, Omark, Lindgren, Lindqvist m.fl (Lidhammar hade nog behövts) yttligare ett steg i utvecklingen samt att målvaktsspelet fungerar klanderfritt så finns det ju en chans att vi går en rolig vinter till mötes. Men det är väldigt många pusselbitar som måste falla på plats för att så ska ske.

Frågan jag ställer mig inför vintern är hur stort kommer tålamodet iår vara med Roger och Roger? Självklart måste dem få en chans att visa att även dem har lärt sig något av förra säsongen. Men låt oss säga att vi ligger sist efter 10 omgångar, ska då styrelsen sitta med armarna i kors i hopp om att dem ska vända trenden?

Tålamodet i Luleå Hockey är allmänt alldeles för generöst och förra säsongen fick faktikst tränarna totalt 67 matcher på sig att få saker å ting att fungera. Citat från Rönnberg efter ca 50 omgångar "Vi har prövat allt utan att få powerplayet att fungera men vi kommer inte ge upp, vi kommer att fortsatta försöka tills det sitter".

Om man har prövat ALLT i 62 matcher (träningsmatcher inräknade) utan att få det att fungera, besitter man verkligen då den kompetensen som krävs för att få det att fungera?
Kommentera

robhed: Bristen på fungerande uppspel var en enormt stor faktor i lagets usla spela förra säsongen. Speciellt i 5 mot 4 men även i vanliga spelet.
Det känns konstigt att man vill överlåta en massa ansvar på spelarna själva speciellt när man vet att man har en tunn trupp som gör att alla spelare måste kunna spela med alla i princip hela tiden pga skador.
Då är det ju av yttersta vikt att alla vet var dom ska göra hela tiden man är inne på isen.

Som jag ser det så var ytterforwards för lite inblandade i uppspelen, Luleå använde oftast bara 1 spelare(nästan alltid, Bartecko eller Chabada) som bågade djupt för att hämta puck från backen. Dom andra två stack mot offensiv blå direkt, det gör det lätt att skära av uppspelen på vår bågande spelare vilket gör att det blev pucktransport från back som slutligen blev enda alternativet och hur det slutade vet vi ju alla. Kollar man på lag som HV, FBK och LHC så är nästan alltid alla 5 man hem djupt och tar fart speciellt om man börjar från burskydd så har det aldrig varit LHF sedan Lener tog över. Känns inte speciellt långsökt att Roger lärt sig mycket av Lener och följer hans filosofi. Det är känns ännu mera självklart i försvarsspelet som överlag är passivt och stillastående och går ut på att vänta ut motståndarna tills dom gör misstag.

Tyvärr har lagen fattat att det i anfallszon mot Luleå är ganska lätt att hålla pucken i laget längs sargen och få till lång anfalla som även om det inte alltid ger målchanser eliminerar risken till farliga spelvändningar mot sig själva.

Alla vet att LHF(inklusive spelarna själva) som bäst kommer 7:a serien och som sämsta 12:a. Då kan man göra det på två sätt, antingen spela den passiva titta på hockeyn vi sett i 2-3 säsonger nu eller så kan man spela tufft, hårt och aggressivt och forechecka som galningar. Ett spel som bygger på att de 5 spelarna som är inne på isen åker skridsko utav bara helvete. Jag vet i alla fall vilken av dom två typerna jag vill se och är beredd att betala för.

Det är därför jag kommer prioritera Bulan och J20 så länge 2xRoger styr LHFs skuta.

Det man alltid älskat med Luleå är att förr om åren så var man fortfarande ofta väldigt mediokra, speciellt på bortaplan. Men emellanåt så där 8-10 ggr per säsong levererade man matcher där man spelade totalhockey och var fysiskt och psykiskt överlägsna motståndarna i 60 min.
Den känslan var det tyvärr längesedan man hade, det mesta försvann med Leners intåg trots att han resultatmässigt hade ett riktigt bra första år.
Kommentera

Lövva: Chabada, Bartecko, Sandström med flera spelade många matcher skadade, vilket så klart hämmade deras insatser. Jag är oxå på det klara med att skador är sådant som händer, men LHF hade inte bredden för att klara detta förra säsongen. Med mer flyt på skadesidan så kunde det blivit slutspel. Det är i huvudsak på breddsidan som jag tycker att det skiljer mellan toppen och botten i Elitserien. Och det är ett resultat av den ekonomiska verkligheten som råder i Luleå Hockey och det är för mig bara att acceptera och se att så kommer det vara även kommande säsong, även om man breddat truppen en aning på forwardssidan.

Däremot tycker jag fortfarande att din kritik baserat på en obefintlig spelidé känns väldigt vag. En stor del av tanken förra säsongen var att spelarna själva inom femmorna, i samråd med tränarna, skulle bestämma hur de ville spela för att bäst nyttja sin kapacitet. Alltså inte att alla kedjor skulle spela efter exakt samma mall.

Tycker även tränarna att det var en av sakerna som inte funkade så kanske det kommer att ändras till kommande säsong, eftersom de till slut ändå får stå till svars för hur spelarna agerar ute på isen, då kan det lika gärna vara enligt deras melodi man spelar. Annars tycker jag inte att man fått några som helst indikationer på att laget inte tror på sina tränare eller hur laget spelat.

Kerman producerade inte under Lener heller och den mentala press som han la på sig själv att vara målskytt lyckades han inte att bryta under den förra säsongen förrän han fick ett klubbyte och kom in bra i en bra line. Han var på G när han spelade med Miettinen och Tarvainen (även han) men så åkte ju Jussi på sin skärskada i låret.

AHL / Elitserien är en rätt stor skillnad, det är ju bara kolla på alla svenska spelare som gör bra ifrån sig i Elitserien men som när de kommer till AHL är bortkomna (iaf poängmässigt, jag har inte sett tillräckligt med matcher)och på samma sätt så är det ett annorlunda spel när man (förenklat) inte längre kan transportera över blå, dra på ett slagskott och ens lagkamrater störtar på mål och man får sina poäng den vägen. Med vår rinkstorlek så blir inte slagskottet tillräckligt hårt och kommer från en annan vinkel vilket gör att målvakterna lättare kan hantera detta.

Så därför är det av yttersta vikt att man scoutar vilken spelare som man tar in i laget så att de har de rätta verktygen. Jag kan tycka att man hellre skall ta AHL-killar som gjort en eller flera säsonger i Europa, för då har man fått en bättre uppfattning kring huruvida de verkar fixa den europeiska hockeyn och man vet om de kommer hit med hunger eller om de ser det som att de gett upp karriären lite när de inte längre tror på en chans i NHL. För är det något som Luleå Hockey inte har råd med så är det att plocka in killar som sen inte fyller dom kostymer som det var tänkt.

Nästa säsong kommer bli ett jäkla krig från första omgången för att undvika kvalspel, men kommer vi igång bra och våra unga spelare fortsätter att lyfta sig så bör vi kunna knipa en slutspelsplats. Jag tror att näsbrännan och erfarenheterna från förra säsongen kommer vara oerhört viktiga för LHF 08/09 när det gäller fokus hos spelarna i varje enskild match.
Kommentera

robhed: Alla lag får skador, så är det. Kan inte tycka att vi hade speciellt många skador denna vinter, med Luleå Hockey mått mätt. Återigen, kika tillbaka på tiden då Tavve ledde skutan. Hade vi bara tre spelare borta fick man ju skratta sig lycklig.

Dem enda av nyckelspelarna som missade ganska många matcher var Skrbek 12, Chabada 11, Meittinen 9. Janne missade endast två och Obsut endast tre. Bartecko, Omark, Lavander och Saravo missade inte en enda match så att vi var så skadedrabbade har jag svårt att köpa

I och med att Luleå hade ett tydligt mål inför säsongen, att ta sig till slutspel så måste det ju ses som ett stort misslyckande. Och dem sportsliga målen i föreningen sätts väl med hänsyn till dess aktuella spelartrupp?

En spelidé för mig är att ett lag visar hur dem vill spela vilket för Luleås del varierade från match till match något oerhört och därav det svaga powerplay spelet. Sen berodde ju det också det konstanta byterna av kedjeformationer.

Att skylla på skador är att göra det lätt för sig men det kanske är den andan Luleå Hockey vill leva efter, vad vet jag?

Men rimligtvis bör jag vara en av flera tusen norrbottningar som Luleå Hockey har som målgrupp att sälja säsongskort till och även elithockey handlar ju om att sälja en produkt. Finns det brister i denna produkt lär knappast bortförklarningar som skador etc göra produkten mer attraktiv.

Roger och Roger missade utsatt mål och var dessutom endast målskillnad ifrån att ha kört ner oss i kvalserien. Det är ett STORT MISSLYCKANDE.

Larose öste in poäng i AHL men i Luleå var han minst sagt blygsam. Bartecko var långt ifrån sitt forna jag, Kerman öser in poäng så fort han lämnar klubben och Obsut såg stundtals ut att vilja vara någonannan stanns. En slump att så många duktiga hockeyspelare kan underprestera samtidgt?
Kommentera

Lövva: Min uppfattning är att Luleå Hockey inte hade tillräckligt bra spelare för att nå slutspel när så pass mycket nyckelspelare ofta fanns på skadelistan.

Samma kommer gälla för den kommande säsongen, med den fördelen att det just nu ser ut som att det kommer finnas lite mer bredd på forwardssidan om det är så att Mäkinen och Almtorp blir kvar efter respektive try out-period är över.

Att utifrån detta skylla på tränarna tycker jag är orättvist. Inte ens Scotty Bowman eller någon annan tränare hade med säkerhet lyckats bättre under samma förutsättningar.

Vad menar du förresten med spelidé, om man tar hem först på vänster- eller högersidan eller hur man bestämmer vilken spelare som ligger längst fram i styrningen eller om backarna skall stå upp på offensiv blålinje eller hur många spelare som skall stressas i boxen innan man tar en passiv hållning i försvarsspelet?

Vilka är de stora förändringarna i spelidé mot när vi hade Lener som tränare, förutom det som stått i media om hur man satte samman kedjorna då?

Sen håller jag med dig, jag tror Perra hade en stor del i Skellefteås slutspelsplats förra året. På samma sätt som jag är övertygad om att det inte var tränarna som fick Luleå att missa slutspelet, utan istället skadeläget och bristen på bredd i truppen.
Kommentera

robhed: Hockey bedöms ju efter resultat och fakta kvarstår att förra säsongen var den sämsta (tabellplacering) sen 1994. Alltså 14 år sedan vi missade slutspel senast.

Då kan man ju självklart diskutera fram å tillbaks om det beror främst på truppen eller på dem som leder truppen.

Jag anser att Tavve i flera årgångar av Luleå Hockey hade betydligt blygsammare matrial, på pappret än vad Piff och Puff förfogade över förra säsongen. Men skillnaden var att Tavve hade en tydlign spelidé som hela laget gjorde sitt yttersta för att följa, till skillnad från förra säsongen då jag såg drygt 60 matcher (träningsmatcherna inräknade) utan att se något som äns kunde likna en spelidé.

Dem hade defentivt inte den starkaste truppen sett till konkurrenterna men samtidgt, hade verkligen Skellefteå så mycket starkare trupp än oss? Jag är tveksam. Skillnaden var ju att Perra fick ett flertal spelare att överprestera medans våra sk. tränare fick ett flertalspelare att underprestera (läs Barteceko, Larose, Lindgren, Obsut, Modig, Tairvainen, Kerman m.fl)

En bra tränare får ut max av sitt lag å kanske lite mer därtill.
Kommentera

Ambroo, jag påstår på inget sätt att Timrå har/haft dåliga tränare - lika lite som jag är av uppfattningen att Luleå Hockey har det.
Kommentera

robhed: Ja och det säger ju allt...
Kommentera

MorganaLefaey: Givetvis, men ingen kan komma att säga att Challe/Nygge inte bidrog i allra högsta grad till att man slutligen visade sig från sin bästa sida i slutspelet och allra helst då mot er. Hade man haft lite mer soppa kvar mot HV hos de spelare som varit skadade (Hynning, Pärssinen, Hahl) så är jag övertygad om att man kunnat få ut än mer utav materialet.
Kommentera

Ambroo: Och ändå så gick Timrås tidigare tränare och vann guldet när han kom till HV71...
Kommentera

Ambroo: Sen handlar väl inte direkt allt om tränarstaben? Sätt världens bäste tränare med 3-4e linje spelare så tror jag inte han går till final ändå. En del beror på vilket grundmaterial man har att tillgå.
Kommentera

robhed: "Kan inte se hur t.ex. Timrå kan anses ha en speciellt bättre tränaruppsättning än vad vi har."

Årets resultat säger väl det mesta? TIK har i modern tid inte varit närmare en match om guldet än just då.
Kommentera

Lindberg Råkkar: Efter en säsong som den förra så kan jag tänka mig att Roger x 2 rannsakat sina egna insatser rejält och kommer att vara mer på det klara med hur de skall genomföra den kommande säsongen.

Annars är det väl mycket truppens styrka som avgör om tränarna bedöms vara framgångar eller inte. Kan inte se hur t.ex. Timrå kan anses ha en speciellt bättre tränaruppsättning än vad vi har.
Kommentera

Lindberg Råkkar: På tal om tränarna. Hur länge kan dom få på sig den här säsongen om det går dåligt från start? 5 matcher? 10 ? 20 ? Halva serien?
Kommentera

« · 1052621 · »