Renberg, lagbygge och framtid

« · 885528 · » Till forumet

Sv: Renberg, lagbygge och framtid
Hannu Neimi: Gissar att Kucera blir nästa spelare som kommer nämnas i den här härvan. Han hade ju trots allt också Danne som agent.
Kommentera

Albert Hall:

Jag har inte hängt med så noga, men det där verkar ju...vattentätt. Jag har alltid undrat hur man lever vidare efter att ha avslöjats med sådant.
Kommentera

knaskamilla:

Sista ordet är nog ännu inte sagt i den här affären. Men hursomhelst, nu har jag bestämt mig. LHF kommer att klara sig i vilket fall. Det enda sätt jag kan se att klubben åker dit är om man tvingat Renberg och/eller nån annan att ha pengarna i Obol vilket jag inte tror och hoppas.

Den där pantklausulen som clownen som företräder Micke hänvisar till är en standardklausul som garanterar spelaren pengarna om klubben går i konkurs. LHF har bevisligen betalat in pengarna enligt kontraktet, fast dom har minskat i värde. Kanske ner till noll. Pantklausulen säger inget om något minsta värde på placeringen.

Inte ens om (vilket jag inte heller tror) det visar sig att LHF har gett råd till spelarna att placera pengarna hos Obol-Bosse kommer man att åka dit. I så fall skulle ju en idrottsklubb ha större ansvar än en bank när det gäller rådgivning. För hur många dåliga råd har inte getts genom årens lopp av korkade rådgivare?

Själv sitter jag som ägare avv 100 styck Telia-aktier som jag köpte på inrådan av dåvarande Föreningssparbanken nuvarande Swedbank. Det var en dödssäker placering när dom gavs ut för vad är det? 8-9 år sen?. Jag ligger fortfarande 3500 spänn back.

Jag ska nog stämma Swedbank. Arenan i Övik kommer nog att måsta rivas. Sorry.
Kommentera

Albert Hall: Sedär, ni bdáre har ju haft en alldeles för stor tilltro till Björn Rosengrens ideer. Du borde släppa telekom, det är passé och ägna mer tid åt kylskåpsinredning från jämtland, upp 50% igår. Enjoy..

Det är tack vare sådana affärer som du gjorde som Swedbank fick fin coutage av, som gjort det möjligt för oss att bygga flott. Liksom att PRO´s priskoll har gjort det möjligt för er att bygga, nåja det räcker kanske säga att nåt..
Kommentera

Att Dan Lundström är spindeln i nätet råder det ingen tvekan om. Han är/var agent för Renberg, Burda, Myllys. Alla tre nämnda har pengar förvaltade i OBOL, en slump? Knappast. Kucera lär väl vara nästa offer då han även hade Lundström som agent. Hurvida Kucera har pengar i OBOL är oklart men jag skulle inte bli förvånad.

Och om nu Lundström fick provision från OBOL (4%), var det då Luleå som skrev in det i kontraket? För att de älskade Lundström så pass mycket att de tyckte han skulle få cred för att Luleå valde att förvalta hans klienters pension i OBOL?

Njaa, så mycket tror jag knappast Luleå tyckte om Lundström. Och varför verkar det vara just Lundströms klienter som har sina pengar förvaltade i OBOL?

Och är det bara en slump att Bosse Johansson och Dan Lundström råkar vara kompisar?
Kommentera

Lövva: Hur länge var Lundström anställd av Luleå? Inleddes kontakten med Obol före eller efter att han lämnade klubben?
Kommentera

Wayne Gresky: Enligt Radiosporten är även Skellefteå inblande i Obol-härvan. Tre spelare ska haft pensionspengar plaverade där till ett värde av 600 000 kr, dessa pengar tänkte dock Skellefteå skjuta till.
Kommentera

Wayne Gresky:

Danne slutade nog 97-98 nån gång. Första gången Obol nämndes i media var 1998.

Vad jag inte tycker framkommer i media och hur "insyltade" LHF är att klubben faktiskt vägrat att ha dom som sponsor. Fram till hösten 2006, alltså. Att man inte gjorde detta var mycket tack vare dåvarande klubbdirren Johan Strömwall. Mer om detta kan läsas här:

www.kuriren.nu/GEN_Sok.asp?ArticleID=1360450&ArticleOutputTemplateID=125&mode=SEARCH&BoolFlag=AND&PubDate=1900-01-01&FreeText=Strömwall&Category=

Johan fick mycket skit för att han inte ville samarbeta med Obol, bland annat av Bosse J ssom sa något som att "personkemin stämmer inte". Det är en av anledningarna till att jag inte tror att det var på LHFs initiativ som pensioner förvaltade hos bolaget. Åtminstone inte under Johans tid.

Johan är en av få som kan med mycket rak rygg ur den här härvan. Vi måste nog hänga upp en till av hans tröjor i Coop Arena.

Det var snarare Plannja Basket och deras klubbdirektör Lars Mosesson som legitimerade Obol i Sverige. Mosesson åkte bland annat runt med Bosse och agerade referent.

Haha, nu kom jag att tänka på en grej som hände på ett av Plannja Baskets årsmöten som jag tyckte var komisk redan då. Man avhandlade saker strikt efter mötesordningen som vanligt. Plötsligt reste sig Obol-Bosse upp och sa: jag älskar den här klubben, jag vill köpa den! Det blev knäpp tyst. Sedan undersöktes faktiskt möjligheten, men man kom av någon anledning som jag inte minns fram till att det inte var så bra lösning. Kanske var det så att idrottsföreningar i Sverige faktiskt inte kan ägas?
Kommentera

Albert Hall: Vaddå 'inte kan ägas'? Fråga 08:as AIK Hockey, o finnen som 'köpte' dem (Kastrull-kungen). Början till RASET!
Jag minns åxå från g:a Lule-planket dessa diskussioner om Obol, flera av Er ropade 'Halle-Luleå, Framtiden räddad!" Tur att nån bromsade då...
Kommentera

Nu är det helt klart, det finns spelare i andra lag som har pensionen i Obol. Ska vi gissa att en gemensam nämnare heter Dan Lundström?
Kommentera

Albert Hall: Börjar kännas lite bättre, om det visar sig att Lundström systematiskt fått sina spelare att teckna avtal med OBOL kan ju Luleå inte lastas. Strålkastarljuset ändrar nog riktning snart.
Kommentera

Albert Hall: Jag skrev ju om SkAIK 16.09. :)

Mer i samma ämne. här antyds även att lundström är inblandad.
www.svd.se/dynamiskt/sport/did_15526666.asp
Kommentera

Wayne Gresky: Hittade en rolig tråd på Svenska Fans där Dan Lundström nämns...

"Skrevs av: Terva
Skrevs: 18:54 (2007-02-12)
Vi ska inte ha en coach som sportchef, då hamnar vi bara i SSK:s sits där det är ständigt frestande att sparka tränaren för att man har en bra tränare i kanslihuset. Osten, Skriken, Brithén, Slava m.fl. är folk som ska stå i båset.

Vad gör vår gamla klubbdirektör och agent Dan Lundström idag? Är han pensionär kanske. En sådan hade ju varit perfekt som sportchef. Hellre en gammal agent än en gammal tränare."
Kommentera

Wayne Gresky: Bra reviewartikel för den som vill ha lite mer bakgrund och inte är överdrivet insatt i Luleås interna problem.
Kommentera

koboltblått ...anyone?
OBOL-blues ...någon?
Kommentera

Luleås senaste förvärv från J20 verkar intressant. Vilken trupp Lukeå får denna säsong, lätt topp 4!!! :D
Kommentera

Jonte321: Intresseklubben antecknar dina åsikter.
Kommentera

Albert Hall: Ja, det är tydligt det, eftersom du svarar:p
Kommentera

Jonte321: Exakt.
Kommentera

Albert Hall: Ja, men håller du inte med om att värvningen är intressant?? :p
Kommentera

Jonte321: Det är ingen värvning. Man lyfter upp en egen spelare.
Kommentera

Albert Hall:

Ojdå, här hade det ju hänt mycket vettigt sedan jag kollade sist.
Kommentera

Var det inte idag MR skulle ha en presskonferens? Ser att varken NSD, Kuriren ellet PT skriver ett ord om det.
Kommentera

Portello: minns inte vilken dag det var, men det var under den här veckan i alla fall.
Kommentera

Portello: Jepp, det var idag, dvs 29 maj
Kommentera

Lövva: Nu förstår man iallafall renbergs beslut att gå till hårdsatsande Skellefteå.Dom har ju värvat klasspelaren Lennartsson.
Kommentera

Portello: Defentivt. Att värva från Italien är ju stort. Kolla bara vilka spelare du hittar där, Kaka, Zlatan, Totti, Pirlo m.fl. Eller vänta nu, det var ju fotboll....
Kommentera

Portello: Tills vidare verkar det inte bli någon stämning, enligt NSD. Det blir till att fortsätta vänta. Om LHF:s uppgifter stämmer kanske alltihop kommer att rinna ut i sanden. Vi får se.
Kommentera

Bolivar: notabelt är dock att Renberg-lägret antingen har bytt taktik eller att man tidigare varit dåliga på att prata om vad det egentligen handlar om för deras del. Tidigare sköt man in sig på att det var Luleå som hade dragit in Obol (åtminstone lät det så i tidningsartiklarna), nu handlar det i stället om att man inte skulle ha tecknat någon fondförsäkring från LHF:s sida.
Kommentera

LL: Ett intressant val. Det visar nog att den tidigare vägen inte var framkomlig.

En fråga: Vad har hänt med Renbergs pensionsinbetalningar efter att Obol blev avslöjade?
Kommentera

Wayne Gresky: det undrar jag också. Nog borde man väl ha gjort upp något om hur de skulle betalas, kanske var det de pengarna som man väntade med att betala ut till alldeles nyss eftersom man inte visste vart de skulle betalas.

Ser dock att Renberg fortsätter att säga att Obol inte var hans initiativ. Jag kan ärligt talat inte se vad det har med något att göra, för oavsett om det var LHF, Renberg eller Usama Bin Laden som tog initiativet så har Renberg skrivit under kontraktet (som enligt Renberg själv säger att pengarna ska betalas till Obol) av egen fri vilja och därmed godkänt att Obol används, så där har han knappast något att hämta.
Kommentera

LL: Tror Renberg resonerar "räddas skall vad som räddas kan".

Han börjar bli desperat
Kommentera

Till somliga:

Vilka svin ni är. Ni har tagit back på Kickan i flera år och sponsrat hennes syn på saken. Och så vips passar inte pillevicken kalsongen och ni bälgar kissa på varandra eller i era egna skor.

Kommentera

Karoliina: Skål på dig oxå!
Kommentera

Karoliina: *fniss*

Byt boxhandskarna mot bakhandskar istället.

Snart är det EMkval
Kommentera

Karoliina:
Tagit back, vad betyder det?
Bälgar kissa, ännu konstigare.

Kan någon förklara, pls.!
Kommentera

Per HApps: "tagit back": i min värld betyder det "stulit 25 pilsner" 
Kommentera

orion: I din stofilvärld?

Det var länge sen det var 5x5 i backarna.
Kommentera

Jesper Jonsson: Vi i MODO använder oss av 2 backar i 3 formationer så det blir 2x3, men till hösten ser vi ut att ha riktigt starka backar så det kan bli 2x4
Kommentera

spud: ujuj passa er så ni inte blir på lyran med så många backar.
Kommentera

Jesper Jonsson: Inte troligt, har man backar med stora starka som Timander, Hedman och Hasse J är det coolugnt.
Kommentera

Jesper Jonsson:
snyggt och jämnt och lite stofilt!
Det var kul på den tiden det var 5x5 i backarna!
Kommentera

orion: och utmärkta skivbackar när de blev tomma.

Det var tider det.
Kommentera

Jesper Jonsson: Och nu drar Hjalmarsson.
Måste vi till och värva back nurå. Men fjunisarna har förlängt. Så de verkar stanna.
Kommentera

Jesper Jonsson: Trist att vi inte fick se Hjalmarsson i Luleå.Hoppas nu vi kan hitta en bra ersättare.
Kommentera

Portello: Känns tungt nu, mycket tungt.
Kommentera

Jesper Jonsson: Alltid lika charmigt med lite fniss från Jesper på Smedjegatan!
Kommentera

« · 885528 · »