Luleå HF

116706 inlägg · 888 ämnen

Schack

« · 2300929 Till forumet

Sv: Schack
sargad: Intressant kille och vann han mästarklassen i SM på 40-talet då har jag för mig väl Stålberg, Stoltz och Lundin dominerade svensk schack måste han ha varit riktigt bra. Schack på korta skolraster var perfekt när man inte spelade kort. När vi kom upp i ålder brukade vi veckan innan termin av tradition spela ölschack, med klocka 2 timmar 40 drag. När man spelar ölschack lirar man med en öl under varje pjäs och den som slår en pjäs måste dricka upp ölen under pjäsen innan det är tillåtet att slå om klockan. Vanligen slutade partierna med att båda spelarna förlorade....
Kommentera

Sven.Savage:

e2-e4 c7-c5
2. d2-d4 c5xd4
3. Dd1xd4 Sb8-c6
4. Dd4-a4 g7-g6
5. Sb1-c3 Lf8-g7
6. Lc1-d2 Sg8-f6
7. Sg1-f3 d7-d6
8. 0-0-0 Lc8-d7
9. Lf1-b5 a7-a6
10. Lb5xc6 Ld7xc6
11. Da4-d4 0-0
12. Dd4-d3 Dd8-c7
13. h2-h3 Ta8-c8
14 g2-g4
Kommentera

eltifoso: Aj aj, jag brukar ju alltid förklara för folk att de ska "sitta på händerna" såväl i schack som i annat för att inte göra misstag, utan tänka över det tillräckligt.

Men nu kan jag inte motstå att dra direkt på känsla, utan att kontrollera saken närmare. Det får bära eller brista!

1. e2-e4 c7-c5
2. d2-d4 c5xd4
3. Dd1xd4 Sb8-c6
4. Dd4-a4 g7-g6
5. Sb1-c3 Lf8-g7
6. Lc1-d2 Sg8-f6
7. Sg1-f3 d7-d6
8. 0-0-0 Lc8-d7
9. Lf1-b5 a7-a6
10. Lb5xc6 Ld7xc6
11. Da4-d4 0-0
12. Dd4-d3 Dd8-c7
13. h2-h3 Ta8-c8
14 g2-g4 d6-d5
Kommentera

Sven.Savage: Apropå blixtschack och fianchetto.

Man mötte ju en del duktiga gnetspelare i klubben när man var ung , var det blixt hade man ju större chans att vinna , så Larsens öppning med löpare till b2 i andra draget gjorde att gamlingarna blev förvirrade och la en massa extra tid i början, vilket gjorde att man kunde spela på tid resterande minuter
Kommentera

puffe: Jo, det är mycket psykologi som har betydelse i schack. När jag började spela körde jag kungsgambit som favorit och gillade det komplicerade anfallspel man pangade på med. Men när folk inte besvarade 1. e4 med e5 fick man i stället lira alla former av halvöppna spel som de valde och hade koll på.

Samtidigt hade jag själv som svart tonat in på siciliansk drake eller kungsindiskt och blev allt bekvämare med att ställa upp en kungsfianchetto med snabb rockad. Och då gick jag över till 1. Sf3 som vit för att göra detsamma. Blev förstås ett mer slutet spel men eftersom jag kände mig så hemma i alla möjliga varianter kunde jag spela sådana partier snabbt och som du säger - gamlingarna blev snabbt knäckta i blixt när man drog och slog klockan omedelbart första 10-20 dragen; stressade kom deras misstag och då högg man!
Kommentera

Sven.Savage: Jag kör i mörker utan eftertanke , men roligt är det med schack igen
Inte bästa draget ser jag nu, men sånt händer när man är snabb med sina händer
1. e2-e4 c7-c5
2. d2-d4 c5xd4
3. Dd1xd4 Sb8-c6
4. Dd4-a4 g7-g6
5. Sb1-c3 Lf8-g7
6. Lc1-d2 Sg8-f6
7. Sg1-f3 d7-d6
8. 0-0-0 Lc8-d7
9. Lf1-b5 a7-a6
10. Lb5xc6 Ld7xc6
11. Da4-d4 0-0
12. Dd4-d3 Dd8-c7
13. h2-h3 Ta8-c8
14 g2-g4 d6-d5
15 Sc3xd5
Kommentera

eltifoso: Du är modigare än jag! Ja, nu pangar vi på!

1. e2-e4 c7-c5
2. d2-d4 c5xd4
3. Dd1xd4 Sb8-c6
4. Dd4-a4 g7-g6
5. Sb1-c3 Lf8-g7
6. Lc1-d2 Sg8-f6
7. Sg1-f3 d7-d6
8. 0-0-0 Lc8-d7
9. Lf1-b5 a7-a6
10. Lb5xc6 Ld7xc6
11. Da4-d4 0-0
12. Dd4-d3 Dd8-c7
13. h2-h3 Ta8-c8
14 g2-g4 d6-d5
15 Sc3xd5 Sf6xd5
Kommentera

puffe: Har säkert 2-3 uppsättningar med klassiska Staunton-pjäser men efter drygt 30 års uppehåll är detta vad jag hittar i brådrasket. Om ni offrar ett torn får ni översätta till Bror Duktig eller åtminstone ett svin så man hänger med. Hästen heter Kalle då...nu saknas bara ett bräde.

En stor guldstjärna till den som ser vilket ölflak som är bakgrund , är ju lite svårare när man bara ser insidan.

Ja, att inte spela e7-e5 mot e2-e4 borde vara förbjudet
Uppladdat:

450x300-matt.jpgmatt.jpg

Kommentera

Sven.Savage: snyggt spelat, hoppas på fler matcher
Denna hamnade jag snett i tidigt och du kunde med din skicklighet enkelt exploatera mina svagheter

Jag viker min kung
Kommentera

eltifoso: Tack för trevligt parti!

Tänker att det var vågat att ta ut damen så tidigt och jag hade flyt att utnyttja det; genom att göra drag som utvecklade mina pjäser samtidigt som det blev hot mot damen som du tvingades flytta flera gånger och då förlorade tempon. Kanske hade du kunnat stöta fram bonde längre i centrum tidigare och fått till bättre spel, jag vet inte. Som det nu blev fick jag ställa upp mina pjäser perfekt och även om de fanns kvar nere i min ställning, skenbart defensivt för bra försvar, fick jag mycket fina löpare och damtornlinjen som innebar fina offensiva verktyg. Ditt bondedrag till g4 blev nog för tidigt, och gav chansen till bondeframstöten i centrum till d5 och jag tror att spelet därefter skulle lett till avgörande fördel hur du än svarat.

Kul idé att köra schack på snacket. Möjligen kanske det vore ännu lämpligare att köra varvat med musiken på cafét och snabbare partier vid tidpunkter man kommer överens om? Känns ju som att både Huge och Poffe skulle kunna vara på, kanske fler också?
Kommentera

Sven.Savage: Jag kör gärna snabbare matcher, bara att hojta till
Kommentera

eltifoso: Du får skylla på ringrost, det kommer jag att göra vid ev förlust mot Sven.😉
Kommer fler chanser och du kan nog bättre, liksom Brynäs…
Som vinnare får du välja färg Sven.
Varsågod!
Kommentera

Huge: Ja, just det. Vinner skulle få äran att möta dig.

Vad tror du? Ska vi köra här på Luleåsnacket eller kan det vara en god idé att köra schackpartierna i caféet i stället?
Kommentera

Sven.Savage: Vi kör i kaffeboken så att den får ett litet uppsving.
Kör hårt, jag är beredd med nyinköpt bräde på hyllan ovanför laptoppen...
Kommentera

Huge: Perfekt, då kör vi så. Hinner inte nu då jag blir upptagen med annat tyvärr. Men i morgon om det passar dig? Har inte funderat på om jag vill vara vit eller svart heller:-)
Kommentera

Sven.Savage: Du vann mot ulvagubben så du får välja. Ingen brådska, jag är panschis och är ledig dygnet runt…😀
Kommentera

Huge: Har ni startat?
Kommentera

« · 2300929