Luleå HF

116675 inlägg · 888 ämnen

Strejken snart slut?

« · 464970 Till forumet

Strejken snart slut?
Det verkar röra på sig där borta i amerrkat. Nu har NHLPA kommit med ett förslag som de tror ska lösa konflikten.

För Luleås del är det bara att hoppas att det blir ett slut på strejken.

Fan, reducerat i COOP nu...
Kommentera

Sv: Strejken snart slut?
LL:
NHLPA har ju trott att alla sina förslag löser problemen där , är det inte lönetak i det tror jag inte NHL accepterar budet
Kommentera

WarhawK: fast den här gången låter det positivt från båda sidor. "-Vi ser fram emot att möta NHLPA, säger ägarföreningens jurist Bill Daly." står det på text-tv. Tidigare har NHL varit rätt kallsinniga till allt NHLPA har sagt. Det är säkert en lång väg att gå fortfarande, men nog fasen ser det ut som om det har öppnat upp sig nu. Jag tror att båda sidor inser att en helt inställd säsong vore en katastrof för alla inblandade - frågan är bara om den insikten räcker till att övervinna prestigen.

Ett annat skäl till att NHLPA nu vill förhandla tror jag är det utspel som NHL gjorde häromdagen där de sade att de överväger att dra igång utan de strejkande spelarna.

Men som sagt, vi har inte sett något resultat av det här ännu.
Kommentera

LL:
Nää jag forfarande lite skeptisk men hoppas verkligen de kommer överens , men kom ihåg att just text tv sa några dagar innan lockouten klar det inte skulle bli någon lockout

så som sagt jag skeptisk
Kommentera

WarhawK: fast då var det väl bara text-tv själva som spekulerade? Nu är det ju officiella uttalanden.

Men visst är det nog bäst att vara skeptisk tills vidare, det tror nog jag också så där är vi överens. Dock tror jag att det finns ett visst hopp nu som inte fanns för ett par timmar sedan. Jag menar, att de överhuvudtaget förhandlar igen (om det nu blir något möte i nästa vecka) är ju ett stort steg bara det.

Oavsett vilket hoppas jag att Luleå arbetar efter hypotesen att strejken fortsätter. Vi har inte råd att vänta på besked, tror jag.
Kommentera

LL: Jag hoppas också att strejken tar slut. Vissa lag lär ju rasa rejält om så är fallet, medan vi klarar oss relativt helskinnade.
Kommentera

LL:
Nää sist text-tv skrev om det var det massa citerande från agenter annat folk , jo lagen gör ju rätt i fortsätta som lockouten fortsätter helt klart
Kommentera

WarhawK: just det, det har du rätt i. Lite fel av mig där, men det var inte NHL eller NHLPA som uttalade sig i alla fall, så lite rätt hade jag ändå :-)
Kommentera

LL:
men med 40 dagars framförhållning måste saker ske snart för det ska bli en nå delar av en säsong ens , förra gången var det väll nångång i januari/februari som dom drog igång och lirade runt 40 matcher
Kommentera

Kickan:

Nej, det är Obsut som är kung. Två sköna passningar som bara var att raka in i tomt mål. Felfritt spel i övrigt av honom. Eller är det förresten Wallin som är kungen? Försvarsspelet är mycket stabilare nu när han är tillbaka. Äh, nog måste det väl vara kung Ledin som är kung? Ikväll gjorde han åter ett typiskt Ledinmål. Med axeln på en retur på ett ribbskott från kung Rönken.

Segern behövdes verkligen. Men det är en lååång väg att vandra än. Självförtroendet är fortfarande ganska djupt nere på många håll.
Kommentera

Inlägget borde ha hamnat i guldtråden. Men det blev lite för invecklat för att jag skulle klara det. Jag är inte så särskilt smart av mig.
Kommentera

WarhawK: jo, ska det bli spel så måste de nog komma överens tämligen snart. Dock är jag skeptisk till att det ska behöva ta 40 dagar att komma igång. Jag tror att om viljan finns så kommer de igång snabbare än så.

Den förra strejken tog slut i januari 1995, har jag för mig. De kom väl igång med spelet i mitten av den månaden?
Kommentera

LL:

OM nu en överenskommelse skulle komma till stånd så beordras väl samtliga spelare hem till sin arbetsgivare med omedelbar verkan? Kan nog bli svårt att få ihop fullt lag för en del elitserielag då...

Nej, jag överdriver lite där. Men inte förlorar LHF på det i alla fall. De senaste veckorna har jag varit besviken på Holmström till och med. Det händer mindre än det borde runt honom. Wallin har ju varit mkt skadad, iofs mycket nyttig när han varit hel. Williams är en underskattat spelare som alltid jobbar hårt för laget. Men med tanke på vad de flesta andra lagen skulle förlora för spelare så förlorar vi mindre.
Kommentera

Albert Hall: Obsut är alltid kung, men idag tycker jag att Gusten var kungligare. Det är beundransvärt att göra så bra ifrån sig när självförtroendet förmodligen är totalt gensomuselt, vilket inte förbättras av det som nästintill liknar trakassserier av honom på forum. Froza Gusten!
Kommentera

Albert Hall: Williams är faktiskt den jag skulle sakna mest av lockoutspelarna.
Kommentera

Kickan:

Gusten få godkänt ikväll. Han gjorde en del fina räddningar. Fast att det sakans självförtroende syntes ibland. Han var dock helt chanslös på båda målen tycker jag. För övrigt så kändes Stana ännu mer fladdrig. Hade stora problem med ett par långskott bland annat.
Kommentera

Kickan: jag tror nog också att det är Williams som skulle saknas mest. En frisk Wallin är iofs en av seriens bästa backar defensivt, men hur frisk är han? Han har ju fortfarande ont i ryggen så rätt vad det är kanske han pajar igen. Holmström har inte riktigt nått den nivå som jag hade hoppats på, även om han naturligtvis har gjort en del nytta ändå.
Kommentera

Albert Hall: Oj, nu fattar jag att det var 1-0 målet du menade att Ledin gjorde.det missade jag totalt.
Kommentera

LL:
Don hyr ju ut arenorna till andra evenemang och tror det ligger runt 25-30 dar fram i tiden som dom avbokar och öppnar för annat , inte säker på antalet dagar men läst det på några sidor i amerikansk media
Kommentera

Albert Hall: jo, jag skulle tro att OM strejken tar slut så lär NHL-spelarna dra fortare än kvickt. De lär nog berordas inställelse för träningsläger tämligen pronto. Jag tror att de får göra max en match till i elitserien efter ett eventuellt beslut, men förmodligen är det bara att packa och dra på en gång.

Men som sagt, det är nog LÅNGT kvar till en avbruten strejk.
Kommentera

WarhawK: de flesta NHL-städer (om inte alla?) har nog andra arenor dit man kan flytta evenemang som skulle ha gått i hockeyarenorna. Dessutom kan man pussla ihop det så att lag som inte har tillgång till sin arena får börja med ett par bortamatcher och då kanske man kan komma igång på 20 dagar i stället. Bedömer man det som nödvändigt att komma igång snabbare så kommer man nog att göra det, om man nu bara är överens om att starta förstås. Det är ju den "lilla" biten också... jaja, vi får väl se vad som händer.
Kommentera

WarhawK: Å andra sidan kan de ju tänkas vilja ha hem dem på stört ändå eftersom de säkert tycker det är bra om spelarna får träna ihop lite innan matcherna kör igång. Tror knappast de av ren välvilja skulle låta dem stanna här ett par veckor extra bra för att de inte kan köra igång matchandet på en gång när konflikten är löst. ÄnnHåÄll skulle aldrig göra något av välvilja.

Å andra sidan tycker jag det vore elakt av dem att inte plocka hem lockoutspelarna på en gång. Lag som köpt lockoutspelare för allt de äger och mycket till får skylla sig själva.
Kommentera

Kickan:

I samma sekund som (OM) ett avtal skrivs under så måste väl konflikten anses vara över och att spelarna åter är bundna av sina kontrakt. Oavsett om det är några matcher eller inte den närmaste tiden i NHL. Alltså får dom inte spela några fler matcher här. För aldrig att jag tror att NHL-klubbarna låter sitt folk fortsätta att lattja här av ren välvilja...
Kommentera

Albert Hall: Ja, det är vad jag också tror. Det är ungefär som när en spelare byter klubb efter att en säsong tagit slut, fast förmodligenännu hårdare eftersom ÄnnHåÄllspelarna trots allt hela tiden haft kontrakt med sin ÄnnHåÄllklubb. Inte fan låter den nya klubben spelaren träna med sin gamla klubb på sommaren om han skulle vilja stanna kvar ett tag pga att det är bättre väder i den gamla staden, att hans flickvän är därifrån och gärna vill tillbringa sommaren där eller av någon annan anledning.
Kommentera

Kickan:
Nää det är ju klart spelarna kommer dra så fort beslut fattat för spel för att ha lite chans till träna ihop sig , men gällande matcher och sånt är iaf flesta arenor uthyrda till andra evenemang

LL
eftersom inte status beroende är jag fräck och svarar på båda inläggen i samma svar eftersom det går lite ihop och tycker det blir fult dubbel posta , nu till saken anatagligen kan dom inte flytta evenemangen iaf inte om dom utsålda för har nog inge annat som kan ta dom mängder av åskådare som arenorna tar
Kommentera

Måste tyvärr säga att min optimism om att strejken ska kunna ta slut är betydligt mindre i dag. Av vad man kan läsa i tidningarna så verkar inte NHLPA ha så mycket nytt att komma med, och då blir det knappast något slut på det hela inom den närmaste tiden. Skit också :-(
Kommentera

Satan vad gusten var bra igår... : P ojj ojj njöt av att titta.. ;)
Kommentera

Lite nytt om förhandlingarna finns att läsa på länktipset. Tydligen inget lönetak i spelarnas förslag, men rejäla lönesänkningar. Vi får väl se hur det går, men jag är än så länge skeptisk till att det löser sig.
Kommentera

LL: Alfie är ju fett med partisk. Så det är klart han säger att lockouten kommer vara över inom kort, det är en del i NHLPA:s PR-sväng. Det är inte lätt att få sympati om man tjänar massor med miljoner om året och ens arbetsgivare går dåligt och fansen får betala dyra pengar för att kolla på hockeyn. Genom att vara dom som kommer med förslag på lösningar så har de iaf det att gå tbax till när de får ta skit från media och fans.
Kommentera

robhed: det har du nog helt rätt i. Det enda alternativet till att det skulle vara ett pr-trick är väl annars att han vet att NHLPA inte alls har så mycket pengar som de har påstått och att de snart måste lägga sig platt för NHL, fast det alternativet känns ungefär lika tänkbart som att LHF vinner SM-guld till våren.

Det lär väl krypa fram fler detaljer framåt torsdag.
Kommentera

Det verkar vara ett långt möte där borta i amerrkat. De började enligt Canal+ sitt möte vid 17-tiden svensk tid, men ännu verkar det inte hörts ett ljud om hur det går. Jag vet inte hur man ska tolka det, men det borde ju rimligen betyda att man i alla fall inte har avbrutit snacket på en gång. Det har ju ändå gått mer än fem timmar sedan mötet började.

Jag är fortsatt skeptisk till att säsongen kommer igång, men det kanske finns en liten chans ändå? Hoppas det.
Kommentera

LL:

Man griper efter sista halmstrået nu, hoppas att strejken tar slut! Då kanske hockey kan sluta vara synonymt med misär?

Förövigt verkar Albert Hall ha haft helt rätt i sin bedömning av våra NHL förstärkningar, McGabe har t.ex. -12 i +/-, inte illa pinkat...
Kommentera

Dysso: Ser man på, mitt tips var mest rätt av alla lulingars tips : )

Jävla skönt att komma hem och upptäcka att Älsklingarna inte tvingas åka hem utan poäng ännu en gång. De är bäst! Egentligen. Det är bara det att inte ens de själva har förstått det ännu, men om de väl förstår det blir det ÄssÄmmGölllld, appselut.
Kommentera

LL: Mötet verkar vara slut, man har fått sina förslag och skall komma med ett motförslag på tisdag tydligen

www.nhlcbanews.com/news/meeting120904.html
Kommentera

dannefjant:

Vi håller alla tummar, fötter och träben vi har för att det ska gå vägen.
Kommentera

Det var fan inte illa! NHLPA erbjuder tydligen 24% lönesänkning över hela linjen. En kille som Nicklas Lidström kommer om förslaget går igenom att få lönen sänkt med 16 miljoner per år. En jävla tur att man inte lirar i NHL, jag skulle aldrig ha råd att sänka min lön sä mycket.

Tilläggas ska att uppgifterna är hämtade från Aftonbladet, men verkar trots det trovärdiga.
Kommentera

Albert Hall: Problemet är väl fortfarande som AB skriver att om det går igenom så kommer förmodligen lönerna stiga igen redan nästa säsong då det ska omförhandlas med de spelare vars kontrtakt går ut.

Men det känns faktiskt som att NHL-säsongen kommer igång nu ändå. Känns skönt på nåt vis.
Kommentera

ska hela luleå laget vara på Stadium ??????? Hört de... är de sant ?
Kommentera

Det verkar som om det inte blir något NHL-spel i år. Istället har det börjat spekuleras om att hela ligan läggs ner och att man startar om i en ny version där man inte kommer att erbjuda de dyraste och största stjärnorna något kontrakt.

Självklart är detta en möjlighet, fast nu VILL jag att någon kunnig människa förklarar en del grejer som jag inte fattar.

1. Vem är det som erbjudit stjärnorna de löner de har idag?
2. Har dessa löneförhandlingar skett under något slags vapenhot som tvingat arbetsgivarsidan att skriva på?
3. Kunde man inte redan då skita i att kontraktera spelare som var för dyra?
4. Vad är det som säger att lönerna i den nya ligan kommer att slå i taket direkt och att någon trots allt erbjuder stjärnor fina kontrakt?
5. Vem tvingar någon att äga ett NHL-lag om det nu är så värdelöst att göra det?

Äh, jag svarar själv vad jag gissar/tror/tycker.

1. Ägarna till lagen har bjudit över varandra för att få dessa namn på kontrakten.
2. Nej, inte vapenhot. Däremot så har konkurrensen mellan lagen gjort att lönerna trissats upp.
3. Självklart kunde man det. Har man inte råd att anställa någon ska man ju inte göra det. Så är det ju i alla företag och för den delen även i elitserien och alla andra idrottsklubbar världen över.
4. Ett lönetak kommer bromsa löneutvecklingen något. Men visst kommer rika klubbar att snabbt förse sig med de spelare man vill ha.
5. Ingen.

Sammanfattning: detta är mer en konflikt mellan klubbarna själva än en konflikt mellan spelare och ägare. Rika klubbar har drivit upp lönenivån så att fattiga (nåja) klubbar inte har råd att hänga med.
Kommentera

Albert Hall:
Jag skulle enkelt vilja uttrycka den uppkomna situationen så här:
Detta är ett exempel på hur marknadsekonomi kan gå överstyr, och skjuta sig själv i foten.
Kommentera

Metal Guru:

Tack. Det var en enkel och bra förklaring. Fast jag har ju fått lära mig att en marknadsekonomi alltid löser såna här problem av sig själv.

Har folk inte råd så sjunker efterfrågan, vilket gör att priserna sjunker. Osv.
Kommentera

« · 464970