1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507825 inlägg · 4106 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

« · 696430 · » Till forumet

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07
JanT: Vilket är precis vad vi behöver. Vi var inte direkt bortskämda med backpoäng i vintras...
Kommentera

Lumber Jack:
Tidningen Ångermanland späder på ryktena om Niklas Persson:
"TÅ-sporten kan också berätta att signalerna blir både fler och starkare när det gäller spekulationerna kring Leksandscentern Niklas Persson och en eventuell övergång till Modo. Enligt vad Tidningen erfar blir det Modo för Niklas Persson som valde att säga upp sitt kontrakt med Leksand under OS-uppehållet. "

Kommentera

Albert Hall: Här har du listan över de spelare som hoppat mellan flest klubbar i ES. :-) Går Skellefteå upp så kan Fredrik Öberg bli den femte spelaren i ES historia som har representerat 5 olika klubbar.

5 klubbar 8 byten
Petter Rönnqvist (Djurgården, Modo, Djurgården, Modo, Björklöven, Frölunda, Leksand, Djurgården)

5 klubbar 6 byten
Kyösti Karjalainen (Brynäs, Luleå, Modo, Södertälje, Djurgården, Brynäs)

5 klubbar 5 byten
Robert Nordmark (Frölunda, Brynäs, Luleå, Västerås, Djurgården)
Thomas Sjögren (Södertälje, Frölunda, Luleå, AIK, Malmö)

4 klubbar 5 byten
Anders Masken Carlsson (Brynäs, Södertälje, Brynäs, Västerås, Leksand)
Christian Gahn (AIK, Modo, AIK, Södertälje, Timrå)
Peter Hammarström (AIK, HV71, AIK, Färjestad, Malmö)
Mats-Åke Lundström (Skellefteå, AIK, Skellefteå, Frölunda, Modo)
Mats Lusth (Färjestad, Malmö, Leksand, Västerås, Malmö)
Mattias Lööf (Leksand, Rögle, Västerås, Malmö, Västerås)
Matti Pauna (Timrå, Modo, Timrå, Björklöven, Malmö)
Fredrik Öberg (Luleå, Västerås, Malmö, Västerås, HV71)

4 klubbar 4 byten
Peter Berndtsson, Nicklas Brännström, Christian Due-Boije, Stefan Loppan Hellqvist, Göran Hermansson, Roger Jönsson, Stefan Ketola, Åke Liljebjörn, Mikael Lindholm, Peter Lindmark, Christian Sjögren, Alf Törnkvist, Lars-Göran Wiklander, Ulf Ågren, Adam Andersson.

Kommentera

Stigsson:

Oj, snygg sammanställning och intressant lista. Inte så många riktiga stjärnor av dom där 24 namnen. Pekka, Masken och möjligtvis Nordmark. Resten tillhör skiktet under, vad det nu berättar.
Kommentera

Stigsson: Du kan placera Kyöst i Karjalainen i topp på den listan med sex klubbyten, då även han representerat Timrå. Visserligen var han där under en period när vi inte spelade i elitserien, men det gjorde å andra sidan inte Matti Pauna heller den andra vändan han var i Timrå.
Kommentera

Dream Team: Matti Pauna spelade i ES för Timrå 77/78, Modo 80/81, Timrå 81/82, Björklöven 83/84-87/88 och Malmö 90/91-92/93 så jag vill faktiskt fortfarande hävda att mina siffror stämmer.
Kommentera

Stigsson: Där ser man. Det var före min tid helt enkelt. I vilket fall vad gäller när jag började gå på matcher mer regelbundet. Jag trodde i min enfald att Pauna återvände till TIK efter sejouren 1981/82. Men då hade han ju flytt länet för gott. Alltså räknas inte Kyöstis spel i Timrå heller..
Kommentera

Gusse: Det är nog inget realistiskt scenario skulle jag tro! Timrå är givet för Nordgren om han återvänder och Hedström är nog aningen för tuff för Modo...han vill nog ha riktiga karlar som backar upp honom på isen. Inte fjuniga frikyrkliga fjortisar...

Öppnare då vad det gäller Ryno....
Kommentera

Stigsson:

Förresten så har jag minnesbilder av alla spelare i din lista. Position i laget och ungefär vilken spelstil till och med. Utom Alf Törnkvist. Han finns inte alls hos mig. Vem fan var det?
Kommentera

Albert Hall: Alf Törnqvist, back, född 1956. 117 ES matcher på 6 säsonger. 7 mål, 20 assist och 50 utvisningsminuter. Spelade för Färjestad 75/76-76/77, Södertälje 77/78, 80/81, Brynäs 81/82 och Hammarby 84/85.
Minns tyvärr inte honom heller utan har bara siffrorna i ett excel domument.

Kommentera

Paddan: Tyvärr har jag hört att signalerna om Bak-Axel tyvärr blir svagare och svagare då MoDo inte vill betala så mycket som Alavaara vill ha.

Nu kanske det är tidigt i diskussionen men min källa var upprörd över detta "snålande" när vi behöver rutinen därbak.

Kommentera

Salle: Själv tycker jag det är upprörande att exempelvis Pasis tröja fortfarande inte har något bud på tröjauktionen. Tyvärr tillåter inte min ekonomi såna extravaganser som en tvåtusenkronors matchtröja, annars hade jag inte tvekat att lägga ett bud.
Kommentera

Salle: Då är det väl samma sak som det brukar så här i slutet på säsongen. Jan-Axel ska hem till Övik, han saknar sina föräldrar, längtar efter att strosa runt på Nygatan, han har byggt X antal hus, men i slutändna är det nytt kontrakt hos Frölunda.

Undrar hur följetången slutar i år.
Kommentera

Dragan 2k:

Med att han flyttar hem till sina hus i Övik, han återser sina saknade föräldrar, han får äntligen strosa på Nygatan (hur nu det kan vara något att längta efter) och att han skriver 3-årskontrakt med MODO.

Kommentera

Poffa: Äh, Bak-Axel har ju hört talas om den uppvärmda Nygatan och vill se sensationen med egna ögon och vandra över den snöfria gågatan mitt under vintern.
Kommentera

Paddan: Nygatan är inte speciellt uppvärmd.
Kommentera

Poffa: Alternativet att han byggt klart sitt (sina?) hus i Ö-vik och med detta menar att bosätta sig för gott där först efter karriärens slut är förstås inte troligt..?
Kommentera

Dream Team:

Nej.

Kommentera

Frisco: Hehe, my bad, inte bra att somna på soffan mitt på dagen då tar man tydligen fel på gatorna i Övik.
Kommentera

mikenomad:

Jag är skeptisk. Men eftersom jag också är snäll så låtsas jag tro på din förklaring, istället för att tro på den mer solklara.

Kommentera

Lite mer positiva grejer då:

Hörde idag att Modo har gått plus denna säsong, och det handlar om smått otroliga 300.000 kronor. Någon som sitter på mer information om hur det har kunnat gå till?
Kommentera

Poffa: Gunnar Svenssons grabb verkar ånga på ordentligt, har hittills haft ett finger med i samtliga MIF-mål i U16-slutspelsmatchen mot MoDo (4-3 till MIF just nu) och dessutom får man börja tredje perioden med spel 5 mot 3 i närmare två minuter.
Kommentera

Dessutom skrev han på för två år. Tidigare har det bara varit ettårskontrakt. Men nu blev väl utgången som den brukar när det gäller Alavaara. Det ryktas hej vilt att han ska hem till Övik men i slutändan är det nytt kontrakt med Frölunda som gäller.

Frågan är bara varför.
Är det trivseln i Göteborg?
Kräver Alavaara för hög lön i jämförelse med vad Modo vill eller kan betala?
Kommentera

AM: Äh, vad faan, nu kan man alltså inte lita på Poffa heller som bekräftare av kontraktsskrivningar. Nåväl, dags att börja leta efter förstärkningar i division III i Övre Volta då.
Kommentera

Dragan 2k: Hmm, kan det månne vara den vanliga taktiken från MoDo, att börja med ordentliga skambud och sedan tro att spelarna ska nappa på en gång, som än en gång misslyckades.
Kommentera

Paddan:

Jaha, då sumpade MODO det. Det där var ju i princip klart enligt alla källor. Kan det vara så att Frölunda märkte att man kommer tappa massor med backar i form av Odågan och Koivisto och att man därför fläskat på med ett rejält kontrakt för Alavaara?

Tråkigt om det är som du tror Paddan, för då har man inte lärt sig någonting av de misstag som man begått tidigare.

Kommentera

Poffa: Man la i alla fall ett rejält bud till Adam A, Nubben bara skakade på huvve när han hörde lönekravet...
Kommentera

Swordster: Då är frågan var det lönekraven som är höga eller är det Nubben som är snål?
Kommentera

Modoante: Man var inte berädd att göra Adam A till bäst betalda back i truppen...
Kommentera

AM:

Men ÅH. Vad klantiga MoDo är. Det kan ju inte handla om annat än att han inte fick den lön han ville ha. Undrar om det inte är så att hans dotter börjar komma upp i skolåldern och han hade velat att hon skulle få börja skolan i Övik?
Kommentera

Swordster:
Pärssinen tar nog en stor del av TIK-kakan skulle jag tro, men han nog vara värd det i slutändan.
Kommentera

knaskamilla:
Vi kan ju för fan inte ta hem alla som har hemlängtan och ge dem orimliga löner. Känns rätt insnöat det där. Det ska vara så sentimentalt när det kommer till fd. modolirare...
Kommentera

Icing-Ove:

Ja, när jag tänker på saken kan det ju vara så också att han har sweinhög lön i VF. Men du kan väl inte mena att Ala inte vore ett bra tillskott till truppen?
Kommentera

knaskamilla:
Jag hade absolut velat ha Alavaara tillbaka, han är en vinnare.
Kommentera

Swordster: Nu är ju inte lönekrav detsamma som vad man i slutänden kvitterar ut.

Men med tanke på vad Nubben (han som gnällde som en stucken gris över hur höga spelarlönerna var inför fjolårets säsong men sedan häller pengar över spelare när det kommer till kritan) och Timrå pyttsade ut under våren på spelare så kan jag nog tänka mig att AA hade ganska blygsamma löneanspråk.
Kommentera

Icing-Ove:

Jag är besviken. Det känns faktiskt som att MoDo slarvat bort honom, med tanke på att han ville hem.
Kommentera

Icing-Ove: Nubben har fått 4,5 millar extra att lägga på spelartruppen till nästa säsong. Och då skall man tänka på att man, trots alla sena dyra värvningar, inte ens fyllde spelarbudgeten iår. Mycket på grund ut av Gunno och Jontes sena avhopp...

Så det finns en hel del att ta av.
Kommentera

knaskamilla: Borde inte hemlängtan väga över i fördel mot pengar? Jag tror inte att han skrev på ett 2-årskontrakt bara för att han tjänar mer i VF.

Kanske dags för Ecke att slå en pling till Bollnäs stolthet... Verkar gå bra i Ryssland..
Kommentera

MODOJohan:

Jag vet inte. Jag är inte så säker på att jag skulle flytta hem, om jag trivdes där jag var, om jag fick en stor lönesänkning. (Iofs skillnad på min och Alas lön, men ändå.) Vad kan det annars vara som gjorde att han skrev på för VF i stället?
Kommentera

MODOJohan: Hmm, Malkin är väl inte från Bollnäs?
Kommentera

Paddan: Jörgens lillebror?
Kommentera

Paddan: Hehe, nja, inte vad jag vet.

knaskamilla: Inte så stor hemlängtan kanske?
Kommentera

knaskamilla:

Alltså, Modo lider ju nästan av att producera för bra spelare. När de drar till storklubbar, NHL eller Europa får Modo asdåligt betalt för dem. När de sen vill hem ska de ha liknande/skäliga löner (ok, inte NHL då :-)

Det blir ju ohållbart, ett val mellan de som man ska skriva långa kontrakt med måste ske.

För Modo har väl inte råd med Sundström, Alavaara, Salle, Svarten, Weinis, Timander, Jonsson, Hållberg, Wernblom, J.Lindström på 5årskontrakt samtidigt??
Kommentera

MODOJohan:

Men om man säger "om MoDo vill ha mig flyttar jag hem" - tyder inte det på att man VILL hem? Det kanske bara var en förhandlingstaktik för att få bättre kontrakt hos VF, iofs...säga en sak och hoppas att ryktet ska nå VF-ledningen så småningom. Han kan iofs också ha omvärderat sitt liv under de senaste två-tre månaderna, men det känns också konstigt.
Kommentera

MODOJohan: Underskatta inte hockeyspelares vilja att tjäna pengar, uppenbarligen trivs han bra i Göteborg och om nu MoDo inte erbjöd honom vad han tänkt sig så hade han väl inte tillräckligt stor hemlämgtan.
Dessutom vet vi ingenting om vad som fick honom att bestämma sig för att stanna kvar i Frölunda, gissa är det enda vi kan göra än så länge.
Kommentera

Icing-Ove:

Nä, det har nog inte MoDo råd med. Fast å andra sidan kan du ju räkna bort några av de du räknar upp. ;)

Men det är trist. Undrar om det är likadant för andra klubbar i ES?
Kommentera

Jag antar att ni två har rätt, (AM & knaskamilla)

Om man hade planer på att få hem JAA, så är det förstås svagt att inte betala det han ville ha. Om vi mot förmodan landar hem en bättre back än honom så köper jag att dom snålade - annars inte...

Nu ska jag ut och pimpla på havet, ciao.
Kommentera

knaskamilla: Du menar förhandlingstaktik ungefär på det sättet som att Vyborny använde sig av LHC för att få ett nytt kontrakt i NHL.

På tal om Erikssonen i Magnita så är jag lite förvånad över att han fortfarande är kvar med tanke på hur mycket dålig press han fick av diverse kännare bland Rangersfansen när han försökte ta en plats i deras laguppställning.

Kommentera

knaskamilla:

Kanske är det just att räkna Modo har gjort, ska t.ex Timander, Sundström, Nordgren ha bra kontrakt så kan inte Alavaara vara säker på att få en fin plats på lönestagen då han råkar ha lite hemlängtan.

Äh, nu tar vi och värvar in nån elak backjäkel med måltalang, typ Scott Lintner eller Richard Stevens, ahhhh.
Kommentera

« · 696430 · »