1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508357 inlägg · 4106 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

« · 700714 · » Till forumet

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07
Frisco: Men det är sannerligen ett ett namn som gör det lätt att skapa ramsor.

Ambri Piotta är dom bästa / heja, heja, heja Ambri Piotta!
Kommentera

Enligt pappersupplagan av tidningen Ångermanland så skall Nordgren välja MODO om det blir elitserien ..men Hardy vill åxå ha honom till salzburg..Miloslav Horova ryktas på gång till finska ligan .Anders fläsket Eriksson skulle kunna tänka sig MODO igen åxå om hgan fick förfrågan..
Kommentera

Frisco: Ur dagens Tidningen Ångermanland (dock ej på närupplagan än):

"Ett par av de mest etablerade spelarna i MoDo, ser gärna att klubben förstärker med mera kilon i defensiven, och tänker då på Ante..."

Vi snackar alltså om den gamle lovande backen som enligt NuMo fick för mycket räkmacka och för lite lök.

Vidare: " Om Niklas Nordgren spelar hockey i Sverige kommande vinter, blir det i MoDo erfar TÅ-sporten. Han kommer dessutom att lira i Ice Breakers i vinter, men det kan bli utlandet också därefter"

Slutligen:" MoDo har ännu inte förlängt kontraktet med lagets skyttekung Miroslav Horava, det är bäst att klubben skyndar på för rykten placerar honom i Finland..."
Kommentera

Gusse: Här lägger man ned lite tid på citat och blir omsprungen i nyhetsförmedligen... :-)
Kommentera

Lumber Jack: Japp..så kan det gå..
Kommentera

Gusse: Framför allt "Fläsket" kommer att passa bra i Modo kommande säsong!
Kommentera

Lumber Jack:

Men citat är ju alltid bättre. Heja, heja.
Kommentera

Lumber Jack:

Ante? Va fasen ska vi med honom till? Bättre då att ta hit någon stor och elak transatlant. Fast då en som man verkligen scoutat och ingen spaghetti-lirare.

Kommentera

Hmmm, Ante tar väl vilket lag som helst bara han får ett kontrakt?!

Han är slut som spelare, de backar vi har duger bra om bara Timmy skriver på.

Nog stannar väl Horava?
Kan inte tänka mig att han sticker från Ö-vik till Finland?
Han är ju uppväxt här för tusan ;-)
Kommentera

Lumber Jack: Låter intressant med Nordgren om det stämmer, tråkigt med Horava om det stämmer och obegripligt med Eriksson om det stämmer (bättre då att som Poffa säger skaffa en tuff transatlant, eller en tuff vad-som-helst, då Eriksson inte är direkt känd för att använda kilona i närkamperna).
Kommentera

Har jag någonsin känt mig så här negativ under SS, någonsin? Nej, det har jag inte.

De spelare vi har (läs: t.ex. Timander, Horava) har vi fortfarande inte lyckats skriva kontrakt med. Det betyder att MODO/spelarna inte är överens. Varför är de inte överens? ILLA! Timanders gnäll på ledningen känns inte roligt. Vad är det som han ogillar så mycket? Jag är negativ även om jag räknar in dessa två, tänk om vi tappar dem båda?!!

De spelar vi har go-läge på att "ta hem" (läs: Alavaara, Hållberg mf) slarvar vi bort, antagligen med för låga löner. IDIOTER!

Och då har vi inte sett Weinhandl, Sundström, Nordgren mf förlänga med sina nuvarande klubbar/signa med nya.

Vad fan är det som händer?
Kommentera

shinzawai: Men gud, ska du komma hit och gnälla också... Det finns en annan mer passande gästbok här inne för det.

Vad anbelangar Horava så är jag totalt nollställd till om han stannar eller inte, han var kass efter jul. Tycker det ser schysstare ut än på flera år, vi har en bra stomme på väg upp.
Kommentera

shinzawai: Jag som trodde att själva tanken med Silly Season var att man skulle vara negativ och få stora skälvan över eventuella nyförvärv som man kan tänkas gå miste om, eller hemska tanke tvingas se i laget.

Fast det slutar väl med att vi skriver spelarkontrakt med toppförvärv som Tjobba, Mattias Karlin och Ulf Thors. SM-guld!!!!

Kommentera

Klart "Ante" ska hem till Modo! Givet!

Jag tror stenhårt på honom nu, och samtidigt har han fått fart på fläsket i Sibirien, så det kan nog gå riktigt bra.
Kommentera

shinzawai:

Men din gnälliga typ. Det där snacket om att Timander skulle vara sur på ledningen är någonting som ni på åfficijella blåst upp till enorma proportioner. Har han ens sagt något sådant? Eller är det fortfarande hörsägen från någon som skriver på forumet?

Hållberg var inte ens på väg hem, så där hade inte ens alla pengar i Småland hjälpt. Vad det gäller Alavaara så skrev han kontrakt med Frölunda innan MODO officiellt får ta kontakt med honom, så där kan man väl lägga en del skuld på Alavaara. Så idioterna du pratar om, det är nog fårskallarna på åfficijella som gnäller om allt och alla innan de vet ett uns av fakta.

Weinhandl, Sundström, Nordgren har inte ens spelat klart där borta än. De lär knappast presenteras förrän tidigast i mitten av juni. Och där vet ingen av oss, eller ni på åfficijella, ett skit om vad som sagts eller inte sagts.

Det är nästan 3 månader till första isträningen och det är fem månader, drygt, till ES-premiären. Och du är redan på väg att hänga dig i närmaste träd, i ren besvikelse. Sicket jävla trams!

Kommentera

Poffa/Haw: Gnällig typ eh? Vad har vi att glädjas över förutom att Arenan snart är klar (och om min cynism får fortsätta frodas så lär den väl stå halvtom efter de 10 första matcherna).

Jag tycker att årets lag SÖG, och nu ser vi ut att behålla de dåliga och riskera förlora några av de som faktist gjort rätt för sig. Hur blev det något att jubla över?

Ni verkar ha samma ambitioner som ledningen, tsk.
Kommentera

shinzawai:

När blir du nöjd? Aldrig? Årets lag sög i dina ögon, i mina gjorde de en kanonbra säsong. Tredjekedjan med Hella, Öberg och Tuominen var lysande. De får vi behålla. Salle och Svarten var inte så bra som de kan vara, men de sög inte. Horava gjorde massor med mål till en början men tappade sedan. Pavlikovski och Pardavy var i mina ögon inte alls så bra som många vill påstå. Okej, det blev mycket gjort framåt men med tanke på hur dåliga de var bakåt så... Kolla t ex in deras +/- så ser man det rätt tydligt.

Vi ersätter Jesper Damgaard, som inte höll måttet, med en ung skottvillig back som knappast lär göra det sämre. Vi har Hasse och Timmy (Ja, jag tror inte ett dugg på vad som skrivs på åfficijella) som stabila backar och vi har Enström samt tre lovande backar i Wargh, Vilkund och Hedman.

Vad ska vi ersätta, och med vilka, för att du ska bli nöjd? Damgaard mot Lidström, Green mot Forsberg och Gästrin mot Gagne? Skulle det räcka?
Kommentera

Poffa:

Och hur hade denna säsong slutat utan den där slovaken längst bak?

Hellström/Öberg har spelat över förväntan, men hur många andra elitserielag ovanför strecken hade de platsat i?

Vi kom sexa, hade hugg på fjärdeplatsen. Det i sig är bra. Men utan den där slovaken hade denna säsong varit den svartaste på länge tror jag. Av de matcher jag såg denna säsong (färre än vanligt i might add) så var det väl bara en handfull Modo hade vunnit utan Krizan i målet.

Pavli/Pardavý imponerade inte på mig på något sätt. Förutom i den interna poängligan då.

Backarna är för små och för snälla. Hasse J blir ett ruggigt sparkapital till nästa säsong, men Timander måste stanna och en fysisk back måste signa för att jag ska känna mig trygg.

Svartvadet måste också ses som ett sparkapital inför nästa säsong, så dålig som jag tycker att han var i år.
Kommentera

shinzawai:

Återigen, förutom att signa Timander och en fysisk back till, vad ska vi värva för att du ska bli nöjd? Låt oss säga att Sundström, Weinhandl och Nordgren kommer, då sitter jag nöjd. Mycket nöjd.

Kommentera

Poffa: Om en fysisk, bra back och de där tre kommer så har vi ett skitbra lag nästa säsong. Jag skulle bli tokigt nöjd. Men jag tror inte att ngn av dem kommer, möjligtvis Sundström.

Och jag vill helt klart behålla Horava. Jag vill se vad han kan göra med lite fler målchanser. Sen är det ju ibland så att spelare som kommer från andra länder/ligor behöver lite tid på sig.
Kommentera

Tillägg: Gunno, Weinis och Sundström är väl inte kända för sin elakhet direkt. Jag saknar Wernblom. Kan Dallas snacka skit och reta upp folk? :)
Kommentera

shinzawai:

Kan Dallas... Självklart! Käften brukar gå värre än på Ledin, Kåberg och Wernblom tillsammans. 

Kommentera

Poffa: Isf får vi hoppas att den där backen jag önskar har en ful mun och hårda nävar och att Dallas bygger duktigt med muskler i sommar samt får chansen i höst.
Kommentera

shinzawai: Så när allt kommer omrking ser det inte så tokigt ut ändå? Lätt att vara gnällig och defensiv, svårare att köra på och vara optimist. Jag tror du bara är rädd för att vara positiv. Fegis.
Kommentera

Hawerchuk: Meh. I nuläget suger allt. Om vi får Gunno, Weinis, Sundström och en stenhård back som käkar allt som kommer i närheten är jag så klart positiv.

Men när (förutom ifjol) fick vi den spelartrupp vi önskade? :/
Kommentera

shinzawai: Så alla i dagens lag suger?

"Men när (förutom ifjol) fick vi den spelartrupp vi önskade? :/"

Det är det nog ingen som får ska du se.
Kommentera

Hawerchuk: Nej, vi har många duktiga hockeyspelare i laget, men vi har ett svagt lag. I år hade vi ett riktigt dåligt spel men en fantastisk målvakt. Jag vill inte se en upprepning på denna säsong nästa år, därför krävs en hel del förstärkningar, och det ser inte så ljust ut på den fronten just nu, därav min pessimism.

Vi riskerar tappa Timander, Krizan och Horava. Visst kan vi hoppas på att de stannar och att alla våra fantasinamn skriver på, men jag fattar inte varför det är så hemskt och konstigt att jag tycker att det känns vääääldigt långt borta när vi redan har missat några rätt "lätta" värvningar?
Kommentera

shinzawai:

Jag är ledsen, men jag fattar inte vilka "lätta" värvningar vi missat redan?!

Finns ju nästan inte ett lag som värvat några spelare än, åtminstone inte några stora namn, förutom möjligtvis Timrå då.

Så varför denna oro?
Kommentera

shinzawai: Men du sa ju att allt suger? Vilka lätta värvningar har vi missat och vad är det för fantasinamn som det spekuleras i?

Själv tycker jag att vi hade ett bra grundspel (målvakten räknas givetvis in eftersom han tillhör LAGET), vilket vi saknade förra året, men det som fattades var bredd och jämnhet från våra toppspelare. Kombinera det med att vi har i grunden en defensiv förstacenter och en ung backbesättning så var en 6e plats med häng på 4e grymt bra. Lägg ner nu.

Det ser ljusare ut än på många år, t o m en blind höna kan se det.
Kommentera

Hawerchuk:

Helt överens med din analys där!!

Skönt att se att det åtminstone finns någon med blick för spelet här!

Mer än mig själv då alltså ;-)
Kommentera

Hawerchuk:

Hållberg och Alavaara tror jag hade kommit hem om vi hade betalat tillräckligt. Jag vet så klart inte vad som försigått bakom kulisserna men kontentan är att de inte spelar i Modo nästa säsong. Och dessa är de "lätta" värvningarna jag snackar om. Spelare som saknar kontrakt, öppet säger att Modo är ett hett alternativ men ändå inte kommer. Det är surt.

Jag håller inte med om att vi hade ett bra grundspel i år. Vi skapade väldigt lite framåt och Krizan var vårt försvarsspel. Vi hade alldeles för låg fart, för lösa/dåliga passningar och spelade alldeles för snällt.

Min negativa inställning beror dels på att vi bygger vidare på ett svagt lag. Små, mesiga backar, svaga forwards som spelar bättre i egen zon än i fiendens. Men även det faktum att spelarna/tränarna fortfarande känner ett stort missnöje över ledningen..

Detta är året vi måste satsa!
Kommentera

shinzawai:

Hållberg var garanterat ute efter pengarna i Europa innan han flyttar hem till Ö-vik om 2-3 år.

Alaavara var nog inte alls intresserad eftersom han tecknade kontrakt innan man ens får förhandla med honom, eftersom VF fortfarande är med i slutspelet.

Jag tycker att MoDos backbesättning är en härlig mix av ungt och rutinerat, så jag är nöjd med den bara Timmy skriver på.

Grundspelet kan säkert bli bättre, men jämför man med fjolåret då Kent inte hade något grundspel alls, så är det lysande i år ;-)
Kommentera

shinzawai: Du lever i en värld helt främmande för mig, åsiktsmässigt. Jag hoppas depressionens näste är uppe snart igen.

"Hållberg och Alavaara tror jag hade kommit hem om vi hade betalat tillräckligt."

Du tror. Hur mycket tror du vi erbjöd om ens något?

"...öppet säger att Modo är ett hett alternativ men ändå inte kommer."

Länk?

"Vi skapade väldigt lite framåt och Krizan var vårt försvarsspel."

Rk Team GP GF Shots SG%
5 MODO Hockey 50 129 1332 9,68

Och ja, målvakten är en viktigt ingrediens i försvarspelet, hur länge har vi inte gapat och skrikigt efter en målvakt som kan vinna matcher åt oss?

"Min negativa inställning beror dels på att vi bygger vidare på ett svagt lag."

Det det bygger på att det är lättare att ha en negativ grundinställning, då är det lättare att hantera motgång och man blir mer positivt överraskad när det går bra. Känt här som Timrå- och Brynässyndromet.

"Men även det faktum att spelarna/tränarna fortfarande känner ett stort missnöje över ledningen.."

Vilket faktum?

"Detta är året vi måste satsa!"

Och det kommer dom, var så säker.
Kommentera

Gidde: Just nu är det bara en rutinerad back på kontrakt. Wargh, Enström, Hedman och Andersson osar väl inte direkt av rutin. :)

Hellge har precis postat ett inlägg på Modos forum att Timander är klar för SAIK. Måtte Judas-plakaten få stanna i källarn...

Han skriver även att Sundström är klar, om det är sant så ska jag fan fira.
Kommentera

Hawerchuk: Jag är inte negativ året om. Jag är inte negativ varje år. Och det är ingen psykologi, det är bara hjärtat som talar. Och hjärtat säger att vi behöver ha djävligt bra utdelning med värvandet om det ska bli en rolig höst.

Hur länge in på våren brukar NHL hålla igång?
Kommentera

shinzawai:

"Hur länge in på våren brukar NHL hålla igång?"

När du börjar svara på mina frågeställningar ska jag överväga att svara på dina. ;-)
Kommentera

Hawerchuk: Dina frågeställningar kändes mer som ett försök att brotta ner mig med retorik än uppriktiga frågor.

Jag är orolig för att göra en Leksand nästa säsong, du är positiv. Jag kanske gnäller för att bli övertalad av mer positiva personer att läget inte är så brunt som det verkar.. ;)
Kommentera

shinzawai:

"Dina frågeställningar kändes mer som ett försök att brotta ner mig med retorik än uppriktiga frågor."

Både och. Mycket ordbajsande och lite att backa upp det du säger. Så uppfattar jag ditt negativa skitsnack. ;-) Det finns en hel del av sån't trollande du vet var, och det förökar sig som ett par råttor i en bur.

Att vi gör en Leksand finns inte. Ja om du inte tycker förstås att våran utvecklingsbara stomme ska bytas ut mot en bunt pengakåta tjecker? VÄRVA!! AVGÅ ECKE!!! ZZzzzz...
Kommentera

Hawerchuk: Att kalla min genuina oro för ordbajsande skitsnack var väl djävligt onödigt.

Varför är din känsla inför nästa säsong mer legitim än min? Och vad säger du om Timander skriver på för SAIK?
Kommentera

shinzawai:

"Att kalla min genuina oro för ordbajsande skitsnack var väl djävligt onödigt."

Jag kommer att fortsätta göra det tills jag får svar på var du får all din oro ifrån.

"Varför är din känsla inför nästa säsong mer legitim än min? Och vad säger du om Timander skriver på för SAIK?"

Good luck. Han är inte livegen.
Kommentera

Hawerchuk: Hmm, varför skulle Timander ens fundera på att byta sport? SAIK spelar väl bandy...

Konstigt att det där snacket om dålig stämning bland spelarna och missnöje med tränarna återkommer år efter år oberoende av vem som tränar laget. Det är nästan så man undrar om det är önsketänkande från många supportrar för att man ska få fortsätta att uttala sig pessimistiskt om laget. Ungefär som gubbarna som brukar sitta en rad ovanför mig på matcherna, som inte yttrar ett enda positivt ord utan bara gnäller och talar om att de ska lämna tillbaka säsongskorten, men likt förbannat sitter de där match efter match, år efter år.

Kommentera

Paddan: Tror du missuppfattat lite. Missnöjet påstås vara med ledningen, inte med Harald. Harald är nog bland det bästa som hänt Modo på väääldigt länge.
Kommentera

shinzawai: Tja, det brukar ju också höra till att gnälla på ledningen om man inte gnäller på tränaren. Förresten, med ledningen menar du då alltså styrelseledamöterna eller såna som Nicke och de andra?

Såna saker som att ändra i styrelsen borde väl gå, gör man en gemensam kraftansträngning och nominerar någon som man tycker skulle kunna göra ett gott arbete... och den personen samtycker ... så borde det ju finnas möjligheter. Fast då krävs det iofs att man är medlem i föreningen och dessutom närvarar på årsmötet.

Fast det skulle ju t.ex vara intressant att veta vilken roll Sören Gyll egentligen spelar i styrelsen och om fortfarande inte närvarat vid ett enda styrelsemöte eller liknande.

Kommentera

Paddan:

"Ungefär som gubbarna som brukar sitta en rad ovanför mig på matcherna, som inte yttrar ett enda positivt ord utan bara gnäller och talar om att de ska lämna tillbaka säsongskorten, men likt förbannat sitter de där match efter match, år efter år"

Sitter vi bredvid varandra?!?

;-)
Kommentera

shinzawai:

Jag håller med mycket av det du skriver. Visserligen var jag väldigt inaktiv den här säsongen och de flesta matcher följde jag halvhjärtat från TV-soffan. Men iom att fanatismen avtar ökar även objektiviteten och jag anser att laget Modo var en rätt slätstruken historia denna säsong. Man övertygade väldigt sällan spelmässigt under grundserien och förlitade sig alltför mycket på en storspelande Krizan. Detta var en riskfylld taktik som visade sig mer än bristfällig när Krizan sviktade en aning i slutspelet.

Nej, i mina ögon måste laget förstärkas rätt rejält för att man ska kunna vara säker på slutspel nästa säsong.
Kommentera

Enligt en artikel i ÖA idag så förhandlar Timander och MODO med varandra sedan en vecka tillbaka. Timander vill se att MODO är beredda att satsa inför kommande säsonger innan han skriver på och det handlar inte om pengar utan chansen att få ett slagkraftigt lag.

Han hoppas att få lämna besked innan VM börjar.

Med andra ord har han INTE skrivit på för Skellefteå.

Kommentera

Poffa: Jodå, ÖA:s nyhetsvärde kommer inte i närheten av späkkulachonerna på åfissijälla!1!!!

Åsså den eviga frågan; vart tog apa vägen?
Kommentera

Lumber Jack: Sune Ödling gjorde comeback mellan stolparna häromdan står det i samma ÖA.
Kommentera

Frisco: Menar du den tidning som de på åffisijälla hämtar sina uppgifter ifrån?
Kommentera

Paddan: Det är snat att media i allmänhet hämtar mkt nyheter från varandra.
Kommentera

« · 700714 · »