1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507752 inlägg · 4105 ämnen

BIK Karlskoga - MoDo Hockey 2023-02-03

« · 2461553 · » Till forumet

Sv: BIK Karlskoga - MoDo Hockey 2023-02-03
Gavelo: Nu säger jag inte att det inte finns något i det han säger men samtidigt så är det upp till domarna att döma rättvist. Och det gjorde dom inte idag.
Kommentera

Gavelo: Såklart men tycker inte riktigt att det är läge att kasta om i första och andra kedjan då dom har börjat spela bättre och skapar en hel del chanser. Spelarna gillar generellt inte när man kastar om i kedjorna heller. Tycker att vi ska köra med dom här två topp linorna tills vi har fullt manskap igen.
Kommentera

Gavelo:

Sett över hela laget ja då är vi svaga.

Men vi har två st i vela och dickinsson som ligger nära 60%. Bägge i topp10 tekare i ligan.

Därför jag tycker de ska vara i olika kedjor så vi kan vinna tekningar.

Det är väl Niederbach intåg att vi rasat ner lite som lag, samt att AP som var väldigt stark i början tappat rejält, å andra sidan tror jag AP tar många i egenzon där det är svårare och mot de bättre kedjorna hos motståndarna, så kan vara en anledning till tappet på AP.
Kommentera

Hakning-Henrik: Klart vi ska vara positiva. Hjälper ju inte att tycka domarna alltid avgör när vi förlorar. Tycker det var en väldigt bra match från oss. Woods verkar dock behöva en JD, eller liknande, vid sin sida. Vi ska vinna serien, och utgå därifrån.

Men en Center som leder PP är lite akut
Kommentera

Foppatofflan:

Fan vad tråkigt att det hade hunnit gå 15min så han lugnat ner sig. Skulle vilja haft en mic framför honom direkt efter slutsignalen.

Sett till helmerssons kommentar gör vi ändå en bra match, då han tycker vi äger tredje och de har "tur" som får med sig en utvisning och kan kvittera.
Kommentera

modomille: Ursäkta att jag lägger mig i!

Halloran - EJK - Aagaard

Tjääna!!!
Kommentera

Foppatofflan:

”jag tycker ändå att vi är det bättre laget idag. Speciellt lagmässigt, vi har fler som gör det hårda jobbet än vad de har. De är klara serieledare och hela den biten men vi lyckas ändå reta upp dem och då har de inget motmedel mot oss.”
Kommentera

Foppatofflan: Varför har inte vi såna här intervjuer? Trodde dom enbart finns i SHL men aldrig sett i allsvenskan förutom djurgården. Har vi såna här eller är det bara att dom inte filmas?
Kommentera

puffe: Du och jag och några fler får hålla de positiva ställningarna här.

Håller med att detta är många fall framåt. Särskilt defensivt. Karlskoga var uddlösa, vi fastnade nästan aldrig i egen zon utom vid PP. Inga indianare, Bernhard ser ut som Bernhard igen.

Återigen bränner vi solklara målchanser. Men jag är inte orolig. Jag tror det är bra att vi har en tuff period där vi spelar bättre men det ändå skiter sig. Viktig lärdom inför slutspelet. Kriga vidare, snart blir det islossning och blir inte förvånad om vi drar till med en 6-8 mål i samma match snart.

När vi hade vår streak såg det bitvis bedrövligt ut men vi hade flera spelare i zonen som lyclades med allt.

Men om vi ska stuva om funderar jag på vem Woods ska spela med. Tycler dock att han visar att han krigar på. Han är inte nöjd och det blir knappast bättre när motståndarna psykar och gör fula grejer mot honom i varje byte och vid avblåsning. Däremot kan vi väl tacla BIK flr att de blottar våra spelares dåliga psyke.

Sen blir det allt mer uppenbart hur extremt bra JD är.

Men många av våra spelare som varit skadade har inte varit sig lika. Hoppas att JD har kortare startsträcka.
Kommentera

Rytter: Ja Theo är verkligen ingen stark tekare, tyvärr.
Vi är väl generellt ganska svaga i den statistiken ?
Kommentera

modomille: För att dom skulle kunna vara ännu bättre, det handlar väl ändå om att få ut så mycket som möjligt av varje lagdel.
Jag kan självklart ha fel och det har jag inga problem att ta eller erkänna men jag tror att balansen och styrkorna hos individerna skulle göra laget bättre om man formerade laget som jag skrev så jag tycker nog Karlin har ett val men väljer att rulla på.

Sen verkar Karlin/Holmström ha ett gott öga till Sveningsson så jag är inte helt säker på att Sveningsson får flytta på sig om Werner ansluter även om det givetvis är det självklara att göra.

Men när JD är tillbaka och Werner ansluter så har vi inget att skylla på, då ska vi vara nr1

Att Karlin inte ändrar om i laget kan givetvis ha att göra med att man har en plan när vi är fullt lag och det respekterar jag.
Kommentera

Gavelo:

En sak som stör mig är Niederbachs oförmåga att vinna tekningar. Idag var han visserligen bättre än sin sammanlagda statisik när det gäller att vinna tekningar.

Det var en situation där vi hade PP i slutet av andra och med ledning 2-1 och Niederbach ställer upp för tekning i offensiv zon. Tänkte direkt detta är ju slöseri med tid och mycket riktigt förlorade han den klockrent och bik försvararen kunde rensa ända ner till Guden, vips så gick det 20-30sek innan vi kom in och ställde upp igen.

Just i offensivzon och pp är det viktigt att ha centrar eller tekare som vinner många tekningar, en enorm fördel att få börja med den under kontroll kontra att jaga.
Kommentera

jonsson: Precis, han kokar nog, men oavsett domarinsats. Vi fick en poäng efter en bra match.

Vi kan inte få tillbaka domslut i efterhand
Kommentera

Skulle vilja höra Karlin efter matchen
Kommentera

Gavelo: Förstår inte riktigt varför man kritiserar andra kedjan nu när dom faktiskt spelar rätt bra. Sen om Wernblom kommer så kan jag nästan lova att han kommer ta Sveningssons plats i andra kedjan.
Kommentera

Bad_Brett:

Men visst tittar man exakta skrivelsen i regelboken så står det säkert nått solklart som att det är en holding om man håller i någon annan eller drar i tröjan.

Den jag pratade med som dömt hockey förklarade detta i stil med att regelboken är en sak men sedan tittar och pratar mycket om just detta med att skaffa sig fördelar som försvarande spelare och detta är den viktigaste parametern, annars skulle det vara utvisning i varje situation och 3 mot 3 spel om man tolkade regelboken och skrivelserna exakt i varje situation.

Detta gäller när det kommer till de typer av utvisningar som holding, interference mfl som faller under spelförstörande.

Tripping, slewfoot, crosschecking, högklubba, checking to the head osv är lättare då de är mer svarta eller vita och mindre situationsanpassade.
Kommentera

modomille: Som jag skrev tidigare så kan vela gå center och Niederbach som ytter, men det är inget snack om att Theo varit bättre som Center än som ytter sen Josh skadade sig.
Kommentera

Nooky: Olsson skulle mycket väl kunna köra i 2:a men då blir den kedjan alldeles för lätt och av den anledningen satte jag Vela där för att kunna vinna sarg duellerna offensivt med sin tyngd.

På detta sättet har du 2 centrar som är väldigt puckskickliga och kan sätta upp yttrarna/måltjuvarna samtidigt som Aagaard respektive Vela bidrar med offensiv gritt och tyngd i varsin kedja, det skulle på förhand göra dom ganska kompletta.
Kommentera

modomille: Nej! Gavelo med bääd brätt vet mer än karlin och alla andra. Ju tidigare Modo förstår detta och anställer bägge så har vi SM guldet inom 3 år! Dom löser värvningar, pp bp gruppdynamiken. Dom löser problem med domare. Dom löser perfekta vinster i HA. Ingen spelare missar en pass/ tar ett dumt beslut.
Kommentera

S-vikaren: Dansken är väl vidrigt bra på att göra mål i 5 mot 5. Vila honom i PP

För oss som inte tror att domarna alltid är emot MoDo. En God Nyhet. Ikväll är vi i praktiken klara för slutspel, bara en sådan sak
Kommentera

Bad_Brett:

Men de kan inte komma undan med det svaret, för då har de missat minst 20 andra utvisningar i varje match för dragning i tröjan eller armen.

Som jag sa, det jag har fått förklarat är att spelförstörande moment är mer situatuonsanpassat, stämmer detta är det deras jävla skyldighet att kunna redogöra för hur mannberg drog fördelar i denna situation och varför detta ska vara en 2:a medan t.ex situationen på brickley och halloran ej är det.

Klarar de inte ens att återge och förklara sitt beslut utan fegar, ja då ska de inte hålla på med detta. Då har de fel jobb och kan lämna in sin uppsägning på måndag.
Kommentera

puffe: Aagaard passar kanske inte riktigt in i första PP. Är inte den "target player" som kan sjunka ner bredvid målburen och passa in till Vela eller Näsén. Antalet varianter i MoDos PP har varit styrkan i den lagdelen. Motståndarna tvingas bli passiva när vad som helst kan hända.

I videon ser man tydligt vad jag menar. Visserligen fjolårets MoDo med Vigneault.
Kommentera

Gavelo: Är ju rätt tydligt att Karlin å gänget ser Vela som center och jag litar på att dom i alla fall har mer kunskap om det än oss.
Kommentera

Gavelo: nja håller med om första!

men Halloran - Nieder - Södergran/Ohlsson
Mannberg - AP - Ohlsson/Södergran
OP - Vela - Sven

sen om det blir första andra tredje fjärde, det skiter jag i, men nått sånt borde provas
Kommentera

Rytter: Jag kanske ska förtydliga. Min poäng är snarare att ifall någon ställer domaren till svars och frågar "Varför plockar du honom?", så kan han säga "Han drar i tröjan och det är per automatik 2 minuter."

Dvs, tittar man på det som en isolerad händelse så kommer domarna undan. Det är när man inser att det är hundra andra liknande situationer per match som de inte plockar för som det blir riktigt uppenbart hur värdelös domarinsatsen var.

Med andra ord lär de komma undan med denna skit (även om jag hoppas att de blir ordentligt granskade).
Kommentera

modomille:
Aagaard - Ejk -Woods
Haloran - Niederbach - Vela
Kommentera

Gavelo: Vi ska nog döma efter hur det sett ut senaste tiden och inte jämföra med vår högstanivå.
Sett ur den synvinkeln gör vi en riktigt bra 1:a och 3:e period.

Formen kommer stegrande, nåt man måste jobba fram.
Tro mig, vi är på gång ;)
Kommentera

Dexter : Personligen tycker jag inte vi tappar huvudet idag, tycker det är den bästa matchen vi gjort i år. Håller med om att domarinsatsen inte var lysande.

Men i mitt tycke är frånvaron av Josh monumentalt stor. PP krakelerar, men tycker vi tog ett steg framåt idag, vi är fortsatt i serieledning och jag tror Karlin står som segrare i vår(förutsatt att Bad_Brett inte hunnit ta över)
Kommentera

Gavelo: Vi värvar fagervall! Älskar din positivitet! Jag hoppas att du mr.facit har fel. Annars kan vi kröna dig till den som vet mest!
Kommentera

modomille: upp med Ohlsson och EJK från fjärde kedjan
Kommentera

Bad_Brett:

Jag är lite tveksam till den.

Det enda som egentligen (lite förenklat) är svart eller vitt är hög klubba. Är klubban i ansiktet är det en utvisning oavsett vart det är på isen, ifall det är på puckförare eller ej, oavsett hur hård den är.

Spelförstörande som interference, holding hakningar (till viss del) är mer situationsanpassade. En viktig parameter är huruvida försvarande eller felande spelare får en fördel av att begå det spelförstörande momentet. Så har jag fått det förklarat men kan ha fel.

Exempel är ju att en holding där man använder bägge armarna och tar ner farten på en puckförande spelare som ska förbi är oftast utvisning då ser är spelförstörande och försvararen vinner fördelar. Men hur många gånger har man inte sett en försvarare hålla fast en forward länge mot sarg i egenzon när pucken är i mittzon och kontrolleras av forwardens lag, där tas 99 ggr av 100 ingen utvisning eftersom försvararen vinner få fördelar av det spelförstörande momentet.

Jag tycker inte mannberg vinner någon fördel i denna situation. Spelaren tappar inte farten nämnvärt, spelaren tappar inte kontroll på puck utan har den under kontroll och kan behandla och spela hem den, han hindrar inte spelaren att attackera mål (mannberg är ju mellan honom och målet samt att han vänder ryggen mot mål så det är fysiskt omöjligt för honom att attackera mål oavsett tröjdragning eller ej), han tar inte bort en målchans.

Sett till detta tycker jag det är en horribel utvisning i sig.

Lägger man sedan till situationerna med brickley och halloran i bedömningen blir det än mer obegripligt.

Denna typ av tröjdragning eller dra i armen tycker jag är nått man ser ofta i matcherna när forwards ska vända bort backar i hörnen t.ex, men detta släpps.

Problemet är att våra domare saknar spelförståelse, de kan tolka högklubba regeln då denr svart eller vit men får svårt med interference, holding och spelförstörande moment så se är situationsanpassade och kräver spelförståelse och att de är kvicka i tanken. Att de sedan inte vet vad de tagit och släppt tidigare och vart deras egen nivå ligger gör dem inte direkt bättre.
Kommentera

Dexter : MoDo är experter på att hitta nya, kreativa sätt att sumpa sina chanser på. Så har det varit under i princip hela mitt liv.
Kommentera

Gavelo: Vem ska Karlin sätta i andra formationen då istället för Sveningsson? Södergran? Som är ännu sämre på att använda dina medspelare?. Säg gärna vem Karlin ska sätta i andra formationen istället för Sveningsson.
Kommentera

Bad_Brett: När man själv skriver att man har hög iq så försvagar du ännu en gång din möjlighet till en gratis bira! Jag sänker mig till 90 iq för ett vettigt meddelande ;).
Har du en hög iq så tycker jag att du kan förstå att positivitet bidrar till en bättre community/ bättre fans som gör att vi får 5-10 mer personer att gå och kolla på en hockeymatch. Men du kanske bara är iq smart iofs. Jag föredrar dock personer meg hög iq och social kompetens. Kanske bara det du saknar 😅
Kommentera

Majbrasan: Om jag sammanfattar ditt inlägg i en mening? Vi gör den bästa matchen på länge?
Kommentera

puffe: Vi är på väg att sumpa den största serieledningen i ligans historia. Vårt PP har helt havererat. Vi tappar fortfarande huvudet i matcher som dessa (Dock var domarinsatsen extrem idag, det ska erkännas). Det måste man kunna lägga på Karlin. Det var ju han som gick ut i media i semin och gnällde på Rahimi. Känns som det var där hela spöket började.

Vill dock påpeka att jag älskar Karlin. Men jag vill inte gå in i ett slutspel där vi pissat bort seriesegern.
Kommentera

Robin Ztorken L: Skulle Karlin sätta dom i rätt omgivning så skulle det se betydligt bättre ut.

Berg med Brickley är endast bra tillsammans när Berg är fysisk i sitt spel och smäller på, det köper Brickley den tid han behöver för att lugnt och säkert göra något bra med pucken eftersom han är väldigt långsam och har ett nästan komiskt dåligt första pass.

Vela har jag förklarat varför han inte skall centra 2 spelare som är i direkt behov av en puckskickligt center (läs Sundström/JD) , Vela är en Olof Mellberg i den bemärkelsen.
Niederbach ser bättre och bättre ut men det måste vara frustrerande svårt att bygga något som kallas spel när Sveningsson åker i 110 runt runt utan någon som helst tanke och framförhållning och nu när Haloran kommit in med massa fart så blir det ännu svårare att hålla ordning.

Men Karlin kommer inte ändra något, han har sin idé och det får man väl applådera och stötta även om man ibland inte alls förstår hur dom tänker.
Kommentera

Dundee: Fast det är inte alls samma problem med effektiviteten idag som i fallet mot KIK med 50 skott avlossade på mål (och typ hälften utanför därtill).

Vi har en eller ett par på forumet som ständigt gnäller på domarna, det tycks vara ofrånkomligt. Det i sig är dock inte likställt med mycket gnäll på domarna. En regel borde vara att titta på avsändare först.

Vi gör en rätt OK/bra bortamatch bortsett från dåligt PP och nån period i matchen. Det här med förutsättningar - Visst, men det kommer med lite självförtroende och att det lossnar för ledande spelare. Det blir extra tydligt när det går lite troll i maskineriet för t. ex Woods, han vill mer men får inte ut det i spelet. Aagaard har sett bättre dagar också, och det blir väl lite synergieffekt där.

Det är bara att gnugga på och fortsätta göra det man gör bra så kommer det lossna för dom i spelet. Tydligt att JD var/är en mycket bättre kugge där mellan dom än vad Vela är. Inte för att ta något från Vela, men en frisk JD är helt enkelt komplett och HA's bästa center.

Domarna hade dock inte bara en dålig dag idag. Det var skilsmässa, eldsvåda i hemmet och personliga konkurser samtidigt. Nej men OK, skämt åsido. Dom hade en riktigt dålig dag, om de ens kan gömma sig bakom den ursäkten. Bedrövlig insats helt enkelt.
Kommentera

Bad_Brett: Samtidigt så har det inte funnits någon annan förutom Aagaard som kan lira med Josh å Woods så förstår inte riktigt kritiken. Faktum är att Marenis var tänkt att spela med dom från början men när det Inte funkade så fick man sätta Aagaard där. Så om du ska kritisera någon så är det Hinken och inte Karlin.
Kommentera

Bad_Brett: Det är ju just därför Karlin och du borde byta plats
Kommentera

puffe: Det blir så larvigt. Precis alla är överens om att Karlin och Hinken är det bästa som har hänt MoDo på länge. Det betyder inte att allt de gör är perfekt.

Karlin och Holmström tycks vara direkt blinda när det gäller att se vilka spelare som passar ihop. Att de sedan gör tusentals andra fantastiska saker ändrar inte detta faktum.
Kommentera

Bad_Brett: Har aldrig förstått varför Karlin står i båset o du skriver här, borde vara tvärtom
Kommentera

Dundee:

Varför detta eviga gnäll på spelare? Varför ens kritisera spelarna som du säger att du också gör?

Det är ju bara bita ihop, sluta gnälla och bli påverkad av misstag och gå ut och göra ett mål mer än motståndarna.

Om det är så man ska hantera misstag från domarna är det ju bara att göra på samma sätt när en spelare sänker laget och ger bort mål.
Kommentera

Bad_Brett: Jag röstar för att Bad_Brett tar över som assisterande coach. Då kanske det blir lite ordning i huset.
Kommentera

Robin Ztorken L: nej. Tre mycket bra byglrvärv det göller dick att få ihop gruppen och det kommer , bar lugn
Kommentera

Hampie: Det kan bli svårt, med tanke på att även en svagbegåvad babian kan se vad som är fel i hur MoDo formerar laget.

När merparten av alla inlägg som skrivs slår in öppna dörrar (Sveningsson ska inte spela PP, Aagaard och Woods ska inte spela ihop etc.) så är det såklart svårt att osa hög IQ.

Men för den nyfikne så är min IQ rätt hög. ;-)
Kommentera

modomille: Då får vi ge oss fan på att slå BÅDA motståndarna!
Kommentera

Gavelo: De fina nya dyra värven vi gjort gör ingen människa glad.
Tre floppar så långt
Inte vunnit en match sedan deras ankomst, förutom en flytseger mit vik, som vi borde förlorat
Kommentera

Rytter: Dömer man strikt efter regelboken så är utvisningen på Mannberg per definition inte felaktig. Men när man har släppt rubbet åt ena hållet och sedan plockar denna precis i slutskedet av matchen, så blir det bisarrt.
Kommentera

« · 2461553 · »