1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507032 inlägg · 4104 ämnen

BIK Karlskoga - MoDo Hockey 2023-02-03

« · 2461647 · » Till forumet

Sv: BIK Karlskoga - MoDo Hockey 2023-02-03
Padrone78: 😂De är ju vassare än oss trots allt 😁
Kommentera

Efter ha sovit en natt så är jag fortsatt positiv. Mora har en formtopp och nästan vunnit allt på slutet. Karlskoga har väl vunnit åtta av senaste nio matcherna. Även Södertälje går väldigt starkt just nu. Vi spelar jämt mot dom här lagen. Vi hade nog kunnat vinna mot både Mora och Karlskoga om vi varit mer effektiva. Och då tycker jag vi har en bra bit kvar till formtopp. Och är det här Moras , Karlskogas och Södertäljes formtopp så borde vi ha stora chanser att slå ut dom i ett slutspel bara vi kommer upp några procent i form. Dom lagen är också mycket mera sårbara för skador än vad Modo är. I en lång matchserie så talar helt klart bredden för oss.

Björklöven väntar jag med att syna efter vi mött dom på fredag. Känner iaf att dom är värsta utmanaren då dom alltid lyckas hitta en formtopp till slutspelet.

Djurgården är fortfarande en dark horse. Dom kan få en jobbig väg till final och väl där så är jag inte säker på att deras äldre skadebenägna spelare orkar dra lasset..
Kommentera

Statler: att du inkluderade DIF där gjorde att du tappade all trovärdighet i din pessimism! 😂🙌
Kommentera

Statler: Vi må vara efter Löven och Mora men enligt mig är vi fortfarande före DIF och SSK, iallafall DIF helt klart.
Kommentera

KB: Håller med om att det ser bättre ut men är det nån som på riktigt fortfarande ser oss som ett kandidat för SHL? Vi är ju hopplöst efter Löven, SSK, Dif och Mora.
Kommentera

I dag spelar Tex för första gången sen semifinalen - med J20. Hoppas han kan bidra till en vinst för dem.
Kommentera

Statler: Spelet är på väg att komma tillbaka om man ser på utvecklingen över de senaste fem matcherna. Det tycker jag är tydligt. Sen är det fortfarande en bra bit kvar till toppformen.
Kommentera

J F K: Kul att du är positiv och hoppas så mycket att du har rätt 🤩 Jag påstår dock att det här är något som sitter djupt i föreningens kultur att allt ska vara så snyggt och det lätt blir bekvämt. Alla tror att det kommer lösa sig av sig själv. Ni söker positiva tendenser men jag säger att vi, som vanligt, har tappat spelat helt. Inget lag är rädda att möta MoDo i slutspelet utan längtar att få fälla oss.

Harald och Björn har bekräftat den bilden av MoDos självbild när de var tränare.

Själv vill jag bara avgå men den här föreningen ligger djupt i mitt hjärta så lär fortsätta lida och hoppas.
Kommentera

Saleva: Vi har blivit varnade om det förr av Timråiterna. Han är en sån spelare och det får man köpa.
Kommentera

J F K: Tycker vi gör en gedigen bortamatch, speciellt sett till den senaste tiden. Det som gör den här förlusten extra sur.
Kommentera

J F K:
Jag är lite orolig för Halloran. Pucktappet mot Kik (2-1 målet ?) var horribelt och igår höll han på göra om det när han gjorde en livsfarlig dragning på offensiv blå.
Kommentera

Statler:
Det går alldeles utmärkt att skriva så, du gjorde ju det precis.
Kommentera

Statler: Så illa är det faktiskt inte, tycker i alla fall jag. Igår vann vi skotten och hade sannolikt vunnit om det inte vore för att vi hade otur med många domslut. Det var alltså mot BIK som vi inte tagit tre poäng på bortaplan mot sedan kvarnen brann. Vi hade flest chanser mot laget som tagit poäng i åtta av de senaste nio.

Nu säger jag inte att vi är lika bra som i november, för det är vi inte, men vi har definitivt börjat få lite ordning på grejorna. Hoppas bara att det kan sätta sig, att Woods får upp farten igen, att Halloran bara hade en dålig kväll och att vi därmed mer konsekvent kan göra bra insatser som leder till segrar.
Kommentera

Gavelo: Vi slutade spela ishockey i november och fokuserar numera på helt fel saker. Lata och bekväma och på väg att begå samma misstag som föregående säsonger. Vi åker i kvarten. Men det får man inte skriva i detta fundamentala forum för då är man ”negativ”.

Avgå alla 😤
Kommentera

J F K: tufft nu när domarna gått in och påverkat matchen två matcher i rad

det var såklart en usel insats av modo mot kristianstad i två perioder men också lika solklart att det påverkar matchen enormt när domarna blundar för den extremt solklara trippingen fem sekunder innan 2-2. 2-1 och pp för modo, förvisso låga chanser på mål, men ändå, 2-1 och pp eller 2-2 och extremt momentum för krisitanstad, solklart att det är där matchen svänger

och igår när till och med bikspelare öppet håller med om att domarna gav karlskoga fördel, det har jag inte varit med om förut, borde säga en del!

– Den här matchen hade det mesta, många konstiga utvisningar och det till slut faller det i vår favör på slutet, vi får bra tryck på dem i förlängningen och man fick vara med och raka in den. Det var bara att tacka och ta emot, säger Larsson i C More som kunde ha förståelse för Modolägrets ilska:

– Jag kan förstå deras frustration om vi säger så, för att vara lite politisk. Man får vara glad att det faller oss i favör till slut.
Kommentera

Bad_Brett: Målvakten blir inte blir hindrad av motståndaren att agera fritt, och eftersom målvakten dessutom är utanför målgården uppe i arslet på en motståndare så är det solklart att det inte skall blåsas av!
Så min poäng är att JFK’s vanliga domargnäll är helt obefogat denna gång.
Kommentera

Gavelo: Förstår inte vad din poäng är. Ja, vänsterskridskon är klart utanför men vad har det är göra med huruvida BIK:arens arsle är innanför?

Om du tror att det räcker med att någon del av målvakten är utanför för att regeln helt ska upphöra att gälla så är du ute och cyklar.

Givetvis skulle de ha ringt.
Kommentera

Rödluvan:

Vad kan det bli böter?
Inte va med i båset?
Kommentera

J F K: För att den regeln goaltender interference skall gälla så skall målvakten befinna sig i målområdet vilket han inte gör, med stor marginal.

Och sen tycker inte jag man ska ringa om man är säker på sin sak vilket man uppenbarligen var här, om vi skall kräva att vi skall ringa på alla domslut så blir det snart lika illa som VAR är för fotbollen och tar helt bort domarnas auktoritet.

Bedömningen är korrekt och inget att jiddra om.
Kommentera

Gavelo: Ser ut som skridskorna är i målgården med någon cm när bikaren avlossar skottet för styrning.
Kommentera

Gavelo: När pucken går in så är det den andra BIK-spelaren som är väldigt nära Guden och målgården. Strax innan är det hårfint om den förste BIK-spelaren har ändan inne i målgården när han krockar med Guden.
Tar man bild för bild på tv4s länk här så måste jag säga att jag är exceptionellt imponerad om domaren enkelt kan se hur det vår precis innan skottet vid krocken.

www.tv4.se/klipp/va/20441499/hojdpunkter-karlskoga-med-styrkebesked-hemmaslog-modo-efter-forlangning

Men, givetvis skulle man ringt. Allt annat är ju faktiskt bara korkat med tanke på situationen. Det är ju därför man har möjlighet att ringa.
Kommentera

puffe: Ja, om man ska tappa poäng är det när löven också gör det.
Kommentera

Bad_Brett: Kristers är nog 2 dm utanför sin målgård och när skottet lossas så är Kristers helt ostörd, faktum är att deras spelare är en halvmeter från honom.
Jag kan förstå att man inte ringer på det då det är ganska tydligt, sen kunde man ha ringt på det för att ”bekräfta det man bedömt” men det hade inte ändrat utfallet så jag förstår inte riktigt kritiken mot domarna här, det blir ju snarare sämre i längden om man ringer på alla tveksamma situationer.
Kommentera

Jan-Erik :
Växjös andretränare skall förresten vara tillsvidareanställd kul drag.
Kommentera

Gavelo: Det handlar om centimeter i detta fall. Kom även ihåg att det inte längre är skridskorna som räknas, utan det räcker med att en klubbspets eller en armbåge är innanför och skymmer sikten för att det ska dömas bort.

När det är uppenbart att kontakt uppstår ska de givetvis ringa. Sedan kanske målet var helt korrekt, men som J F K säger är det uruselt att inte ringa.
Kommentera

Jinx21: Vi har väl ingen stäng serie som ska bygga på hur det såg ut när Elitserien startade på 70 talet? Visst utbyte måste ske. T ex Södertälje har ju inte tillfört mycket sen 80 talet rent hockeymässigt de gånger de spelat i högsta serien medan Växjö vunnit 3 SM guld. Dessa guld ger dem en given plats liksom hur en skicklig sportchef ska jobba både vad gäller lagbygge men också som den som insåg att kontinuitet på tränarsidan inte är så dumt och signade Hallam på långtidskontrakt i st f den tröttsamma max 3-4 år i ett lag som länge gällde för tränare. Dessutom har Växjö definitivt hockeykulturkapital där spelare som Rosen kan få en framtida roll som tränare eller sportchef och föra ett arv vidare.
Kommentera

J F K: Du som är domare borde väl veta att ”störande av målvakten i sitt agerande” endast gäller i målgården!
Bik spelaren har ingen kontakt med målvakten i målgården vilket är övertydligt på bildmaterialet som finns.
Således är det ett korrekt mål.
Kommentera

ToddW: På två bortamatcher mot BIK har vi alltså 23 minuter mer i "boxplay" än dem. Detta trots att vi varit spelförande i båda. Det är fullständigt befängt. Jag minns hur Lövens fans var fullständigt rabiata när man förlorade borta mot KIK. Då skiljde 8 minuter.
Det går inte att spela mot Karlskoga borta tydligen.

Samtidigt, är jag på lite bättre humör ändå. Vi var bättre än svårspelade BIK som är i väldigt bra form och även Löven tappade poäng på hemmaplan mot ett bottenlag.
Kommentera

Jinx21:
Jag gillar de Oskarshamn gör kul att se kompetens och dessutom hur en klubb hanterar lite sämre resurser. Minns någon krönika av Mäki i AB som mest handla om stolar, Oskarshamn slår HV i år och förhoppningsvis även Linköping.
Kommentera

Rödluvan: äsch, får väl anmäla domarna för förargelseväckande beteende istället. ;)

Svensk hockey är ju tappad..
Kommentera

Jinx21:
Ja rimligen men ser både Mora och SSK som svårspelade, förhoppningsvis tar vi en sak i taget.
Kommentera

Tarasov: Taktiktavla.
Domarna borde anmälas...

Finns video på hockeyallsvenskan.se

Var nog rätt arg innan, men när domaren inte ringer när målet föregicks av att BIK--spelaren åker på målgården gick topplocket. Sådär urusla får inte domare vara.
Kommentera

puffe: Möjligen att domarna spelade en liten roll i denna förlust men det är svårt att beskylla dom för vår egen ineffektivitet.

Den dagen vi börjar göra mål igen spelar det ingen roll om domarna är bra , eller dåliga.
Vi har oss själva att skylla på mängder med poängtapp, vi har ju slutat göra mål.
Kan det vara så att vi tagit en trepoängare på 12 matcher?
Säger väl allt om oss just nu.
Kommentera

Rödluvan:
Jag kanske ser fel men det ser ut som Karlin kastar en vattenflaska mot domaren. Isåfall är så skall han ju anmälas
Kommentera

Karlin alltså anmält för Abuse of Officials till disciplinnämnden. Snälla. Önskar man kunde anmäla domarna för Abuse och Ice Hockey.
Kommentera

Keriksson: Tycker vi dödat den där BIK-draken som fanns förr, dels med att vi vände och vann senast mot dom borta, och sen igår som 9/10 är 3 poäng.

Angående spelet: vi har tagit oss ur sarghörnen och skapar nu högkvalitativa chanser. Tyvärr bränner vi avsluten för tillfället, men med spelare som Woods, Halloran, Aagard, Bernie, Vela och Nieder är jag inte orolig.
Det kommer lossna.
Kommentera

Nucky: Möjligt, men jag tycker de är dryga att se modo möta och med tanke på att de ofta får med sig domarna på hemmaplan så är det ingen motståndare jag föredrar, Djurgården tar jag gärna även om jag hellre sett dom i en final mot Modo men deras brister har vi sett hela säsongen.
Kommentera

Keriksson: Karlskoga är noll problem, ssk desto värre
Kommentera

Jinx21: Tar hellre Djurgården eller Mora i en ev. semifinal än Karlskoga eller SSK. Tror att vinna serien blir riktigt viktigt för att kunna styra det.
Hoppas fortfarande på Modo till shl men då måste det börja vända snart.
Kommentera

puffe: Har ingenting emot Oskarshamn, deras succé är ganska otrolig. Samtidigt, dessa klassiska lag förtjänar att spela i den högsta ligan. SSK har sju SM-guld, DIF är mesta mästare, Modo och Löven är klassiker-lag
Kommentera

Jinx21: Där är vi överens. Kultur ska alltid stå över pengar,
inget ont om dom, men då nämnde du inte ens Oskarhamn
Kommentera

puffe: I en optimal värld skulle SSK, Löven, Modo & DIF alla vara i SHL istället för skitlag som Växjö, Örebro etc
Kommentera

Jinx21: Eftersom du heter Jinx21 och är från SSK vill jag inte säga ett rakt JA, men om jag får som jag vill, får Löven möta det tredje bästa laget i semi. Vill se SSK i SHL, men inte på våran bekostnad
Kommentera

puffe: Löven lär väl bli er största rival till SHL-platsen?
Kommentera

Bad_Brett:
Ja absolut, tycker det sett bra ut nu i 2-3 matcher bara en tidsfråga innan målen börjar trilla in
Kommentera

Rödluvan: Pinsamt!!! Så den där glappkäften ska in och "leka" i 1:an
Kommentera

Gavelo: Kan vi inte vara glada för att Kristianstad tog 2 poäng av Löven
Kommentera

modomille: Idag blev det lite orättvist helt klart, men samtidigt sätter vi oss i situationer där domarna tillåts briljera.
Tex varför Tar Näsén inte och går på kropp ist för att peta med klubban så han åker ut, utvisningen var billig men hade han gått på kropp så hade det aldrig blivit något.

Före kvitteringen så slarvar vi i mittzonen och Bik vänder spelet och tvingar Mannberg att ta en billig utvisning, ja den var extremt billig men vi sätter oss i den situationen själva ist för att spela med rätt marginaler och avvägningar i olika skedena av matcherna.

Sen när vi tar utvisningar för att slå klubban i sargen och disciplinära utvisningar från båset så tappar vi ju alla chanser att vinna.
Kommentera

Då är Dick Axelsson alltså klar för comeback. I Brödernas Väsby. Haha. Det såg man bara komma 10 mil bort.
Kommentera

Rytter: Tack för upplysningen 👍🏼
Kommentera

« · 2461647 · »