1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506673 inlägg · 4103 ämnen

Brynäs - Modo

« · 1641049 · » Till forumet

Sv: Brynäs - Modo
spud: Ja det där är faktiskt totalt nonsens! En gång kan jag minnas att ett lag "missat" att betala in försäkring och det var Leksand som tog in Mike Watt. Då han skadade sig blev väl SICO lagomt nöjda av Leksands slarv som kunde lett till att de fått betala Watt 13 miljoner i skadestånd.
Kommentera

ULTIMAVICI: Okej, då borde nog någon ha berättat det för Sundlöv som för ett år sedan var såhär obildad.. Tänk vad han gör bort sig i onödan, du hade verkligen kunnat rädda honom genom din kunskap, och på det trevlig sättet du framför det dessutom. 

mwille Hur fungerarar allt när spelare är skadade? På min arbetsplats så får arbetsgivaren betala dom två första sjukveckorna sen står försäkringskassan för resten och betalar ut 80% av grundlönen. Är det likadant för Hockeyprofsen? Isåfall kan man säga att föreningen sparar in pengar på alla skador. Tacksam för svar!
Micke Sundlöv Hej, Det är precis lika fast det finns ett tak på vad försäkringskassan betalar ut, den vet jag inte exakt vad det ligger på, strax under 30 000 någonstans per månad. Vi har en försäkring idag som gör att vi betalar lön i 14 dagar och försäkringskassan kommer in från 15, sen betalar vi resterande del av lönen upp till dag 90. Så det är inte så mycket pengar som vi "sparar" på att våra spelare blir skadade.

Kommentera

spud: NÄR? Herregud skojar du nu?
Tror du någon spelare skulle gå med på att spela oförsäkrad? Blir du invalidiserad så täcker försäkringen även framtida inkomstförluster. Det är inte bara under rådande kontrakt som försäkringen är gällande. Sedan baseras försäkringskostnaden även på lönen och en högre lön ger en högre premie. IIHF har haft försäkringskrav sedan hockey iaf blev professionellt. Men att en agent skulle missa att en spelare som står under honom är oförsäkrad är bara att glömma, ingen absolut ingen skulle gå med på att spela oförsäkrad.
Kommentera

ULTIMAVICI: När blev den obligatorisk? 
Kommentera

spud: ? Försäkringskassan???
Alla spelare i SHL är försäkrade av försäkringsbolag, försäkringarna är inte billiga nej, men i avtalet som alla SHL klubbar står under är det tvingande med en sådan försäkring och därmed friställs lön automatiskt vid skada efter att läkare konstaterat den.
Kommentera

ULTIMAVICI: OM spelare A har i sitt kontrakt att denna person skall ha 120kr netto per månad september till och med April. Då får spelare A det oavsett om han är skadad eller ej. 
Sen kan man försäkra hans inkomstförlust vid skada, men det är om man har den försäkringen. Försäkringskassan betalar inte den kostnaden. 
Kommentera

Sawchuk: Förutsatt att man har en försäkring ja. 
Det är ju ingen billig försäkring, framförallt inte om en spelare uppvisat skadebenägenhet tidigare. Och då MODO tycks främst rikta in sig på att värva sådana spelare som varit skadad mycket, skulle det inte förvåna om man helt enkelt avstått att försäkra denna för att man hoppas att vårt framgångsrika rehabteam ska se till att det inte blir några längre skador.
En chansning, som ibland kan vara en smart avvägning.  
Kommentera

Sawchuk: OKT mordhotade alltså domaren och får 5 matchers avstängning varav 2 omvandlas till böter. Kanske dags att skrota DN nu, mordhot skulle iaf i min värld göra att spelaren spelat färdigt denna säsong.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk: Mora verkar ha mer pengar än Modo i varje fall. Jag hoppas vi slipper dem i ett eventuellt kval.
Kommentera

spud:

Är spelaren skadad betalar försäkringen lönen.

Kommentera

spud: Skadade spelare friställer givetvis kapital, förstår verkligen inte vad du menar?

Redigerad kommentar

Kommentera

ULTIMAVICI: Det finns ju verkligen inget likhetstecken mellan skadad spelare och att MODO slipper kostnaden. 

Det är ju ingen nyhet att Flanagan är bort till jul, det sa ju Perra i intervjun förra veckan. 

Kommentera

Rytter: Nu när Flanagan inte är tillbaka förrän efter jul så måste det finnas en rejäl slant till nyförvärv.. Samtidigt gäller det att ha fortsatt tålamod. Efter 55 omgångar så räcker det att vara 10:a har vi då ett slagkraftigt lag så gäller det bara att kriga sig ur ett play in.
Kommentera

McFire:

Är nog ingen som vet, men kvalificerade gissningar går ju alltid.

Av våra seniorbackar så är han nog billigast. Hedman, Torp, Roche, Ahnelöv, Joonas är nog alla dyrare än honom.

Så sett till prestation så får man nog ut ungefär det man betalar för honom. Ingen flipp eller flopp där utan enligt förväntan.

Kommentera

Monno:

Ja Flanagan är närmare en flipp än en flopp. Inledde riktigt bra trots att han inte fick en riktig försäsong med många matcher. Sedan som du säger så tappade han en del innan han blev skadad. 

Typiskt för vår säsong att han ska bli långtidsskadad när vi äntligan fick in Nylander, med dessa två i uppställningen hade vi ju haft tillräckligt med kreativitet för att spela ihop två producerande kedjor.

Nu med Nylander också borta är det bara att hoppas att vi lyckas grisa in någon puck och sedan spela defensivt och hoppas det räcker till poäng. 

Kommentera

J F K: Hårt mot Flanagan kan jag tycka. Han inledde ju riktigt bra, sen när han tappade Skröder och fick spela med relativt inkompetenta offensiva spelare så gick det såklart tyngre+då skadan innan hjärnskakningen.

Snackar offensiven nu. Defensivt är/var han ju lite yr.

Kommentera

J F K: Vad kostar han? Dennis Persson alltså.
Kommentera

Monno: DP är ändå en av de bästa värvningarna sett till pris kontra produktivitet. Han var extremt billig och därför tycker jag inte att det är rimligt att ha samma förväntningar på honom som exempelvis en spelmässigt mycket skickligare Ahnelöv.

Faktum är att DP överglänser på det sättet Flanagan (hittills), Nättinen, Roche och flera andra, utan att för den skull vara ovärdelig.

Kommentera

Carl Lejonkräk: Han blandar lite likt alla våra försvarare utom Lethivouri och Ahnelöv nu då.
Men överlag relativt osynlig. Skämmer inte ut sig men har en bit kvar innan han imponerar på någon.

Tycker dock han gått ner sig lite senaste matcherna, mest på lite väl vågade beslut. Han har väl umgåtts med Torp för mkt...
Kommentera

Huss: Anders brukar i de flesta fallen erkänna att det andra laget varit bättre, men när han för ovanlighetens namn inte tycker det så säger han det också. Dvs, han är brutalt ärlig. Tycker man något annat så är det sannolikt för att man själv är väldigt enögd.
Kommentera

ASA: Visst är det jobbigt att få stryk?
Kommentera

Huss: OM det sker så säger han väl som det var. Ni filmade till er ännu en seger? 
Kommentera

zigge: Det trodde jag Starky plockade upp från Modo-tiden? Skall bli intressant att höra vilka ursäkter Anders "Mumien" Forsberg kommer med OM Modo skulle förlora...

Kommentera

Hallå Modoiter, hur går det egentligen för Dennis Persson hos er? När jag sett Modo spela så har det ju gått bra tycker jag.
Kommentera

zigge: Grundström trycker in hela brynäs + puck i målet.. taktiken är klar, inga konstigheter! 

Kommentera

zigge: "Döende svanar", infördes redan på 60-talet av Wille Lövqvist, L-G Nilsson, Tord Lundstöm o kompani, vilket dom lärt ut vidare till dom yngre förmågorna i klubben!
Kommentera

McFire: Sen borde ALLA, helst även domarna, specialstuderat Starkbaums "vapen", att åka ut o ramla, låtsas bli pååkt, så INGEN bör åka i fart närmre än 3 meter från målgården! Stå framför mål vid anfall är dock nåt som fler än Skröder bör göra. Nä får verkligen hoppas inte BIF kör sin vanliga armada av döende svanar.
Kommentera

spud: Ja Torp känns onekligen som en risk både på isen och ang skadebenägenheten.
Man säger sig ju dock ha förändrat saker i försvarspelet och gått tillbaka till saker man gjorde förra säsongen och det kan ju förhoppningsvis hjälpa Torp, man måste tillåta så begränsade spelare som honom att spela enkelt, han är inte bra nog för annat helt enkelt.

Skönt att se att Ahnelöv verkar komma igång så snabbt för övrigt, från att vara helt bedrövlig i inledningen till att vara enormt bra senaste matcherna, vansinnigt viktigt.
(Jinxar antagligen honom nu så det blir väl ett par indianare och 3 självmål imorgon...)
Kommentera

J F K:

Det tar jag gärna. Förlora skotten med 40-15 men vinst med 3-1 skulle sitta otroligt skönt.

Skiter egentligen hur det ser ut imorgon bara man vinner.

Kommentera

Bad_Brett: Samtidigt har vi spelmässigt varit klart bättre än Brynäs bägge matcherna som varit. Ska man gissa på att det är vår tur att bli utspelade, men att vi får tre poäng genom en storspelande Ullmark?
Kommentera

Forsberg 1978:

Ni har ett seniorlag. Vi har ett juniorlag + Skröder och Ahnelöv.

Kommentera

Rytter: Nja vi har ju 3 skador på toppspelare också (inte Sundqvist dock) så det går nog jämt ut?
Kommentera

Rytter: Tror vi håller nollan och kanske råka valla in nån puck som var menat som ett pass. 
Det lär inte bli hockeygodis i Gävle imorgon, två lag som inte direkt bör spela i den svenska högsta ligan ska slåss om 3 livsviktiga poäng.. 
Kommentera

spud:

Kommer bli tufft utan våra centrar till 1:a och 2:a kedjan. Känns som omöjligt uppdrag imorgon.

Kommentera

Då kör vi igång Torpbingo.. 

Hur många matcher tar det innan han blir skadad? 
HUr många utvisningsminuter kommer han dra på sig innan nästa skada tvingar honom att avstå en match?
Hur många indianer hinner han slå till dess?

Utslagsfråga: Vem skadar honom nästa gång?

Kommentera

zigge: Torp tillbaka, "stabilitet i försvaret", ja möjligtvis på utvisningsbänken....
Kommentera

spud: Faen åxå - torsk igen då!  Gläder väl arnio iaf. Men iaf 2  som kommer tillbaka, Torp o Norda.  Kändes ju ganska uddlöst, iofs mot sAIK, vår skräckmotståndare, men ändå.

Possler & Skröder får börja sätta dem på egen hand nu.  VO o VÖ kan ju också stänka in nån balja.

Kommentera

J F K: Har svårt att få det till nån slewfooting om man ska gå strikt efter kriterierna i regelverket.
Det är däremot en riktigt ful och avsiktlig ben/knätackling där Påhlsson verkligen anstränger sig att försöka träffa Blomqvist genom att sträcka ut sitt ben.
Det avsiktliga agerandet borde mao ge ett lika hårt straff som om det hade gällt en slowfooting.
Kommentera

NuMo: Nu tänker jag inte försvara Påhlsson för det var klumpigt, men nog känns det konstigt efter att man läst definitionen att det verkligen var vad man tänkt sig. Jag tolkar det som att man försöker bli av med typiska Jämtin/Ledin saker där man sparkar undan benen på motståndaren för att denne ska falla baklänges i isen. Så tolkar jag inte att Påhlsson ens var i närheten av.

Nåväl. Förhoppningsvis får vi ett klargörande av lotterinämnden och man har något att referera till.
Kommentera

KulaShaker: 

Jo, det där med sparkrörelse verkar ju vara töjbart.

Kommentera

ULTIMAVICI:

Det här är vad våra domare har att rätta sig efter och då är matchstraffet ganska solklart

Slewfooting

En spelare som

använder sina skridskor eller ben till att ”sparka” bort motståndarens ben bakifrån,

tar en arm och drar spelaren bakåt samtidigt som han placerat sitt ben bakom motståndarens skridskor och på detta sätt fäller honom,

ska ådömas match penalty. 

Kommentera

Kämpa Modo.
Kommentera

J F K: Slew footing är något som SHL direkt hämtat från NHL och bestämt att implementera i år, dock gör SHL bort sig på sedvanligt vis. För att slew footing skall rendera i straff hårdare än 2 minuter och leda till matchstraff/avstängning är det uteslutande så i NHL att spelaren som utdelar denna skall åka ikapp motståndaren luta överkroppen framför motspelaren samtidigt som ett ben släpar bakom densamma och därefter trycka motspelaren bakåt när dennes ben är låsta och på så vis ge motspelaren en tämligen farlig luftfärd där skaderisken dels blir huvud/nacke och även knän. Påhlssons tackling är inte ens en slew footing tackling i Shanahans vildaste fantasier utan en olycklig knätackling, tror dock att SHL vill utnyttja sitt nya regelbegrepp och felaktigt stänga av Påhlsson.
Kommentera

Lunkan: Med de nya reglerna (slew fort) så inser jag att det var ett matchstraff där, på samma sätt som jag förmodar att alla som såg matchen förstod hur mycket filmningar Brynäs gjorde sig skyldiga till. Att neka får en bara att framstå som korkad.

Redigerad kommentar

Kommentera

Lunkan:

Jo, blir nog någon matchs avstängning, tyvärr.

Kommentera

J F K:"Påhlssons bentackling var en korrekt utvisning"

Nja att det var en utvisning var korrekt men en korrekt utvisning på det hade varit match penalty.

Kommentera

Rytter:Modo har aldrig dragit speciellt mycket folk! Men jag håller med siffran är usel. Onsdag är inte en optimal dag eller rättare sagt att lägga matcher olika dagar olika tider är inte optimalt, bättre förr lira tis tor sön. Jag tror fler lag än Brynäs får svårt att fylla hallarna. TV styr.

Kommentera

NuMo:

"Att Brynäs ställer upp och spelar bortalagsspel i sin egen hemmaarena "

Kanske därför dom lockar hela 3700 åskådare till match.

"Nordqvists filmningar var ju frustrerande, faramförallt att de lättlurade domarna gick på set. Starkbaums sätt att spela är i stället smart. han söker ju själv upp situationen och faller när Modoiterna passerar och träffar hans skridskor. "

Håller med dig, smart av Starkbaum och omsmart av våra spelare att ge honom möjligheten till detta. Men tycker ändå att han spelar över i situationerna. Men de utvisningarna säger jag mindre om än Nordqvists, på reprisen ser man ju hur fruktansvärt han förstärker i situationen och verkligen kastar sig upp och fram, bägge skridskorna är ju fan i luften.

En spelare som verkligen försöker att stå på benen i situationer ramlar inte så "tydligt" utan det ser mer "dråpligt" ut ifall ni förstår hur jag menar. En spelare som bestämt eller har mindsetet att lägga sig lätt reagerar ofta lite snabbare i situationerna så att fallet blir mer tydligt, som i nordqvist fallet. En spelare som kämpar för att stå på benen använder all tid till att just försöka stå på benen så där kommer fallet ofta lite senare och ger då intrycket av att se dråpligt ut. 

Kommentera

Korrekt, dags för nya tag. Trots att jag verkligen anstränger mig till det yttersta för art vara objektiv så tycker jag att Brynässpelarna filmar å det grövsta. Dock gör de fler mål och oavsett vad vi tycker eller vad de tycker så gick de från matchen med 3p. Nu laddar vi för hemmamatch mot Växjö och siktar på 3 poäng, nu låter vi Växjö få betala för vår frustration.
Kommentera

« · 1641049 · »