1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507069 inlägg · 4104 ämnen

Daniel och Henriks MODO Cup 42

« · 1219114 Till forumet

Daniel och Henriks MODO Cup 42
Då var årets upplaga av MODO Cupen här. Var nyss here på Kempis och såg MODO köra över Piteå med 12-0. Landslagsmännen Ludvig Byström och Isak Nyström gjorde fyra poäng var där jag framförallt blev imponerad av Byström.

Kändisar i turneringen? Både Challe Berglund(På plats) och Johan Garpenlöv har söner i årets upplaga.
Kommentera

Sv: Daniel och Henriks MODO Cup 42
Martin S:
Har hört talas om den här Byström, vilka är hans styrkor?

Redigerad kommentar

Kommentera

Icing-Ove:

Byström är kanske turneringens bäste back så långt och delad trea i poängligan. Han är enormt spelskicklig och offensiv. Kommer han att fortsätta att utvecklas blir det absolut en elitserieback. Han påminner mycket om Pikkarainen i spelstil. Han är en en sådan back som MODO länge suktat efter. Men som sagt, detta är enbart om han fortsätter att utvecklas.

http://www.cuponline....?cupid=262

Annars är det stora snackisen och skandal SDE, alltså Stocksund/Danderyds läggmatch mot Djurgården. Enligt vad jag hörde nu bara för ett tag sedan skulle SDE uteslutas ur turneringen.

Upprinnelsen var att SDE och Djurgården spelade en sista gruppspelsmatch. Lagen ville inte möta varandra i kvartsfinal. SDE:s spelare lät Djurgården vinna matchen avsiktiligt.

SDE tog timeout då bl a SDE:s målvakt åkte och ställde sig bakom målet så att Djurgården enkelt kunde göra mål, SDE:s spelare gjorde heller inget för att hindra.

Det var alltså helt uppenbart att SDE:s ledare gav spelarena order om att släppa in mål för att inte mötas.

Domarna ska visst ha rapporterat detta direkt till Ångermanlands ishockeyförbund och Svenska hockeyförbundet.

- - - - - - -

Det enda jag kan tänka mig är att MODO fegar ur. SDE - Stocksund/Danderyd är kanske den allra största prestigeklubben på ungdomsidan. Det är ju Stockholms rikemansklubb numero uno. SDE deltar dessutom i en rad olika av MODO:s cuper såsom Foppa-cup, Niklas Sundström cup m fl.

http://www.cuponline....62&id=4305

Kollar man på deras laguppställning så kryllar det av grevar och baroner i truppen.

Risken finns att klubben väljer att åka till några andra cuper och MODO tappar i en stor inkomstkälla och en hel del prestige.

SDE är annars rätt svår att tycka om. De värvar stenhårt och knyter till sig de bästa redan vid 9-10 års ålder.

Send them home

Annars är det förbannat trevligt att se denna kulturinstitution som MODO-cupen är

Redigerad kommentar

Kommentera

hellge: Ack så rätt du fick.
Kommentera

Salle:

Ett bra och modigt beslut. Jag hoppas att SDE väljer att rannsaka sig och be om ursäkt och fortsätter att komma till våra cuper.

Sen hoppas jag också att ledarna och spelarna för skämmas som strykrädda hundar.
Kommentera

Salle: Bra MODO! Om denna förening blir så irriterad över detta beslut och inte ser det logiska är det ingen förlust för framtiden om de väljer att stanna hemma.
Kommentera

spud:Skulle vara kul att veta Djurgårns reaktioner, kan bli så att inget av dom här lagen kommer fortsättningsvis för att dom blivit *orättvist* behandlade :)
Kommentera

renen: Let it be so then, vore mer intressant att få höra de lag som fått upprättelse genom att MODO tagit detta beslut.
Kommentera

spud:

De har skött sig bra tidigare. Det är nog enbart detta lag som bör skämmas.

I övrigt kan det vara läge för de som vill se bra MODO-lag att bege sig till Kempis. För de lag och möjligen nästa års är de sista bra ungdomslagen i MODO. Därefter finns det inte mycket.

Det här beror framförallt på att MODO och övriga Ö-vikslag nästan utanslutande satsar på bredd och rättvisa för barn och ungdomar. Det kommer på så sätt inte fram några bra spelare, eller rättare sagt de talangfulla spelarna får inte den stimulans som de borde få och utvecklas därför inte.

Lite av samma problem som dagens skola har. Jag håller på värka fram ett blogginlägg i detta ämne.
Kommentera

hellge: Dom visar sig inte bara vara osportsliga utan även komplett hjärndöda, dessbättre. Hade man förväntat sig att ingen skulle märka tilltaget?

Hur agerade Djurgårdsspelarna förresten? Skulle själv kunna tänka mig att jag någon sekund tyckt det hela vara lustigt, för att sedan känna mig ytterst obekväm.

Kommentera

hellge: Med undataget att idrott är det enda ämne man får vara bra i skolan idag och därmed bli berättigad extra stimulans.
Kommentera

Lumber Jack: Lite mer skatt till skolan så kanske vi har råd att inte proritera bort de som redan är minst gokänd.
Kommentera

NuMo: Lite mindre skattepengar till byråkratin och överhyror så löser det sig själv.
Kommentera

Lumber Jack:

Vi har precis samma problem i hockeyn i Ö-vik som i skolan. All kraft läggs på de som har det svårast. De som har det lätt får inte den hjälp de har rätt till.
Kommentera

hellge: Flyttar man inte upp spelare som är för bra för sin årgång och på så sätt ger dem stimulans?
Kommentera

Lumber Jack: Skolan behöver mer pengar så att det åtmintonde räcker till de som inte är godkända. Det verkar som att vi är överens.
Kommentera

hellge: Utan att vara helt insatt så var den "gamla" modellen där MoDo dammsög småklubbarna på (för) unga talanger inte särskilt bra heller.

De som blev "kvar" tappade lusten och slutade innan dom ens fått en chans att blomma ut. Och de "talanger" som efter några säsonger visat sig vissna jättefort tunnade ut elitleden ordentligt. Eller nåt sånt...
Kommentera

Lumber Jack:

Nu ligger nyheten också uppe på MODO:s hemsida:

www.modohockey.se/nyheter.cfm?nyhet=4737&rows=5

Det skulle vara roligt om Aftonbladet eller Expressen tog tag i denna nyhet.

Plantera, plantera, plantera...

:)
Kommentera

Salle:

Du har helt rätt. Den modellen är också dålig, lika dålig t.o.m.

Det går att både kombinera både spets och bredd. Alla som vill spela hockey ska få göra det. Men de som vill satsa på en karriär som hockeyspelare måste också få göra det.

Lösningen vore att göra ett allianslag där de bästa tränar med varandra. Men att man samtidigt har kvar skolindelningen med små jämna klubbar. Allianslaget ska då åka på cuper och möta lag som Djurgården, SDE, Skellefteå, Björklöven, Luleå osv.

Det går inte bli riktigt bra om man inte spelar med de bästa. Det är detta som har varit MODO:s dilemma de senaste 10 åren. Men folk vågar inte tycka så här.

Jag anser att det är jantelagen som håller på att förstöra MODO som plantmaskin. Det går väl kanske inte säga att vi har tappat 10 år helt och hållet, men det är snudd på...
Kommentera

hellge: Så hade Mittnytt nyss några sekunder från MODOCupen angående SDEs uteslutning. Inga rörliga bilder dock.
Kommentera

Spänningen är olidlig.
Kommentera

Tränaren får smisk, åtminstone till nästa styrelsemöte.
Kommentera

spud:

"Avslutningsvis vill vi flagga upp för att vi inom föreningen från och med nu kommer att jobba extra mycket med frågan om fair play och vad det innebär."

Snyggt att de tar tag i problemet direkt och uppenbarligen vill göra något åt det.
Kommentera

spud:
Straffet borde vara att betala 25000 kr till MoDo och dessutom spendera en timme med Challe :-)
Kommentera

Icing-Ove: Fast om man vill sluta upp med osportslighet är väl knappast en rövare som ska träffa?
Kommentera

spud: Eller det kanske det är? Som avskräckande exempel, fortsätt fuska i ditt liv och du kommer hamna i timrå förr eller senare.
Kommentera

hellge: Det hedrar föreningen o dess styrelse att de tar avstånd från vad en enskild tränare gjort.
Kommentera

« · 1219114