1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507667 inlägg · 4105 ämnen

Det Heliga Kriget, kap 3

« · 862500 · » Till forumet

Det Heliga Kriget, kap 3
MODO Hockeys trupp mot HV 71 i semifinal tre:
Målvakt:
60 Karol Krizan
(30 Mikael Zajkowski).

Backar:
3 Mattias Timander,
5 Hans Jonsson,
6 Tobias Enström,
8 Oscar Hedman,
32 Tobias Viklund,
34 Tommy Wargh,
35 Pierre Hedin,
38 Adam Andersson.

Forwards:
4 Mattias Hellström,
10 Per-Åge Skröder,
12 Justin Morrison (?),
17 Kristian Kuusela,
18 Peter Öberg,
19 Mikael Pettersson,
20 Oscar Steen,
23 Zdenek Blatny,
24 Niklas Sundström,
28 Miloslav Horava,
29 Andreas Molinder,
33 Johan Nilsson,
39 Per Svartvadet,
59 Robert Döme.

Kommentar

Harald Lückner: Gäller att nollställa skallarna nu
Fyra raka vinster handlar det just nu om för MODO Hockey. Något som laget inte haft sedan slutet av grundserien 2005-06. I och med 3-1 i Kinnarps Arena har MODO skaffat sig ett ypperligt utgångsläge i semifinalspelet.
- Visst är det så, säger coachen Harald Lückner. Men det är nu gäller att nollställa skallarna, vara ödmjuka och inse att det handlar om att det är först till fyra vinster som gäller.

Segern borta senast måste ha känts hur skön som helst?
- Det är klart. Framförallt var det härligt att se att hela laget krigade, ingen föll ur ramen. Och försvarsspelet med Krizan i spetsen var superbt. Men det är just den här hjälpen Krizan måste ha i målet. Som så ofta i seriespelet förra säsongen och i vinter.

Hemma igen nu och semifinal tre, känslorna?
- Bara bra och väldigt inspirerande. Men även fortsättningsvis är det bara ödmjukhet, rätt inställning och hårt arbete som gäller. Det kan låta tjatigt, men det är sanningen. Det finns inga genvägar.

Fick ni matchen senast precis dit ni ville??
- På ett sätt ja. I och med att försvarsspelet klaffade, samtidigt som vi ganska snabbt kunde spela på ledning fick vi in ett lugn och en trygghet i vårt spel. Men vi måste hela tiden vara beredda på allt och vi vet att HV är ett bra lag.
- Dagen efter andra raka semifinalsegern gällde det mest att ladda batterierna, vila, äta rätt och sedan sova tillräckligt. I slutspelet är det bara hockey som gäller. Allt annat får man sortera bort.

Justin Morrison?
- Vi hoppas han kan vara med oss på isen på söndag, men ingenting är klart förrän strax före match. Vi kommer dock inte att ta några risker.

Noterbart om laget

Noterbart 1: Skador/ sjukdomar: Inga förutom långtidsskadade Andreas Salomonsson. Justin Morrison dock ett frågetecken.

Noterbart 2: Dags för semifinal 3. Det står 2-0 i matcher. Lagen har mötts sju gånger i vinter nu, MODO har vunnit fyra, HV tre. Tre av MODO- vinsterna handlar om segrar borta.

Noterbart 3: Tredje semifinalen sänds i Kanal NIO och börjar 17 00 söndag. Efter den väntar två raka matcher i Kinnarps Arena, tisdag och torsdag

Kommentera

Sv: Det Heliga Kriget, kap 3
Salle: "I Tjeckien utanför Prag sitter en gammal storback i MODO och kollar in allt från slutspelet, nämligen Miloslav Horava.
- Stämmer, berättar sonen med samma namn som nu spelar i MODO Hockey.

- Pappa får in matcherna och efter segern i HV senast ringde han och var riktigt nöjd. Tyckte det var bästa matchen hittills, mycket kamp och täta situationer."
Kommentera

Känns lite märkligt det här med semifinalserien mot HV. Förra söndagen var jag vid den här tidpunkten så otroligt nervös att jag hade svårt att sitta stilla. Frukost blev det inte mycket av, vem kan äta när magen åker berg- och dalbana?

I dag kännns det som om det inte ens är någon match. Man är mer förundrad över vilket vackert väder det är ute. Nervös? Nej, inte ett dugg.

Är väl ett bra betyg till kvartsfinalserien mot Timrå att man är så blassé över en semifinalserie.

Fullsatt i kväll. Jaja, vi får väl snart höra från sydligare breddgrader hur fruktansvärt dåliga supporters vi är. Där nere hade de minsann haft mer än en 100%-ig beläggning.
Kommentera

I kväll är det dessa som vi ska påverka:

MODO Hockey - HV71
HD Ulf Rönnmark, Stockholm
LM Leo Takula, Hofors
LM Anders Karlberg, Gävle
Kommentera

Poffa: Bara att plocka fram OBH Nordica:n då...
Kommentera

Poffa: Jag funderade lite på när MoDo gjorde ett så här koncentrerat, fokuserat, disciplinerat intryck senast. 1994 var det som ploppade upp. På något sätt känns det som om laget bestämde sig efter femte matchen mot Timrå att gå in och kriga för varje centimeter, inte bjuda på någonting. Känslan nu är att vi inte kan åka ut mot HV om vi håller uppe det här spelet. Förlust ikväll och jag är inte fullt lika lugn längre. Men för nu strålar jag ikapp med solen.

Härligt med sommartid så man behöver vänta på matchen en timme mindre!
Kommentera

Poffa: Det märkliga med att Rönnmark dömer är väl att de gick ut med hans namn redan i torsdags, i elit lunken håller de ju vilka som ska döma till samma matchdag eller nåt liknande, men i semin då kan man gå ut och berätta. Märkligt.
Kommentera

Wayne Gresky/Poffa: Jag har haft samma sviktande nervositet jag med, jag vet inte om Timråfighten ledde till en så sjuk urladdning att man har svårt att tagga upp?

Match idag och vinst = avancemang med stor sannolikhet. Det är väl tillräckligt att vara nervös över.
Kommentera

shinzawai: Den moraliska "finalen" spelades i kvarten mellan MoDo och Timrå. Där var det så mycket som stod på spel att resten av matcherna, antagligen oavsett segrande lag, känns rätt "uddlös". Naturligtvis är en finalseger en grej som överträffar kvartsfinalen men kvartsfinalsegern ligger antagligen inte långt ifrån - rent känslomässigt.
Kommentera

shinzawai: Timråfighten var en så grym urladdning att det inte går att hålla den laddningen uppe som vanlig supporter, inte ens en fanatisk sådan. Det är tur att spelarna verkar klara av det!
Kommentera

250kg kärlek: Det var inte bara vad som stod på spel, det var även hur det stod på spel. Bortsett från Timrås promenadseger i match fem så kunde man ju aldrig slappna av en sekund. Men lite konstigt är det ändå att inte vara mer uppspelt över rådande läge, vi har trots allt bästa guldläget sen 1999.
Kommentera

250kg kärlek:

Fast en stor anledning till att matchserien mot HV känns rätt uddlös, för tillfället, är ju att HV knappt bjuder upp till kamp. Kanske framförallt i första matchen då, senast hade de väl lite mer.

Men det hinner ju vända...
Kommentera

knaskamilla: Nåja, nog var det kamp i fredags alltid.
Kommentera

knaskamilla:

Kan man verkligen vara säker på att HV var så dålig? Det kan vara så att MoDo är bra. I den första matchen när MoDo vann påstår många att HV var sävliga och håglösa. Själv tycker jag MoDo spelade ett fantastiskt försvarspel. Jag blev lite förvånad att alla sa att HV var så dåliga.

Se hur Adam och Pierre har höjt sig, även Timander har snäppat upp sig. Vinner vi semifinalserien kommer vi göra det tack vara bra försvarsspelet.
Kommentera

hellge: Jag tror att det är Alfred som brukar säga det; "Med bra offensiv vinner man matcher. Med bra defensiv vinner man matchserier."

Klokt.
Kommentera

Lumber Jack:

Jag skrev väl det, "lite mer"? ;)

hellge:

Jag vet inte. Jag tyckte nog att HV var väldigt lama i onsdags. De flesta andra verkar också tycka det. Men de kanske var det för att MoDo spelade ett annat spel än vad de hade förväntat sig?
Kommentera

Frisco: Är det idag det visar sig vilka som är dom riktigta supportrarna och vilka som är dom snåla plastkortsmedgångssupportrarna?
Kommentera

Spelar Justin? Är det någon som vet?
Kommentera

hellge: Tro om man kan tillskriva denna backhöjning (konstigt ord) till utökningen av staben runt laget med Melinder som läktarcoach för backarna och Lars Jansson som klippochklistrare. I sådana fall borde man väl försöka permanenta denna lösning.
Kommentera

hellge: Troligen inte.

"Senaste nytt angående Morrison:

Kanske spel söndag, förmodligen inte. MODO tar inga som helst chanser."
Kommentera

Paddan: Jansson har ALLTID varit den bästa lösning för MoDo när det gäller backspel sedan tidigt 1990-tal.
Kommentera

Lumber Jack: Den bästa lösningen när han sitter på läktaren ja...
Kommentera

Lumber Jack: Jo, Jansson på läktaren har alltid varit ett vinnande vapen.
Kommentera

Paddan:

Det låter som en bra idé. Vår "backhöjning" startade väl redan för fyra matcher sedan i sjätte kvarten. Efter den femte kvarten har motståndarna inte fått tillåtelse att komma 2 mot 1 på det sättet som Timrå t ex fick göra i den femte kvarten.

Kvällens match är ändå lite oroväckande, det har gått lite väl lätt till 2 - 0 i matcher. Hoppas på ett bra tryck från publiken och att de verkligen inte underskattar HV. De är trots allt ett mycket bra lag.
Kommentera

Poffa: Inte nyktrat till än? Låt för guds skull bilen stå idag!
Kommentera

Salle: Vi glömmer aldrig passet -94, det förlät mycket!
Hmm, hoppas inte spelarna läser detta, det verkar smyga sig in en känsla av att detta redan är klart? Det är det absolut farligaste, har ni redan glömt match 6 i kvarten?Nehej, Mårts har nog inte kastat yxan i Vättern! Ni som tror att det inte är nån ko på isen , det är ju en Tjur på Veckefjärden!
Jag är minst lika orolig som alltid. Dock hoppas jag MODO är så femjävligt duktiga, att de kan höja nivån allt efter motståndarens höjning.
Kommentera

Lumber Jack: I det här fallet är det väl jag som ser nyktert på saken mellan dig och mig.
Kommentera

zigge: Ingen tror att det är klart, vilket förra matchen om något visade.

Poffa: Icke!
Kommentera

Lumber Jack: Fortsätt leva i den villfarelsen du.
Kommentera

Poffa: MODO fick glädjande besked på söndagens värmning. Forwarden Justin Morrison lämnade klartecken att spela igen och finns med i laget i eftermiddagens match. - Ja, Justin kände sig bra och är med, bekräftar MODO:s assisterande tränare Fredrik Andersson.
Kommentera

Poffa: Jag lämnar ogärna upplysningen och kunskaps väg, så visst fortsätter jag efter den rätta vägen.
Kommentera

Paddan: Problemet där är väl att då kommer Kuusela att bli osynlig i kväll. Han har ju varit riktigt bra med Susse. Man får in en spelare och tappar en annan.
Kommentera

Poffa: Hosthost. Villfarelsen spelade 570 matcher och säkert som amen i kyrkan så hade han med lätthet kommit upp i över 600, om han inte hade haft oturen med sin knäskada. Undrar hur många tränare han överlevde?
Kommentera

MorganaLefaey: Jo, för återgår Kuusela till en position bredvid Svarten och Döme så händer det ju inte mycket. Särskilt Döme verkar ju långa stunder totalt ointresserad av att spela hockey utan glider mest omkring halvt oengagerad där ute på isen.
Kommentera

Paddan: Får väl hoppas på nåt sånt där tokrus som han kan få för sig ibland, kanske måste ladda 4-5 matcher för at få energin?
Justin o Svarten då? Kuusela kvar me Susse?
Kanske blir för omvälvande, så de tappar det fina spelet.
Nää, Justin kvar på bänken! :-)
Kommentera

Salle: Hahaha, den där var faktist högklassig. Well done!

I eftermiddag blir det ståplats och ljumskbråck. MODO!!!
Kommentera

Salle:

Jag har en son som enligt uppgift har sagt på en religionstimme att det är bra Foppa, Jesus och Krizan som kan gå på vatten.

Jav looovar att jag inte är inblandad i det...
Kommentera

zigge:

Jag kräver Justin, Susse och Påsen. Kuusela klarar sig ändå, han har väl lagets bästa skott ser det ut som.
Kommentera

Jag undrar om inte HV71 skulle behöva fundera på att hyra in en Järvedsgigant för att få fart på målskyttet.
Kommentera

Salle: Per Ledin har mailat ett smaskigt klipp från ifjol. Han berättar att han och Kåberg monterade upp en webkamera hemma hos en intet ont anande HV-spelare. Intressant!

www.grapheine.com/bombaytv/index.php?module=see&l=uk&code=9d5e2721ff766fb45f55370fc8779804
Kommentera

250kg kärlek: Japp, och då såg vi hur det vände med match 6 och 7...
Kommentera

Eventuellt blir det en sådan replika i eftermiddag. Den luktar aningen mycket hockeygemenskap, men va fan gör man inte för att impa på brudarna.

w1.660.telia.com/~u66005454/04johansson.jpg

här är den också i färg.

w1.660.telia.com/~u66005454/modo60s1.jpg

Som vanligt är det vår egen nummerpresentatör Uhlin som står för bilderna..
Kommentera

Nä nu djävlar. Mot Valvet!
Kommentera

Salle: Riktigt BRA debut, om du frågar mig! Borde inte HV-boken få tillgång till Verket?
Kommentera

nikki: Han heter Justin Morrison. Morrisson måste vara en försvenskning då de flesta son-efternamn stavas med dubbel-S.
Kommentera

Poffa: Efter att ha räknat fel på dag och timmar så blir det äntligen dags för lite pizza och matchuppladdning.

Som Lumber säger: "Kapten Zoom, ragadavroom, full fart mot Valvet!"
Kommentera

« · 862500 · »