1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

503366 inlägg · 4098 ämnen

Djurgården - MoDo 110917

« · 1402224 · » Till forumet

Sv: Djurgården - MoDo 110917
Bittesehr: Snygg rubriksättning.
Kommentera

Salle:

Det finns faktiskt ytterligare en sak jag är nöjd med, nämligen valet att spela i vita hjälmar. Riktigt snyggt!
Kommentera

Bittesehr: Är det bara jag som tycker att Meyer gör det väldigt svårt för sig i egen zon allt för ofta? Istället för att bara skicka vidare pucken längs sargen skall han hålla i den och hålla på och fjolla. Fick ju sig en rejäl körare av Ölvestad i ryggen då han tvunget skulle vända bakåt och försöka skaka av sig smällen.
Kommentera

Bad_Brett: Jag måste även, som den förste som klagade på de nya tröjorna, ta tillbaka min dom. De är faktiskt snygga. Till mitt försvar får jag väl säga att det var den oranga varianten som visades på pressutskicket som fick mig att rynka på näsan. 
Kommentera

Gustafsson: Jag föredrar den här typen av backspel som Meyer, Lehtivouri, Hersley osv vill spela. Jag förespråkar inte Hedin, Hållberg, Jonsson, Timander osv "slagskott i sargen så fort jag ser pucken" spel. Det senare hatade jag till och med.
Kommentera

yngwie:

"Hannula är en dyr spelare. Man ska kunna kräva betydligt mer av han än vad han gjort dessa matcher. Jag tror inte han kommer få förlängt, frågan är om han ens vill det själv."

Han var med och vände matchen till Modos fördel då det stod och vägde. Då gick han Nyström och Andersson in och gjorde 3-4 kanonbyten i rad. Strax innan 2-1 målet vinner han själv pucken mot två Djurgårdare så att Modo kan behålla pressen.

Två gånger säkrade han hem som tredje man klockrent då Andersson hamnade för djupt i anfallszonen och bröt därmed Djurgårdens uppspel redan i mittzonen. Han lär dessutom bara bli bättre.

Visst har jag sett Hannula bättre än så här men jag tycker han gör en gedigen insats och är i allra högsta grad med och bidrar i den här segern.

Men vi får väl se, only time will tell.
Kommentera

Sawchuk:

Jag litar på att du rätt då. Det var förresten intressant att se hur stabilt det kändes att ha Westin på backen istället för Hersley.
Kommentera

Bad_Brett:

Det skriver jag under på, Westin är en riktigt bra skridskoåkare. Lite mer kilon så blir han nog riktigt bra i det statiska försvarsspelet också.

Angående Meyer så är han väl precis det som Modo saknat i försvaret de senaste åren, en kille som inte får panik när han får pucken utan vill göra något kreativt.
Kommentera

Sawchuk: Meyer hade ju en ganska fin tackling till med.

www.youtube.com/watch?v=VWg-mbypIEg
Kommentera

Gustafsson: Han är alltså inget one hit wonder... ;-)

Kommentera

Gustafsson:

Du måste göra en sammanställning när det har spelats fler matcher!
Kommentera

Gustafsson: Meyer är hård som granit. 178cm och 88kg muskler.
Kommentera

Poffa: Ja, sänker man Lucic på det här viset så torde man kunna dominera i ES.

www.youtube.com/watch?v=x-U42_EatfE
Kommentera

Gustafsson: Absolut. Jag satt och kollade på det där klippet alldeles nyss. Kommentatorerna gormar om "targeting the head", men det är det absolut inte. Tacklingen träffar ju i första hand bröstkorgen.

Oavsett, jag ser fram emot din 10 minuter långa tacklingsvideo med proppar från OKT, Meyer, Pöck, Hedman och eventuella andra hard-hitters.

Kommentera

Poffa: Där ser man, Modo kan ju också lira hockey. De såg ut som ett helt nytt lag jämfört med för bara två dagar sedan. Krisstämpeln får läggas på hyllan ett tag.
Kommentera

arnio: Marie Hallman...

"... Mycket märkligt domaragerande i början av tredje. Först åkte Djurgårdens Kyle Klubertanz ut för en minst sagt tveksam tripping, någon halvminut senare fällde Modos Frederick Meyer Djurgårdens Jimmie Ölvestad med vad som måste vara en klockren clipping. Ölvestad gick runt i någon slags halvsträck frivolt framåt, tappade luften och låg kvar men inget agerande av domarna."
Kommentera

Gustafsson:

Hmm... Jag trodde ändå att hon hade viss koll, men det här är ju löjligt. Trippingen var solklar, klubban satt fast mellan benen.

I övrigt var det en rad andra konstiga incidenter i matchen. Holmqvist höga klubba borde till exempel ha renderat i straffslag. Vid ett tillfälle drar Mario Kempe omkull Modoiter genom att rycka dem i tröjan. Och Samuelssons utvisning kändes väldigt billig.
Kommentera

Bad_Brett:
När man påvisar en sak som:
"Ölvestad gick runt i någon slags halvsträck frivolt framåt, tappade luften och låg kvar men inget agerande av domarna."
så tycker jag det lyser igenom att man redan innan bestämt sig för vad man skall tycka.
Sen när spelar det någon roll om någon rullar 27 varv på isen, tappar luften, får en fläskläpp eller rent ut sagt skiter ner sig?
Oviktigt i sammanhanget, skönt att domarna inte gjorde som man ofta annars gör, tar utvisning så fort något ser märkligt ut eller någon skadar sig, det är annars riktigt patetiskt.
Kommentera

Bad_Brett: Enligt vilken regel borde det ha blivit straff?
Kommentera

Gustafsson: Jag tycker nog att Meyers tackling tar ovanför knäna. Klockren känns iaf som ett väldigt udda ordval i sammanhanget.

524 – CLIPPING - Clipping
a) En spelare som tacklar på ett clipping-sätt eller som sänker sin egen kroppsposition
för att tackla mot eller under en motståndares knä, ska ådömas:
Kommentera

Poffa: Bruins egna kommentatorer är partiska, speciellt Jack Edwards som har kört all "play-by-play" i ett par år nu. Han är hejdlöst partisk och man blir så less på honom även om vissa blir roade av honom.
Bara att kolla upp honom på youtube om ni vill höra lite.
Kommentera

Bittesehr: Det är väl inte unikt för Bruins. Jag gillar Rick Jeanneret i Buffalo, men det är ju inte direkt opartiskt...
Kommentera

Wayne Gresky: Jo, han är bra. LaFontaine var en av mina favoriter när jag växte upp så självklart har jag hört La-la-la-la-la-la-LaFontaine!
Men jag tycker att Edwards är en sämre kommentator helt enkelt.
Kommentera

Gustafsson: Men snälla. Jag tror hon ska lära sig regelboken, innan hon kommer med sådana uttalanden.
Kommentera

Wayne Gresky: Hallmattan har hunnit revidera sitt clipping-uttalande nu. Nu tycker "bara" att de va intf.
Kommentera

Dirigo: Ska domarna börja dela ut interference för tacklingar av puckförande spelare kommer det att bli en jobbig säsong för alla inblandade, såväl för spelare, fans och tränare som för Hardys och Hallmans.
Kommentera

Allt annat - härligt - åt sidan så ÄLSKAR jag hur Meyer och Pöck läser spelet och kliver högt på Djurgårdarna vid säkert fem tillfällen och sätter tvärstopp på uppspelen. Såklart en frukt av bra forechecking också, men vi har fan inte varit bortskämda med backar som vågar ta det klivet. Lite kurs med en sådan som Jensa kan stå på Freddys agenda de närmaste dagarna. Nya tider!
Kommentera

Make Believes: En god sammanfattning av doktorn. Nä, nu drar vi till Ritorp och kollar in J20.
Kommentera

Blir intressant att se vem som plockas bort när Dicken är tillbaka i slutet av veckan.

Samuelsson? Nog för att han tar lite för långa byten, men han har en del bra kvalitéer och är vår största talang (och tränarens son). Känns inte som att han plockas bort.

Både Nyström och Westin har gjort ett väldigt bra jobb och jag vill inte heller att någon av dom plockas bort.

Någon av dessa lär det bli, för inte plockar Uffe bort en seniorspelare.
Kommentera

Nikki Nine: Samuelsson borde plockas bort, han är tyvärr lite för dålig
Kommentera

Nikki Nine:

Min röst faller nog tyvärr på Westin, även om han har gjort det bra. Det är inget snack om att Samuelsson har högre potential, även om han är lite omogen i sitt spel i dagsläget. Problemet är att han får alldeles för mycket istid.

Detta är emellertid ett tämligen angenämt problem. Få juniorer orkar spela bra i 55 matcher och dessutom blir det ju alltid skador. Låt dem alternera lite tills vidare. Sedan vill jag gärna se Byström få chansen också.
Kommentera

Bad_Brett: Jag tror man plockar bort Nyström och sätter Samuelsson i tredje. Förhoppning, av det man sett hittils skall sägas, är dock att man plockar bort Samuelsson och låter resten vara intakt.
Nu är väl dock inte Dicken tillbaka redan på torsdag va? Laget lär väl se likadant ut som senast då, även på backsidan.
Kommentera

McFire: jag tror också att Nyström blir Odd man out. Att ta ner Samuelsson känns inte alls troligt. Han bidrar med hög arbetsmoral och sätter med sitt aggressiva spel ribban för övriga. Att han tar någon onödig tvåa får man ta på köpet med en sån typ av spelare. En viss Peter Forsberg hade liknande tendenser vilket ofta kostade en tvåa men hjälpte till att tända laget.

Men han borde som flera andra tycker, ta kortare byten.
Kommentera

Bad_Brett: Va? Vill du se Byström få chansen? Det hade jag aaaldrig kunnat tro ;)
Kommentera

Axelsson tillbaka på lördag, om man ska tro honom själv. Kommer spela med specialskydd. Och vem ska då få stiga åt sidan? Jag tror tyvärr det blir Erik Nyström. Tyvärr, eftersom jag tycker att han varit den bästa junioren de här matcherna.

Skulle jag ställa över någon så skulle det bli Samuelsson Jr. Ge honom ett par matcher i J20 och låt Westin och Nyström fortsätta gnugga i tredje och fjärdekedjan. De passar bättre där än vad Samuelsson Jr gör.

Kommentera

Poffa: Håller med till fullo!
Kommentera

Ett tillägg som jag måste få göra. Såg för övrigt att andra nämnt det, men jag kan inte låta bli att ta upp glädjen som spelarna visar i samband med målen. Vid 1-0 är det TV-pucksglädje från NikkiD och Skröder. Jag gillar det skarpt. Både för att det bidrar med energi i laget och för att det borde dra med sig publiken.
Kommentera

Marie Hallman anser sig numera vara ett offer för näthatet eftersom det finns personer som tycker att Meyers tackling var ok och dessutom har fräckheten att sakligt förklara varför för henne.
Kommentera

Wayne Gresky: Länk?
Kommentera

Wayne Gresky: Ska hon köra det stora "jag är utsatt för en näthatar kampanj" med bok och föreläsningsturne?
Kommentera

Wayne Gresky: Har naturligtvis hittat det själv o läst.
Kommentera

Johnny Bravo: Tyvärr skriver en del personer lite väl aggressivt och dömer ut henne för att hon har en åsikt (i mina ögon en direkt felaktig åsikt, men hon får faktiskt tycka vad hon vill. Det hade varit snyggare om man som de flesta skrivit sakligt om varför hon hade fel, istället för att skriva att hon är en partisk nolla.
Kommentera

J F K: Tyvärr så hycklar hon lite för mycket för att få ha kvar sin åsikt att djurgården blev felaktigt bedömd på något sätt omkring interferenceclippingtrippingutvisningarna.
Kommentera

NuMo:

Hon skjuter sig själv i foten ganska rejält med sin "men du'ra?!"-mentalitet, samtidigt som hon insisterar på att hon är opartisk. Att försvara sin egen syn på en situation med argumentet att många enögda MoDoiter hade blivit upprörda ifall det var Ölvestad som hade tacklat Meyer, är såklart en retorisk dunderfadäs.

Varför inte bara skriva "Jo, jag inser nu att tacklingen var juste, men Djurgården ligger mig varmt om hjärtat och ni vet själva hur svårt det är att vara objektiv ibland"?
Kommentera

Bad_Brett: Jag håller med dig fullständigt, men några som kritiserade henne tycker jag var ännu barnsligare. Som du säger så är hennes åsikt uppenbart felaktig och hon skulle vunnit rätt mycket på att vara lite ödmjukare i sin framtoning eller uttryckt att hon håller på Djurgården. (Rent generellt så verkar hon väldigt stockholmsk då hon även favoriserar SSK och AIK.)
Kommentera

Vad säger ni här då, clipping eller tripping?

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: Jag tror faktiskt att SSK är laget i hennes hjärta. Hon skriver väl dessutom till stora delar om just Stockholmshockeyn vilket också står på hennes blogg.
Kommentera

Dirigo:

Flipping. Det syns ju på rubriken!
Kommentera

J F K: Hon sysslar med lokaljournalistik på den där bloggen och väl varken mer eller mindre färgad av sitt upptagningsområde än folk som Fahlman, Leman eller för all del Hägglund. Däremot verkar hon ha svårt att inse det själv, vilket är synd.

Och visst, nog hade diskussionen kunnat bli något mer nyanserad om inte de som kritiserar henne närmast tvångsmässigt bestämt sig för att hugga huvudet av henne samtidigt. Nu hamnar hon direkt i försvarsställning och verkar inte kapabel att stå över de som ger sig på henne.
Kommentera

« · 1402224 · »