1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507323 inlägg · 4105 ämnen

Dusan Milo

« · 407089 Till forumet

Dusan Milo
Såg på eurohockey att den gode Dusan återvänt till Slovakien. Kan någon av er MoDoiter förklara för en simpel Brynäsare varför Dusan fick gå under fjolårsäsongen. På pappret har han ju fina meriter med spel i OS 2002 och VM 02+03.
Kommentera

Sv: Dusan Milo
JanT:

Han presterade väl inte i förhållande till sin lön. Han gjorde nån tokbra match i slutet men inte så värst mycket mer.
Men de va underhållande att de han bolla pucken bakom mål med Lehtinen på värmningarna.
Kommentera

JanT:

I mina ögon så handlade det om att han aldrig fick chansen. Så fort något blev fel så fick han skulden, även om han inte rådde för något. Dessutom var han en dyr syndabock och en belastning ekonomiskt. Jag hade gärna haft honom kvar, kanske i ett frejdigt backpar tillsammans med Lehtinen. Men MODO valde istället att skicka iväg honom och på så sätt spara lite pengar.
Kommentera

Poffa: Folk har en tendens till att ha en utsedd syndabock till allt som händer på isen, oavsett vad det är. Tränarna valde Dusan, du valde?
Kommentera

NuMo:

Lars...
Kommentera

YaQoP: Lars Werner VPK? Nä, den här gången är han oskyldig.
Kommentera

NuMo:

Milos första säsong var det Brithén, andra säsongen var det Alexandersson.
Kommentera

Poffa: ?
Kommentera

NuMo:

Milos första säsong var syndabocken för allt som skedde på isen Jim Brithén, andra säsongen var det Per-Arne Alexandersson. Övriga blev bara syndabockar för sina egna misstag.
Kommentera

Poffa: Ja det var ju det jag sa. Inte underligt att Jansson gick fri.
Kommentera

NuMo: Ni är allt bra förstående för mr Milo nu. Av de - visserligen tämligen få jämfört med många av er - gånger jag såg honom spela hockey i elitserien hade han uteslutande svårt att ta rätt beslut och såg så gott som alltid ut att känna sig pressad i egen zon. Till och med en sådan som Martin Johansson gjorde ett mer stillsamt intryck när motståndarlag försökte låsa fast pucken i Modo-zonen.

Om det sedan berodde på att han inte kände sig uppskattad eller till och med utsedd till syndabok låter jag vara osagt. Men hans hockeyspelande i Modo stod inte upp till de pengar han betalades. Istället fick vi bland annat se Oscar Hedman spela elithockey förra säsongen. Jag ser det som positivt.
Kommentera

Mano: Jag håller med dig, har aldrig försökt ursäkta Milos brist att stå för sitt rykte som världsback.
Kommentera

Mano: >>>Till och med en sådan som Martin Johansson

Grrrr... Skriva så om Kingen.
Kommentera

Frisco: MaJo visade tyvärr endast vilken skillnad det är på Löven och Modo.
Kommentera

NuMo:

Det lustiga är att både Brithén och Pirro klagade över att de inte hade några spelande backar, samtidigt som man placerade både Milo och MaJo i frysboxen.

Milo fick aldrig chansen på riktigt och det här med syndabockandet gjorde att han aldrig vågade spela ut. Första säsongen var han uppsatt på 47 matcher och spelade kanske 15 av dem. På dessa gjorde han 11 poäng och spelade -1, tror jag det var.

Nä, Milo blev misshandlad redan från första början. Man kunde nästan tro att han stött på Brithéns äldsta dotter, eller nåt sånt.
Kommentera

Poffa: Var det du som var Milos psykolog, så misslyckades du å det grövsta.
Kommentera

NuMo:

Som vanligt har jag ingen aning om vad du menar.
Kommentera

Poffa: Klart att jag vet vad jag menar.
Kommentera

NuMo:

Jag är skeptisk. Extremt skeptisk.
Kommentera

Poffa: "det här med syndabockandet gjorde att han aldrig vågade spela ut."

"Syndabockandet" är ju subjektiv spekulation för att vi hade förväntningar att få se en världsback och dess prestationer. Det fick vi aldrig se, vilket får oss att hitta förklaringar. Att tränarna sett tendenserna före oss är inte den första förklaring vi vill se, varför köpte de honom för då tänker vi.

Att "Syndabockandet" dessutom är förklaringen att han inte vågade spela ut är ytterliggare ett snäpp i spekulerandet. Det kan ju lika gärna ha varit torgskräck.
Kommentera

NuMo:

Såg verkligen tränarna några tendenser före oss eller valde de helt enkelt att bara låtsas som om de gjort det?

Jag hävdar att Milo var en världsklassback då han kom, förmodligen hade han alltså inte torgskräck då eftersom han var så pass bra. Alltså måste det vara någonting i MODO som gjorde att han inte lyckades. På träningarna skrattade han och var riktigt bra, något som tydligen inte räckte för att få en chans i laget.

Vad var det då som gjorde att han blev bänkad? Han var bland de bättre backarna på träning, han led inte av torgskräck då han kom men ändå så spelade han inte ut.

Hmm...
Kommentera

Poffa: Ja inte tror jag att han införskaffades för att tränarna skulle ha en syndabock under säsongen i alla fall.
Kommentera

NuMo:

Nä, det påstår inte jag heller. Däremot påstår jag att någonting gjorde att de valde att ha honom som syndabock.
Kommentera

Poffa: Jag är inte säker på att han var en syndabock. Varför skulle han ha varit det?
Kommentera

NuMo:

Varför blir han annars bänkad då spelare som Enström, Hasse Jonsson, Gästrin m fl var de som stod för misstagen? För att det var hans fel att Hasse Jonsson slog ett felpass i egen zon, trots att Milo inte ens var inne?
Kommentera

Poffa: Så du menar alltså att den enda förklaringen är för att man ska ha någon att skylla på?
Kommentera

NuMo:

Du menar att det är enda förklaring till varför han bänkades?
Kommentera

Poffa: Jag tycker faktiskt att du vidhåller att Milos enda roll var syndabockens. Det verkar inte kunna vara så att han inte höll måttet.
Kommentera

NuMo:

Nä, därför att jag tycker att Milo höll måttet. Han var inte sämre än alla andra. Hasse J var i mina ögon lika dålig för förmodligen samma lön. Men han blev inte bänkad. Enström höll inte den senaste säsongen, förmodligen för mindre lön men han blev heller inte bänkad. Sedan nämner jag inte en back för då blir det bara en massa gnäll. Men Milo var definitivt bättre än honom.
Kommentera

Poffa: Jag förstår hur du tänker. Eftersom du av hävd aldrig håller med tränarna om vilka backar man spelar med, eller hur man spelar med dem så måste Milo vara en hackkyckling. Antagligen var det väl hans feminina utstrålning som fått tränarna att utse just honom i sin penalism.
Kommentera

NuMo:

Vad det gäller hans feminina utstrålning så får det stå för dig. I övrigt så kan jag bara beklaga att du inte såg hur han behandlades av både Brithén och Pirro.

"- Jävla Milo, nu slog Enström ytterligare en felpassning i egen zon igen. Du är bänkad från och med nu."

"- Men jag är redan bänkad..."

"- Tyst! Åk ut och byt om. Låtsas att du är skadad på vägen ut."
Kommentera

Poffa: Jag bara tog ett exempel ur högen, eftersom du själv vägrar ge någon lämplig förklaring till varför just milo blev utsett till hackkyckling.

Att vanans makt är stor bevisas de gånger när man ser ett fel av en spelare och felets profil är större än själva spelaren som gör det. Av misstag skyllde man naturligtvis på fel spelare för rätt felaktighet eftersom det brukar utföras av den man trodde att det varså man såg inte vem det egentligen var. Det har man säkert pratat igenom och ursäktat varndra för efteråt, tror jag.
Kommentera

NuMo:

Vad då vägrar? Jag vet inte varför han blev hackkyckling men det är enligt mig ganska uppenbart att han blev det. Eftersom jag inte vet tänker jag inte spekulera i någon anledning utan bara konstatera att jag uppfattade det som att han var den spelare som fick bli syndabock då spelet för hela laget inte fungerade.

Men du tycker kanske Milo var så dålig att han förtjänade att bli bänkad trots att han inte var orsaken till misstagen som skedde på isen.
Kommentera

Poffa: Jag tror att han inte förstod att spela som tränarna ville.
Kommentera

NuMo:

Hur ville de då att han skulle spela?
Kommentera

Poffa: Jag vet inte. Men uppenbart spelade han inte som de ville, eller hur?
Kommentera

NuMo:

Du menar alltså att de inte ville att han skulle spela alls för så fort han spelade så var det ju fel och då bänkade de honom?

Nä, Milo blev i mina ögon placerad i frysboxen utan någon på isen märkbar anledning. Nu tänker jag avsluta den här diskussionen och börja förbereda mig för att fara till Kempis och se MODO mot griniga finnar.
Kommentera

Poffa: Jo, det är klart att han skulle få chansen att visa om han begrep eller inte.

Frisco: Ja han blev ju utboxad svensken, mest för att han inte fick några poäng.
Kommentera

NuMo: Han blev utboxad ur OS men absolut inte utboxad i matchen.

Domarna som sitter med två knappar gör väldigt ofta underliga tryckningar. Det kan liknas vid den Svenska Riksdagen.
Kommentera

Frisco: Ja, de tillåter sig inte heller att tänka i mer än högst en sekund.
Kommentera

Poffa: Anledningen till att jag undrade var att det hela verkade lite märkligt. Skeppa iväg en klasspelare när lagets prestationer på isen inte var helt i sin ordning. Tror att det handlade om pengar.
Kommentera

Inte Dusan Milo men Lill-Milo Horava är uttagen i det Tjeckiska laget som spelar i Karjala Cup. Roligt!
Kommentera

Vi fortsätter med släkten Horava. Lill-Lill Horava, Petr är med i det Tjeckiska J20 landslaget som är med i en turnering i Växjö denna helg.

4 Horava, Petr 1985-07-22 LD L 184 82 HC Kladno

I det svenska laget återfinns Oscar Hedman och Mattias Hellström.
Kommentera

I dagens Expressen finns en lista på de personer som betalar mest skatt i "din" kommun. På 34:e plats i Örnsköldsvik kommun dyker Dusan Milo upp med 735648kr betalade i skatt. Hans skatterådgivare borde nog göra ett karriärbyte.

Kommentera

« · 407089