1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508524 inlägg · 4106 ämnen

Flytta Bumpaberra, flytta!!

« · 403085 · » Till forumet

Sv: Flytta Bumpaberra, flytta!!
Martin S: Problemet med aktier är att aktieägarna vill ha sin del av vinsten. Är det inte bättre att Modo och kommunen tar den?
Kommentera

Martin S:

Sex röstade nej, fyra valde att avstå. Tror jag de sa. Angående aktierna så tycker jag att de ska göra det.
Kommentera

knaskamilla: FP fick visst med sig V mot arenan, dvs då var det väl bara typ 85% som var för eller.. Känns lönlöst att överklaga ett sådant beslut eller?

Sälja aktier? Ska de verkligen göra det?
Kommentera

Martin S:

Ja, nog borde de börja gräva innan ngn (Bumpis eller Strömbäck) hinner överklaga! Undrar förresten när de tänker börja sälja aktier i det hela?
Kommentera

Då var lånet klart. Nu är det väl bara huvudsponsor som fattas men Källström sa väl att i värsta fall så kan MODO låna upp den delen, alltså är det bara att börja gräva imorgon då?
Kommentera

Albert Hall:

Det senaste och i mina ögon vettigaste förslaget (framtaget av ÖSK Innebandy i sammarbete med andra innebandyklubbar i länet och några fotbollsklubbar) är att bygga om Kempehallen till en kombinerad inomhushall för fotboll och innebandy.

Tanken i det förslaget är att plocka bort ett antal rader av sittplatserna och på så sätt få plats med tre innebandyplaner med spelriktning vinkelrätt mot dagens spelriktning. När det behövs kan då allting byggas om till inomhusfotbollshall med en stor plan (måttet på totala golvytan skulle i alla fall bli någonstans 80x45 meter).
Kommentera

Vad är planerna för Kempis efter det att den nya arenan tas i bruk?
Kommentera

Lumber Jack: Glöm ej Norrdans. Det ÄR kultur det!
Kommentera

Lumber Jack:
Hm,,detta känns lite skrämmande men jag tror att du och jag är överrens för en gång skull ;-)
Kommentera

Kalle K: Varenda uppträdande kommer dessutom att var sponsrat av Statenskulturåd, Riksteatern och Musik i Västernorrland. Ett ekonomiskt vansinne, om du frågar mig.
Kommentera

Lumber Jack:

Är du förvånad?
Kommentera

knaskamilla: Äsch det måste de ha räknat med, ska man ta kommunla medel till hjälp så får man accpetera en demokratisk process. Hoppas bara att de varit kloka nog att räkna med en sådan i byggplanerna.

fö känns det som om FP inte får sympatier i samband med EUvalet i öviks trakten...
Kommentera

Mats Edström:

Haha! Vilken utmärkt idé! Att ingen tänkt på det tidigare...
Kommentera

knaskamilla:

Går det inte att locka ut vissa personer på en stor myr och lämna dom där?
Kommentera

Lumber Jack:
"scenköret" är det inga andra än våra dryga politiker som vill ha,,
bah....tacka vet jag hockeykultur.
Kommentera

knaskamilla: Vad fint att han jämför med Scenköret nere i S-vall, inga äpplen och päron där inte...
Kommentera

Anger är konfunderad, då han läst att kungen ska flytta hem till Övik. Han som är kompis till prinsen vet inte riktigt om han också måste flytta eller om han kan bo kvar.
Kommentera

Frisco:

Äh. Anger måste väl också få följa MoDo om han vill?
Kommentera

Spud: >>>anger som ett av flera skäl att de vill följa modo.

Vad har Niklas Anger med det att göra?
Kommentera

knaskamilla: Bumpis bor kvar, han vill ju se på bra hockey..

Nu vet jag ju inte om de kommer flytta men om arbete ordnas så kommer de att flytta norrut, även om det inte blir till Övik så blir det till regionen(umeå är inräknat i den regionen) vilket får anses som positivt.

Antar att vi får räkna in pirros flytt i det hela också då det är en grundbult i det positiva som ska ske.
Kommentera

Spud:

Jaha. Mina tre plus några du känner, då? Jag läste för övrigt just om inlägget på ÖAs sida, och där stod faktiskt "Nu flyttar vi hem.". Det innebär att han är fler än en. Minst två, alltså. Då har vi fyra plus dina. Yeah! (Fast Bumpis kanske har en stor familj på typ tio personer som han tar med sig i flytten, iofs. Eller inte.)
Kommentera

knaskamilla: Japp håller med, känns utifrån som om det är väldigt mycket positiva saker som sker i övik nu. Vet också flera som undersöker möjligheter att flytta norrut och som anger som ett av flera skäl att de vill följa modo.
Kommentera

Poffa:

Tja. Flyttar de jag tänker på hit är det ett plus på minst två, om man räknar med Bumpis flytt. Sedan läste jag just på ÖAs omröstningssida att någon tänkte flytta hem, så då är det väl minst tre.
Kommentera

knaskamilla:

Vilken tur. Annars hade vi ju tappat minst en person i kommunen då Bumpaberra flyttar. Nu ligger vi alltså mest troligt på plus. Arenan betalar redan tillbaka till kommunen.
Kommentera

Det känns på allvar som att Övik är på väg att få tillbaka en drös utflyttade Öviksbor nu, med Foppa på väg hem och arenan på väg att byggas. Eller inbillar jag mig?

Jag vet för övrigt folk som aldrig bott i Övik, men gärna vill flytta hit tack vare hockeyn. Chansen att de gör det torde väl öka nu. Kul!
Kommentera

Spud:

Tja. Med tanke på att Skanska verkar veta i princip när de förväntas börja bygga så känns det ju som att det är ganska klart... Men ändå! Vad gäller logerna så har jag ingen aning.
Kommentera

knaskamilla: byggstart augusti va? De hinner det, tror att det är mer som är klart än vad de vill gå ut med.

Är logeköpen inräknade i de 40 miljonerna? Om så är fallet kommer de ju inte vara intäkter i framtiden utan enbart utgifter.. känns dåligt.
Kommentera

"Fjällräven Arena beräknas kosta totalt 240 miljoner varav 40 miljoner kommer från sponsorer. Det betyder att det krävs att Arenabolaget lånar ytterligare 100 miljoner i bank.
– Det återstår en del bitar att lösa. När det gäller banklånet är inte förhandlingarna med banken slutförda. Vi är heller inte färdiga med byggkontraktet, säger Anders Källström."

"Än återstår dock en del frågetecken. Modo har ännu inte tagit något beslut om ett arenabygge. Det gör man vid måndagens årsmöte.
Vidare återstår fortfarande cirka 10 procent av finansieringen. Trots nämnda lån."

Är det bara jag som tycker att det börjar kännas frustrerande att inte allt är klappat och klart än? Fast på måndag ska jag i alla fall gå på årsmöte.
Kommentera

Martin S:

"Kommunstyrelsen föreslår också efter förslag av bl a Dan Olsson (c) att arenabolaget arbetar för att bredda ägandet genom exempelvis folkaktier eller andra åtgärder."

Köpa aktier i arenan - något för Bumpis? ;)
Kommentera

Fann detta på örnsköldsvik.se

Ja till arena i Örnsköldsvik
En evenemangsarena i Örnsköldsvik tog med bred majoritet ett steg närmare förverkligande i och med dagens beslut i kommunstyrelsen. Därmed ställer man sig positiv till att hyra tid i arenan till en kostnad av 5,3 miljoner kronor, att låna ut 50 miljoner kronor till arenabolaget och att 13,1 miljoner kronor investeras i infrastruktur i området kring arenan. Förslaget till fullmäktige är att:
- godkänna förslag till hyresavtal mellan Örnsköldsviks kommun och Evenemansarenan i Örnsköldsvik AB
- uppdraga till Nämnden för Teknik och Service att teckna arrendeavtal med Evenemangsarenan i Örnsköldsvik AB
- godkänna kommunens låneavtal med Evenemangsarenan i Örnsköldsvik AB
- godkänna säkerhetsöverlåtelse mellan Örnsköldsviks kommun och Evenemangsarenan i Örnsköldsvik AB
- godkänna markägarförklaring avseende säkerhetsöverlåtelsen
- upptaga lån motsvarande utlåningsbelopp enligt revers
- uppdraga till ekonomikontoret att verkställa upp- och utlåning
- uppdraga till Kultur- och Fritidsnämnden att ytterligare utreda konsekvenserna för Kempehallen m fl anläggningar om arenan byggs
- uppdraga till ekonomiberedningen att förändra Kultur- och Fritidsnämndens ram fr o m 2006 så att Kempehallen och hyra för arenan inryms i ramen på ett för nämnden budgetneutralt sätt
- tillföra Nämnden för Teknik och Service ökat investeringsutrymme år 2006 om 7 mkr för investering i Kempehallen och för infrastrukturinvesteringar på Framnäs 5 mkr 2004 och 7 023 500 kronor 2005
- Nämnden för Teknik och Service ram tillförs 1,5 mkr fr o m 2006 avseende drift- och kapitalkostnader för infrastrukturinvesteringarna
- Resterande kommunal medfinansiering av EU-projektet på Framnäs om
1 059 984 kronor får belasta kommunledningskontoret under projekttiden

Hyresavtalet avtalar den årliga hyran under avtalstiden 2006-2030 samt kommunens, hockegymnasiets, föreningars och allmänhetens tillgång till arenan.

I låneavtalet framgår att kommunen lånar ut 50 miljoner kronor för att minska lånekostnaderna och fördela dem jämnt över tiden och att arenabolaget därmed får en långsiktig stabil förutsättning för sina budgetkalkyler. Säkerhet för lånet utgörs av en säkerhetsöverlåtelse med bästa rätt i evenemangsarenan. Samtliga logehyreskontrakt och kontrakt för affärslokaler pantförskrivs till kommunens förmån som säkerhet för återbetalning av lånet samt eventuella tilläggshyror. Extra amorteringar av bolagets låneskulder ska göras av viss del av nettovinsten om bolagets egna kapital uppgår till 5 mkr eller mer.

Kommunstyrelsen föreslår också efter förslag av bl a Dan Olsson (c) att arenabolaget arbetar för att bredda ägandet genom exempelvis folkaktier eller andra åtgärder.

Förslagen till beslut förutsätter att detaljplanen godkänns i fullmäktige och vinner laga kraft och att den icke kommunala finansieringen av arenaprojektet kan realiseras enligt beskrivningen från Evenemangsarenan i Örnsköldsvik AB.

Kommunfullmäktige fattar slutligt beslut i frågan den 21 juni.
Kommentera

Poffa: För min del känns det som det kvittar med beslutet. Det var bättre förr när det bara fanns utomhushallar. När de satte tak över utomhushallen i Kiruna och byggde Rosenlundshallen på gränsen mellan Huskvarna och Jönköping började hockeyn gå utför.
Kommentera

Paddan: Fast det är klart, istället för möte hade man ju också kunnat skriva sammanträde, sammanträdet...
Kommentera

knaskamilla: Står på ornskoldsvik.se att kommunstyrelsens möte börjar kl. 13, så det bör ju ta ett tag till, antar jag. Beror på hur mycket som skall tas upp på mötet.
Kommentera

knaskamilla:

Länken kanske ni vill ha, den som jag byggde min tes runt?
Kommentera

Poffa:

Jag gissar på att han kommer att önska att han hade mod att flytta, men att han inte kommer att göra det. När får man beskedet, tro? (Inte om flytten, alltså...)
Kommentera

Poffa: ja för det är ju den heta frågan som kommer tas upp..
Kommentera

Nu mina vänner, är sanningens ögonblick nära. Kommer Bumpaberra att flytta ikväll eller kommer han kunna stanna i Övik ytterligare en tid?
Kommentera

knaskamilla: De flesta fick väl lära sig hur kommunen fungerar i skolan.
Kommentera

Albert Hall:

Aha! Herregud, att man skulle få förklaringen från det hållet, det trodde man inte...
Kommentera

knaskamilla:

Du måste skilja lite på äpplen och päron. Igår var det kommunstyrelsen arbetsutskott som hade möte och hade kunnat rekommendera kommunfullmäktige att ta beslutet den 21 juni. Det hade nog i praktiken varit detsamma som att projektet varit i hamn (hamn, haha).

Nu togs inte beslutet att rekommendera utan man kallade till ett extra sammanträde den 7 juni. Då kanske rekommendationen kommer. Men det är alltid fullmäktige som måste ta det formella beslutet.
Kommentera

Albert Hall:

Fast det där var ju i den nyaste artikeln. Den förra artikeln, efter att de hade behandlat ämnet förra gången utan att ta beslut, det är den jag är ute efter. Det var nämligen där det stod att beslutet troligtvis skulle tas 21 juni. Har jag för mig, alltså.
Kommentera

knaskamilla:

Först din sista fråga. Man ska fråga lulingar om man vill ha fakta.

Beslut hade nog kunnat tas igår, men en del politiker tyckte tydligen att det bara är kommunen som får ta risker i projektet. Alla andra förser sig med hängslen och livrem. Så fattade i alla fall jag det när jag läste det.
Kommentera

Albert Hall:

Men varför skriver folk på åffisjella ett beslutet skulle tas igår, då? Och varför frågar jag en luling om sådant?
Kommentera

knaskamilla:

Det stod inte att beslut skulle tas, det stod så här:

"Arbetsutskottet tog alltså inget beslut i ärendet. Frågan kommer upp vid kommunstyrelsens extra sammanträde den 7 juni.
Blir det ett ja där tas förmodligen beslut i kommunfullmäktige den 21 juni."
Kommentera

knaskamilla: 21, alltid ett bra tecken.
Kommentera

Är det bara jag, eller stod det i ÖA förra gången det handlade om arenan att beslutet skulle tas typ 21 juni?
Kommentera

knaskamilla:

Fler har läst Björns länk ser jag. Strålande.
Kommentera

Nu när forumet på modohockey.se snart (?) försvinner... (Se länk.)
Kommentera

Eftersom jag inte hittade den senaste detaljplanen som Örnsköldsviks Kommun utarbetat, vad gäller arenan vid Framnäsudden, så lägger jag ut det första prospektet för arenabygget.
Är väl lika bra att påminna folket om hur det från första början var tänkt att arenan skulle se ut även om den nu tydligen fått viss annan utformning av arkitekten bakom LLA.
Kommentera

« · 403085 · »