1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507072 inlägg · 4104 ämnen

Foppa och Macke!!!

« · 318276 · » Till forumet

Foppa och Macke!!!
Natten var svensk i NHL. Åtminstonde om man tittar på de två lagen Vancouver och Colorado. Foppa fortsätter sin framfart med två assistpoäng och är nu uppe i 16 poäng på 9 matcher. Markus svarade för två mål och två assist och börjar äntligen röra på sig i poängligan.

Noterbart är att även Sammi Påhlsson som han kallas "over there" noterades för en assist.
Kommentera

Sv: Foppa och Macke!!!
Poffa: Jag tycker att man ska redovisa mål + assist + andraassist. Det är ju lite löjligt när en petning bakom eget mål kan ge en poäng i assistligan. Att Näslund hade 2+1+1 i natt är ju mer sanning än att säg 2+2.
Kommentera

Frisco:

Vilket skitsnack! Självklart skall andraassist räknas på samma sätt som förstaassist. Det kan ju faktiskt vara så att det är den passningen som verkligen ger målchansen.
Kommentera

Poffa: Eventuellt Mål + Assist + Varapåplanenpoäng. Många andraassist är fåniga och lurar bara de somläser tidningarna att en del spelare varit mycket bättre än de egntligen har. Jaja, jag vet att andraassisten införande styrdes av pengar. Folket SKALL bli lurade. Det ser ju häftigare ut i reklamsyfte om en spelare har 20+44 istället för 20+17.
Kommentera

Frisco:

I NHL så är det dock rätt så säkert att man hittar rätt i andraassist kan jag meddela. Man videogranskar nämligen alla mål och ser till så att det blir rätt spelare som får poäng. Så har man fått en andraassist så har man slagit en passning eller rört pucken på ett för att få andraassist korrekt sätt.
Kommentera

Poffa: Ok, men jag tycker ändå att man ska skilja på assistpoängen. Jag tycker personligen att en assist är mer värd än en andrassist.
Kommentera

Frisco:

Om de är snabbt spelat så kan väll andra assisten få räknas in, men om han som får assisten åkt runt en kvart borde ju andra assisten utgå, inte ens säkert att han är kvar på isen.
Kommentera

Frisco:

Och du är isf personligen beredd att granska mer än 20 år av andraassistsgivande i Sverige och bedöma vad som var vad? :-)
Kommentera

Egentligen om man tittar på ordet assistera så är det ju inte direkt samma innebörd som att passa. Man borde ju kolla på om spelaren assisterat till själva målet.

Men då blir det ju å andra sidan en bedömningsdel svår att definera.
Kommentera

Plexi: Jag håller med Frisco, andrahandsassist är en pajasgrej. Om man ska ha poäng för det så borde lika gärna alla som varit inne på plan få poäng. Spelare som t ex screenat bort motståndare eller skymt målvakten har ofta lika stor del i målet.
Kommentera

westerlind:

Vad du tycker är dock inte intressant.

Andraassist skall självklart finnas kvar och den bedömning som är på detta nu är alldeles perfekt. Ofta kan det vara just andraassisten som bäddar för målet och då skall den spelaren naturligtvis ha poäng och skall man då sålla bort de som inte är så där avgörande för målet så kommer det handla om en bedömningssak utifrån en person på läktaren eller i videobåset och det vill vi inte ha.

Nä, låt systemet vara som det är, det fungerar och det fungerar bra. Jag tror inte att varken du eller Frisco stör er så mycket på andraassisten vare sig i NHL eller i ES. Det här är en prestigefråga.
Kommentera

Poffa:
NHL räknas inte, emn liga som man får spela dopad i
Nej tack ;-)
Kommentera

Poffa:

"Jag tror inte att varken..."

Herregud, ibland blir det mindre bra.
Kommentera

65Selander:

Det säger du bara för att ni Brynäsare inte har någon spelare i NHL (Nä, Brian Rafalski räknas inte).

Du får inte spela dopad heller, men det utförs inga tester.
Kommentera

65Selander:

Mycket bra........men de står faktigst i deras kontrakt att dom inte ska testas =),,.,,,,hmmm undrar varför, rädda för sprutor kanske.

Men han som står framför målet å skymmer å ruffas har nog större del i målet än han som petar pucken 5minuter innan bakom egen kasse.
Kommentera

Poffa:

"De får inte spela dopade heller, men det utförs inga tester."

Så skall det naturligtvis vara. Jävla Lovikavantar...
Kommentera

Roberth: Nu är det väl inte i NHL Patrik Nilsson spelar utan någon underliga. Avstängd i Sverige men tillåten att spela på andra sidan!
Kommentera

Poffa: USA = Vår tids DDR, vad gäller idrott. Sorgligt, men sant.
Kommentera

Poffa: Prestigefråga eller ej, jag har alltid tyckt att det delas ut för många andraassist. Det är min personliga åsikt sen om du kallar min personliga åsikt SKITSNACK eller inte det skiter jag i.
Men jag har förståelse för att de finns. Det hela beror mer på sponsorjagning än att framhöva spelarna.
Kommentera

Poffa: Haha, du ser ju, det är som vanligt - ingen håller med dig.

Poffa - förnuftet 0-1.
Kommentera

Huge:

Det där är verkligen att dra alla över en kam och det håller inte enligt mig.
Kommentera

westerlind:

Fel, fel, fel, fel...

Det hela handlar om att alla ni små inte uppnått det ultimata steget av Nirvana och därmed kan ni inte se den fullständiga sanningen.
Kommentera

Poffa: Lite tillspetsat kanske, men inte helt fel.
Hur många av de stora sporterna, de som egentligen betyder ngt för jänkarna själva, är rena?
Baseboll, Basket, Am Fotboll , Ishockey är alla genomsyrade av doping, mer eller mindre.
Money rules.....
Kommentera

Huge:

Dopningen i baseboll lär väl vara ytterst liten. Det är trots allt en tekniksport och mycket muskler har aldrig gynnat någon spelare.

Jag är inte så säker på att sporterna är så genomsyrade av doping som du säger. De NHL-spelare som är med i VM och OS testas t ex.
Kommentera

Westerlind
Jag håller med Poffa när det det gäller 2:a ass.
Den som håller ner klubban och får ett pass av tex Foppa behöver inte slita så hårt. Det blir svårt att sätta gränsen, så låt det rulla på som nu.

Ibland kan det vara viktigt och riktigt det Westerlind säger.
Kommentera

Poffa: Jag skulle vilja påstå att det bara är toppen på ett isberg.
Då har jag ändå inte räknat in Friidrotten, som hos oss i Europa är mkt större än i USA, där den är en marginell sport. Utom vid egna OS eller VM, då man drar igång stora patriotmaskineriet a la tidigare Öststater.
Skulle inte Europa ha alla Friidrottsgalor så skulle alla amerikanska friidrottsstjärnor inte ha ngn försörjning, i stort sett.
Angående baseboll så har du rätt i att det kanske inte är ngn muskelkrävande sport direkt, om man jämför med fotbollen.
Dock mkt ledskador på Pitchers, som är mkt viktiga. Att komma tillbaka snabbt utan olagliga hjälpmedel kan var svårt ibland.
Dopningstester får utföras i Major League under 1 vecka per säsong.
Vilken vecka det rör sig om meddelas innan säsongen startar.
Säger en del om hur allvarligt man tar på problemet....
Kommentera

Poffa:

De enda dom testar i Os och Vm är väll vilket pass man har

"ja får inte vara med när de roliga börjar *snyft* "

mogen kille på 35 vårar =)...
Kommentera

Roberth:

Vafaen, ge dig inte på Tuffe Uffe nu också för då jävlar... Man satt ju själv hemma i soffan med en tår i ögat och led med honom.
Kommentera

Poffa:

äääää han måste väll ha vetat att han haft 2 (TVÅ) pass, bara en sån sak gör ju han galen.

Hur gick de för Sverige efter de föresten?
Kommentera

Roberth:

Han hade ju två pass, men det var inte det som gjorde det omöjligt. När han ansökte om ett Green Card i USA så gick ju det inte att kombinera med spel för Sverige i OS och det var det som ställde till det.

Som jag minns det så åkte man ut mot Finland med 2-1 efter dåligt spel. Foppa gjorde Sveriges reduceringsmål.
Kommentera

Poffa:

Ok ska vi säga att allt va Uffes fel?.........Eller va de hans mamma som glömt att kolla upp reglerna åt honom..........borde ju landslagsledningen fixat.
Kommentera

Roberth:

Klart att det är landslagsledningen som skulle kollat upp det, Det är ju just därför som man tyckte synd om Uffe som drabbades trots att han inte gjort något fel själv.
Kommentera

Poffa:

Kanske de, men ja tycker han kan hålla sig till blå gult å inte va en smyg jänkare.

Men de kvittar väll nu kanske, är han inte expert komentator på SVT.
Kommentera

Sv: Foppa och Macke!!! Kommentera

Frisco:

Jag skall sitta uppe i natt för att se om de visar något från hyllningen i någon av pauserna från nattens match. C+ visar Flyers mot Panthers...
Kommentera

Poffa:

Gaah, jag glömde ju det viktigaste...

Ja, det är stort. Det är ofantligt stort. Enligt mig är han den bästa målvakten någonsin, även fast han ibland var ute och cyklade.
Kommentera

Poffa: Var det inte Roy som dribblade över på motståndarnas planhalva en gång?:-)
Härligt med hyllningar. Undrar när nästa tröja kommer upp i Kempehallens tak och vems tröja det blir?
Kommentera

Frisco:

Jo, det var han. Då blev han avblåst och utvisad vilket gjorde att alla spelarna log och då menar jag alla. Till och med domaren åkte omkring och smålog.

Nästa tröja i Kempehallens tak? Min gissning är Foppas tröja när den åker upp igen. Därefter borde väl Markus också få sin upphängd i taket och siffran 19 pensionerad.
Kommentera

Poffa: Gott, mycket gott till och med.

Poffa igen: Borde det inte finnas någon annan från förr om åren som borde ha sin tröja i taket?
Kommentera

Poffa: Crawford skrattade så han vek sig.
Kommentera

Lumber Jack:

Inte bara han, inte bara han. Jag har för mig att den matchen visades på C+ och att det var någonting annat speciellt med just den matchen, men jag kommer banne mig inte på vad det var. Synnerligen irriterande.
Kommentera

Poffa: Jo den gick på plussen, men jag minns inget mer. Snygg snurrfint.
Kommentera

Poffa: Mitt tips är att #9 Wernblom kommer att vara nästa tröja i Kempehallens tak. Jag är dessutom inte så övertygad om att #19 Näslund ska hänga i taket.

Enligt mig så ska nummer pensioneras för saker som de åstadkommit i MODO tröjan och om inte Näslund gör ett antal säsonger till i MODO tycker jag faktiskt inte att hans tröja ska hänga i taket.

Dessutom måste MODO bestämma sig snart angående #4...Det finns två alternativ 1) Tvinga Janne att byta nummer till 44 or whatever och låta #4 Johansson hänga kvar i taket 2) Plocka ner #4 Johansson och låta Janne fortsätta spela med #4. Personligen tycker jag att alternativ 1 är det enda vettiga.
Kommentera

Martin S:

Alternativ 3) Låna ut honom till ett lag där #4 är ledigt.
Kommentera

Martin S, scim: Jag gillar inte att det finns både flaggor och tröjor i taket. Tröjor ska det vara, bara tröjor.
Kommentera

Frisco: 1979-flaggan undantagen=)
Kommentera

Frisco:

I andra periodpausen i nattens sändning så visade man från hyllningen av Patrick Roy. En rörd Roy pratade inför arenan och de egna spelarna och man såg även att vissa av spelarna hade en tår i ögonvrån. En av dessa var Adam Foote som varit Roys rumskompis under de åtta åren i Colorado.
Kommentera

Poffa: Undra om de skickat någon delegation från Montreal... nån gammal tränarstab, typ.
Kommentera

Lumber Jack:

Knappast. Man fick dock se bilder från den matchen då Roy "sa upp sig". Bilder som nog svider i Motrealfansens hjärtan.
Kommentera

Poffa:

Det var det jag syftade på. Han gick fram till GM och förklarade:"-Inte EN match till..."
Kommentera

« · 318276 · »