1150x200-modo-header2-kopiera.webp

Försäsong 2022

« · 2366122 · » Till forumet

Sv: Försäsong 2022
KB: Mer av detta och säsongen blir fantastisk
Låst ämne

KB: MoDo har väl spelat mot Saik sen Löven o Hudik i SCA-cupen o mot Mora i match om tredjeplatsen?
Låst ämne

Heyerdal: Ja. Förra året vid den här tidpunkten så hade vi förlorat mot Luleå, Skellefteå, Timrå, Löven för att sedan vinna över Sundsvall och Mora.
Låst ämne

jonsson: målvaktsspelet är jag orolig för. Det finns risk att guden är för ojämn.
Låst ämne

M Horava: Tur att vi har en kanonbra målvaktscoach.
Låst ämne

M Horava: Jag förutspår att vi innan slutspelet kommer ha värvat följande:

- Ny förstemålvakt
- Ny förstecenter
- Högerskjutande målskytt
Låst ämne

Bad_Brett: Bartosak, Vigneault, Karlkvist. Hellkvist brottas med en sugen älg när han skottar uppfarten i Leksand. "Det här slår för faan den där sjuka grejen i Grekland!" svarar Leksandstränaren när Adam på Expressen ställer frågan.
Låst ämne

Bad_Brett: Är övertygad om att vi måste värva mer om vi på riktigt ska utmana Djurgården och Löven

Vad jag tror behövs

- Topp fyra back
- Topp ytter gärna högerfattad, alternativt att man får tillbaka Vigneault och flyttar Dicken till en kant
- Center för fjärde

Som läget är nu ser jag Djurgården och Löven som favoriter, vi och Västerås som närmaste utmanare.
Låst ämne

Anländer Josh D nu i helgen, och vilket tröjnummer får han?
Låst ämne

hanzon: Början på veckan lät det som. Ser ut att ha haft Nr 21. Där kan det bli tufft. Sett även 23 och 25.
Låst ämne

hanzon: Josh valde Nr 23 på MoDo-tröjan...
Låst ämne

modomille: tråkigt nog brukar hinken vilja hålla på börsen. Tom så länge att marknaden är urvattnad en andra gång. Däremot känner jag mig trygg med en jävla bra målvaktstränare.
Låst ämne

KB: trodde jag missat en match mot Mora då du skrev att vi vann en jämn match mot dem samt förlorade en dito..
Låst ämne

Frontschwein: Tänk om 101-åringen kliver ut ur januarifönstret och råkar snubbla in i SHL helt jävla orättvist. Det vore den största lyckan, Frontsy!
Låst ämne

jonsson:

- Hur bra är vår målvakt ser det som en nyckel 🔑
- En spelande back till, kan vara att någon yngre back tar ett kliv
- en center till som går in före Adam P
- en forward till helst en högerskytt
Låst ämne

modomille: Ni är inte LIIITE tidig att döma ut truppen?😅
Vi har samma trupp som kom 2:a ifjol, förutom att den är förstärkt med framförallt mer karaktär.
Dock tappat förstecenter samt målvakt, men de har blivit ersatta vad vi vet idag med rätt starka namn.
Jacobsson, Nordin och Norén är också ett år äldre och kommer säkert vara starkare/jämnare.
Att vi i höst/vinter kommer förstärka truppen med 2-3 namn är väl en no brainer, det har vi väl gjort varje år sedan vi åkte ur.
Men att inte ge de yngre chansen under hösten tror jag vore ett misstag. MoDo profilerar sig som en klubb som släpper fram juniorer och ger dom chansen, att då värva tokstor trupp innan första nedsläpp vore att pissa på hela ungdomsverksamheten.

F.ö tycker jag Nordin redan ifjol var bättre center än Sylwander, och jag tror och hoppas han fortsätter ta steg i höst.
Norén kommer ta en ordinarie plats innan vintern är slut, sanna mina ord.
Alldeles oavsett tror jag truppen är långt ifrån spikad, men är en stark grund att stå på. Framtiden får utvisa om/var det behöver förstärkas.
Låst ämne

Nucky: Jag tycker inte laget kittlar, men det är ju bara en känsla.

De du bortser från i ekvationen är att Djurgården , löven, Västerås och Ssk har starkare trupper även dom så jag tycker vi tappt lite i toppstriden när man ser trupperna på papper såhär innan även om vi kanske är lite starkare än fjolåret.
Låst ämne

Nucky: Jo, ifjol tippades vi generellt som femma, med HV, Löven, Västerås och BIK framför oss. Laget alldeles för dåligt för att hota.

Minnet är oerhört kort.

Norén kommer att bli grym.
Låst ämne

Gavelo: Om Dick/Gud faller väl ut ska även vi vara starkare. Men sjukt svårt att säga innan vi mött alla lag.
Låst ämne

Nucky:
Nordin bör väl närmast jämföras med Tjernström.

Tex gav oss många poäng är Gudlevskis lika bra eller bättre så är jag inte så orolig.

Våra bästa juniorer förstaårsseniorer håller till i Rögle. Det lät liknandens om Tim W, Tobias Å, Max T bla. Inga dåliga killar men vill man gå upp så behöver man djup och då måste juniorerna kunna ge avtryck.
Låst ämne

Nucky: Dick måste dominera samtidigt som
Adam och Södergran måste hitta tillbaka till storformen, främst södergran, men det är många pusselbitar som ska klaffa för att detta ska bli bra.

Men det är svårt som fan att tyda något jätteintressant under försäsongen så vi får helt enkelt gilla läget just nu.
Låst ämne

Tarasov: Nordin har dock haft en väldigt fin positiv utveckling över de senaste två åren, till skillnad från Tjernström där det snarare gått lite upp och ner. Men mest ner här efter jul och att han drog på sig covid.

Drömmen är alltjämt att Sam kommer tillbaka och då hamnar tråkigt nog Nordin utanför truppen i det läget. Fram tills dess så är det rimligt att han får visa att hör hemma som ordinarie.
Låst ämne

Tarasov: Jämför Nordin med Sylwis för att båda kan spela center och har liknande kroppstyper.

Finns gott om tid att ersätta Theo/Nordin ifall de inte håller. Klubbens historia är uppbyggd på framgångsrik juniorverksamhet, det är något jag tror man är väldigt rädd om, och om det kostar oss några poäng på hösten för att man ger unga chansen är det nog ett pris man är beredd att betala.
Vi hade ju inte velat vara utan genombrott som Norlinder, Berglund och Olofsson heller.
Låst ämne

KB:
13-14 forward är i princip ordinarie Nordin var 13 förra säsongen och spelade rätt mkt.
Låst ämne

Nucky:
Ok hänger med, tycker Norlinder/Berglund hade en högre talangnivå.
Låst ämne

Tarasov: Jo, absolut. Jag menade på 12 forwards.
Låst ämne

Nucky: Dömer inte ut truppen anser bara att Djurgården och Löven är något bättre och får anses som favoriterna.
Låst ämne

modomille: Känner väl bara att det är lite lönlöst att dra några större växlar från försäsong. Förra året var det ganska mediokert men gick skitbra under säsong.
Året innan det inför fiaskosäsongen, så inledde vi med vinst mot Luleå och förlust efter förlängning mot Skellefteå. Sen tog vi och Timrå en match vardera.
Det behöver inte betyda jättemycket.
Låst ämne

Tarasov:

Klart de var större talanger. De vi skulle fått behålla och satsa en säsong extra på är ju Wallinder och Strömgren. Wallinder förra året och sedan Strömgren förra året + detta år.

De hade ju en högre talang nivå och hade vi fått behålla dem hade det gått att jämföra med när vi fick behålla Norlinder och Berglund ett år extra och skörda frukten av att vi utvecklat dem. Tyvärr drog ju wallinder och strömgren så fort de kunde innan vi fick riktig nytta av dem.

Modo bör alltid spela in juniorer och ta tillvara på talangen som finns i J20. Men det får inte bli som första året där vi hade enorm övertro på våra juniorer och vi vet ju alla hur det gick. Men av 13-14 forwards bör vi ha plats för två juniorer iaf och på backsidan en junior. Vi ska dock inte ge dem för stora roller ifall de ej är mogna.

Ser gärna att man lånar ut några vid seriestart till div 1 om de inte visat att de tar en plats. De kan få visa att de kan dominera på den nivån först. Någon av Theo, Styf, Norén och Ville kanske skulle må bra av en höst i div 1 med mycket speltid och ledande roller.
Låst ämne

Rytter:
Jag kan väl hålla med om det mesta men anser inte att det är givet att J20 spelare klara av roller i allsvenskan, dock kan de givetvis ta minuter här och där samt bredda men tolkar inte att det är det vi pratar om.
Låst ämne

Tarasov:

Håller helt med dig, en J20 spelare kan per automatik inte ta en ordinarie tröja i HA bara för att denna varit framträdande i J20.

Det frågetecken jag har för DIF är ifall de sätter in för många unga spelare på en gång. Vi vet att juniorerna dippar under säsong samt att de kan få det jobbigt i tuffa slutspel. Blir intressant att se hur det går för DIF

De har alltså en 03:a som andramålis, en 04:a bland deras sju backar och av deras tolv forwards har de tre 04:or och en 02:a.

Visst att dessa är talangfulla men de ska klara en hel säsong med seniorhockey samt ett tufft slutspel.

Gissar att DIF kommer lyfta in fler seniorspelare under året.
Låst ämne

KB: Gissar att om vi hade krossat SHL-lag så hade alla varit lyriska. Kommentarer om att det är lönlöst att dra några växlar från försäsongen kommer som brev på posten så fort MoDo presterar dåligt - Gärna med en referens till försäsongen 06/07 (dvs för 16 år sedan).

Klart som tusan det är en indikation på hur det kommer gå. Det blir logisk lapsus att prata om hur spelare som Woods, Marenis, Bernhardt etc. är omotiverade. Rimligen borde väl även andra lags toppspelare vara minst lika omotiverade? Framförallt med tanke på hur mycket det tjatas om att vi värdesätter inställning och karaktär så mycket mer än exempelvis Björklöven.

Sunt förnuft säger att om ett omotiverat Björklöven spöar ett omotiverat MoDo, så spöar även ett motiverat Björklöven ett motiverat MoDo. Sedan sker det förstås alltid skrällar och överraskningar, men nog tyder mycket på att nuvarande trupp i MoDo kommer få svårt att knipa en topplacering.
Låst ämne

KB: Har väl egentligen haft dom här åsikterna hela sommaren inget som växt fram under försäsongen.
Låst ämne

Bad_Brett: Har inte ens nämnt 06/07, utan tog upp 20/21 och 21/22 (2 år sedan). Jag väljer att inte dra några slutsatser förens vi närmar oss den riktiga säsongen. Känner inte att resultat brukar vara någon bra indikation alls. Speciellt när vi matchat tungt med juniorer hittills.

BIK fick stryk av norska Stjernen samtidigt som Södertälje fullkomligt körde över dem. Tror inte de senare kommer lägga sig över BIK i tabellen.
KIK har kört över både SHL och Liiga samt Ettan. Antar att de ligger bäst hittills?
Låst ämne

Bad_Brett:
Tackar 😀
Låst ämne

Bad_Brett: Motorsågen tas fram först när vi spelar om poäng, ganska enkelt faktiskt, kanske en mognadsfråga
Låst ämne

puffe2: Motorsåg eller yxa. Stubben skulle klyvas...
Låst ämne

9682: Finns många syndabockar till varför vi åkte ur, men de som var inblandade i att kubben försvann är de största bovarna
Låst ämne

puffe2:
Tänker inte motorsåg nog bör vi vara ett lag för topp-6, däremot är jag osäker på topp-3.
Låst ämne

Tarasov: Topp 6 är väldigt bra, bara vi vinner säsongens sista match
Låst ämne

puffe2:
Vill ha defilering från match 1 men du har en poäng
Låst ämne

Tarasov: Gärna defilering, men ödmjukhet är en dygd som saknas i dagens debatt-klimat, så är nöjd även om vi bara går upp med viss knapphet
Låst ämne

Tarasov: det kommer nog vara väldigt jämnt som vanligt, får man nån längre svacka så kan det bli kämpigt

svårt att jämföra lag på försäsongen då lagen oftast är i olika fas, dels hur mycket dom spelat men också hur länge och hårt dom tränat och vad dom tränat på

med det sagt krävs det ingen raketforskare för att se att löven åtminstone är ett mer offensivt lagt lag än modo och att löven är favoriter att vinna grundserien men mycket hinner hända mellan nu och april

jag är inte särskilt orolig iallafall
Låst ämne

9315: Och vi är vana att etablerade spelare kan gå på halvfart under försäsong. Susse, Skröder och Foppa åkte väl aldrig ett extra skär när det inte var minst grundserie. Minns hur många gånger som helst hur det klagades på Susse och Skröder samtidigt som det konstaterades att de var slut.

Marenis, Näsén, Bernhardt och Woods ser ut att glida omkring hittills.

För övrigt skulle vi ju vara så defensiva och inte göra sä många mål då vi saknade snipers. Vi var väl topp tre i antalet gjorda mål har jag för mig. Sedan har jag inget emot att ha en bättre defensiv då det i regel vinner slutspel
Låst ämne

J F K: Skulle dom inte glida runt, hade man börjat bli orolig. Lär bli en lång säsong har jag hört
Låst ämne

J F K: tycker ni låter tant Olsson spela i ALLA lägen och höj lönen på han minst 100000 lax i månaden är ju så snabb JFK
Låst ämne

Modano:
Gillar Ohlsson jobbar hårt😀
Låst ämne

Tarasov: Japp, riktigt viktig.
Låst ämne

J F K: Släpp fram bättre spelare fröken Olsson div1 nivå möjligen menlös slarvig svag listan är lååååååååång
Låst ämne

Modano:
Godmorgon. Huvudvärk idag?
Låst ämne

« · 2366122 · »