1150x200-modo-header2-kopiera.webp

Försäsong 2022

« · 2368922 · » Till forumet

Sv: Försäsong 2022
Frontschwein: Kenttä är ökänd för att ljuga om spelarbudget. Vet inte vad hans grej är, men det är sen gammalt.
Låst ämne

Frontschwein: Vem har sagt att marknaden är död?
Låst ämne

J F K:
Vi verkar ha landat på kring 19-20 förra året skulle gissa att Björklöven landade på 23-24 utifrån årsredovisningarna.
Låst ämne

Heyerdal: Jag ser egentligen inget kortsiktigt problem med importer, speciellt inte i Lövens fall när man saknar pålitlig juniorverksamhet, allsvenskan är en ganska kortsiktig liga där det bara handlar om att vinna sista matchen, allt annat blir sekundärt med stor marginal.
Låst ämne

Gavelo: Kortsiktigt kan det såklart bli problem med sammanhållningen. När IKO gick upp vann AIK serien, men nästan alla var redan klar för andra klubbar. Nu säger jag inte att det inte kan hända även ett lag med mer spelare som har band eller en tidigare relation till klubben, men nog fasen är det risker med bara importer.
Lite som under Huras med en stökig säsong
Låst ämne

J F K: Risker finns givetvis, men jag ser en betydligt större risk med importer i Shl kontra As just för att I Shl krävs det långsiktiga planer i mycket större utsträckning än i As.
Det bästa är ju utan någon som helst diskussion att avancera till Shl med en hel hög egna spelare just för att göra transferssituationen mindre och enklare väl i Shl när ”ryggraden” redan är på plats.

Jag tror dock (på förhand) att löven skulle få det svårare än tex Modo att klara omställningar från As till Shl och rädda kontraktet när man väl är där just för att man inte har en kärna av egna spelare och juniorer.
Låst ämne

Frontschwein:

Så här gör du för att få billigaste truppen, du värvar spelare och sen ser du till att företag och privatpersoner tar på sig betala lönerna och sen är din spelarbudget magiskt minst av alla :)
Låst ämne

Gavelo: Om jag skickar in lite dystert mörker här: Skrapar Löven ihop till en riktig jäkligt bra arena och bygger den kommer de bli en konkurrent på allvar för MoDo och Skellefteå pga att de har en större stad till förfogande med större universitet och grejer. Det spelar roll i långa loppet. Ska MoDo hålla i måste de fortsätta med att producera talanger som går vidare till NHL. Om MoDo ska kunna vara lika konkurrenskraftiga som andra krävs att även näringslivet går bra i och runt Ö-viksområdet. Annars är det andraserien som gäller framöver. En stor anledning till att MoDo trillade ur var ju den ekonomiska situationen. Det går inte att hänga kvar hur länge som helst om det inte finns stålar eller något annat som lockar för de bästa 20-30 åringarna när organisationerna i SHL är så pass bra som de blivit de senaste åren.

Sorry för att jag är lite mörk och nästan låter uppgiven.
Låst ämne

M Horava: många feta plånböcker på galan ikväll o ju längre kvällen blir desto mer lovar de att sponsra..;-)
Låst ämne

M Horava: Kirunamaffian får sköta finansieringen och sophanteringen. Det kostar nog 1 miljard att bygga en evenemangsarena idag. Får kika på det. Som sagt, väldigt få bryr sig om Löven i Umeå..
Låst ämne

M Horava: Nu har ju MoDo bättre ekonomi än många SHL-klubbar, och det är något man byggt upp trots spel i HA.
Finns egentligen inget som stoppar oss från att bli en toppklubb i Sverige med tanke på juniorlag, hockeykultur i staden, ekonomi och det rykte/namn SM-guld och spelare som Foppa, Sedins, Hedman osv skapat i Sverige och världen.
Låst ämne

9682: Ja, det är extremt svårt att få ihop ekonomi för en ny arena idag. Byggnationer har blivit mycket dyrare. Räntan sticker. Det blir dyrare för alla, så kan man räkna med samma besökarantal?
Och, om kommunen är med, kommer de ta pengarna från loger och barer?
Låst ämne

J F K: 11 år senare och Lennart Holmlund undrar fortfarande vad faan som hände!
Låst ämne

M Horava: Nä jag håller inte med dej. Modo har ju traditioner det spelar ingen roll med ny Arena ! Umeå som idrottstad är ju bedrövlig.Björklöven vann sitt Sm-guld på 1900-talet de har damerna i allsvenskan i fotboll vad finns mer? Det är som dom säger storleken har ingen betydelse titta på Mjällby i AS 1265 invånare
Låst ämne

Amitiel: Oj oj vad Swish kan göra , när klubbarna inte har ekonomi så spenderar supportrarna resten ..
Låst ämne

Saik-Småland: Nu är jag förvisso boende i Umeå men påstå att det inte är en idrottsstad för att Löven gått kräftgång är lite elakt...såvida inte dessa ljuger ;)
Sveriges bästa idrotts-stad 2021, 2020 och 2018.
Sen att de räknar idrotter som inte räknas hos dig är en annan sak :)
Låst ämne

Snettinåtbakåt: Nej slår du dej för bröstet o tycker ni är en bra idrottstad med 131000 invånare. Det var ju SVT-sport hade kanske varit TV 4 så hade säkert varit annat resultat!! Jag bor i Kalmar vi har 3 lag i de stora sporterna högsta ligorna 2 fotboll 1 innebandy vi är 70000 invånare Men är du nöjd så är väl allt bra.
Låst ämne

Heyerdal: BAE chefen Tommy Rask är ju också här så det kanske kan bli nån miljard i sponsor extra
Låst ämne

Saik-Småland: Jag påstår ingenting mer än att den "etablerade" SVT-mätningen visade annat än det du påstod. Den jobbar väl lite utifrån folkmängd för rättvisare utfall om jag inte misstar mig. Annars kommer Stockholm eller Göteborg alltid vinna skulle jag tro. Kalmar är på uppgång. Känner många av innebandyfolket där så jag håller en tumme för er. Ni har ju dessutom dubbla innebandylag numera då damerna gick upp. KUL!
Ha en trevlig kväll.
Låst ämne

Snettinåtbakåt: Ja du vet bättre än Jag!!! Våra duktiga tjejer gick upp i elitserien i innebandy i år. Ha det bra.
Låst ämne

Västerbottensnack medans jag sitter här och väntar på storkens bomb.
Låst ämne

7639: Poffas bomb vägde 30 kg mer...
Låst ämne

9682: Var det Mustapha?
Låst ämne

KB: man tröttnar aldrig på att köpa
Låst ämne

Tarasov:
Niederbach utanför laget...,
Låst ämne

Tarasov:
Tur jag och Ove inte har delat ledarskap... bara köpa hela tiden
Låst ämne

Tarasov: Du köper, jag säljer!
Låst ämne

Tarasov:
Icing Ove är du morgonpigg? Scrollar du köp?
Låst ämne

Tarasov: Kollar CapFriendly och ser att man borde ha lärt sig åka skridskor bättre.
Låst ämne

Tarasov:

Tycker vi plockar hem Sam och Niderbach under hösten, sedan värvar Jayden. Då har vi en helt ny kedja och dagens tredje får bli fjärdekedja.

Tror fan dessa skulle passa riktigt bra tillsammans dessutom.
Låst ämne

Tarasov: Nu kan det vara en naturlig rotation för Niederbach, men snacka om att det varit ett rejält felbeslut att gå till ett SHL-lag för honom.
Låst ämne

J F K: framförallt ett topplag som RBK.

gillade hans defensiva jobb och starka tekningar i JVM
Låst ämne

J F K:
Ja oavsett så lär han nog ha fått rätt mkt speltid hos oss båda säsongerna.
Låst ämne

dempa: Jo, han är väl lite lik EJK. Inga felbeslut, lite tråkig osynlig. Dvs, han tar bort många spelvägar och anfallsmöjligeter från motståndarna , vilket sällan syns så mycket.
Låst ämne

J F K:

Ja känns som han spelar lite för säkert på högre nivå dvs SHL. Vi såg ju att han klarade av att vara offensiv och kreativ hos oss tidigare.

Tror han hade mått bra av att spela i HA (hos oss) hela förra säsongen för att få utveckla offensiven som han har i sig.
Ju längre det går ju svårare kommer det vara för honom att ta fram detta när han fastnar i en roll. Att sitta på bänken samt få begränsad speltid i fjärde i shl kommer inte vara bra för hans utveckling. Borde ju ta en hel säsong i HA i en första/andrakedja.
Låst ämne

Rytter: Jo, men det är risken med att gå till ett SHL-laf. Han är bra defensivt och då hamnar han i det facket. Om tio år kanske han är en Adam Pettersson och har aldrig fått chansen att utveckla sin offensiv.
Låst ämne

J F K:
Antar att vi kommer gå mer och mer mot ”ordinarie” nu och då kanske det blir så här

Marenis - JD - Woods
Svenningsson - EJK - Aagaard
Södergran - AP - Mannberg
Ohlsson - Theo - OP
Nordin/Styf

Nu vet jag inte hur de tänker med Theo/Nordin men antar att de konkurrera om C platsen

Bernhardt- Näsen
Ingman - Berg
Wahlberg- Folin
Styf
Låst ämne

Tarasov: Är mer och mer inne på att byta plats på Södergran och Marenis. Jag är dels rädd att Marenis får mindre puck då det mesta går genom Woods i den kedjan, men också lite inne på Bad Bretts uttalande om att Marenis gör sina poäng i alla fall. Det blir lite för mycket av det goda om både Marenis och Woods vill ha mycket puck, ta mycket avslut och överhuvudtaget vara "stjärnan" i samma kedja.

Södergran är snabb, oöm och kan vara en perfekt uppbackning för Josh och Woods. Samtidigt kan tredje bli betydligt farligare om de också har en puckhållare där. Det blir lite för mycket hårt jobb bara med Mannberg, Pettersson och Södergran. Med Marenis tycker jag att man blir klart farligare framåt.
Låst ämne

J F K:
Angående Marenis är jag trygg att produktion kommer oavsett var han befinner sig i kedjorna. Lite mer osäker på hur mkt produktion Södergran har i sig.
Låst ämne

Tarasov: tittat på Kik-DIF, imponerande bra spel av Kik i princip spel mot ett mål bara måen som fattas, högt tempo o aggressivt spel, en amerikan från Toronto Marlies som ser vass ut, Jack Topaca tror jag han heter.
Låst ämne

Lite snack om Johan Sundström. Han verkar hålla ut, hålla käften, träna och casha in. Förstår honom. Väntar nog in rätt tillfälle.
Låst ämne

9682:
Det är lugnt 🐻, Vi har det bra med Karlin som är en taktiskt bättre tränare än dig ;)......
Självklart skall vi vara snälla mot Per S
Låst ämne

Någon som vet var matchen på fredag sänds? kan inte gå på den men vill gärna se Modo spöa Leksand :)

Verkar inte gå på C More...
Låst ämne

Keriksson: Expressen sänder den :)
Låst ämne

Slaggaplexi: Deras hemsida är hemsk att navigera, här är länken till play.
www.sportexpressenplay.se/
Låst ämne

Kan man spela på att familjen Styf vinner i matchen MoDl-Leksand?
Låst ämne

M Horava: Vad är oddset att det kommer en kille i åsnedräkt och hoppar in i Leksandsbåset? Finns ju galna MoDoiter…
Låst ämne

Tarasov: Kan inte läsa artikeln. Är han seriös eller skojar han bara? Gjorde MoDo en deal att få möta Leksand i en träningsmatch när de gick med på att släppa Hellkvist?
Låst ämne

Kul att möta Leksand och duktige Hellkvist igen. Gissar att karln är uppe och fiskar med Toby Orr i smyg om man tolkar ÖA.
Låst ämne

Dexter :
Tydligen var det en deal. MoDo vill väl gärna möta Shl motstånd på försäsongen, speciellt på hemmaplan.
Låst ämne

« · 2368922 · »