1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506524 inlägg · 4103 ämnen

Försäsongsmatcher 2020

« · 2074558 · » Till forumet

Sv: Försäsongsmatcher 2020
hk: ja och han är inte rädd att skjuta heller. Aagaard har en hel del bra passningar så tillsammans med Heppo kommer de skapa en hel del poäng.
Kommentera

J F K:

Peters bra i mål.
Kommentera

bisterfinnen: SHL herr wi come!!
Kommentera

Å Glader skrämmer upp Bumbibjörnarna genom att köra ihjäl en björn på vägen upp. Symboliskt på mer än ett sätt #åsnebrottarn
Kommentera

jonsson: Ja, han ser väldigt stor ut och är alltid rätt placerad. Inte samma reaktionsräddningar som Bartosak, men håller han den här nivån blir det ruskigt bra i vinter.
Kommentera

bisterfinnen:
Wallinder-Styf hur går det får dem?
Kommentera

J F K: Min gissning är att LP kommer fortsätta med "streaks". Det krävs att det klaffar för att han ska komma till sin rätt.
Ren gissning men känns som en spelare som kommer producera i vågor än så länge. Kan ha fel. :-)
Viktiga för honom är ju att få till spelet över hela banan även när det inte produceras.
Kommentera

Axle San: SM-GULD!!
Kommentera

Monno: Hör att Löven darrar redan som asplöv ,,,,,Heja Modo
Kommentera

Monno: Aagaard, Ohlsson, Svenningsson, Mikkelsson, Wallinder, Styf, Peters, Tjernström, Häggström, Dahlroth, Jellvert tycker jag såg riktigt bra ut. Minus på LP och Åhström IMO. LP kommer ingen vart.
Kommentera

Foppatofflan: Vinner vi även mot SAIK så väntas tre dagars firande på hemmaplan.
Uppladdat:

450x300-nk-parade.jpgnk-parade.jpg

Kommentera

J F K: Jag tycker att det såg oväntat bra ut över lag, framförallt i pp och bp. Men jag hade förväntat mig mer av Lindgren,Hedberg och Heponiemi.
Kommentera

J F K:

Svårt att dra för stora växlar på en match. Men vi möter trots allt segrarna i SHL och det är bägge lagens första match, vi har flertalet nya spelare och ny tränare så med tanke på detta är det en bra första match för oss.

Tycker att det ser ut som vi försöker spela smartare i försvaret, jagar inte som idioter i alla lägen utan när det behövs försöker vi vara täta framför mål och hålla dem på utsidan. Tycker också mig se att vi inte är lika rädda för att skicka pucken ur zon på ett enkelt sätt om vi är under press, förra året var det ju nästan aldrig vi bara lyfte ut utan vi skulle spela oss ur varje situation.

Många spelare ser intressanta ut men det som slår mig är att Mikkelsson ser ut som en riktig general i försvaret, Dahlroth spelar ett stabilt backspel och gör det han är värvad för. Ohlsson har en jävla speed när han trampar loss, Sveningsson har en bra bössa och kommer producera bra med mål, han tar även för sig rejält i närkamperna och spelare lite små elakt. Olhaver är inte bara stor och stark utan har en rätt imponerande fart för sin storlek, han kan inte vara rolig att möta vid sargerna. Hägga ser snabbare och lättare ut, kanske är han helt återställd efter sin skada nu.

Heponiemi ser man har mycket i sig, men kommer kanske inte till sin rätt som center, dessutom ligger han ju lite efter i träningen och har inte tränat med något lag i sommar. Men vågar lova att han kommer producera mycket framåt, hittar fina öppnande pass i alla delar av banan.

Den som syndes minst av de nya tycker jag var Hedberg.

Peters i målet gjorde en bra match.

Sedan till detta ska vi minst in med Gagnon och Corrado.

Får se ifall vi orkar att ladda om för ny tuff match redan imorgon.

Så skönt att vi är igång.
Kommentera

Från Hörnefors:
Kanske lite glädjedödare men har för mig att vi plockat en del SHL i första matchen på de tidigare försäsongsträning. Men oavsett skönt att börja med en seger förhoppningsvis kan vi ta en till imorgon.
Kommentera

Costanza: Det skär i hjärtat när ni kallar oss för Nordkorea (det sjukaste landet på jorden) Varför?
Kommentera

Från Hörnefors: Hur ska det annars kunna vara ordning här på MoDo-forumet?
Kommentera

Rytter: Ja, Hedberg dröjde det halva matchen innan jag kom på att han ens var med. Men det säger egentligen ingenting. Hans spel bygger på energi och fart och de bitarna brukar inte vara på topp i första träningsmatchen.

Det som däremot gladde mig något enormt var hur många av de nya spelarna som fullkomligt osade spets. Jag har varit orolig att forwardstruppen skulle bli lite "meeh", men det jag såg idag skvallrar om att det finns enorm potential där.

Heponiemi lär nog inte spela center när Gagnon kommer. Gissar att de mest tar tillfället i akt och testar honom i den rollen.

Just det, eftersom Rosdahl har lämnat så måste jag hitta en ny hackkyckling som vi kan tjafsa om, och det ser ut att bli Peters i år. Jag tycker han ser "okej" ut, hyfsat positionssäker och modern i sitt spelsätt, men blir stressad så fort det blir mycket trafik och ser inte i närheten av så där skräckinjagande ut för motståndaren som Bartosak gjorde (taskig jämförelse, jag vet). Min magkänsla är att han är en målvakt som är som sämst när det gäller, men helt okej i grundserien. Den som lever får se.
Kommentera

Tarasov: Jag trodde eftersom det är första matchen med ett nästan helt nytt lag, att det skulle vara mer positioneringsproblem och felpass, än vad det var.
Kommentera

En jag glömde hålla koll på var Max Tjernström, hur skötte han sig?
Kommentera

Bad_Brett:

Nej tror inte heller han går center utan den platsen lär Gagnon ta när han anländer.

Sedan kanske Hedberg får flytta på sig till andra med Ohlsson och Aagaard.

Men som du säger är det inte i första träningsmatchen vi kommer få se max av Hedberg utan det är snarare i en tuff bortamatch mot löven eller Timrå som det känns som han kliver fram.

Aagaard ser lovde ut, men man får tänka på att han ligger lite efter pga hans benbrott.

Men Mikkelsson är en klockren värvning känns det som, han gjorde knappt ett misstag i egenzon.

Lindgren tycker jag verkar gått fram i defensiven och spelar nu seniorhockey jämfört med när han lämnade.
Kommentera

Rytter: Leksand förlorade sin första. På sätt och vis uppskattar jag att det blev som det blev. Nu kommer inte kvällarna vara förstörda bara för att MoDo förlorar, utan nu kommer vi ständigt ha "Andra chansen" där vi kan njuta av av det kommande kaoset i Leksand.

Kollar igenom deras lag på Elite Prospects... Namnkunnigt, men många äldre spelare på dekis. Är inte övertygad om att fartfylld Hellqvist-hockey kommer fungera speciellt bra med detta.

Det kan lyckas. Men känslan är att det finns en chans att det kommer gå fullständigt åt helvete också. Jag väntar med spänning.
Kommentera

Bad_Brett: Ja, ahnelöv, Fransson, ritola, Gunnarsson, Zackrisson osv. Ser inte riktigt hur man ska orka spela den hockeyn. Ser inte det laget vara spelförande i många matcher heller eller försvaret hålla ihop mot de tempostarkste lagen när bytena börjar bli långa.
Kommentera

J F K:

Såg inte hela matchen, men bytte över när det var paus i våran och när den var slut.

Fick hemska flashbacks när 4 spelare i Leksand gick på två Örebro spelare i samma sarghörn, ett kort pass senare och en genomskärare till spelare på motsatt sida och Örebro hade en ren spelare i livsfarligt läge.

Samma sak med att man misslyckas att sätta press och motståndarnas backar fick mycket tid och rena lägen när dom lyckades spela sig ur den hårda pressen.

Sedan ser man också hur spelarna snabbt kroknar när dom inte vinner puck snabbt, då tappar man orken i pressen och blir istället väldigt passiva.

Det såg vi ju flera gånger förra vintern. Förhoppningsvis så spelar vi ett smarta försvarsspel så vi orkar med att stå emot långa anfall samt att ifall vi vinner puck har vi kraft till att ställa om. Tycker mig se lite av det idag då vi inte pressade lika vansinnigt i egen zon (men vi är fortfarande aggressiva och inte västervik passiva), blir intressant och se i kommande matcher ifall man kan se ytterligare tendenser.

Blir intressant att se ifall Leksand har material till att spela detta spel i SHL, en annan sak att göra det i Modo där man hade en av de bästa trupperna.
Kommentera

J F K: Rent krasst kan man ju konstatera att Leksand alltid tillhör bottenskiktet i SHL när de är uppe, eller åtminstone har gjort det under de senaste 20 åren. Det är nog väldigt svårt att locka klasspelare till en byhåla, då blir det låååånga kontrakt med gamla spelare som med typ Fransson och Zacke. Franssons småbarn har väl gått ut gymnasiet innan hans kontrakt gått ut :-)
Kommentera

Rytter: Nu såg jag nte matchen, men det låter precis som jag förväntat mig. Nu är det första matchen under försäsongen, så givetvis kommer Leksand bli bättre defensivt, men jag tror att SHL är för uppstyrt och strikt för att ett så aggressivt system ska fungera utan verkligt bra spelare och med bra värderingar. Kanske är Hellkvist som bäst i den friare allsvenskan. Hur som helst blir det intressant i vinter.
Kommentera

J F K: Jag hade inledningsvis lite svårt att skilja på Öhman och Lindgren, men jag fick en bra känsla när Aagaard styrde in Lindgrens skott. Förhoppningsvis vittnar det om att vi kommer ha rätt skottvilliga backar i år som kan vara med och hota från blå.

Där kommer nog Corrado också bli nyttig. Jag kan tänka mig att han är duktig på att få igenom puckar trots kraftig trafik, likt Tamby.

Fast Franky kommer nog vara snäppet rörligare på blå.
Kommentera

Bad_Brett: Lite orättvis kommentar om Peters på hans första träningsmatch? Vill du ha en hackkyckling är det väl bara gå in på Timrås forum och ta första bästa, modoiter är fredade 😉
Kommentera

Bad_Brett: Härligt nolaskogsigt kritisk 😉 När 36 räddade skott mot Luleå kvalificerar för hackkyckling. Bådar fanimig gott för säsongen 😀
Kommentera

Werner: Det är mest på skoj. Jag var kritisk till Rosdahl inför förra säsongen, sedan började han ösa in mål och Rytter älskade att påpeka vilken lyckad värvning det var. ;-)

Peters får gärna motbevisa mig. Jag är helt enkelt inte övertygad ännu.
Kommentera

Werner: Det brukar vara lite så att de som är bäst i träningsmatcherna är de som är sämst när det blir tävlingsmatcher.
Kommentera

Axle San: Nja, det stämmer inte. Det finns gott om undantag, men generellt är en bra försäsong klart bättre än en dålig.
Kommentera

J F K: Så är det såklart men de etablerade spelarna går ofta på halvfart och de som jjagar en plats öser på, svåranalyserat.
Kommentera

Axle San: Jag hittar inget om matchen mot Luleå, varken i Aftonbladet eller Expressen (på nätet) om vi förlorat hade det säkert varit omnämt
Kommentera

Axle San: Jo, sä är det absolut. Vi hade exemeplvis Susse som inte gjorde många knop på försäsongsmatcherna, men jag tycker ändå att set generellt blivit bättre överlag.
Kommentera

J F K: Ja det kanske ställs hårdare krav nuförtiden och hela Modo består dessutom av nya spelare som säkert vill visa upp sig för den nye tränaren. Kul att det är igång i alla fall!
Hur blir det, får ni nya ställ denna säsong?
Kommentera

Axle San: Generellt så brukar supportrar säga att försäsongsmatcher säger mycket om man vinner men inget om man förlorar.. själv så har jag aldrig brytt mig om försäsongsmatcher och dess resultat, så länge man inte blir förnedrad med typ 10-1..
Kommentera

JoseGonzales:

Jag är likadan, försäsongsmatcher säger i regel ingenting.

Minns när Leksand slog FBK stort i en träningsmatch för många år sedan och en del leksingar trodde på stordåd, det slutade med att vi åkte ur. ;)

Dessa matcher handlar till 95 % om att spela ihop laget inför seriestarten
Kommentera

mattias - 74: Ska man ta statistiskt så tror jag att de lag som går bra på försäsongen generellt hamnar högre upp, men att det finns gott om undantag. Såklart finns det en poäng i att bygga ett förtroende för spelsystemet, självförtroende och hitta kedje- och backkonstellationer som man har nytta av framförallt i början av serien.

Men, ja vi vann 2007 efter en katastrofal försäsong...
Kommentera

mattias - 74: Jo, det är lätt att man tar för mycket ut från försäsongsmatcher och sedan blir besviken eller liknande. Kristianstad slog tex Malmö här om dagen och det säger egentligen allt.

Och nej kära Modoiter, jag pikar inte er så ni behöver inte ragea och skriva 20 svar där ni uttrycker er ilska :) alla får tycka olika!
Kommentera

JoseGonzales:
Hahaha
Kommentera

JoseGonzales:
Jag tycker man generellt får en rätt bra indikation åt vilket det barkar av försäsongen. Exv släpps det in mkt mål gör det det av en anledning. Men en bra match kan vemsom göra.
Kommentera

Tarasov: Såklart man hellre vinner alla matcher och att allt ser bra ut, men sedan när säsongen börjar är det en annan sport egentligen. MODO kommer ha en stor tagg på försäsongen när ni typ har ett nytt lag vilket vissa lag inte har osv.

Jag förväntar mig dock att löven ska ha en ganska stabil start då stommen är kvar, försvarsspelet är väl det som kan vara lite osäkert då 80% är nytt där. Så kommer inte dra några stora växlar men hoppas såklart på vinster :)
Kommentera

Tarasov: Skönt att se backspelet igår. Backar där bak och försvarare som försvarar.
Kommentera

Costanza: tycker Öhman såg betydligt rappare ut än ifjol! Vad säger ni? Vem var nummer 18 som kom in på slutet och spelade center?
Kommentera

Foppatofflan:
Oscar Nordin läste jag fick lite istid på slutet
Kommentera

Tarasov: Han såg lite vilsen ut men kul att han fick spela En fullvuxen grabb. 192cm 92kg.
Kommentera

Tarasov: Han skulle ha nummer 62...
Kommentera

JoseGonzales: det underlättar såklart om man har kvar flera formationer och ännu mer om man har kvar samma spelidé.
Så ni kommer nog gå bra. Sen att backsidan har många nya behöver ni nog inte oroa er över då det är väldigt fin HA klass på dessa.
Nej jag tror ni kommer gå bra på försäsong o bra i serien.
Vi måste kanske ha lite mer tid att få ihop truppen.
Kommentera

MorganaLefaey: Det underlättar mycket att vi egentligen endast har 1 ny forward i Possler än så länge, alla andra kan hur vi vill försvara och på försäsongen kan man sätta spelare som Rahimi, Norbe, Ullman och Kalle Johansson med backar som redan spelat en säsong med vårt försvarsspel. Så jag tror som du att vi kommer vara rätt stabila från början men jag kommer inte få panik om vi får stryk några matcher.
Kommentera

Costanza: Jag tycker att väldigt mycket såg bra ut igår. Vi var aggressiva i anfallszonen precis som ifjol och forecheckade rätt hårt när vi tappat pucken. Där märkte man också att fått upp skridskoåkningen en del med nästan uteslutande bra skridskoåkare.

Sedan ser försvarsspelet mindre rörigt ut med tanke på att vi inte jagar lika mycket i egen zon. Naturligtvis kan det finnas stora fördelar med hög press även där, men får jag välja så tar jag hellre årets lite mer positionssäkra variant. Där lär det säkert också vara så att då man är osäker så backar man hellre hem, så det är möjligt att vi kommer att vara lite aggressivare när vi fått träna och spela ihop det.

Det är ingen tvekan om att Luleå kan mycket bättre, men de har fått behålla väldigt många spelare och att vi ändå kom igenom mittzon så pass bra tolkar jag som ganska positivt. Jag tror att rätt många lag i vinter kommer att få stora problem med Luleås försvarsspel så att vi hittade lösningar gör mig försiktigt positiv.

Är det bara jag som tyckte att fjärdekedjan skötte sig riktigt bra? Hägga lite rappare och Max passar väldigt bra in där. Tyvärr tappar vi några mål då Björka lämnat, men samtidigt blir det ännu jobbigare att möta tack vare bättre speed och får en bättre defensiv.
Kommentera

« · 2074558 · »