1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507812 inlägg · 4106 ämnen

Friscos bildgåta XXVI

« · 370324 · » Till forumet

Sv: Friscos bildgåta XXVI
NuMo: Självklart. I och för sig så finns det en hel mängd olika spjäll och därav alla de olika iskristallerna. Du kom kanske ihåg när vi gick i skolan för en sisådär en massa år sedan då fröken eller magistern visade upp de olikartade mojängerna.

Bättre med en kristallkrona i spjället än en krona på fjället!
Kommentera

mike66: Jag kom ihåg fluortant i vit "tandläkarrock". Flourtanten våran hade jättestora tänder som stack fram under överläppen hela tiden. Det var som en enda stor propagandafluortant. Sen sa hon: Varsågod och skölj, höjde sin arm som hon tittade på med ett stort leende i exakt en minut, sen fick man spotta ut. Det var ett gurglande utan dess like. Det här tror jag är det enda som etsat sig fast från våran skoltid.
Kommentera

NuMo: Ja och sedan så fanns det siffror under de vita små muggarna som man kunde jämföra med varann. Den som hade bästa siffrorna vann. Jag har för mig att jag vann två gånger. En annan kulig grej var att man försökte fuska ibland. Men att lura den gamla fluortanten på 29 år, nä se det gick sällan hem. På nått underligt vis så hade kärringen röntgensyn och kunde se genom gomseglet på en.
Kommentera

mike66: Fick ni siffror? Det kommer jag inte ihåg att vi fick, jag vågade inte släppa vår gamla köttätardinusarieflourtant med ögonen. Jag tror hon var 60 000 år gammal, men trots det så var hon kvar flera år efter man gått ut sexan. Inte sjutton vet jag hur det gick till, hon borde ha varit utdöd för länge sen.
Kommentera

mike66 & NuMo:

Det finns en låt om flourtanten. Bifogar en länk som är lyssningsbar (hoppas jag).
Kommentera

NuMo: Jomen vi fick ju våra muggar specialbeställda från Apoteket Spoven i Kvissleby, där har du anledningen till erat nummerbortfall. Visst kändes det som om alla gamla fröknar och magistrar var närmre döden än födseln när man var i den åldern som vi då var i. Idag kanske barnen ser likadant på oss?
Kommentera

knaskamilla: Jag kan inte lyssna på länken. Jag upprepar, Inte lyssna på länken! Över.
Kommentera

NuMo: Jag håller just nu på att ladda ner länken jag. Sedan ska jag försöka lyssna på den.
Kommentera

NuMo:

Det var konstigt. Jag testade precis i min dator, och här fungerar det utmärkt.
Kommentera

mike66: Det kan jag inte tänka mig, vi är ju unga och oförstörda, lite massa har man kanske lagt på sig, men in övrigt. Nä, det var värre förr...

Det finns en gammal magister här som fortfarande lever, han hälsar fortfarande på mig, med namn och allt. Tror du det berodde på att han rökte två cigaretter om dagen och skämdes för det? Att han lever och har minnet i behåll menar jag.
Kommentera

knaskamilla: Det är för att din dator är felande.
Kommentera

mike66: Jomen var det inte så också? Tycker att det bara var gamla gubbar och tanter så långt ögat nådde.
Men, antingen så måste alla gamla lärare ha tagit några ordentliga föryngringsdoser eller så är det väldigt unga lärare nuförtiden. Riktigt trevligt att leka lärare nuförtiden, med andra ord...
Kommentera

knaskamilla: Låter som "Mugabe" du vet den där hårdrocksgruppen som westerlind spelade gura i. Är det månne westerlind som sjunger?

"Gurgla gurgla gurgla mer, fluortanten gråter när ingen ser"
Kommentera

mike66: Kan inte heller få hem filen för lyssning. Så då sökte jag efter den på DC och hittade bara Björn Rosenström "Flourtanten" och är det honom vill jag inte lyssna på Kamillas länk längre....
Kommentera

mike66:

Nej, det är det inte.

Salle:

Nej, det är det inte.

Jag kan dock erbjuda låten som fil via t.ex. ICQ om intresse finns.
Kommentera

NuMo: Jag har också en gammal magister (klassföreståndare 4:an-6:an) som fortfarande lever. Han har snusat och söpe så länge jag kan minnas men han verkar vara en "stålman." Om man tänker efter en aningens smula så kanske vi inte är sådäringa lastgamla nån utav oss ändårå. Varken vi eller lärarna menar jag då förstås.
Kommentera

Salle: Jag "sparade mål som"... Så nu kan jag lyssna.
Kommentera

Paddan: Hahaha, plastikkirurgin har gått framåt.
Kommentera

mike66: Jag var väldigt förtjust i en flicka i en klass ett par år över mig. Nuförtiden är hon städtant på mina barns dagis. Det är ganska konstigt.
Kommentera

mike66: Nu kommer jag ihåg att vi var flera i min klass som fick huvudvärk av fluorsköljningen. På den tiden fick jag bara huvudvärk av potatismos och fluorsköljning och en gång när jag fick en fotboll i ansiktet.
Kommentera

NuMo: Jo det där känner jag igen. Flickor som man var dökära i ser ut som flodgrodor idag. Tur att man fick tag i en miljonärska istället för en fluortant.
Kommentera

För alla som gillade låten, eller som inte har lyckats lyssna på låten, här kommer en länk till.
Kommentera

knaskamilla: Då var denna bättre. Från Rally
Kommentera

NuMo: Nu har jag hittat en sida med en massa fluortanter. Jag kan också konstatera att det även fanns blå, gula och röda fluormuggar så det berodde nog lite på var man bodde nånstans.

www.praktikertjanst.se/Pressrum/?c=20&sc=156
Kommentera

mike66:

Vad är det här för orättvisor? Mina minnen av fluortanter är att min mor tvingade oss att gurgla med fluor när jag gick i förskolan, men då fick vi minsann fluoret i vanliga, vita plastmuggar... =(
Kommentera

knaskamilla: Konstigt, jag har för mig att du måste ha gått i förskola under det glada åttiotalet och då hade väl inte svångremmen börjat att dras åt alltför hårt. Betänk då att redan 1972 under den svåra oljekrisen så fick vi vita fluormuggar i min klass. Inte heller fick man bada och lära sig att simma då badvaktmästaren skulle ha bensin i simbassängen istället.
Kommentera

mike66: Nej, ingen av dem var det, de här var ju riktiga pumor allihopa.
Kommentera

mike66:

Hmm. Kan min mamma ha smugglat undan de färgglada muggarna för eget behov, för att sedan servera oss fluoret ur tråkiga vita muggar, kanske?
Kommentera

NuMo: "Dä va la en rikti PUMA dä" Apropå oljekriser och fluortanter så tror jag nog att jag stänger Macken för i natt. ZZZZZzzzZZZZZZZ
ZZZZZzzzZZZZZZZZzzzZZZZZzzzZZZZZZZzzzzzZZ
Kommentera

mike66: Ja, odnatt påre. I morgon avgörs det vilket klag som är sämst. Timrå eller lulio.
Kommentera

knaskamilla: Likt professorn (Baltazar alltså) funderade jag, och funderade och funderade.. för att till slut erinra mig om vilken låt din fantastiska länk påminde om. Gimme, gimme, gimme..
Fler som hör likheter?
Det här är snäppet bättre än han jag träffade på Wallmans i Lördags som också, precis som salle sade, har en låt om flourtanten.

Det är så dåligt att det blir bra - liksom.
Kommentera

NuMo: Haha, måste bara få avsluta natten med något fyndigt skrivet. När jag såg att du skrivit lulio så fick jag plötsligt en inlevelse. Jag ska börja att kalla lulio för polio. Vad tror du om det? MoDo ska jag börja att be en stilla bön för innan jag hoppar i bingen på sennätterna.

Kämpa MoDo!
Kommentera

260kg kärlek:

Såhär säger en av bandmedlemmarna apropå dina fundeleringar: "Hahaha... Kul det där med Gimme Gimme Gimme.. Det har jag aldrig hört förut."

Själv hör jag inga likheter - men så har jag å andra sidan hört Fluortanten som den låt den är massor av gånger vid det här laget.
Kommentera

knaskamilla: Hahaha. Säkert hjärnsläpp från min sida, som vanligt.
Kommentera

knaskamilla: Nä jag håller med 2-60 lite grand. Lit gimme, gimme, gimme är det. Jag diggar den. Efter att ha lyssnat på några låtar nu har jag kommit fram till att många av dem är ett par minuter för långa, man liksom invaggas i en glömska att man hör låten.
Kommentera

knaskamilla: Varför vet ingen än. När? Annandagen 2002 på väg hem från Luleå. Vad som hände, det var nåt fel som blev trasigt..
Kommentera

Jag har varit en dålig människa - jag har inte lagt ut det rätta svaret på min bildgåta. AM vinner eftersom han var den enda som hade åtminstone lite rätt. Eller helt rätt? Han hade i alla fall rätt på NÄR det var, Annandagen 2002. På väg hem från Luleå var också rätt. Men jag vet inte, "det var något fel som blev trasigt"? Hmm...

Nåväl. Det var en intressant resa. På vägen upp stannade vi och åt i Skellefteå, och fick där höra att spelarbussen åkt fast i en fartkontroll. På vägen ner blev det ett ofrivilligt stopp för vår buss, men snälla som vi var slapp M*gnus som körde bussen betala sina fortkörningsböter själv. Sedan gick bussen alltså sönder (hyfsat nära Övik!) och vi fick åka i tropisk värme för att den inte skulle gå sönder ännu mer. På bussen satt minst tre tjejer som önskade att det enda alternativet att ta sig till Övik skulle vara att lifta med spelarbussen, där de kunde tänka sig att offra sig på att sitta bredvid vissa utvalda spelare. (Hur matchen slutade? Torsk, säger Frisco...)

Nu har jag en ny bildgåta. Frågan är: vad står det på skylten på väggen?

[bild]www.ornsat.com/kamilla/sittplats.jpg[/bild]
Kommentera

knaskamilla: "Här sitter Poffa, kärran och hennes dotter"?
Kommentera

knaskamilla: Y-höger.
Kommentera

NuMo: Sektionen för Vi som egentligen vill stå men tror att det är coolare att sitta.
Kommentera

Salle: Jaja, inte vara avundsjuk. När du blir större så ska du se att du också får råd att skaffa dig sittplats och slipper stå där och pinas i din replicatröja ;)

Hmm, knepigt...skulle det alltså stå något på det där konstverket målat med fingerfärg? Däremot så ser jag någon form av skylt i taket som skall guida Poffa till pausutrymmena.
Kommentera

Paddan: Om jag är avundsjuk på nån så är det ju på din sektion. Man tjänar ju flera sekunder på väg till bilen efter matchen jmf med Gränslandet som sitter under gåt-skylten.
Kommentera

Salle:

Gränslandet har ingen brådska till bilarna. Vi har hjärtat i Kempis och stannar och tackar spelarna efter matchen, som riktiga supportrar. Dessutom måste det alltid vara minst femminutesr gnäll/beröm för matchen.

Varför jäkta? Man får sitta i samma jäf*a bilkö ändå.
Kommentera

Poffa: Bilkö? Äh, det är väl inte fuskbygget vi är på match i på bilden va?
Kommentera

Poffa: Jo bilkön har man ju råkat ut för... Mestadels på att vissa står kvar 5min efter matchen istället för att masa sig till det fordon som är avsatt för transport hemåt.
Kommentera

Frisco:

Från Kempis är det bilkö, från fuskbygget är det komplett kaos.
Kommentera

Salle:

Som om det fordonet skulle hinna hem så hemskandes mycket tidigare om fordonet inte väntat de fem minuterna.
Kommentera

Poffa: Äsch, vem bryr sig väl om så triviala saker som en bilkö när man kan sitta och bara fascineras av den underbara vattenfarkost som tagit form under ett stort antal år i Hörnett. Återstår att se hur många minuter den kommer att flyta efter sjösättningen.
Kommentera

knaskamilla:

Det är gamla hederliga sektion F. Nu mest ett tillhåll för personer som brukar hylla en polis med designerdrömmar och bittra uttalanden som främsta kännetecken, med att hänga upp signerade idolbilder på honom. När det senare inte passade var det tydligen ironi, fast vi andra vet...
Kommentera

Äh, vad dåliga ni är - alla har ju gissat fel! Sanslöst, jag som trodde den var så enkel...
Kommentera

« · 370324 · »