1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507146 inlägg · 4104 ämnen

Frölunda - MODO Hockey 2010-10-23

« · 1295041 · » Till forumet

Sv: Frölunda - MODO Hockey 2010-10-23
staffan kronwall i studion om dagens tacklingar.

Hedmans: bedömningsfråga, ser värre ut än vad det är, matchstraff är alldeles för hårt straff.

Dimitrakos: utvisning för den är ett skämt!
Kommentera

Salle: Grunden till det uddlösa spelet framåt är bristen på bra uppspel, sen skulle jag önska att spelare utan puck tog mer initiativ och ökade tempot, för många med lågt tempo för att kunna skaffa sig fördelar på plan.
Kommentera

Ett helt uddlöst MoDo förlorar ännu en match emot ett rätt dåligt motstånd. Nu fick Frölunda initiativet pga en helt galen domartabbe och kunde på ett tveksamt men enl reglerna korrekt dömt mål ta ledningen.

Efter detta tog MoDo över föreställningen lite men återigen så får VF fördel på en felaktig dömd utvisning och kan komma tillbaka in i matchen.
Att dessa svartvita herrar sedan dabbar sig en 3:e gång i och med dubbelutvisningen i 3:e förankrar bara hur inkompetent vår domarkår är.
Dom har under för lång tid fått döma i ett ES där dylika tacklingar inte varit ett inslag och därmed inte lärt sig att läsa dom. Och nu när dom sedan några år finns här så kan dom inte ta rätt beslut. Att dom tyvärr tar felbeslut och överdriver händelserna med matchstraff som följd är tyvärr helt bedrövligt.
Att dom sedan, i efterhand, gått in och ändrat på Hedmans 5:a från Checking to the head till Charging visar ju att dom inser att dom gjort ett misstag initialt men straffet och resultatet av det kostar oss dyrt.

Jag skyller inte hela förlusten på domarna då vi var helt j-a uddlösa framåt. Och att som back gång på gång stöta framåt och ge motståndarna överläge är inte vad tränarna förespråkar utan det är spelarna (ofta backarna) som tar felbeslut på felbeslut utan att det blir konsekvenser från tränarstaben. Nä dags att handla in en spelförande back och låta Per Hållberg eller Charlie Cook tacka för sig.

Det ända som är positivt med deta är att vi, antagligen, kommer spela lysande emot HV och resa hem med 3p från Axamo i handbagaget.

Kommentera

shinzawai: Att man inte la ner mer energi på Lindström känns just nu obegripligt. Har svårt att tro att dimi är billigare. Känns som man behöver 2 forwards och 1 back.
Kommentera

Gustafsson: Inte bara det strecket...
Kommentera

Berka: HV borta och sedan FBK hemma, huvva. Risken är nog stor att vi kommer trilla ner nedanför slutspelsstrecket för första gången.

Sawchuck: Det där var banne mig bland det löjligaste jag sett. Någon blev lite purken av att bli utskrattad.
Kommentera

Sawchuk: I matchen mellam saik-lule har nu saik på 10 min avlossat fler backskott (slagskott) än vad modo gjort på 10 matcher
Kommentera

Sawchuk:

Detta var också en solklar 5+20 för domare är aldrig djävligt dåliga. Han har dessutom stöd för detta i regelboken då spelare inte får ge sig på domaren. doooh.

www.youtube.com/watch?v=AfWtIUP_evo
Kommentera

Hahl Bundy:

Jag var med i en match, det var faktiskt en DM-final där domaren dömer bort vårt 3-2 mål med 1 minut kvar av matchen för spark. Problemet var att det var en motståndare som sparkade in pucken i eget mål då han försökte sparka bort den från målområdet.

Domaren var dock obeveklig.
Kommentera

Sawchuk: :)
Domare, förenen eder!
Kommentera

Hahl Bundy:

spud dömer väl korphockey någonstans, därför han är så upprörd övar att vi inte gillar domarinsatsen.
Kommentera

spud: Ibland kan man faktiskt tro att domarna låter sin personliga åsikt ha en inverkan på domslutet. se bråket i slutet, jag tror alla här, inkl. komentatorerna i studion, förväntade sig ett numerärt överläge för modo i den situationen, men ist. gör han precis tvärtom?! jävligt märkligt eller?

Att han kan missa i tacklinssituationer är förståeligt, men att han inte kan läsa en tacklingsituation är riktigt dåligt, se dimmis tackling.
Kommentera

Nenne: Det är därför spud tycker dom är så bra.
Synd att dom glömde GPS:en i bilen.
Kommentera

spud:

Om man anställer en taxichaffis som kirurg för 50.000 i månaden och han gör fel så får han samt de som anställt han stå för konsekvenserna. Man säger inte att det är ok att patienten dog för att den stackars chaffisen fått fel utbildning.

Att du sedan kaxar upp dig mot mig med personliga förolämpningar på ett forum är ett rätt vanligt beteende då man inte behöver stå till svars för sina handlingar.
Kommentera

Är domarna taxichaffisar, ja men då är det ju ok, jag trodde att de hade fått en domarutbildning..
Kommentera

Gustafsson: Med de här skitspelet vi visar upp så har jag svårt att längre tro på några poäng.
Vi har ju knappt nått som kan liknas vi uppspel, vi har inga spelare med farten uppe, vi dumpar puck bakom ryggen utan att ens ha tittat vart.
Hur fan ska vi kunna göra mål när vi slår ifrån oss pucken hela tiden?!

Det är verkligen dags att challe möblerar om i kjedjorna nu!
Kommentera

spud: Aha , därav huvudvärken, ska tänka på det till nästa gång.
Kommentera

spud: Om det är backarnas uppspel som gör att vi inte får någon fart och tvingar oss slumpdumpa i kortplanket så kan det mycket väl vara det.

Redigerad kommentar

Kommentera

Berka: Varför inte bara se domaren som en funktionär som gör det bästa av de situationerna han upplever? Eller anser du att de gör fel medvetet?

Sawchuk: Så om man anställer en taxi chaffis som kirurg och ger han 50k i månaden ska han vara en bra kirurg? Vi kanske ska satsa på lite utbildning? Eller är det vad du sysslar med när du sitter på ett forum och gnäggar?

Nenne: Som leder till inget, grattis du dunkar huvudet i väggen.
Kommentera

Första perioden: Ytterst märklig med alla utvisningar. 1-0 i baken var ok.
Andra perioden: Bedrövlig. Tarkki räddade oss länge innan tvåan kom.
Tredje perioden: Okej. 14-7 i skott men fortsatt klent framåt.

Det blir inte lätt att åka till Jönköping med två nollor i bagaget, usch och fy.
Kommentera

Nenne: Ja då måste man tvinga fram något exakt vad vet jag ej, men att ha domare som kan göra såna fatala misstag å felbedömningar i högsta ligan som ändå ska vara en av de största är ju löjligt, fan måste vi väl kunna ställa högra krav än så?

Nu kan man ju inte kritisera en domare öppet utan att åka in i finkan tamefan, varför är dom så jävla fridlysta? gör dom plattmatcher som denna då ska dom tamefan få höra de oxå.

Fast detta är ju bara vad jag tycker, det kommer aldrig bli verklighet.
Kommentera

spud:

Jag skiter i om det inte är attraktivt att vara domare, drar man in 25.000 i veckan kan vi ställa krav på dem också. Det är inget jävla volontärarbete dom gör domarna.
Kommentera

spud: Att bli upprörd och kanske få en diskussion..
Kommentera

Som Robin Jonsson en gång sa: "det är bara att grina ner sig i armhålan och komma igen".

Allt går emot oss idag samtidigt som vi någonstans i början av andra perioden tappar alla koncept och börjar spela huvudlös Challe-hockey.

Nåja, vinstchans igen på torsdag.
Kommentera

Berka: Det hjälper inte att kritisera så länge som bla domarbasen bara ruskar på huvudet med kommentarer som "de gör sitt bästa". Jag håller med om att de alldeles för ofta blir huvudpersoner i en match, Kuben speciellt.
Kommentera

Berka: Vi har släppt 4 mål på de senaste 2 matcherna och gjort 0. Är det backarna som är problemet?
Kommentera

vilka nya backar kommer till veckan?
Kommentera

Nenne: Ja vad har du för alternativ?

Jag har tidigare haft ett resonemang om att uppskattningsvis kommer 1/1000 unga spelare som satsar att bli ES spelare lyckas och ta sig fram till Elitserien.

När det gäller domare så kommer 1/50 av de som börjar i tid och satsar mot ES nå ända fram, om man då tror att domarna håller högsta klass och har det bästa spelsinnet är man antingen korkad eller saknar lite kunskaper i matte.

Så utifrån de förutsättningarna har vi så bra domare som vi förtjänar. Att de sen får löpa gatlopp vid misstag gör knappast rollen som domare mer attraktiv.
Kommentera

spud:

Jag tror domarna tänker att ingen ska komma och säga hur jag ska döma. Jag tror att han var feg och tog en 5a direkt han såg en frölundaspelare på isen efter Hedmans tackling.

Jag tror att han gjorde ännu en massiv felbedömning i bråket framför mål.
Kommentera

Nenne: jag tycker att man öppet skall kritisera domarna för deras bleka och dåliga insattser.
Utbillda dessa randiga herrar bättre.
Kommentera

Berka: Det är fler än två missar, men jag tog Hedmans som exempel för den tyckter jag var en uppenbarare miss..
Kommentera

Berka:

Jag ser otroligt mycket NHLmatcher och jag har ALDRIG sett en domare gå in och bli huvudperson i matchen. Detta händer i princip i varje omgång här i elitserien, inte bara i Modos matcher. Jag vill påstå att domarna inte förstått sin roll i en hockeymatch här i Sverige.
Kommentera

spud: Våldsam gruppkram tog han för.
Du får bestämma hur milda gruppkramarna ska vara.

Mysigt.
Kommentera

spud: Så du tycker att efter den senaste bedömningen, att man bara ska rycka på axlarna och säga att domaren bara gör sitt jobb?
Kommentera

Sawchuk: Tror du han tänker "nu ska jag straffa modo extra trots att jag såg att det vad frölunda som var värst"?
Kommentera

håller faktiskt med er här, dåligt dömt, ska vara PP för modo eller 4 mot 4
Kommentera

spud: Försvara detta nu också, så har du liksom lyckats att totalt förnedra dig själv.
Kommentera

Nenne: det var 2 missar, hedman och dimmi, men skit samman nu, dömt är dömt.

så fullgör domaren sin patetiska insats med att tilldöma pp för frölunda, komentatorerna säger i direktsändning att "Det är bedrövligt" och jag håller med.

domarnivån i sverige är PATETISK.

Nu kanske jag ska öppna en öl
Kommentera

Sawchuk:

Då till och med komentatorerna håller med MODO så är det väldigt tydligt att domarinsatsen suger.
Kommentera

Sawchuk: Fel, de lyckas få en extra modospelare..
Kommentera

Domarn heter Glenn!
Kommentera

Sawchuk: Hahahahahahaha
Kommentera

Sawchuk:

Haha!

Modo får BP!

Vad säger du om det då spud?
Kommentera

Poffa: Ne inte ett smack, jag har försvarat domarrollen massor med gånger, oavsett vilka lag som är inblandad.

Man hetsar upp sig på en död fråga, domaren dömer efter sin uppfattning, den enda uppfattningen som spelar någon roll i matchen. Om inte man respekterar den så måste man ju hävda att domarn på förhand bestämt sig för ett resultat, och då kan man ju knappast vara intresserad av hockey om man tror att sporten är korrupt.
Kommentera

Nenne:

Det som händer nu är att domarna tappar matchen på grund av att spelarna är frustrerade över den värdelösa domarinsatsen. Tyvärr ger detta Claesson chansen att snygga till protokollet.
Kommentera

Jag tror att de flesta kan vara överens om att det var en domarmiss, sånt som händer men ändock en miss.
Kommentera

spud: Det var du som sa att domaren har stöd i regelboken för sin bedömning, "checking to the head" som inte tar i huvudet?
Kommentera

spud: Nu har du totalt spårat ur. Försöker du vara "tvärsöver" bara för att hetsa till debatt eller vad?
Kommentera

spud:

I ett något så matchavgörande beslut som en 5 minuters utvisning är så bör han ju ha något på fötterna i varje fall.

Domarens uppgift är inte att döma en match efter vad han tycker och tänker utan att döma en match efter regelboken.

Den är ganska tydlig att man inte kan döma utvisning för något man inte såg.
Kommentera

Nenne: HAHAHA ja gud ja, nu ser modo ut som ett gäng flickor på årets första isdans

Sen skall tilläggas att den enda spelaren som lyckats få ett slagskott från blå att faktiskt träffa på mål är rosen efter 53 min, är det inte lite underligt hur vi alltid lyckas träffa någon/något vid varje skottilfälle?
Kommentera

« · 1295041 · »