Otroligt kul, inte bara för er utan även för Svensk hockey att Samuel Påhlsson äntligen gör comeback i elitserien. En grymt duktig hockeyspelare som har blivit både lite bortglömd och underskattad av många Svenskar under sin tid i NHL. Ska bli mycket intressant att se honom lira, trots att han spelar i fel lag. :)
Jag gick inte in här för att bråka, men jag måste göra en rättelse angående Franson. Någon skrev något i stil med att både han och hans agent har bekräftat att kontraktet med Brynäs innehåller någon typ av "out-klausul."
Det är helt fel. Det enda Franson har bekräftat är att han litar på att agenten sköter hans affärer på bästa sätt. Vad agenten i sin tur faktiskt har bekräftat, i radiointervju, på direkt fråga, är att man INTE förhandlade in någon out-klausul i kontraktet med Brynäs men hade förhoppningar om att man skulle kunna lösa det ändå om den situationen skulle uppstå. Tolka det som ni vill, Franson har kontrakt med Brynäs, ingen annan.
För övrigt anser jag att hockeyligans beslut är rent trams...
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
arnio:
"om Franson sticker så är det ju inte mycket att göra åt saken men att kontraktet är skrivet för resten av säsongen råder det ingen tvivel om."
Nej men samma sak gällde ju Steen enligt Kalle Boden, han har ett kontrakt för resten av säsongen men med en out-klausul för NHL.
Ingen vet exakt vad som står i Fransons kontrakt, men är det så att han har en out-klausul eller ifall Brynäs får för sig att hitta på att man river kontraktet när NHL börjar, så är det ju precis sådant som HL vill undvika med sin regel mot korttidskontrakt.
Peja:På vilket sätt behövs Hägg mer? Vad är hans spelartyp?
jag tror att det beror på att han är tacksammare att ha på bänken som sjundeback. Ludde är en mer komplett back och dessutom bättre.
Peja: Kan kanske Modo ha något med det hela att göra? Att man vill ge Hägg chansen i landslaget för att få honom att utvecklas och därmed utöka bredden på backsidan då Byström är snäppet bättre (går efter att Byström är given platsen i A-laget) än Hägg? (som inte är lika given).
Spelarkemin med en tänkt backpartner/kedjekompis kanske har något med det hela att göra? Eller så är det av den anledning som du nämner.
Kul hursom att Hägg är med i JVM, hoppas han spelar till sig en plats i truppen!
Redigerad kommentar
Peja:
Om vi säger såhär då, MoDo tappade den naturlige ledaren OKT inför säsongen och Stehlik floppade. Laget tränas dessutom av "Tuffe Uffe" som var en väldigt fysisk back.
Kontentan är att en tuff back med bra ledaregenskaper borde stå högst upp på MoDos önskelista. Så av ren nyfikenhet undrar jag varför ni tror att MoDo (som bör ha bättre koll än Rönnberg) väljer att spela Byström före Hägg? Okej att läktarcoacher kanske missar vissa detaljer, men det förklarar ju inte att MoDo, som tränas av två gamla backar, gör som de gör.
Bad_Brett: Innan säsongen var Ludde på glid bort från Modo (om jag inte har fel var Timrå intresserade). Jag tyckte att det var helt rätt då Ludde visat på en tveksam attityd, bland annat genom att vara direkt usel med B-juniorer där han var nonchalant och såg ut att tycka sig alldeles för bra för den nivån.
Nu blev han kvar i Modo och han har växt ordentligt. Han är en ordinarie back och så bra att Stehlik fick sparken. Hägg kommer att bli en riktigt bra back, sannolikt bättre än Ludde i framtiden, men i dagsläget är Ludde flera klasser bättre. Jag tror inte en enda person av modos ledarstab som sett de båda nästan dagligdags i höst skulle ens fundera en sekund. Byström är i dagsläget så mycket bättre än Hägg.
Visst är attityd och ledaregenskaper viktigt, men har jag inte fel spelar bohemen Huselius för AIK ikväll. En kille som flera gånger bänkats av sina ledare pga disciplinära skäl, men som ändå blev en riktigt hygglig hockeyspelare.
För övrigt undrar jag hur mycket omgivningen spelat roll i fallet Byström. Med en farsa som - ursäkta mig - inte kan ha alla hemma och en agent som är bannlyst från minst två elitserielag kan det inte vara helt lätt att stå stadigt.
Redigerad kommentar
J F K:
Påhlssons kedja var dominant i första perioden. Tyvärr såg man hur trött Samme blev i tredje.
Det kommer bli bra som fan det här. Stabil slutspelsplats och tvillingar på g, bara att fortsätta på den inslagna vägen så får vi en rolig vår. Det kunde ha varit värre...
McFire: För övrigt såg jag SSK-Leksand igår. Sockan var otroligt bra för SSK och den största anledningen till att de vann. Hur han kunde hålla nollan med alla de chanser Leksand fick förstår jag inte.
Sedan är det givetvis skillnad på spelet i allsvenskan mot i elitserien. Mer frilägen, men också bättre sikt på de flesta skott. Jag upplever det som att elitseriespelarna kan hålla pucken längre för att leta luckor, vilket gör att en målvakt inte kan vara lika aggressiv som i allsvenskan.
Monno:
Det ser riktigt bra ut från målvakt och framåt. Ett mål vore såklart grädde på moset.
Cumiskey tog långt burskydd. Kan vi säga att han är anpassad?
Måååål- Müller!
GRÄDDE!
Monno: JAAAAAA vilken stänkare!
Å jag som precis satt å tänkte "fan vad vi missar i skottsituationerna"
Berka:
Bra fråga. Ingen har nog något svar på det förutom Rönnberg. Hur som helst är det jävligt kul att Hägg får chansen.