Huge:
Du har fel, alternativt är du inte läskunnig och kan se sambandet mellan olika meningar. Eller så är du bara här och trollar utan att ha läst beslutet (det skulle iof inte vara förvånande eftersom det inte är första gången)
Här har du exakt vad som står i beslutet:
Sedan säsongen 2006/2007 har Hockeyligan tillämpat beslut som enligt huvudregeln inte tillåter s.k. korttidskontrakt, utan kontrakt med spelare måste tecknas för resten av säsongen. Hockeyligans styrelse beslutade den 21 augusti 2012 ”att tidigare beslut om att endast kontraktera spelare för en hel säsong står fast, det innebär att korttidskontrakt med NHL-spelare vid en ev lockout inte är aktuellt”.
Jag kan översätta det till dig om du vill.
1. Man har en regel att korttidskontrakt ej är tillåtna sedan 2006/2007
-Köper du/ni detta?
2. Det besluts som togs 12/8 2012 är att ovanstående regler fortfarande ska gälla. Effekten av detta är att man inte kan kontraktera en spelare från NHL på ett korttidskontrakt, och eftersom man kommit fram att beslutet från 06/07 står fast så detta gäller även andra spelare på korttidskontrakt.
-Synpunkter på detta?
Det står alltså ingenstans att "vi förbjuder enbart NHL spelare".
Denna regel mot korttidskontrakt har fler klubbar brutit mot under flera säsonger sedan 06/07. RDW, Franson (om han lämnar under säsong), Beech är exempel på detta under året. Många fler exempel finns under tidigare säsonger
Mer från beslutet:
Hockeyligans nu i frågavarande beslut – ”att tidigare beslut om att endast kontraktera spelare för en hel säsong står fast, det innebär att korttidskontrakt med NHL-spelare vid en ev lockout inte är aktuellt” – innebär enligt sin ordalydelse ett generellt förbud mot s.k. korttidskontrakt, oavsett om den tilltänkte spelaren är en NHL-spelare eller inte.
Att det särskilt anges att beslutet omfattar NHL-spelare förändrar således inte lydelsens allmängiltiga innebörd
Alla som är läskunniga och har en IQ över 70 bör kunna förstå att detta inte alls var ett speciellt bra beslut för HL. Om HL skulle få för sig att straffa Modo och VF för deras korttidskonrtakt så kommer de vara tvugna att bestraffa fler klubbar. Alternativt ändrar dom och sägar att dom inte tillåter NHL-spelare i ES, och då får dom KKV på sig igen.
Hur HL än vänder sig i detta så kommer de ha arselet bakåt.
Det enda Marknadsdomstolen nu har kommit fram till är att beslutet mot korttidskontrakt (det generella) inte strider mot konkurrensrätten. Ifall man lägger in begränsning mot enbart NHL spelare i detta så ändrar man hela betydelsen. och då är det ett fall för KKV igen.
Gurra88:Nu är jag den förstskatt erkänna att Aftonbladet är en ganska oseriös tidning, men på deras omröstning var 70% för att släppa NHL-spelarna fria. Då det är en majoritet så ska det med er logik göras, oavsett om det är bra eller inte.
För vördigt pekar det ganska tydligt på att du blåljuger när du säger att alla andra anser att modo fuskar.
Bragd-Birger: "Alla" är sura på Modo för att Steen haft en så framträdande roll vad det gäller poängproduktion. Hade man tagit in en mindre spektakulär , men likväl lockoutad spelare, typ Andreas Lilja som lirat 7-8 minuter per match i tredje backpar är jag övertygad om att ingen brytt sig nämnvärt.
Bragd-Birger: Men oj vad svårt det är för dig att få ner myntet. Du vill iksom inte se att det finns 2 olika regler som inte harmoniserar med varandra.
1 HL beslöt att man ej får ta in LO spelare på korttidskontrakt. Detta har MODO följt, annars skulle Tobias Enström spelat i laget.
2 HL har gett tillstånd till att man får täcka upp skadade spelare med korttidskontrakt. Men när MODO fick Påhlsson skadad såg de övriga klubbarna sin chans att försvaga MODO, och då försökte man få in att LO spelare ej får gå som ersättare för skadade spelare. Detta vände sig KV emot, och gav HL en näsbränna. Som i sin tur överklagade till MD som gav HL rätt i att ligan får förbjuda korttidskontrakt, frågan som berörs av detta togs inte upp där. MODO gick emot HL här, då när en nyckelspelare försvann och man fick inte ta in en spelare som var tillgänglig.
Ja klart att MODO agerat i strid mot vad MD och HL vill. Men det har ni, AIK, Lakers, VF.. också gjort.
Berka: Det handlar inte om att 'anse' något. Ni sket i Hockeyligans överenskommelse. Detta ogillas. Det patetiska kommer in först efteråt, när ni inte alls 'står för vad ni gjort' (vilket ni otroligt nog verkar tycka själva) utan snarare med alla medel försöker få det till att ni inte alls gjort något fel.
Men jag förstår att du tycker att vi ska sluta diskutera detta.
Nine: Frågan är om inte Hockeyligans fullständiga tystnad är intressantast. Ett litet pressmeddelande sedan nada i den fråga som kanske diskuteras mest rörande deras "produkt". Inte ens ett försök att reda ut begreppen.
Man inser givetvis att utslagets utformande inte belv som man hoppats på, även om man i pressmeddelandet försöker ge sken av det. Med lite tur kanske färgen man målat in sig i hörnet med torkar om man inte håller på rör om i den verkar vara strategin.
Berka:
Vi kan sitta och tolka beslutet hur vi vill men det intressanta nu är ifall Konkurrensverket går vidare med sin anmälan och gör en än längre process av det hela och om överenskommelsen att ersätta skadade nyckelspelare är överordnat förbudet mot NHL-spelare. Råder viss oklarhet i det sistnämnda och det är väl det som juristerna bland annat tittar på nu. Jag skulle tippa på att förbudet är överordnat överenskommelsen och inte tvärtom men vad vet jag?
Berka:
Tror du det hade blivit sånt rabalder kring frågan om Modo fått OK från Hockeyligan att använda Steen?
yngwie: Helt riktigt, men det gäller att lägga sig på rätt sida av lagen. Jag förstår att värvningen sticker i ögonen men verkar som att Sundlöv kommer undan.
För övrigt är det ett skämt att HL tackat nej till denna fest det kunnat bli. Tror inte heller att HL vågar straffa Modo och Frölunda.
Huge:
Nae inte enligt papperen. Men han kommer lik förbannat att dra om han får ett kontrakt av Leafs om/när säsongen börjar. Vilket Helber mfl sagt är det största problemet. Att klubbarna inte själv kan styra det, precis som för Modo och Steen. Så ja ni är minst lika goda kålsupare. Skillnaden är att Modo spelat med öppna kort.
Viskarn:
Det har jag sagt hela tiden . Argumentet att man värnar om varje klubbs ekonomi är ju rörande. Synd att det intresset av beskyddande av anda klubbars ekonomi inte ifnn sig vanliga fall tidigare.
Huge:
Med tanke på er värvning av Franson skulle jag vara tyst om jag var du. Där kan vi snacka fulspel.
Huge: Vårt paradnummer är ju att vi kan ersätta en långtidskadad nyckelspelare med en annan spelare enligt överenskomelse och praxis. Det är vad vi gjort.
Rytter: Ujujuj, vilken HS-filler! MoDo berör ALLA!
Är lån = korttidskontrakt? Eller tycker Hemlin nåt annat här? FYYY sAIK! Fyy, LHC!