1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 526471 inlägg · 4121 ämnen

Hockeyligan - the Lockout Story

Sv: Hockeyligan - the Lockout Story

Rytter:  Ujujuj, vilken HS-filler! MoDo berör ALLA!

Är lån = korttidskontrakt?  Eller tycker Hemlin nåt annat här?  FYYY sAIK! Fyy, LHC!

Huge:

Du har fel, alternativt är du inte läskunnig och kan se sambandet mellan olika meningar. Eller så är du bara här och trollar utan att ha läst beslutet (det skulle iof inte vara förvånande eftersom det inte är första gången)

Här har du exakt vad som står i beslutet:

Sedan säsongen 2006/2007 har Hockeyligan tillämpat beslut som enligt huvudregeln inte tillåter s.k. korttidskontrakt, utan kontrakt med spelare måste tecknas för resten av säsongen. Hockeyligans styrelse beslutade den 21 augusti 2012 ”att tidigare beslut om att endast kontraktera spelare för en hel säsong står fast, det innebär att korttidskontrakt med NHL-spelare vid en ev lockout inte är aktuellt”.

Jag kan översätta det till dig om du vill.

1. Man har en regel att korttidskontrakt ej är tillåtna sedan 2006/2007

-Köper du/ni detta?

2. Det besluts som togs 12/8 2012 är att ovanstående regler fortfarande ska gälla. Effekten av detta är att man inte kan kontraktera en spelare från NHL på ett korttidskontrakt, och eftersom man kommit fram att beslutet från 06/07 står fast så detta gäller även andra spelare på korttidskontrakt. 

-Synpunkter på detta?

Det står alltså ingenstans att "vi förbjuder enbart NHL spelare". 

Denna regel mot korttidskontrakt har fler klubbar brutit mot under flera säsonger sedan 06/07. RDW, Franson (om han lämnar under säsong), Beech är exempel på detta under året. Många fler exempel finns under tidigare säsonger 

Mer från beslutet:

Hockeyligans nu i frågavarande beslut – ”att tidigare beslut om att endast kontraktera spelare för en hel säsong står fast, det innebär att korttidskontrakt med NHL-spelare vid en ev lockout inte är aktuellt” – innebär enligt sin ordalydelse ett generellt förbud mot s.k. korttidskontrakt, oavsett om den tilltänkte spelaren är en NHL-spelare eller inte.

Att det särskilt anges att beslutet omfattar NHL-spelare förändrar således inte lydelsens allmängiltiga innebörd

Alla som är läskunniga och har en IQ över 70 bör kunna förstå att detta inte alls var ett speciellt bra beslut för HL. Om HL skulle få för sig att straffa Modo och VF för deras korttidskonrtakt så kommer de vara tvugna att bestraffa fler klubbar. Alternativt ändrar dom och sägar att dom inte tillåter NHL-spelare i ES, och då får dom KKV på sig igen.

Hur HL än vänder sig i detta så kommer de ha arselet bakåt.

Det enda Marknadsdomstolen nu har kommit fram till är att beslutet mot korttidskontrakt (det generella) inte strider mot konkurrensrätten. Ifall man lägger in begränsning mot enbart NHL spelare i detta så ändrar man hela betydelsen. och då är det ett fall för KKV igen.

Gurra88:Nu är jag den förstskatt erkänna att Aftonbladet är en ganska oseriös tidning, men på deras omröstning var 70% för att släppa NHL-spelarna fria. Då det är en majoritet så ska det med er logik göras, oavsett om det är bra eller inte. 

För vördigt pekar det ganska tydligt på att du blåljuger när du säger att alla andra anser att modo fuskar.

Berka: Ja alla utom er själva tycker att Modo fuskat

Bragd-Birger: "Alla" är sura på Modo för att Steen haft en så framträdande roll vad det gäller poängproduktion. Hade man tagit in en mindre spektakulär , men likväl lockoutad spelare, typ Andreas Lilja som lirat 7-8 minuter per match i tredje backpar är jag övertygad om att ingen brytt sig nämnvärt.

Bragd-Birger: Men oj vad svårt det är för dig att få ner myntet. Du vill iksom inte se att det finns 2 olika regler som inte harmoniserar med varandra.

1 HL beslöt att man ej får ta in LO spelare på korttidskontrakt. Detta har MODO följt, annars skulle Tobias Enström spelat i laget.

2 HL har gett tillstånd till att man får täcka upp skadade spelare med korttidskontrakt. Men när MODO fick Påhlsson skadad såg de övriga klubbarna sin chans att försvaga MODO, och då försökte man få in att LO spelare ej får gå som ersättare för skadade spelare. Detta vände sig KV emot, och gav HL en näsbränna. Som i sin tur överklagade till MD som gav HL rätt i att ligan får förbjuda korttidskontrakt, frågan som berörs av detta togs inte upp där. MODO gick emot HL här, då när en nyckelspelare försvann och man fick inte ta in en spelare som var tillgänglig.

Ja klart att MODO agerat i strid mot vad MD och HL vill. Men det har ni, AIK, Lakers, VF.. också gjort.

Berka: Det handlar inte om att 'anse' något. Ni sket i Hockeyligans överenskommelse. Detta ogillas. Det patetiska kommer in först efteråt, när ni inte alls 'står för vad ni gjort' (vilket ni otroligt nog verkar tycka själva) utan snarare med alla medel försöker få det till att ni inte alls gjort något fel.

Men jag förstår att du tycker att vi ska sluta diskutera detta.

Nine: Frågan är om inte Hockeyligans fullständiga tystnad är intressantast. Ett litet pressmeddelande sedan nada i den fråga som kanske diskuteras mest rörande deras "produkt". Inte ens ett försök att reda ut begreppen.

Man inser givetvis att utslagets utformande inte belv som man hoppats på, även om man i pressmeddelandet försöker ge sken av det. Med lite tur kanske färgen man målat in sig i hörnet med torkar om man inte håller på rör om i den verkar vara strategin.  

Bragd-Birger: Ni tycker att vi har fuskat, vi tycker att vi inte gjort de, och ingen av oss lär vika sig för dena andre.

Ni tycker vi är patetiska för att ni anser att vi fuskat och ni säger er veta att så är de, sen promotor ni för att överbevisa oss.
Vi tycker ni är patetiska som anser att vi fuskat och vi försöker överbevisa er med alla argument vi kan!

Alla är så jävla insnöade på att "jag vet bäst" att det Sällan blir en argumentation som känns saklig utan bara någon form av överlägsenhet med syrliga och ibland verbala påhopp!

Du vet inte mer om hockey och detta dilemma med Steen än mig så lägg bara ner att skriva dina alster här, håll dig i tikboken där du får gehör för dina predikningar.

Berka:

Vi kan sitta och tolka beslutet hur vi vill men det intressanta nu är ifall Konkurrensverket går vidare med sin anmälan och gör en än längre process av det hela och om överenskommelsen att ersätta skadade nyckelspelare är överordnat förbudet mot NHL-spelare. Råder viss oklarhet i det sistnämnda och det är väl det som juristerna bland annat tittar på nu. Jag skulle tippa på att förbudet är överordnat överenskommelsen och inte tvärtom men vad vet jag?

Berka: Snyggt (om än desperat) försök. Jag skulle gissa att den här diskussionen kommer att pågå så länge som någon kan få er att i affekterad falsett försöka hitta på nya anledningar till att Modo inte alls brutit mot någon överenskommelse. Jag vet, taskigt på gränsen till lyteskomik men...ändå synnerligen underhållande.

Nine: tänker inte diskutera detta.

Lägg ner och god jul

Dirigo: Om Modo respekterat överenskommelsen, varför är alla så sura på Modo?

Berka:

Tror du det hade blivit sånt rabalder kring frågan om Modo fått OK från Hockeyligan att använda Steen?

FAKTUM ÄR JU ATT SÅLÄNGE STEEN INTE ÅTERVÄNDER TILL NHL UNDER DENNA SÄSONG SÅ FINNS DET JU ABSOLUT INGET ATT DISKUTERA, så snälla ni huge, gurra och andra, lägg ner era åsikter!

Let's face it, INGEN av er har en jävla aning om vad som står i de olika kontrakt som signas, heller ingen jävla aning om vad Steen själv säger, eller vad blues säger. Jag kan nästan svära på att ingen av er heller vet om Marcus Näslund varit i kontakt med hl och fått ett klartecken att lita Steen SÅLÄNGE Påhlsson är skadad, så snälla lägg ner era "jag vet hur de är" för ni är sketna läktarcoacher som läser bloggar, Twitter, tidningar och hemsidor och tro sig veta ALLT på dom grunderna.

De rullas och rullas spaltmeter av en totalt meningslös disskution som inte kommer leda någon vart, är det så att somliga (huge och gurra mm.) måste tävla om vem som vet mest så ta de i en café tråd eller starta en HL tråd.

Tack

Huge: Sedan måste man bara ohyggligt självgod att som dig tro att man är mycket duktigare på juridik är Calle Bodén. Själv tror jag att han har rätt, men så säker som du verkar är jag absolut inte.

Huge: det ha egentligen inte med sannolikhet att göra i fallet Franson. Det faktum att kan på eget bevåg bryta kontraktet med Brynäs utan att fullfölja säsongen gör det principiellt fel, även om han ens bara skulle bedömas till att ha 5% chans. Hockeyligan som du vurmar för kräver att ingen ska kunna bryta sitt kontrakt och lämna (om det nu inte är för att ersätta en skadad spelare).

Gurra88: Hade modo velat gå emot HL hade man stoppat in Sedins, Enström, Hedman och lite av varje för längesen. Modo har respekterat överenskommelsen i samma grad som övriga lag som inte tagit in spelare på korttidskontrakt annat än att täcka upp för långtidsskada.

Dirigo: Löjligt att en del tror att ni är skuldfria.. Snacka om att blunda.

Huge: Den enda klubb som inte följt majoritetbesluten är frölunda då man lät Duchene och Stålberg spela i matcher där ordinare långtidsskadade nyckelspelare var tillbaka i spel. Det går även att diskutera huruvida dessa spelare var "långtidsskadade".

NuMo: "Det har jag sagt hela tiden . Argumentet att man värnar om varje klubbs ekonomi är ju rörande. Synd att det intresset av beskyddande av anda klubbars ekonomi inte ifnn sig vanliga fall tidigare."

Problemet är väl att det finns två sidor av myntet:
å ena sidan vill HL i det här fallet värna om det övergripande gemensamma intresset, på bekostnad av det enskilda lagets.

Å andra sidan bakbinder man samtidigt det enskilda laget från att agera självständigt och i eget intresse sas.

Så frågan är: vad är bäst i långa loppet?

Att medlemmarna i HL solidariskt följer tagna majoritetsbeslut eller att var en och gör som dom vill och struntar i majoriteten?

yngwie: Helt riktigt, men det gäller att lägga sig på rätt sida av lagen. Jag förstår att värvningen sticker i ögonen men verkar som att Sundlöv kommer undan.

För övrigt är det ett skämt att HL tackat nej till denna fest det kunnat bli. Tror inte heller att HL vågar straffa Modo och Frölunda.

J F K: "nu ska jag berätta en nyhet för dig. Domstolsbeslut ÄR precis så. Det är lite av ett fikonspråk där varje ord har en exakt mening"

Då ska jag berätta en annan sak för DIG:
MD säger i det här fallet att HL har rätt att förbjuda sina medlemmar att värva lockoutare på korttidskontrakt.
Exakt SÅ lyder deras utslag och den exakta meningen i deras ord.

Ert paradargument har varit att det handlat om en olaglig kartell, ett argument som MD härmed på ett solklart sätt avfärdat.
Punkt slut.

" Det är lite som Brynäs med Franson. Han är exakt som en lockoutspelare,"

Så om sannolikheten för att Franson ändå åker när lockouten är över hade varit mindre, då hade du inte haft några invändningar mot Sundlövs värvning?
Är det så jag ska uppfatta dig?

yngwie: Du har inte en aning om hur kontraktet är utformat så även DET argumentet faller platt till marken.
Hade HL velat jämställa en värvning som Franson med att värva en lockoutare så hade man självfallet angett det i sina skäl till bojkotten genom att ex säga att "även spelare som inte är lockoutade är att betrakta som lockoutspelare, om sannolikheten för att dom kommer att återvända är lika med 100%"
Problemet är bara det att man isf måste kunna bevisa att en spelare som Franson med säkerhet kommer att återvända när lockouten upphör.
Och hur bevisar du en sån sak?
Exakt NÄR och vid vilken sannolikhetsgrad är en sån spelare isf att betrakta som en lockoutare?
Är det vid 80% sannolikhetsgrad att han återvänder?
70%?
60%?
50%?
40%?
30%?
20%?
10%?

Exakt vid vilken sannolikhetsgrad tycker du isf att HL ska lägga sig, för att en spelare som Franson ska jämställas med en lockoutare?

Som du ser så blir det ohållbart att isf tvingas bedöma en sån grad av sannolikhet om vi ponerar att flera lag hade hittat en spelare som Franson, därför finns det bara EN lösning: man drar gränsen vid lockoutare eller icke lockoutare.
Svårare är det inte.

Huge:

Nae inte enligt papperen. Men han kommer lik förbannat att dra om han får ett kontrakt av Leafs om/när säsongen börjar. Vilket Helber mfl sagt är det största problemet. Att klubbarna inte själv kan styra det, precis som för Modo och Steen. Så ja ni är minst lika goda kålsupare. Skillnaden är att Modo spelat med öppna kort.

Viskarn:

Det har jag sagt hela tiden . Argumentet att man värnar om varje klubbs ekonomi är ju rörande. Synd att det intresset av beskyddande av anda klubbars ekonomi inte ifnn sig vanliga fall tidigare.

HL:s linje är ju att NHL-spelarna måste bryta sina kontrakt direkt när LO ev. avslutas. Däri ligger skillnaden mot Beechs avtal, som jag förstått det.

Skulle Steen skrivit kontrakt över hela säsongen skulle han va välkommen.

Dock förstår jag inte poängen med det som HL anser är negativt med kontrakt med NHL-spelare. Är väl snarare sämre för den klubb som tar in en sådan, ur den synpunkt (ej sportslig) att man kan tappa spelaren när som helst.

yngwie: Franson är ingen lockoutare, därför faller ditt argument platt till marken.
Antingen tillåter man lockoutare eller förbjuder dom.
Blir ohållbart om man isf ska tvingas bedöma NÄR en ickelockoutare som Franson är att jämställa med en lockoutare.

Petey21: säg nån som gjorde det på HS???

Intressant att anhängare av Kartellen, som ju tidigare dömde ut myndigheternas inblandning i den här frågan, för de skulle minsann inte lägga sig i idrottslivet, helt plötsligt blivit anhängare till vad myndigheter säger. Tempora mutantur.

Huge: nu ska jag berätta en nyhet för dig. Domstolsbeslut ÄR precis så. Det är lite av ett fikonspråk där varje ord har en exakt mening. Det som inte står i beslutet gäller inte. Det är lite som Brynäs med Franson. Han är exakt som en lockoutspelare, men då han formellt inte är lockoutad är det ok, detta trotts att han åker när lockouten är över och han på alla andra sätt är exakt det kartellen ville förbjuda.

yngwie: Med tanke på hur kort tid det är av NHL-säsongen så är dörren öppen att bli en legendar i Modo, via att skriva ett kontrakt med Modo resten av säsongen.

Huge:

Med tanke på er värvning av Franson skulle jag vara tyst om jag var du. Där kan vi snacka fulspel.

NuMo:

När kommer Sedinarna och Enström??

Huge: Vårt paradnummer är ju att vi kan ersätta en långtidskadad nyckelspelare med en annan spelare enligt överenskomelse och praxis. Det är vad vi gjort.

Huge: Du verkar ju inte ens ha läst marknadsdomstolens beslut eller så väljer du att misstolka den så att den passar dina åsikter.

J F K: Fånigt hårklyveri. Ert paradargument har på ett skoningslöst och obestridligt sätt pulvriserats av MD.
HL:s överenskommelse var ingen "olaglig kartellbildning", nu försöker ni hitta nån annan ursäkt för ert "fusk".
Gör en pudel istället för att förnedra er själva, det hade sett snyggare ut.

J F K: Det ingår tyvärr i trolleristers DNA att medvetet välja att inte förstå.

Huge: läs marknadsdomstolens beslut. De säger inte att det är ok att stänga ute lockoutspelare från korttidskontrakt som du verkar tro. De säger att kartellen får ha kvar sin regel om att inte ta in spelare på korttidskontrakt, INTE specifikt lockoutspelare. Hur svårt kan det vara att begripa skillnaden? Ska jag skriva långsammare så att även du kan förstå?

Huge: Fan jag skulle aldrig skrive ditt alias... Det blir som flugor runt koskit.

Jag har aldrig nämnt Timrås ekonomi en gång, så du kan bespara dig "du/ni" skrivningen och nöjda dig med ni. Tack.

Jag har heller inte argumenterat ikväll om kartell bildningens vara. Dock har jag nämnt att hockeyligan i början sa något om en speciell nhl regel, utan bara sa att man likt tidigare år tänkt förbjuda korttidskontrakt.
Tidigare år har det dock funnits en deal om att man får ersätta skadade spelare. Att man inte fick ersätta den skadade spelaren med en Nhl spelare är dock något man kom på först efter det att Modo tog in Steen.
Och iom att det är en korkad efterhand konstruktion blir det bara dumt att Modo ska straffas.
Sen tror jag personligen att hockeyligan inte kommer straffa modo lr frölunda. Det är för stora klubbar. Tror även det skulle dra ner hockeyligan i skiten till den grad att det är godnatt. Vi snackar ju om en rättsprocess som säkert skulle ta minst ett år.

Och kära rara lilla Huge, släpp cyklopsnacket? Du har visat gång på gång på gång på gång att du nog är den mest inskränkta person på internet. Du har nog aldrig erkänt att du haft fel en enda gång på de ca 2år jag hängt här inne. Och det beror inte på att du aldrig hat fel...
Och nej jag påstår inte att jag skulle vara opartisk i allt jag skriver.

Lumber Jack: Skickar en hundring per brev. Eller hur är det man gör nuförtiden?

NuMo: Om du skyndar dig och betalar först så håller han med dig. Huge däremot bör rent preventivt betala för Fallet Franson.

Huge: Ring till Leif Silbersky. Han håller med.

Monno: MD säger att den påstådda kartellbildningen (ditt och andra cyklopers paradargument för att få ert fusk sanktionerat) inte alls är olaglig. Det är mao tillåtet att komma överens om att förbjuda LO-spelare på korttidskontrakt.
Ni har mao gått emot ett gemensamt taget beslut i HL och är således per definition att betrakta som fuskare.
Att argumentera emot som du/ni gör är lika begåvat som när en brottsling blir filmad och identifierad vid ett rån och ändå hårdnackat nekar till gärningen.
Det blir än mer pinsamt när du/ni drar in Timrås ekonomi eller tidigare värvningar på korttidskontrakt i debatten, precis som om DET hade nåt med sakfrågan att göra.

Bragd-Birger: Haha ja jag är då oskyldig till något bibliskt!

NuMo: Eew. Tage D roterar som en propeller.

Bragd-Birger: Hubba hubba. Vi gillar att du rakar pungen pga. bikinilinjen.

Monno: Jag vill gärna tro att det är ångestens dualism vi ser. Ni fördömer mig med ena handen och plussar med andra. Bibliskt vackert!

Icing-Ove: fniss, fnitter. Jubla åt poängställningen när serien är färdig. Än kan det svänga snabbare än du hinner skriva 'Johan Mühlegg for prez'.

Monno: ja jättemånga...

Uppladdat:

500x0-wtwtwtwtwtwtwtwtwtwtwt.png

Bragd-Birger: Haha fan du är ju nån blandning av Huge och Gurra du.

Jäklar vad timråiter som hänger här inne och plussar dina inlägg för den delen. Lillebrors komplex?

Ähh nu tjaffsar vi mest känns de som. God natt! Hörs imorn med ny konstruktiv energi :-)

« · 1543540 · »