1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

515412 inlägg · 4114 ämnen

Hockeymagasinet

« · 262317 · » Till forumet

Sv: Hockeymagasinet
Lulekickan:

Det där har jag ju redan sagt - vad är meningen i ett smeknamn som är längre än originalnamnet? Nu har jag inte grinat över det på sistone, så det var ju ganska onödigt att ta upp här.

Robert:

Blanda inte in mig i Wewillwintodays åsikter om dig och dina åsikter.
Kommentera

Lulekickan: Vem/vilka använder tex. MooDoo mer än ni Luleåbor/Luleåfans? Jag kan kanske tycka att en historia är rolig en gång. Lika med en sån sak. Det kanske är roligt att säga MooDoo en gång men sen då? Varför fortsätter man med såna saker? Tycker du att det är roligt varje gång? Eller det kanske blir roligare och roligare att skriva smeknamn eller omskrivningar av ord. Ingen annan verkar göra det i alla fall. Kan det vara så att du tror att du är rolig. Du kanske tror att folk sitter hemma vid datorerna och skrattar varje gång de ser MooDoo dyka upp framför näsan?
Kommentera

Wewillwintoday: Kan du förklara vad medelåldern i din värld är ?
Jag kan gissa på att medelåldern ligger omkring lågstadiet för din del. I alla fall mentalt.

Personangrepp, ja det ska ju komma ifrån dig, vad skrev du själv för dynga längre ner när du lipade som värst.
Kommentera

Frisco:

Det är ju lulinghumor. Ironi, antar jag. Vi får ta och läsa på om det där.
Kommentera

knaskamilla:
Jag blandar inte in någonting i någonting.
Kommentera

Frisco: För att Modo heter MooDoo i mina ögon, precis som DIF heter Styvben och FBK heter Warulfven. Avsikten är inte att det skall vara roligt heller. Roligt är det bara att du blir bindgalen av det.
Kommentera

Robert P:

Haha. Du är helt tyst, mao? Hmpf. Det kändes som att du drog alla MoDoiter över en kam, men jag läste om inlägget. Jag tar tillbaka.

Varför ska jag förresten kramas med Sven? Jag kan inte minnas att vi någonsin haft något otalt med varandra.
Kommentera

Robert P: Jag skrev det ja, för att kanske få ut var dina sympatier låg. Hela tiden kände jag på mig att du var Luleå-anhängare..
Det förstod du nog också.

Spelar heller ingen roll var du står så länge du inte är konskevent utan enbart ger MODO kritik av alla lag. Du skriver det aldrig rent ut. Det vore korkat, men man kan läsa mellan raderna...

Var inte Leksands samtliga spelare som blev uttagen till J-19 från Stockholm? Det nämnde du inget om. Massor angående andra klubbar som du skulle också kunna nämna, liksom att Frölunda använder sig av det äldsta laget i både J-18 och J-20(6 st födda 83). Sorry, men att de låter sina 83:or i J-20 är inget bra tecken, bättre att låna ut dem till allsvenska klubbar och låta dem utvecklas där.
Nu är jag om möjligt på ett litet sidospår, men man förstår resonemanget.
Du ser inte helheten, utan du bryter ned vissa delar och gör vad du vill i dina resonemang.

Frölunda ska dock ha mycket cred för det jobb man gjort och gör, och det ger du helt korrekt. Dock så kommer vi tillbaka till det igen. Om Tim Eriksson ger sig iväg till Linköping då är det inte Frölundas fel, men om MODO släpper iväg Månsson till Rögle då ska MODO ha utbildningsbidrag. VAKNA!
Kommentera

NuMountain: Prexis, men annars det här med moderklubb är lika relevant som vilken hockeyhjälm man använder. Intressant att den här diskussionen aldrig kom upp för tio år sen utan nu istället.

Haha såhär roligt har man inte haft sedan Modo slog ut Luleee senaste gången i slutspelet. ;)
Kommentera

Suzanne: Ska man tro hans presentation så börjar han också vara medelålders om nu vi är det. Förresten skrev han "Jätte bra" i presentationen. Ska knaskamilla pika honom för det kanske?
Kommentera

Suzanne: Vad skrev jag för personangrepp.
Du däremot kallade mig TÖNT. Det är personangrepp.
Kommentera

knaskamilla:

"Du och andra Modoiter" skrev jag till killen. Hade jag dragit alla över en kam hade jag skrivit "du och alla andra Modoiter". Nu valde jag andra Modoiter för att jag inte kan nämna alla Modoiter det irriterar.

Du verkar inte irritera dig över såna småsaker som att ren fakta faktiskt nämns. Du verkar mer irritera dig över stora saker som att Bengt Hedin kallas käring och att folk tycker att Fredrik Warg inte är snäll :)
Kommentera

MartinS: Precis. Man behver bara nämna vilken fin ungdomsorganisation Modo har så kommer di i flock. Flock, sa jag.
Kommentera

Robert P:

Jag tog ju tillbaka. Jag läste snabbt, eftersom jag har en massa annat att göra och det var många inlägg.

Jag skiter i om folk inte tycker att Warg är snäll. Jag tycker däremot att det är lustigt att Kickan hävdar att "sado" inte anspelar på att Bulan slog huvudet i isen och fick en hjärnskakning när Warg fick in en klockren tackling på honom.

Naturligtvis stör jag mig inte på att folk nämner fakta. Borde jag göra det?
Kommentera

Lulekickan:

Vem har skrivit "jätte bra"? Sådant måste beivras!
Kommentera

Lulekickan: Jag blir inte bindgalen av nånting sånt. Däremot blir jag fundersam över folks sätt att tro saker.
Kommentera

willysson: Du får börja ränna runt på några syjuntamöten då, så får du nog se maken till Catfights, när kärringarna får sina utbrott.
Oj, tänka sig, nu skrev jag det så fasansfulla ordet kärring, igen.
Kommentera

knaskamilla: Jag i min presentation. Ber om ursäkt Knas ^^
Kommentera

Wewillwintoday:

Hmpf! Ändra genast.
Kommentera

Robert P: Med tanke på att Övik har riksintag på hockeygym så kan nog inte MODO sitta och plocka spelare bara för att de kommer från Ångermanland. En anledning till att det är mest lokalaspelare nu för tiden är att det idag i Sverige finns en bra bit över 20 hockeygymnasier(Även orter som tex Vännäs har hockeygym om jag inte missminner mig).

En annan anledning till att folk flyttar hem är nog att Övik är just Övik. Jag kan tänka mig att det inte är så lätt att flytta från en storstad som Stockholm som Samuelsson, Kimby och Granstad och hamna i Övik. Vissa trivs och stannar men om man inte trivs med att bo i Övik så kommer man nog förmodligen aldrig heller att prestera på isen.

Själv har jag aldrig och kommer aldrig att påstå att Marcus Näslund, Daniel Sedin, Henrik Sedin, Hans Jonsson, Per Svartvadet med flera har MODO som moderklubb. Jag är mycket väl medveten om vart dom fick sin första hockeyutbildning.

På tal om KB65 så börjar Johan Nilsson på hockeygym i höst. Nilsson med KB65 som moderklubb. Andra spelare med KB65 som moderklubb är bla Johan Hägglund, Jonas Norberg(några elitmatcher med LHC) osv.

Till sist en fråga. Någon som vet om Svedjeholmsprodukten Mattias Nilsson fortfarande är kvar i Hammarby? Jag kan inte finna han på någon laguppställning från kvalserien. Petad, skadad eller flyttat?
Kommentera

knaskamilla: Hur orkar ni??? Ordklyverier hit och dit??? Om man inte gillar varandra är det väl bara att säga det rakt ut sen är det bra??? För detta är ungefär som mellanösternkonflikten... Ingen har fel, båda har rätt...;)
Kommentera

knaskamilla: Uttrycket "SadoMooDooism" kom till långt tidigare. Tror faktiskt det var under ett slutspel och att Pessimistkonsulten var den första som använde uttrycket.
Kommentera

knaskamilla: Åtgärdas nu :)
Kommentera

Wewillwintoday: Tönt är inget personangrepp, du uppför dig som en sådan, så det är enbart ett konstaterande.
Kommentera

knaskamilla: Det var han som påstår att Robert hatar MooDoo som syndade. Seså, på honom då!
Kommentera

Wewillwintoday:

Tja, läser man mellan raderna kan man ju läsa sig till vad som helst. Det är inte speciellt avancerat. Men man får också fram saker som inte stämmer överens med verkligheten.

Att halva Leksands framtidsstab kommer från Stockholm har jag nämnt vid ett flertal tillfällen i och med att jag benämner gänget med det tuffa namnet Stockholmsmaffian.

Men om Leksand har med tre spelare i ett landslag och alla är från Stockholm så är knappast det lika viktigt att nämna som att 6 av 7 spelare kommer från utanför Övik. Det säger sig självt.

"Dock så kommer vi tillbaka till det igen. Om Tim Eriksson ger sig iväg till Linköping då är det inte Frölundas fel, men om MODO släpper iväg Månsson till Rögle då ska MODO ha utbildningsbidrag. VAKNA!"

Kan du utveckla det där så att även en lätt korkad person som jag förstår?
Kommentera

Lulekickan:

Det uppstod säkert tidigare, men det återuppstod isf efter Warg-tacklingen. Du är nog fortfarande den enda luling som inte har erkänt att det inte var en ful tackling, för övrigt.

Suzanne:

Tönt är ett personangrepp. Liksom kärring. Åter till min fråga: vem ÄR du, människa? Är det bara jag som inbillar mig, eller har du inte åstadkommit annat i vår gb än personangrepp och nedvärderande uttryck om MoDoiter?
Kommentera

Robert P: Tim E mellanlandade i Bajen under två säsonger innan han blev kvalseriespelare för LHC.

Om MODO har fått eller begärt utbildningsbidrag för Månsson är inget som jag vet. Om Frölunda har begärt utbildningsbidrag för Eriksson är heller inget som jag vet. Eriksson kom ju från SSK en gång i tiden och vem det kanske gjordes upp en deal redan då för framtida övergångar, vad vet jag i denna fråga.
Kommentera

Robert P: Glöm den förklaringen. Inte för genomtänkt erkänner jag. Det känns dock som om MODO får kritik om en spelare väljer att lämna klubben och att man inte tar hand om juniorerna, medan andra klubbar inte får den kritiken.
Kommentera

Wewillwintoday: Dessutom skulle MODO ha en trupp på ungefär 420 spelare om man skulle behållit samtliga juniorer :)
Kommentera

Suzanne: Det resonemanget var inte speciellt logiskt.

Att kalla någon Tönt är ett personangrepp och du borde egentligen få en varning för sådant uppträdande.
Kommentera

MartinSedin:

Ja, men jag förstår fortfarande inte vad människan är ute efter. Vad har Tim Eriksson med saken att göra?
Kommentera

knaskamilla: Nog för att du verkar inbilla dig en hel massa saker, men jag har ingen ambition att åstadkomma något i eran GB som på något vis skulle falla dig eller någon av fjollarmén i smaken.

Och vem jag är ska du inte bry ditt lilla huvud om.
Kommentera

Wewillwintoday:

Modo får släppa hur många spelare dom vill, men jag tycker att det är fel att ta betalt av dom som tvingas lämna klubben när Modo själva inte betalat ett öre för spelarnas utbildning utan snare fått betalt för att utbilda dom.

Modo kräver således betalt för nåt som SIF har betalat Modo för.
Kommentera

Suzanne:

Men det hajar jag väl, att du inte har några ambitioner. Jag förstår bara inte vad du gör här överhuvudtaget. Du har, vad jag kan minnas, aldrig tidigare varit inblandad i våra meningsskiljaktigheter - men nu kommer du hit och skriver en massa faktiska personangrepp. Det verkar lite väl rabiat, även för att vara luling. Jag undrar mest bara: varför är du här?
Kommentera

Suzanne: Grattis. Du har just förtjänat utmärkelsen;
Den otrevligaste människa på HS.
Kommentera

knaskamilla: Du har fel igen. Uttrycket har använts lite då och då, även här på HS, men du kanske anser att det återuppstår varje gång det används och att det däremellan inte existerar?
Kommentera

Suzanne:

Jag glömde: jag skiter i vem du är (jag är bara förbryllad över ditt uppdykande).

Och så säger folk (läs: Lulekickan) att MoDoiter alltid kommer i flock...
Kommentera

Lulekickan:

Precis. Saker som inte används kan väl knappast sägas existera? (Dööh.) Okej. Jag har inte sett det särskilt mycket, men det dök upp så att jag lade märke till det efter att du och flera med dig trodde att Warg försökt avliva Bulan (eller vad det nu var ni trodde).
Kommentera

Robert P: Att MODO inte har betalat något för spelarnas utbildning kan man ju undra. Så vitt jag vet så kostar MODOs juniorsatsning mer än två miljoner kronor varje säsong. Dessutom betalar väl MODO ut "lön" i vissa fall till spelare som börjar på hockeygymnasiet. Om jag inte missminner så fick spelare som Samuelsson, Sjöström med flera en saftig veckopeng.
Kommentera

knaskamilla: Så alla ord som inte finns med i det här inlägget finns egentligen inte? Coolt.
Kommentera

Robert P: Du tar lösryckta saker ur sitt sammanhang. Jag betvivlar väldigt mycket att man inte betalat ett öre för spelarnas utbildning. De har väl t.om lön?

Jag är inte själv helt påläst gällande alla kostnader etc, jag betvivlar att du vet allt heller, så du kanske borde tänka på att reserva dig i dina uttalanden då?

Eller känner du till hela sanningen?
Kommentera

Lulekickan:

Sannerligen.
Kommentera

MartinSedin:

Så för att Modo betalar ut löner till vissa juniorer så ska övriga juniorer i klubben behöva sota för det och just lönerna till dessa spelare rättfärdar att kräva 200-300.000 för spelare som ska lira 3-4:e kedjor i allsvenska lag?
Kommentera

knaskamilla:

"Det där har jag ju redan sagt - vad är meningen i ett smeknamn som är längre än originalnamnet?"

Kamilla: 7 bokstäver.
knaskamilla: 11 bokstäver.

I rest my case!
Kommentera

scim: haha, den där var riktigt låg den.... Kan inte vara lätt för dig just nu heller....:)
Kommentera

scim:

Därav det lite kortare, mer allmänt vedertagna, knas.
Kommentera

Lulekickan: Varför svarar du inte på Friscos frågor? De är ju inte alls obekväma.
Kommentera

Robert P: Man kan väl knappast beskylla MODO för att det ett så kallat utbildningsbidrag i Sverige? Visst kan man man ha synpunkter på om det är rätt med utbildningsbidrag. Vilka spelare har behövt sota för utbildningsbidraget? För det första, är du helt säker på att MODO kräver utbildningsbidrag i varje enskilt fall? För det andra så kan jag inte komma på någon spelare som haft svårt att hitta en klubb efter sin tid på hockeygym i Övik.

Jag hoppas att vi någongång i framtiden ska få ett transfer system som i fotbollen även i hockey men det kommer nog aldrig att hända så länge NHL styr och ställer.

Låt oss leka med följane exempel. Martin Samuelsson börjar på hockeygym. När han börjar så skriver MODO ett kontrakt med Hammarby som garanterar klubben en viss % på en eventuell övergång till NHL. Det är på detta sätt som det fungerar inom fotbollen och små klubbar på landsbygden har råd att hålla sin verksamhet igång. Låt oss säga att Samuelsson går till Boston som köper han för 15 miljoner kr och vips så har Hammarby ett antal miljoner på sitt konto.

Jag kan också meddela att Frölunda inte betalade en krona i utbildningsbidrag för Fredrik Sjöström. Fredrik hade en klausul som gjorde att han kunde återvända till Kungälv anytime. Han återvände till Kungälv där han stannade i ca 3 timmar innan han skrev på för Frölunda, så kan det också gå till.

Till sist vill jag säga att det är roligt att se att man kan föra diskussioner med en Luleåit på detta forum.
Kommentera

Wewillwintoday: Tack, nu är jag lycklig.
Ser framemot en tjusig pokal nu som förevigar min utmärkelse.
Kommentera

« · 262317 · »