1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

514059 inlägg · 4113 ämnen

Horava ut och in kommer...

« · 1228937 · » Till forumet

Sv: Horava ut och in kommer...

Björn W: Brithen fick kniven i ryggen av Pirro som ensam ville leda skutan, när han fick för lite att säga till om.

En massa skitsnack bakom ryggen samt att han fick en del spelare med sig.

Kommentera

spud:

Oavsett vad Modo gör så är det allt för sent. Men de får gärna bevis att jag har fel.
Kommentera

renen: Jag betvivlar inte den bilden, men oavsett hur det är med det där har Brithén efteråt betett sig på ett bittert sätt, likartat Jan-Åke Andersson, samtidigt som han ju inte lyckats med något alls efter den där säsongen som vi hade råd att sätta Jörgen Bemström på bänken (hösten 2001).

Milo tror och hoppas jag kan göra något med sin fortsatta tränarkarriär, men han ska nog hitta ett lag med yngre spelarmaterial, hemma i Tjeckien.

Redigerad kommentar

Kommentera

renen: Brithén var en sopa som lyckades jaga iväg halva truppen. Den enda anledning att det gick bra första året var att han kunde rida på grunderna från Bäckman och Pirro. Sedan skulle han skapa något eget och då gick det inte alls. Han fick kicken och har inte lyckats med något sedan dess.
Kommentera

Lumber Jack: Dagens sanning.
Kommentera

Poffa:

Gick det inte bra för honom när han for till England för att vara tränare?!

Nä, det gjorde det inte heller nej! ;-)

England, vad är det för trams förresten?!?

Kommentera

hellge: Ää det är väl dryga 40 poäng att spela om, en fin winnig streak och vi är med. Nu valde man att satsa på detta år, då kräver jag resultat.
Kommentera

Milo; Velice vám dekuji a mnoho stestí!

Redigerad kommentar

Kommentera

spud:

Det ser tufft ut:

MODO – Timrå
Frölunda – MODO
Linköping – MODO
MODO – HV71
MODO – Frölunda
Luleå – MODO
Djurgården – MODO
MODO – Brynäs

Innan OS
Kommentera

hellge: Den Hannu Aravirta jag lärt känna genom hockeyn är inte den mannen som inte gillar utmaningar. Snarare så att han hellre slår från underläge.

Men man får ändå säga att det är en juste fördelning av borta/hemmamatcher. Det blir 15 av 24 möjliga.
Kommentera

hellge: Samtidigt så finns det en chans att lagen på slutspelsplats slår av lite på takten och inte offrar den där tanden...dvs de kommer ned på vår nivå.
Kommentera

MODOJohan:

Nästan 2 poäng i snitt.

Varför ska vi helt plötsligt klara det? Det har vi endast klarat med Foppa i laget tidigare.

Fast det är bra med optimister in these days. Jag tror inte på det.
Kommentera

Björn W: Jan-Åke Andersson måste vara tidernas mest misslyckade tränare. Jag tror han fått sparken från varenda klubb han varit i.

Jag tror för övrigt att lite av Horavas problem som tränare är hans skicklighet som tränare.
Kommentera

Wayne Gresky:

Möjligen HV och LHC, fast inga fler. De övriga kommer kriga till slutet för att få bästa möjliga position.

Jag tror inte på det.
Kommentera

hellge: Svaret du söker finns nedan

www.youtube.com/watch?v=go8ABAkQcfk
Kommentera

MODOJohan:

Äh, det är bara att vissla i mörkret. Du är allt för positiv. Det är kört :)

Redigerad kommentar

Kommentera

hellge: MODO kallar till presskonferens idag i Fjällräven Center. 16.30 är den och med är Freddan, Aravirta, Steen och Sundström.

Vet dock inte vad den skall handla om men jag gissar på att det har med Aravirta att göra.
Kommentera

qwertas:

Dom kan väl inte sparka´n redan? Kanske dom trodde att det var Jortikka dom värvat...
Kommentera

Wayne Gresky: "Modo, Modo, Jan-Åke Andersson!"
Kommentera

bisterfinnen: Han har ju för fan inte tagit en 3 poängare än, ut med idioten.
Kommentera

spud: Om detta stämmer så får jag omvärdera mig och tona ner min besvikelse med ett par 100%.

Och med tanke på att det är Nordström som skrivit finns det väl starka skäl att ta detta som sant.

Redigerad kommentar

Kommentera

hellge: Visst, programmet är i tuffaste laget och matcherna mot Frölunda kommer bli närmast löjligt viktiga. Samtidigt ser indianerna riktigt skakiga ut i år. Där har vi chansen.
Kommentera

qwertas: Kommer MODO-TV att vara på plats för att få några ord med Hannu?
Kommentera

Nikki Nine: Jag vet faktiskt inte men jag skall försöka att vara på plats och om det går, sända direkt via bloggen.

Eftersom jag inte sitter med någon annan sändingsutrustning än iPhonen så blir det vad det blir av det :)
Kommentera

Salle: Jag tycker att påhoppet på Freddan är lite orättvist. Han trodde att han hade ett antal miljoner att värva ytterligare spelare för när det blev köpstopp. Möjligtvis hade det gått att värva mer kostnadseffektivt tidigare, men det är en annan fråga.
Kommentera

Salle:

En stor risk med timingen att ta in Aravirta just nu är att det kommer att ske i samband med att vi räknar med Foppa igen.

Om Modo tar sig samman med Foppa i laget och vänder den dåliga trenden, vem skall då tillskrivas äran?

Nästa säsong så är antagligen Foppa försvunnen från Modos lag för alltid och vi är nog ganska många som är orolig inför nästs säsong. Signar Modo upp Aravirta nästa säsong för något som egentligen skall tillskrivas Foppa är vi illa ute.

Jo, jag är skeptisk till Aravirta.
Kommentera

shinzawai: Det bekräftar den känsla jag har haft på slutet att saker inte stått rätt till mellan Steen och Milo. Väldigt tråkigt att höra. Mina sympatier ligger definitivt hos Milo.
Kommentera

shinzawai: Ord o inga visor fast på ett fint sätt.
Horava verkar vara en schysst kille som vet vad han vill.

Redigerad kommentar

Kommentera

Missa inte presskonferensen som börjar alldeles strax.
Kommentera

shinzawai: Vad kan han tänkas ha mot Steen? Är han för mjäkig för Horavas smak? Han trycker ju verkligen på sitt ledord (disciplin) i artikeln, och det kanske han tycker att Steen saknar? Är Steen för mycket vän med spelarna, som Horava antyder att han själv inte vill vara?

Spydig avslutning också av Horava; "De jobbar på ett annat sätt. Om de jobbar."

Vad ska man säga? Inte oväntat att något har skett bakom ridåerna, men jag trodde dock inte att Steen var med på Horavas me-no-like-lista.

Jag undrar om Freddan tänker kontra det här, eller om han är smart och inte för någon krigföring via media.
Kommentera

Hawerchuk: Vad sades?
Kommentera

Lumber Jack: Hannu skulle gå igenom läget imorgon. Det skulle inte bli några större förändringar i spelet, utan det var mest detaljer och det mentala som skulle förbättras. Alla spelare skulle få chansen att börja om på ruta ett och deras speciella egenskaper skulle lyftas fram. Tuffa spelare skulle spela tufft, smarta smart, osv. Alla var lika viktiga. Freddan satt och flinade och Susse satt och såg sådär lagom ointresserad och purken ut som bara han kan.

Redigerad kommentar

Kommentera

Hawerchuk:

"Susse satt och såg sådär lagom ointresserad och purken ut som bara han kan."

En målande beskrivning, men nästan ett understatement. Räck upp en hand alla som trodde på honom när han sa att han såg fram emot de matcher som återstår.
Kommentera

Bad_Brett: Det tror jag nog han gör.
Kommentera

Viskarn: "De jobbar på ett annat sätt. Om de jobbar."

Snacka om känga till Freddan och Karlsson på taket.
Den här soppan håller nästan brynäsklass måste jag säga. Otroligt många paralleller mellan Modos situation idag och Brynäs situation för några år sedan, tråkigt med problemen på isen men underhållande såpa utanför.
Kommentera

Hawerchuk: Med facit i handen så ter sig de konstiga svaren från Steen på senaste presskonferensen ganska normala. De har inte fungerat mellan dom helt enkelt och jag tror inte att Steen haft så mycket att säga till om då det gäller laguttagning och matchningen under matcherna.
Kommentera

Ganska intressant att se statistiken på poängsnittet hos sparkade tränare jämfört med ersättaren.

hockey.expressen.se/elitserien/1.1850599/de-har-sparkats-och-sa-gick-det-sen

Det funkar verkligen, det här med att sparka tränaren. Det är bara Bäckman och Britta som har försämrat poängsnittet.
Kommentera

Sen gillar jag inte att det har varit så här mycket konflikt under ytan.

Men visst är det svårare att samarbeta med folk som kräver hög disciplin av alla.
Kommentera

hellge:
Var det inte det som skulle in i denna glidarklubb, lite jäkla disciplin och driv. Måste vara världens ensammaste jobb att försöka vara krävande huvudtränare i MoDo. "Vi har tränat smartare i år" Jaha, varför är ni så jävla trött i 3:e då? Enda matchen Hasse J får lite eld i baken är när det snackas om att en ny fysisk back är på ingång. Framgångar har skett med hårda ihärdiga tränare utifrån som Bäckman och Lückner, jag är rädd att Aravirta inte är den typen...
Kommentera

hellge: Ja det är en riktig såpa, trist att inte Horvara var en mer slipad coach, för hans isträningar har ju fått beröm, och disciplin är ju något vi behöver ett par långtradare av.
Idag på slutet av ett spinningpass smet mina tankar iväg till denna såpa, då där när jag var så trött kom jag fram till att det fan hade varit bäst om freddan fått kliva ner i båset. Kan inte riktigt sätta fingret på varför jag inte hade något emot den lösningen, men blandningen av att han inte fått chansen förrut, och att han ska skriva en del kontrakt i vår som gjorde att jag tycker det är en vettig lösning.
Kommentera

Icing-Ove:

Gubbarna, de som för 15-17 år sedan var "unga MODO" är på något sätt både vår stora lycka och vårt problem. Utan dem skulle vi knappast vara ett elitlag och vi skulle absolut inte ha tagit vårt senaste SM-guld.

Samtidigt pratar somliga om att gubbarna styr för mycket och att tuff disciplin därför nästan är omöjlig.

Jag vet inte om Aravirta är rätt man, jag har ingen uppfattning om det. Lite oroväckande är väl att han säger att han ska ligga lågt och att Steen ska få ta det mesta av ansvaret. Det är inte riktigt läge att ligga lågt. Jag undrar om inte jag hellre hade vetat se honom på tårna hängande över båskanten vrålande till Susse att jobba, jobba, jobba.

Enda sättet att det här ska gå vägen är att vi jobbar hårdare än alla andra 11 lag. Därför undrar man hur dessa något bekväma gubbar ska klara att jobba hårdare än alla andra. Ofta hör man stora stjärnor säga, bl a brukar Macke säga att det lag som jobbar hårdast vinner. Det har nog aldrig stämt så bra som nu.

Problemet är väl att det är 5 lag som just nu tänker ungefär lika. Bla hyndorna som vi möter i morn och Frölunda som vi möter därefter.

Skulle det lyckas borde den här räckan matcher platsa på Björns lista över viktiga matcher, synd bara att det är 15 stycken. Skulle det funka kan vi ha kanske fortfarande etablera oss som en av de större lagen i serien, skulle det inte funka får vi nog sikta in oss på att bli ett Brynäs eller SSK...

Redigerad kommentar

Kommentera

hellge: Det pratas mycket om att 73-75:orna styr för mycket. Men jag har aldrig någonsin fått ett exempel på hur. Har du ngt?
Kommentera

shinzawai: Precis. Man får för sig att våra "stjärnor" inte ödmjukt underställer sig  föreningen, tränaren eller laget för sina egna personliga vinningars skull. Att man därigenom förstör den sk. lagandan som är nödvändig för att få ett lag i harmoni.

Kan det verkligen vara så? Från seriösa idrottsmän till egoistiska dårar när de kommer till klubben de visat hjärta för. Det känns lite konstigt. Är spelarna så stora att de är större än klubben och utnyttjar de verkligen den situationen.

I sådan fall så tycker jag vi inför typ 30-årsgräns för hemvändare från NHL.  Så slipper vi gamla sura mätta gubbar som tänker mer på sitt välbefinnande än på klubben.

Redigerad kommentar

Kommentera

NuMo:

Lite konstigt i sådana fall att de som spelar med mest hjärta är de som spelar gratis...

Kommentera

shinzawai:

Jag har sådana. De har bl a med förberedelseträning att göra. Men det blir lite för mycket ryktesspridning att debattera här.

Men några supertydliga mitt-i-säsongen-exempel har jag inte.

Redigerad kommentar

Kommentera

hellge: Fast det där är inget bra exempel. Det är ju bara för klubben att sätta villkoren.
Kommentera

NuMo:

Man kan väl tänka sig att en spelare som är en stor auktoritet kan ifrågasätta en ledare och på så sätt undergräva ledarens auktoritet.

Exemplen som jag känner till handlar om matvanor, drycksvanor och mängden träning.

Uppgifter är från förra året. I år har man lagt om träningen och gubbsen verkar nöjdare. Samtidigt är vi väl sämst i tredje? Skröder och Sundström ser sega och sämre tränade.
Kommentera

hellge: Att Susse och Timander inte är sig själva bygger väl på att det har varit skadade och minskat försäsongsträningen. Timmy har väl tom missat den två somrar. Det funkar inte när man närmare sig de 35.
Kommentera

« · 1228937 · »