1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

503368 inlägg · 4098 ämnen

Horava ut och in kommer...

« · 1229087 · » Till forumet

Sv: Horava ut och in kommer...
Bad_Brett: Det tror jag nog han gör.
Kommentera

Viskarn: "De jobbar på ett annat sätt. Om de jobbar."

Snacka om känga till Freddan och Karlsson på taket.
Den här soppan håller nästan brynäsklass måste jag säga. Otroligt många paralleller mellan Modos situation idag och Brynäs situation för några år sedan, tråkigt med problemen på isen men underhållande såpa utanför.
Kommentera

Hawerchuk: Med facit i handen så ter sig de konstiga svaren från Steen på senaste presskonferensen ganska normala. De har inte fungerat mellan dom helt enkelt och jag tror inte att Steen haft så mycket att säga till om då det gäller laguttagning och matchningen under matcherna.
Kommentera

Ganska intressant att se statistiken på poängsnittet hos sparkade tränare jämfört med ersättaren.

hockey.expressen.se/elitserien/1.1850599/de-har-sparkats-och-sa-gick-det-sen

Det funkar verkligen, det här med att sparka tränaren. Det är bara Bäckman och Britta som har försämrat poängsnittet.
Kommentera

Sen gillar jag inte att det har varit så här mycket konflikt under ytan.

Men visst är det svårare att samarbeta med folk som kräver hög disciplin av alla.
Kommentera

hellge:
Var det inte det som skulle in i denna glidarklubb, lite jäkla disciplin och driv. Måste vara världens ensammaste jobb att försöka vara krävande huvudtränare i MoDo. "Vi har tränat smartare i år" Jaha, varför är ni så jävla trött i 3:e då? Enda matchen Hasse J får lite eld i baken är när det snackas om att en ny fysisk back är på ingång. Framgångar har skett med hårda ihärdiga tränare utifrån som Bäckman och Lückner, jag är rädd att Aravirta inte är den typen...
Kommentera

hellge: Ja det är en riktig såpa, trist att inte Horvara var en mer slipad coach, för hans isträningar har ju fått beröm, och disciplin är ju något vi behöver ett par långtradare av.
Idag på slutet av ett spinningpass smet mina tankar iväg till denna såpa, då där när jag var så trött kom jag fram till att det fan hade varit bäst om freddan fått kliva ner i båset. Kan inte riktigt sätta fingret på varför jag inte hade något emot den lösningen, men blandningen av att han inte fått chansen förrut, och att han ska skriva en del kontrakt i vår som gjorde att jag tycker det är en vettig lösning.
Kommentera

Icing-Ove:

Gubbarna, de som för 15-17 år sedan var "unga MODO" är på något sätt både vår stora lycka och vårt problem. Utan dem skulle vi knappast vara ett elitlag och vi skulle absolut inte ha tagit vårt senaste SM-guld.

Samtidigt pratar somliga om att gubbarna styr för mycket och att tuff disciplin därför nästan är omöjlig.

Jag vet inte om Aravirta är rätt man, jag har ingen uppfattning om det. Lite oroväckande är väl att han säger att han ska ligga lågt och att Steen ska få ta det mesta av ansvaret. Det är inte riktigt läge att ligga lågt. Jag undrar om inte jag hellre hade vetat se honom på tårna hängande över båskanten vrålande till Susse att jobba, jobba, jobba.

Enda sättet att det här ska gå vägen är att vi jobbar hårdare än alla andra 11 lag. Därför undrar man hur dessa något bekväma gubbar ska klara att jobba hårdare än alla andra. Ofta hör man stora stjärnor säga, bl a brukar Macke säga att det lag som jobbar hårdast vinner. Det har nog aldrig stämt så bra som nu.

Problemet är väl att det är 5 lag som just nu tänker ungefär lika. Bla hyndorna som vi möter i morn och Frölunda som vi möter därefter.

Skulle det lyckas borde den här räckan matcher platsa på Björns lista över viktiga matcher, synd bara att det är 15 stycken. Skulle det funka kan vi ha kanske fortfarande etablera oss som en av de större lagen i serien, skulle det inte funka får vi nog sikta in oss på att bli ett Brynäs eller SSK...

Redigerad kommentar

Kommentera

hellge: Det pratas mycket om att 73-75:orna styr för mycket. Men jag har aldrig någonsin fått ett exempel på hur. Har du ngt?
Kommentera

shinzawai: Precis. Man får för sig att våra "stjärnor" inte ödmjukt underställer sig  föreningen, tränaren eller laget för sina egna personliga vinningars skull. Att man därigenom förstör den sk. lagandan som är nödvändig för att få ett lag i harmoni.

Kan det verkligen vara så? Från seriösa idrottsmän till egoistiska dårar när de kommer till klubben de visat hjärta för. Det känns lite konstigt. Är spelarna så stora att de är större än klubben och utnyttjar de verkligen den situationen.

I sådan fall så tycker jag vi inför typ 30-årsgräns för hemvändare från NHL.  Så slipper vi gamla sura mätta gubbar som tänker mer på sitt välbefinnande än på klubben.

Redigerad kommentar

Kommentera

NuMo:

Lite konstigt i sådana fall att de som spelar med mest hjärta är de som spelar gratis...

Kommentera

shinzawai:

Jag har sådana. De har bl a med förberedelseträning att göra. Men det blir lite för mycket ryktesspridning att debattera här.

Men några supertydliga mitt-i-säsongen-exempel har jag inte.

Redigerad kommentar

Kommentera

hellge: Fast det där är inget bra exempel. Det är ju bara för klubben att sätta villkoren.
Kommentera

NuMo:

Man kan väl tänka sig att en spelare som är en stor auktoritet kan ifrågasätta en ledare och på så sätt undergräva ledarens auktoritet.

Exemplen som jag känner till handlar om matvanor, drycksvanor och mängden träning.

Uppgifter är från förra året. I år har man lagt om träningen och gubbsen verkar nöjdare. Samtidigt är vi väl sämst i tredje? Skröder och Sundström ser sega och sämre tränade.
Kommentera

hellge: Att Susse och Timander inte är sig själva bygger väl på att det har varit skadade och minskat försäsongsträningen. Timmy har väl tom missat den två somrar. Det funkar inte när man närmare sig de 35.
Kommentera

hellge: Jo jag känner till fenomenen som kan upstå, men ändå. En ledare är en ledare och makten och härligheten sitter han på. Klubben kanske vill ha det så, annars skulle de ju inte hålla på som de gör.
Kommentera

NuMo: Horava talar ut. Efter säsongen. Han är trots allt en stor man. Men man kan utläsa att det verkar ha pågått ett spel bakom hans rygg som inkluderar Steen 

http://allehanda.se/sport/ishockey/1.1745923

Kommentera

Lumber Jack: Han har nog samtidigt haft steen i ganska så sträckta tyglar som steen ville göra sig av med.
Kommentera

spud: Jo, det var en mycket levande Steen man såg i båset på TV-bilderna i torsdags.
Kommentera

spud: Det hela bekräftar väl bara vikten av att en tränare får välja sina egna assisterande tränare. Blir det ett hopplock av personer som har olika syn på saker så skiter sig det hela så fort det blir lite motgångar.
Kommentera

Wayne Gresky: fast samtidigt så saknar man dynamiken om 1 person tillåts välja en person som är lik en sig själv. Man måste ha en ledare som ser allas kompetenser och hur man kan få de att använda den optimalt. Inte sitta som ett lock ovan de för att visa vem som bestämmer.
Kommentera

spud: När det gäller att lag så anser jag inte att det är på tränarbänken dynamiken ska finnas. Tränarna ska ha samma syn på hur saker och ting ska göras. Att en säger en sak och den andre säger en annan blir katastrofalt i längden. Jag anser snarast att locket har varit att den assisterande tränaren varit för mycket kompis med spelarna, så att tränaren blivit helt isolerad och underminerad.
Kommentera

Wayne Gresky: Jag håller inte med alls, att ha dynamik tycker jag allt ledarskap ska innehålla annars är man inte beredd på olika situationer. Statiska saker utvecklas inte. Har man en tydlig ansvars fördelning finns det inte utrymme för att ledare säger olika saker. Självklart ska tränarna vara överens om den övergripande strategin, men i sånt som hockey då man hela tiden måste möta nya situationer går det ju inte bara att statiskt mala på, vilket var Milos filosofi och fall.
Kommentera

Wayne Gresky: Man kan ju fundera på vilka argument som Milo använde för att få logik i att han skulle ansvara för anfallsspelet och Steen försvaret.
Kommentera

spud: En stor ledare är beredd på olika situationer och kan hantera dessa. Jag tror att Horava är för enkelspårig för att kunna tituleras stor ledare, min utläggning var mer generell. Olika budskap beroende vem man frågar är inte bra. Fråga de som jobbar under två olika chefer som har olika syn på hur saker ska utföras. Hur lyckat är det med barnuppfostran där den ena föräldern alltid säger ja och den andre alltid nej? Vem blir det i praktiken som bestämmer?
Kommentera

Wayne Gresky: Ja jag måste nog hålla med DT, har jag någonsin försvarat dubbla direktiv nånstans måste jag hävda sinnesförvirring. Annars förstår jag inte ett smack av ditt inlägg.
Att ha tydligt ansvarsområde har jag dock förespråkat, om du nu blandat ihop korten.
Kommentera

spud: Visst kan man ha tydliga ansvarsområden, men problemen uppkommer ju när någon stövlar in på någon annans område. När det gäller förvirringen så kan jag bara beklaga att din förmåga till abstrakt tänkande inte räcker till.
Kommentera

Wayne Gresky: Vet inte riktigt vad du associerar tydligt ansvarsområdet till, men jag förknippar det knappast med instövling, men det har nog med mitt knappa abstrakta tänkande att göra. Det hade nog underlättat om jag hade som du tagit för givet att 2 chefer alltid stövlar in på varandras områden och sagt emot vad den andra bestämt.
Kommentera

spud: Du verkar resonera enligt den gamla kommunistiska varianten att den mänskliga faktorn kan byggas bort av ett välorganiserat system. Tror du inte på något gör du inte ett hundraprocentigt jobb.
Kommentera

Wayne Gresky: va fan, börjar matchen 18:30?
Kommentera

Berka: Jepp, här kollas det på TIK-SkAIK och läses nya numret av Filter. Ta't lugnt, ta en Toy.
Kommentera

Björn W: Jaså, det har kommit ut ett nytt nummer av Filter. Det blir att inhandla det då, när man fått lönen nu till veckan.
Kommentera

Björn W: Här har man ordnat en bobbtävling med 30 deltagare, jägermaister,starköl,grillning,tävlingar å PA-anläggning åsså kommer man hem och vill ta de lugnt en stund i soffan å se lite peter forsberg, åsså börjar matchen senare ikväll!!!

Tusan vilken miss.
Kommentera

Paddan: Den innehåller bl.a. en helt uddlös artikel om Per Carstedt och Sekab som tyvärr inte säger vare sig bu eller bä, men åtminstone har en fin bild på Öviksfjärden. Sedan finns det ju mer än så, men matchen tenderar att störa min läsning. Ganska underhållande faktiskt, men en hel del felstudsar och lite feltänk precis innan avgörande lägen. Elitserien i en nötskal iofs.

Berka: Gott om tid att hitta rätt mundering och ställa fram rätt tillbehör. Du fick 2½ timme extra att förhöja upplevelsen på. :-)

Redigerad kommentar

Kommentera

Berka: Var det ni som höll till nedanför Brännan tidigare idag? Hörde någon säga "Det här kommer att gå åt helvete", och tänkte att det måste ha varit dig. =)
Kommentera

Björn W: Satt ett tag under matchen mot Timrå och funderade på hur det skulle se ut med gröna byxor och grön hjälm till den nuvarande matchtröjan. Konstiga tankar man får ibland

Kommentera

MODOJohan: I backen bortanför mig, mellan hyreshusena å gamla tobaksfabriken.
Kommentera

Paddan: Å tredje sidan hade vi en ganska lång period med övervägande röda byxor, övervägande röda tröjor och övervägande röda hjälmar för inte så länge sedan. Det var ganska konstigt, utan att vi uppfattade det som konstigt.
Kommentera

Björn W: Vitt skägg till denna outfit?
Kommentera

spud: Preciis, som en mas skulle säga.
Kommentera

Björn W: Fick lite Devils vibbar när jag tyckte det såg ut, när jag kikade i ögonvrån, som om spelarna hade gröna byxor.
Kommentera

Paddan:
Var det i pausen du funderade på färgsättningen, det kan väl ändå inte varit under spelets gång.
SAIK fick ett tidigt mål idag, men nog såg det ut som att TIK ångar på, de kunde med samma tur som mot MODO fått in några mål.
Kommentera

kärran: För er som vill se hockey , kan jag rekomendera SVT1
Kommentera

Paddan: Jag gjorde ju det här förslaget till en tröjtråd på åffisijälla en gång i tiden, kanske den som spökade i ditt bakhuvud? :-)

Hur som helst ska jag custom-tillverka den någon gång, så hands off - MoDos souveniravdelning.
Kommentera

Björn W:

Jag ser fram emot att läsa artikeln om Persbrandt. Efter att ha läst rubriken känns det som att den handlar om ungefär alla anställda på Dramaten, iaf om man ska tro på Benny Haag.
Kommentera

kärran: Nejdå, det var mitt under brinnande spel. Under pausen satt vi och funderade på om det var kompisens nya Forrester som gjorde att vi hade lite småkänningar av ryggvärk eller om vi bara börjar bli lite äldre.
Kommentera

Björn W: Hehe, den hade jag faktiskt inte sett, men de där Devilströjorna skulle nog kunna funka. Passar ju sanslöst bra tillsammans med det gamla Alfredshems IK-märket.
Kommentera

Jag kan också rekommendera icethetics.info för allehanda konceptförslag och rykten om nya matchtröjor med tonvikt på NHL och AHL.

Kommentera

Våran huvudtränare nästa säsong?

(Bara spekulationer från min sida så ni inte får några förhoppningar)
Kommentera

Nikki Nine: Ja, satt igår och tänkte att oavsett hur det går med Ara känns det inte som har den moderna tränare vi behöver. Men risken är stor att han stannar i Schweiz eller går till VF som möjligtvis letar nytt.
Kommentera

« · 1229087 · »