1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507660 inlägg · 4105 ämnen

Hur gör Foppa?

« · 1197462 · » Till forumet

Sv: Hur gör Foppa?
Björn W:
Vilka skulle dom sex lagen vara då?
Kan Ottawa Senators vara ett av dom kanske?
Eller räknas de inte som historiska och med hockeykultur. Dom var ju ändock med när allt startade.
Förövrigt är det bara Montreal Canadiens av dom 4 lag som var med från början som fortfarande är med i NHL.
Kommentera

Bad_Brett: Var tog Lumber Jack vägen? ;-)

Man måste fästa något slags personliga värderingar vid NHL (och underförstått en historia och hockeykultur som bara existerar i sex av de nuvarande 30 franchiserna) för att det där resonemanget ska fungera, även om de värderingarna såklart är fullständigt rättfärdigande argument för en åsikt.

De övriga 24 lagen är påhittade, utplacerade lag från 1970-talet och framåt, med det underliggande syftet att tjäna pengar genom att betala hockeyvärldens högsta löner för hockeyvärldens bästa spelare.

Jag är helt säker på att Peter Forsberg hittar sportsliga utmaningar även i KHL om det skulle bli hans beslut, just på grund av den beskrivning du precis gjort av honom som människa.

Men återigen. Teori.
Kommentera

knaskamilla:

5-1

Saken är den att det är inte bara Peters insatser på isen som har gjort honom så stor, för i sådana fall hade Lidström varit lika populär. Peter har, trots sina enorma framgångar, alltid varit sympatisk, ödmjuk och jordnära. Han skulle utan att tveka spela gratis för MoDo eller Colorado om det var där han helst ville spela. Det är därför jag och många andra älskar Peter Forsberg; För att kärleken till sporten och viljan att vinna är så stor att den inte styrs av pengar.

Om Forsberg skulle dra till KHL så skulle denna bild förstöras till viss del. För min egen del ser jag hellre att han åker och vinner Stanley Cup en sista gång än håvar in miljoner i Sibirien.
Kommentera

Alla: Äh tat lugnt. Timmy övertalar Peter i helgen. Som "closer" säger han att han personligen kommer med Pickisen el vattenskoter och levererar färskt bröd hem till palä #21 varje morgon.
Kommentera

Poffa: Tyvärr är det så, även om det inte är estetiskt rätt. Men Peter vinner skytteligan - så han har en hel dunk med puckar att smaska in i nät för valfri sida i den här debatten. :-)
Kommentera

Björn W: Alla mål räknas, det vet du väl? ;-)
Kommentera

Björn W: Själv ser jag helst att han säger åt Macke på skarpen och att de tar och spelar hem det guld Foppa saknar. Annars får han göra vad han helst behagar.
Kommentera

Björn W: Nä, ditt mål var ett självmål i samma stil som Tornberg på Hadelöv. :P
Kommentera

Poffa:

Me too. 4-1.
Kommentera

Poffa & Nikki: McHockey-supportrar. :-)

Hur som helst var mitt mål resultatet av ett Sedin-snurr i offensiv zon i 2:30, ni gör Brynäs-mål som ramlar in via Petter Rönnqvists axel. ;-P
Kommentera

Nikki Nine: Count me in. 3-1.
Kommentera

Björn W: Jag stöttar shinzawai i hans resonemang. 2-1. ;-)
Kommentera

shinzawai: I agree to disagree, Uncle Sam. ;-)
Kommentera

Björn W: Det går inte att kalla det något annat än "ditcha" när;

a) Peter har en djup relation till MODO
b) MODO är i en djup kris och behov av en poängspruta och publikmagnet
c) MODO har givit honom träningsmöjligheter under flera år för att stötta hans comebacker

Missuppfatta mig rätt, han är i mina ögon inte skyldig MODO något, men jag ser inte Ryssland som ett så mkt bättre alternativ rent kvalitémässigt (Peter är en tävlingsmänniska, han vill slå de bästa) att det känns OK att inte hjälpa MODO.

Min ståndpunkt i min mening; om det inte blir NHL är MODO det enda alternativet som jag kan leva med.

пока, Kamrat Björn.
Kommentera

shinzawai: Du lägger in en hel del personliga värderingar i ditt senaste inlägg, då antar jag att du låter Peter göra det i sitt val också, right? :-)

För det första så tror jag att en frisk Peter (spekulation) levererar i alla ligor i världen just nu (personlig åsikt). Med andra ord så får han inte sparken (personlig slutsats).

För det andra gör du en värdering som jag inte ställer upp på, antingen ditchar han MoDo eller så gör han det inte. Lojalitet mot en viss liga är helt och hållet upp till varje spelare att ha. Jag ser inte lojalitet mot NHLs varumärke som ett bättre argument än nyfikenhet på KHL. Kan dock ha något att göra med mig som person också, jag gillar att röra på mig och se hur saker fungerar själv på andra platser - jag har därför ingen rätt eller anledning att döma Peter.

Att Ryssland är ett skumt land är ganska logiskt i relation till västeuropa, då de har haft olika former av diktaturer från medeltiden i stort sett oavbrutet fram till 1991. Själv är jag ganska nyfiken på att någon gång arbeta eller i alla fall besöka Ryssland flera gånger. Fler än jag har det intresset och återigen så kan jag inte döma Peter, ur min synvinkel.

Dasvidanja, herr Skinnkavaj!
Kommentera

Björn W: I KHL får han även sparken efter 3 veckor om han inte levererar. Att få spela i världens bästa liga är en OK anledning att ditcha MODO. Att spela i en förvisso bättre liga än elitserien, men i ett minst sagt skumt land bara för pengar känns surt.
Kommentera

shinzawai: Håller med dig om att jag helst ser honom i MoDo, absolut - men jag skiljer mig från dig då det gäller KHL vs. NHL. Jag har inget affektionsvärde när det gäller företaget NHL, de får bygga upp sin egen attraktionskraft på spelare och skulle Foppa, rent hypotetiskt, välja något annat alternativ så är det ett huvudbry för Gary Bettman & co, inte mig.

Kan mycket väl tänka mig att Foppas tjurighet kan bli ännu en vikt i vågskålen om allt för många tyckare i svensk idrottsmedia berättar för honom vad han skall göra och inte göra med sitt liv. I Ryssland får han garanterat en säsong med ren uppskattning för den hockeylirare han är, långt ifrån lilla Stockholm och dess kvällstidningar.
Kommentera

Björn W: Det är Foppa vi pratar om. Och det är ett MODO är på väg ner i avloppet. Skulle han dra till KHL så skulle jag åtminstone initialt bli brutalt besviken och det är inget snack om att glorian skulle hamna rejält på sniskan i min bok.

NHL får han dra till när som helst utan några hard feelings från mig, men KHL, för en spelare som Foppa? Nä, jag ryser vid tanken.
Kommentera

Björn W: Det skulle vara trevligt med lite insider. I så fall skulle man kunna tjäna mer än Foppa den här säsongen... :)
Kommentera

shinzawai: Skulle ju kunna vara så att han vill testa på något nytt och få bra betalt för det. Ganska vanliga egenskaper hos människor, när de väl ges chanser eller har kompetenser som gör att de får chanser.

I min hockeybegrepps-värld smäller det dessutom högre med Dynamo Moskva än Nashville Predators. Jag hade hellre spikat upp den tröjan i min sommarstuga efter avslutad karriär - om man nu ska hårdra det här med konstiga lag på konstiga platser.
Kommentera

Ännu mer KHL-rykten.. Wtf?

blogg.aftonbladet.se/26380
Kommentera

Hawerchuk: Där ser man. Ja men det lutar då åt i alla fall att klubben bör inse att han inte spelar mer den här säsongen och kan inrikta sig på en ersättare snabbast möjligt. Att veta om att killen varit skadad i 1,5 säsong och ändå inte agerat är knepigt.

Att man sedan i den situation man är i verkar vänta ut Sundström är förvånande. En ersättare för den killen och man hade nog legat klart mycket bättre. Nu blir det ju på det viset att man måste kämpa ikapp en massa poäng och då kanske man måste värva fler lirare än man egentligen hade behövt om man agerat någorlunda tidigt.
Kommentera

MorganaLefaey: Senast igår så hörde vi lite nytt om Salle, ifall du missade det.
Kommentera

shinzawai: Känslan man har är väl ändå att Foppa lirar i NHL och det är en enorm förlust för modo om det blir så. Speciellt då det låter som Timrå också är på jakt efter en sniper och då ser ändå deras trupp klart mycket bättre ut än modo's.

Man skulle ha ersatt Susse på en gång och att man inte hört något nytt om Salle på år och dar får en att fundera på ett och annat. Modo behöver minst 2 forwards till för att få någorlunda slagkraft och tre om man verkligen vill få bort det mesta av skräpet från uppställningen. Men att det skulle ske är väl bara en dröm och kan nog bara uppfyllas om Macke och Foppa skulle dyka upp i truppen tillsammans med någon polare.

Att foppa inte ringer upp medans han är på landslagsläger och säkert har en massa scouter att snacka med betyder kanske ingenting. Men lutar det åt något håll så borde det inte va modo som lär hållit han upptagen hela tiden han varit här.
Kommentera

BBrett är inte online, vem kan vara vikarierande konspirationsteoretiker?

allehanda.se/mer/blogg/?paper=ALLM&blogg=56&id=6586
Kommentera

Tvåtallar: Du har helt rätt, nu känns modo vara på uppgång, vi har sundström att tillgå inom kort, salles urträde och en öppen icke ue-plats möjligör för ytterligare en förstärkning, sen har vi foppa fast de är ytterst tveksamt, modo kommer klättra i tabellen när dessa herrar anländer men hur långt vet ingen, slutspel känns rimligt men inte mer. Jag tror att ekonomin nästa säsong kommer vara bättre än på många år oavsett vart vi spelar, nu har vi en 5-6 spelare som lyfter makalösa summor vaje månad men presterar långt långt därifrån, nästa alla av dessa herrar´s kontrakt går ut och avskedningar och lönereduceringar lär hagla tätt.

Nu tror jag Både timrå och Modo hänger kvar men någon rolig säsong vågar man knappast hoppas på
Kommentera

Tvåtallar: Ja, som jag sagt tidigare så gynnas vi av er närvaro i ES, så trots att jag önskar er ganska jobbiga saker så skulle jag rösta JA till er ES plats om det hela avgjordes i allmäna val.

Ambroo: Ja det krävs nog ett lite mindre förstånd för att dra slutsatsen att man är större och bättre än ett lag man fått torsk 2 ggr i rad mot.

Större? På vilket sätt skulle Timrå IK vara större än MODO?
Kommentera

spud: Även om det alltid känns bra att ligga före er så vill ingen av oss ligga i bottenträsket.
För mig har ni gärna fått ligga tvåa bara vi varit etta.
Hoppas vi båda kommer till slutspel nog för att det börjar se tungt ut.

Och ingen ska åka ur. Det skulle vara stora förluster för båda av oss. Derby matcherna är ju dom största inkomstkällorna.

Och hur skull MoDo klara sin ekonomi vid ett uträde ur ES?
Hemska tanke
Kommentera

MODOJohan: ja de är frågan ;)
Kommentera

Berka: Eller? :)
Kommentera

Ambroo: Före, större och bättre än sundsvall
Kommentera

spud: Det är nästan så att det börjar kännas som vid kryss/förlust mot S-vall. Man kan ta det så länge man vet att man är före, större och bättre.
Kommentera

Ambroo: Ja, själv glädjer jag mig över segrar. båda mot er gladde mig väldigt mycket. Hur kännde du kring dessa matcher?
Kommentera

spud: En bidragande orsak, EN. Skönt också att kunna konstatera att du är dig lik, oavsett tabell.
Kommentera

Ambroo: Härligt! Om du dessutom hade haft förstånd hade du säkert uppskattat mer saker.
Kommentera

spud: Det kommer förresten alltid att vara enkelt. Vetskapen om att man endast genom några knapptryck får sig ett gott skratt genom att få igång dig är en bidragande orsak.
Kommentera

Ambroo: Men nu dribblar du ju bara, först säger du att du inte har förstånd, men du förstår ändå.. Nåja. Ja vissa nöjer sig med att ligga näst sist. Själv hade jag tyckt det varit bättre att vara 1a.
Kommentera

spud: Har man inte förstånd till annat så förstår jag. Så länge man har er bakom sig så är det enkelt.
Kommentera

Ambroo: Jag förstår att det känns så för er, men nej. Oftast är det alldeles fantastiskt att kliva upp.
Kommentera

spud: Du menar varje dag?
Kommentera

Poffa: Ja.. suck, vissa dagar är bara aldrig menade att man ska kliva upp.
Kommentera

spud: Inte NHL? Skrivfel från din sida, hoppas jag.
Kommentera

renen: Han väljer ju naturligtvis inte NHL, visst när han ser pengarna lockar det. Men när man närmar sig ett kontrakt med pennan så förstår ju alla att då spelar mer saker än pengarna in.

Peter är dessutom en lojal typ, han vill spela för klubbar han känner för.
Kommentera

Berka: Blir lite lack om han väljer KHL, men det känns som NHL och då är det bara att lyckönska samt hoppas på ett OS med en hel och toppformad nr 21 i truppen.
Kommentera

Enda fördelen med hawaiihockey är att alla lag kan slå alla
Kommentera

shinzawai: Den är dålig, as-taskigt med publik, egoistiskt spel, mest tuta och köra. Ibland kan man undra om dom överhuvudtaget har ett grundspel att följa för ofta ser de inte så ut.
Kommentera

Berka: "Ligan är värdelös". Kan du utveckla det där lite är du snäll?
Kommentera

Berka: Värdelös liga på plan? Jag tror inte att vi skulle slå nåt KHL-lag i alla fall...
Kommentera

Nikki Nine: man kan ju undra varför han skulle välja ryssland?
Pengarna behöver han inte då han redan har tillräckligt, ligan är värdelös både på och utanför banan, han är 36, antingen spelar han i världens bästa liga tills han helt enkelt är för dålig eller så avrundar han sin enorma karriär i fosterlaget.

Det finns som jag ser det absolut inget som borde locka foppa till ryssland!
Kommentera

Ursäkta för trippelpost.

"Är Modo det enda alternativet om det inte blir NHL?
– Nej, men jag tänker inte gå in exakt på det där. Det får ni räkna ut själv."

Låter lite udda för att vara Foppa. Men han verkar veta var han vill spela.
Kommentera

« · 1197462 · »