1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507211 inlägg · 4105 ämnen

HV71-Modo

« · 1590600 Till forumet

Sv: HV71-Modo

J F K:

Oj, oj, oj. Detta är kittlande, riktigt kittlande. Han är ju ingen defensiv klippa, men å andra sidan spelar det mindre roll om vi lyckas få till ett stabilt grundspel... Och förhoppningsvis slipper man spela med Lehtivouri.

Väljer Modo att dra sig ur Salmela-affären helt nu på grund av allt krångel?

Edit: Tydligen inte:

allehanda.se/sport/modo/1.6339042-markus-naslund-kyle-ville-tillbaka-

Redigerad kommentar

Kommentera

Berka: Du menar att man inte kunde se det på bilderna som man var tvungna att använda för att se att det var felaktigt? Ärligt talat förstår jag mig inte på ditt resonemang!
Kommentera

J F K:

Känns skönt att han valde oss trots att han lär ha haft sedelbuntarna från KHL framför näsan.

Ska vi tolka detta som att det ej kommer finnas utrymme för Salmela i vår trupp? Tycker ändå att det man såg i hans första match såg lovande ut och hade gärna sett mer av honom i dagens modo.

Kommentera

Gusse: Peter är ett rätt vanligt namn, men jag tror varken Peter eller Marcus själva går in med pengar. Oavsett lär vi ändå inte få veta.

Helt klart är att Cumiskey INTE kommer hit för pengarna då han kunnat tjäna väsentligt mer på annat håll.

Kommentera

Rytter: Kan en av privatpersonerna som sponsrat heta Peter i förnamn!
Kommentera

MorganaLefaey:

Just videogranskning är något som SHL måste ta tag i. Det sker på ett amatörmässigt sätt just nu. 

"Inte tillgång till alla bilder" är en riktig jävla skitursäkt och gör att man bara börjar misstänka att man medvetet ger hemmalaget fördelar ifall det är en svår situation och några bilder inte tydligt visar situationen. Då kan ju måldomaren skydda sig med att säga "jag hade bara tillgång till dessa bilder, och där ser det ut som.....". Tycker att tv-bilderna klart och tydligt visar att detta inte ska vara mål. Och dessa bilder bör ju även måldomaren ha tillgång till.

Kommentera

J F K: Sen är det knepigt att domarchefen går ut och säger att måldomaren först uppfattade det som mål, men när han fick tillgång till nya bilder så säger han att det inte var mål.
Varför fick han inte tillgång till alla på en gång?
Nej det behövs ett war room så man kan vara säker på att de som tar beslutet är opartisk.
Kommentera

J F K:  Bra syn har jag och tv:n är ganska ny så det ska vara lugnt. :)

Jag håller ju med om att det onekligen ser ut som att det är ett ej korrekt mål, det är vad jag kan se på reprisen, det jag menar är att jag inte kan säga till 100% om det stämmer eftersom måldomaren tydligen sett något som vi inte kan se från de bilder vi har att tillgå, då får man ju anta att han har andra bilder som inte vi får se och utrustning som gör att han ser nått som ingen annan ser.

Sen finns ju scenariot att måldomaren medvetet fuskat och det är ju inte första gången det hänt, bara i köplustan har det väl hänt en 2-3 gånger på senare år 

Kommentera

Berka: Jag - och uppenbarligen domarchefen - tycker att man ser tydligt nog på bilderna. Kanske herrn ska putsa glasögonen och köpa dyrare tv-utrustning;)
Kommentera

ULTIMAVICI: Men nu kunde man tydligen läsa här att andersson har varit ute i media och erkännt att det inte var mål så då är det bara tråkigt för oss.

Bra iaf att man går ut och förklarar sin bedömning, dock var ju huvudomarna oskyldiga i detta utan detta måste läggas på måldomaren som uppenbarligen fuskat.

trist

Kommentera

ULTIMAVICI: Men hur kan du med säkerhet säga det då du inte har samma material som måldomarna har?

På bilderna i tv som vi har så kan man inte helt 100% klargöra om pucken tar på hv-klubba, det är för oskarpa bilder för det. Sen dessutom som jag skrev så kan du inte heller förlita dig på att puckbanan är rak då kraften  i puckens moment kan styra den rakt även fast den tar i en klubba. Därför tycker jag det är dumt att påstå att den inte tar i en klubba när vi faktiskt inte kan avgöra det på reprisbilderna som vi har tillgång till.

Kommentera

Rytter: Glad nyhet

Kommentera

MorganaLefaey:

Har ni missat att Kyle är tillbaka: 

http://allehanda.se/sport/modo/1.6338640-cumiskey-till-modo-hockey-klar-for-hela-sasongen

Betyder detta att vi endast spelar Salmela tills han kommer?

Kommentera

Detta är väl 2a gången modo råkar ut för detta. Fick väl ett korrekt mål bortdömt mot Rögle också.
Förväntar mig att det snart ordnas en central enhet som granskar sådana här händelser. Så mycket dyrare kan det inte vara att ha några anställda på en och samma plats som får bilderna sänt till sig.
Kommentera

Trevligt att game winning goal är felaktigt. Nu finns Andersson på SHL sidan och erkänner att det inte var mål. Dynga värre får man väl lov att säga.

Kanske redan skrivits. Men har inte orkat skrolla ner.
Kommentera

ULTIMAVICI:

Mycket bra sammanfattat, skriver under på allt.

Det man kan lägga till kring PP som jag tycker gjorde stor skillnad är att man nu ser ut att ha en tanke kring inspel i offensivzon. Detta gjorde att vi på ett enkelt sätt kunde ta oss in utan att chansa med en dump, till följd av detta blev det lättare för oss att komma in och sedan ställa upp direkt för att styra igång vårt PP.

Ser ut som man iaf lagt en del tid på att träna och ha en tanke kring inspel nu iaf.

Kommentera

Berka: ?? Jo då jag precis just gjort det jag skrev och oavsett material så rör ingen klubba pucken! Situationen är redan skedd men det underliggande i min text är ju att domarkåren behöver jobba mer transparent gentemot spelare och publik och inte gömma sig när det hettar till! Ingen ansvarig som får stå för misstagen, ingen bättring! Så tycker visst att varje gång det blir uppenbart fel som inte beror på att domaren omöjligt uppfattat situationen så ska detta belysas!
Kommentera

ULTIMAVICI: Att sitta och raljera om det var mål eller ej är rätt värdelöst då vi inte har samma material som domarna.  Dessutom behöver inte puckbanan förändras nämnvärt om pucken är snurrande, det är helt omöjligt att se om pucken ändrar riktning med nån centimeter.

Jag håller med om att på de repriser och vinklar vi har att tillgå så ser jag ingen BLÅ klubba röra pucken, alltså skall målet dömas bort,MEN som sagt så har domarna förmodligen både bättre och mer material att arbeta med. däremot heller inte sagt att dom dömer rätt för det.

Kommentera

HV71-Modo
När den första besvikelsen lagt sig är det väl tid att göra en snabbanalys av matchen!

Kan väl inleda med "sparkmålet" för att få det ur världen! Domslut kommer vi få med och mot oss under säsongen, detta precis som alla tidigare och kommande säsonger. En klubba i ansiktet som domaren missar, en solklar tripping som domaren släpper, en interference där en alldeles oskyddad spelare får parera isen med näsbenet. Alla dessa situationer är frustrerande att få emot sig och lika sköna att få med sig, det är också förståeligt att en domare missar, hockey är trots allt en snabb sport där mycket händer över hela banan hela tiden. Men hur kan man med dagens teknik missa en solklar spark och påstå att det skulle vara en klubba på pucken innan den går i mål? Det är nämligen mycket enkelt att ladda ner valfri mjukvara till din dator, förstora bilden 10 ggr zooma in pucken, spela upp videon på halvfart och voilà det är inte ens nära att en klubba rör pucken! Menar man att videodomarna år 2013 inte har utrustning att sköta sitt jobb? Eller väljer man att helt sonika ljuga för domaren som ringer ang. situationen? Tyvärr talar det mesta för det senare! Nu kommer antagligen inte få ett uttalande från domarbasen eller ens en utredning av det inträffade. Tidigare i höstas fick domarbasen beröm för att man valde att lägga ut en situation på hemsidan och förklara att man gjort fel! Det visste redan alla som sett matchen, där gick man ut med det självklara som alla visste! Nu är situationen stökigare och kräver en nogrannare repris, då kommer man sopa det under mattan och gömma sig bakom dimridån! Försök själva att hitta kontaktuppgifter till domarbasen! Inte ens en mailadress tillhandahålls, detta skapar en envägslommunikation där domarna själva väljer sina strider(alltså inga alls) och skapar frustration och en känsla av ett ryggradslöst beteende!

Så till matchen!
Modo inledda helt ok! 2 baklängesmål som berodde på en del otur men också en del passivitet där puckhållaren kunnat checkas hårdare. Powerplayet var inledningsvis rätt uddlöst men man kunde se att det åktes mer skridskor och ett snabbare pucktempo vilket också följde i spelet 5/5. Efter en markeringsmiss visade Regehr en fin kyla när han serverade Spina och Modo var återigen inne i matchen. Efter ytterligare ett PP där såväl Timashov och Ullmark gör misstag som serverar 3-1 till HV kändes det tungt, Modo satsade på ett totalanfall vilket öppnade upp defensiven, när sedan 4-1 kom tidigt i tredje hade Modo inget att förlora, spelet i offensiv zon var det bästa för året och målen kom också! Dock öppnade man upp sig bakåt alldeles för mycket och trots underläget var det stundtals alldeles för slarvigt och matchen kunde och borde kanske avgjorts tidigare pga det!

Slutligen så tycker jag att samtliga kedjor visade en mycket bättre inställning och fart, kan vi ta ledning i nästa match eller hålla den jämn tror jag också att vi kommer få se en stabilare och säkrare defensiv där vi väger riskerna bättre och ändå kan producera. Ett stort steg framåt tycker jag iaf att gårdagens match var, och nu kan vi ju bara klättra i tabellen!

Bäst i Modo var Hedberg som äntligen kom till sin fulla rätt!
Timashov visade att han ska hänga på fler matcher, visst gjorde han misstag men en sådan supertalang måste få ta ansvar och göra misstag för att utvecklas! Blir nästan lyrisk av att tänka på vilken spelare han kommer att vara nästa säsong!

Jaja ska inte dra ut på detta mer utan bara konstatera att Modo har vaknat och spelet kommer nu bli bättre och bättre!
Kommentera

« · 1590600