1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511791 inlägg · 4110 ämnen

IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10

« · 2466107 · » Till forumet

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Rytter: Jag förstår inte vad tabelltippningen har att göra med vilket lag som går upp? MoDo kom före Löven ifjol, men blev likväl mer förnedrade än Brasilien blev mot Tyskland i VM-semifinalen 2014. Ett enormt fiasko som jag hoppas slippa uppleva igen.
Kommentera

8225: Morgondagen känns som en nyckelmatch, Modo måste börja vinna matcher nu.
Kommentera

Bad_Brett: Vi får höras i ett dm efter säsongen är avslutad.
Kommentera

8225: Vela, Brickley, Halloran är bra spelare men gör oss bara sämre.
Dyra pengar för koskit tre stora floppar tyvärr.
Man hade hoppats på mer men nu får vi hoppas på Werner. kommer.
Kommentera

Bad_Brett:

Det är för att du och alla journalister vänder kappan efter vinden och har extremt selektivt minne.

Kolla din tippning inför säsongen, kolla journalisternas tippning. Nu ska de leka duktiga och generera "klick". Lite som du gör faktiskt.

Vissa bara älskar att slänga sig med ord som fiasko, katastrof osv utan att faktiskt förstå vad det betyder.

Nej det kan inte vara ett gigantiskt misslyckande ifall ett lag missar att gå upp. Att missa slutspel är ett gigantiskt misslyckande att falla i en final mot ett jämnstarkt lag kan omöjligt vara det.

Sedan har ju de andra lagen förstärkt rätt friskt under säsong med.
Kommentera

Bad_Brett: antaget då, tror inte du är okunnig dock, bara smånegativ.

Vinner jag vadet går pengarna oavkortat till MoDos ungdomsverksamhet. OK?
Kommentera

Bad_Brett: Nä, det är nog bäst vi lägger ner säsongen och fortsätter klaga över alla matcher vi förlorat. Frågan är bara var vi sätter gränsen? 1968?
Skärp dej. Det är ishockey.
Kommentera

Dexter : Tycker dagens match påminner rätt mycket om vår hemmamatch mot Löven som vi vann med 5-2.
Låg då under med 0-2 i första perioden men man vred runt
matchen och vann.
Spelmässigt liknade den matchen kvällens match
Kommentera

Bad_Brett: Du ger mig en coinflip alltså? Det tar jag då jag och bookiesarna ser oss vinna 6-7 gånger av 10.
Kommentera

hockey_21: Jag har ju erbjudit enkla pengar till alla er. Om det blir MoDo-Löven i slutspelet, så slår jag vad om 1000 spänn att Löven går vidare. Har jag fel, vinner du 1000 kr. Har jag rätt så får jag 1000 kr av dig.

Om jag nu är så okunnig borde det vara som att sno godis från ett litet barn, inte sant?
Kommentera

8225: Den, de som eldade en bengal idag, borde bli avstängda en lååång tid.

Har själv varit tvungen att lämna några gånger och missat en period.

Tycker Tifo är fantastiskt, men dessa avarter gör att jag inte skänker en sekin till dom mer. Finns en tystnadskultur som gör att man hellre håller sin kompis än ryggen, trots att det förstör för klubben man påstår sej stötta.
Kommentera

Efter att ha lugnat ned mig drog jag mig till minnes att Timrå hade liknande problem med Löven säsongen när de gick upp. Så jag kollade upp det.

20/21 hade Löven 3-1 i matcher på Timrå efter grundserien. Löven vann även första finalmatchen. Tja, det är ju alltid nått!
Kommentera

Rytter: Nivån på denna diskussion alltså...

Jag gissar att de flesta journalister kommer hålla med mig om att det är ett misslyckande ifall MoDo åker på storstryk mot Löven i ett slutspel. Om ni andra är helt okej med detta så får det stå för er, men det är rätt uppenbart att MoDo har gått all-in för att gå upp i år och då blir det lite skrattretande ifall man inte ens lyckas göra ett mål mot de andra topplagen.

Nu har vi under senaste matcherna blivit nollade av Löven och Djurgården. Gjort ett mål mot Södertälje respektive Mora, samt torskat Karlskoga. Om du/ni är nöjda med det så är det kanon - Jag menar att det rätt patetiskt att ett lag som varit så överlägset hela säsongen och dessutom förstärkt truppen mer än något annat lag, inte klarar av att utmana ett enda lag på topp-6.
Kommentera

Nucky:

Ja ingen sportchef vid sina sinnes fulla bruk skulle byta Dickinsson mot Rockwood.

Kanske någon EP supporter som kollar poäng enbart och inte sett spelarna.

Dickinsson kommer spela i SHL eller högre liga, Rockwood kommer aldrig lira i SHL.
Kommentera

Bad_Brett: Vad är det du inte är nöjd med, med dagens MoDo? Förutom att vi inte vann idag alltså.
Kommentera

Bad_Brett: Helt sinnessjukt att du fortfarande ältar Rockwood och Modigs😆
Du toksågade Dickinson och förutsåg honom till årets flopp, du trodde han skulle lämna innan jul.
Samtidigt öste du lovord över Rockwood som är en mygga i jämförelse.

För att inte tala om Modigs, som varit bänkad i BIK.
Det andas kvalitet, verkligen.
Kommentera

Bad_Brett: svar ja.. jag är nöjd att vara 1a. Och du hade varit nöjd om vi var 6a? Eller är du också nöjd att vara 1a nu?
Kommentera

Bad_Brett: Hur kan du då räkna ut oss då slutspelet inte ens har börjat?
Kommentera

Bad_Brett:

Men löven gör allt rätt som modo gör fel. Vart spelar de nu är det i SHL?

Borde ge en indikation på hur svårt det är att gå upp.
Kommentera

Werner: Kanon ifall du är nöjd över det. För mig är det bara slutspel och avancemang som räknas.

Om vi säger att vi har en av seriens tre största budgetar, då bör det i genomsnitt ta tre år att ta sig upp. Ifall vi har en av de tre största budgetarna men det tar 10 år för oss att ta oss upp, då visar det bara att vi får sämre bang for the buck än andra lag. Enkel matematik.
Kommentera

Bad_Brett:

Så trots att vi har så dåliga spelare är det ett gigantiskt misslyckande att inte gå upp.

Fan vi skulle tagit in rockwood och modigs så hade det varit klart.
Kommentera

Rytter:
Kollade HVs åresredovisninh lönekostnaderna var ca 10
Mille mindre än i SHL iofs Corona. 31 mille till alla kontraktsanställda.
Kommentera

Rytter: Så när folk gjorde sig lustiga åt mig i början av säsongen, menar du att det var detta man syftade på? Att Dick+Marenis skulle landa på 0.02 bättre poängsnitt?

Tokhyllade Aagaard har 0,75 ppg, Rockwood har 0,84 ppg. "Floppen" Modigs har 0,61 ppg, vilket fortfarande är bättre än Vela, Sveningsson och Niederbach.
Kommentera

Bad_Brett: MoDo har misslyckats??? Vi spelade omgång 43 precis och vi leder serien.. kryp tillbaka under stenen
Kommentera

Bad_Brett: Låt oss misslyckas först då. Vi är ju fortfarande klara för topp 6. Tänk om vi skräller och överlever kvarten...Då kan allt hända, men vi har inte misslyckats ännu.
Kommentera

Bad_Brett:

Återigen bevisar du hur dålig koll du har.

HV betalade 1.5m bara för Kelleher. Sedan kastade man in powell, hunter mfl på detta.

Denna satsning kommer nog inget lag vara i närheten av i ha.

Det är klart vi satsar och det är helt rätt. Men vi har ju en annan strategi, vi börjar ofta med en mindre trupp för att ge juniorer chansen sedan har gradin varit tydlig att har vi chansen då går vi för det.

Men jag kommer aldrig tycka att missad uppflyttning är ett gigantiskt misslyckande. Det är så jämnt och små marginaler i en final.

Vi ska bli bättre år för år. Förra året åkte vi i semi, detta år kan vi åka i final och nästa år gå upp, då har vi gjort en bra resa och blivit bättre år för år.
Kommentera

Bad_Brett: 21 poäng från seriesegern
Kommentera

Rytter: Vi har värvat spelare för 1,5 miljoner. När HV gjorde motsvarande ifjol tyckte vi att de var galna.

Uppenbarligen gör vi en jättesatsning nu och då är det väl rätt uppenbart att förutsättningarna förändras?

Ungefär som om ett NHL-lag skulle värva McDavid, Draisaitl, Karlsson och Makar inför transfer deadline och sedan hävda "Määh! Vi var ju bara tippade att gå till semifinal inför säsongen!".

Varför sitter det så hårt inne att erkänna att när MoDo misslyckas?
Kommentera

Bad_Brett:

Ja men du själv ändrade ju sättet att räkna då modigs gick skadad. Då var det ppg som gällde.

Kan meddela att Dickinsson + Marenis fortfarande leder med 0.75 vs 0.73, för det var väl så vi skulle räkna va?
Kommentera

Bad_Brett: Orkar inte leta upp gamla citat, men du trodde Aagaard skulle floppa denna säsong, han hänger med hyfsat.

Men sammantaget, vi ska väl gå upp nu då, alla gamla eller unga MoDoiter!

Annars får ledningen o laget gå på plankan vid Ulvösund
Kommentera

Bad_Brett:
Jag menade att jag tror att vi är uppe inom 5 år om vi fortsätter så, sen skarvar du lite. Tycker det fult gjort, men det är ju ett forum så lever med det. Däremot så tror jag vi går upp iår, och tycker vi har spelet för det. Jag blir besviken om vi inte går upp men jag tycker inte det är ett gigantiskt fiasko.

MoDos två första säsonger i allsvenskan och 20/21 var däremot ett gigantiskt fiasko.
Kommentera

BobbyG: Haha WORD! Synd bara att man inte kan slå av och på en strömbrytare med sitt engagemang.

Med det sagt, nu väntar två avsnitt av På spåret för undertecknad. Hög kvalitet och trevlig underhållning ;)
Kommentera

Bad_Brett: Ja du håller ju fart i forumet i alla fall. Det får man ge dig. :-)
Kommentera

Confusius:

Vi var inte ens favorittippade av brett själv.

Vi var tippade femma av honom. Ändå är det ett fiasko att inte gå upp.

Nej all trovärdighet försvann med kommentaren att det är ett större fiasko om vi missar att gå upp i år jämfört med ifall HV (som varit de största favoriterna någonsin i ha) hade missat.
Kommentera

Confusius: Har jag sagt något om slutspelet? Trodde det var serien vi tippade.

Ifjol blev vi förnedrade av Löven, trots att vi kom före i serien. Jag hade gärna sett att det var tvärtom.

Förövrigt leder nu Rockwood + Modigs med 51 - 36 mot Big Dick + Marenis... Trodde nog att det skulle bli jämnare än så om jag ska vara helt ärlig.

Rockwood står på projected 40 p... I mitt utspel inför säsongen sade jag att han skulle kunna landa på 50 p. Kanske lite överdrivet men helt off var jag inte...
Kommentera

Bad_Brett: Lugn och fin nu Brettan!

" ett misslyckande av historiska mått." "Går vi inte upp är det ett fiasko"

Vi var ju inte ens favorittippade av expertisen?!
Kommentera

Rytter: Varför då?

Poängen är att det är irrelevant vem som vinner serien. Framförallt är det irrelevant vem som är dominant i november.

Det som däremot är relevant är att MoDo har satsat något kopiöst under säsongen i och med värvningarna av Niederbach, Vela, Brickley och Halloran.

När HV71 gjorde på motsvarande sätt ifjol så garvade folk och menade att de skulle få problem med stämningen i truppen - att MoDo gjorde rätt som _inte_ värvade sönder laget utan istället fokuserade på sammanhållningen i laget.

Nu när MoDo gör precis som HV71 gjorde ifjol, och det helt plötsligt börjar gå sämre, ja... så sänks förväntningarna. Det är ju trots allt inte nödvändigtvis i år vi ska gå upp, utan inom FEM år. Och Wessner dömer ju alltid till Björklövens fördel. Yada yada yada.

Kan vi bara enas om att det är mer anmärkningsvärt ifall MoDo inte går upp i år än om HV hade misslyckats med att gå upp i fjol eller Timrå året innan?

Kan vi enas om det så är jag nöjd.
Kommentera

Confusius: sveningsson borde ligga i toppen på xG, alltså förväntade mål, åtminstone

sen att han underpresterar den statistiken grovt är en annan sak :)
Kommentera

Confusius:
Jag skulle tro att han har väldigt bra värden på ingång i anfallszon och utgångar ur egen med pucken under kontroll.
Kommentera

9233: Ikväll var det trubbigt men man ska komma ihåg att vi saknar två 25+ målskyttar i Aagaard och Josh. Halloran är också en bra målskytt men behöver få göra något mål så det lossnar. Woods i form är också en bra målskytt. Lägg till Wernblom om han kommer. Laget som spelade idag är mycket svagare än det lag som kommer gå in i slutspelet.
Kommentera

Padrone78:
Jag har sagt att jag tror vi är uppe inom 5 år så det är jag som är losermentalitetem personifierad. Till saken hör att jag tycker det skall satsas för fullt varje säsong, tycker man gjort allt rätt denna säsongen.
Kommentera

Tarasov: Med tanke på den drömstart Löven fick, helt gratis dessutom, så kunde dom ju spela på resultatet.
Tror inte vi ska stirra oss blinda på att dom bara sköt 15 skott. Dom lät oss ha mycket puck, och boxade ut oss föredömligt. Man kan säga att dom gjorde en perfekt bortamatch.

Med det sagt gör vi ingen dålig match på något sätt. Första 10 var riktigt bra precis som mot Västervik, men helt plötsligt står det 2-0 till Löven. Och det sätter ju tonen för resten av matchen.

Ska man hitta något som faktiskt var dåligt, så är ju våra avslut mer än pinsamma just nu. Det är för mig obegripligt att elitspelare som tränar varje dag gång på gång skjuter mitt i magen på målvakten, eller stenhårt i plexit. Ska det vara så infernaliskt svårt att sikta ut mot stolparna?

Kan ge mig fan på att om man spikade upp halvmeter breda plankor i stolpar och ribba men lämna en stor öppning mitt i målet, så skulle våra killar helt plötsligt träffa plankorna när man vanligtvis träffar mitt i magen.

Jaja finns ingen orsak till panik, vi leder serien, och har 10 matcher kvar. Det är sedan vi ska vara bra.

Vet inte om ni andra hörde ÖA´s hockeypodd idag? Där Pelle Hägglund sa att han fått uppgifter från MoDo-ledare om att Sveningssons "underliggande stats" var riktigt bra.
Då undrar man ju som lekman, vad består dessa "underliggande stats" av, och går dom att ta del av?

TJÄÄNA!!
Kommentera

BobbyG: Jo, jag. Köpte ju en fiktiv biljett till Västervik-matchen, den kanske kan göra skillnad så vi får in en sniper :)
Kommentera

Bad_Brett:

Enligt dig är det ett gigantisktfiasko att inte gå upp. Att vi med topp3 spelarbudget alltid ska vinna eller ligga i topp och utmana. Allt annat är förlorarmentalitet och vi ska vara kaxigare än så.

Får jag påminna om ditt tips inför serien, det verkligen osar vinnare om det. Du var verkligen inställd på att vi var stora favoriter och att det är ett fiasko att misslyckas.

Men enligt din egen ranking så skulle vi ju åka i kvartsfinal med tanke på tippningen.

1. Djurgården
2. Björklöven
3. AIK
4. Västerås
5. MoDo
6. Karlskoga
7. Södertälje
8. Mora
9. Vita Hästen
10. Tingsryd
11. Östersund
12. Västervik
13. Kristianstad
14. Almtuna
Kommentera

Gavelo: hade behövts hos oss. Vi har ju ingen jävel som kan göra mål..
Kommentera

Rytter: kan tycka att det spelar ganska lite roll vilken mentalitet du eller jag eller gavelo eller nån annan har, vi är alla losers som spenderar fredag kväll på ett hockeyforum ;) och ingen av oss kommer påverka utgången av modos säsong
Kommentera

Rytter: Instämmer!

Ser för övrigt att Gradins pöjk satt 2 nya mål i afton
Kommentera

Bad_Brett: Ärligt talat är du själv arketypen för förlorarmentalitet för mig. De som vägrar se en spade för en spade, utan istället väljer att hylla motståndarna när de i realiteten är rätt utspelade.
Tror du att spelare som Sudden, Foppa, Lidström skulle i tredje sagt. Lägg ned vi är sämre, eller hade de valt att se det som att det är vi som skapar chanserna. Nu vänder vi den här skiten.

Tur att det var Foppa och inte du som var med när Finland ledde med 5-1.
Kommentera

Bad_Brett: du bygger ju ditt narrativ på saker som inte sagts i det här forumet. Men fortsätt du att vibrera fram din frustration genom tangentbordet. Nu loggar jag av och kastar fan inte yxan i sjön 10 matcher innan slutspelet ens startat.
Kommentera

« · 2466107 · »