1150x200-modo-header2-kopiera.webp

J-20

« · 1370440 · » Till forumet

Sv: J-20
More to come:

53.11 4 - 2 EQ DIF 19. SÖRENSEN, Marcus
(46. ÅBERG, Pontus)
Kommentera

53.11 4 - 2 EQ DIF 19. SÖRENSEN, Marcus
(46. ÅBERG, Pontus)

Om det är ok med dig Poffa så tänkte jag medela att det ser mörkt ut nu för junisarna.
Kommentera

Modoante: If you snooze you lose

Redigerad kommentar

Kommentera

Modoante: Bara att konstatera, du är inte med i matchen. :-)
Kommentera

This just in:

58.40 5 - 2 EQ DIF 37. NORMAN, John ENG
Kommentera

Och där var det över:

5 - 2
(1 - 1, 2 - 1, 2 - 0)
Third period ended
Kommentera

Det blev visst ingen återkomst för Markus Søberg till plantskolan utan det blev Frölunda istället...
Kommentera

Petey21: Otroligt surt, han är en talang
Kommentera

Berka: En talang som beskrivning för Markus Søberg känns som man säger i USA "doesn't cut it". Supertalang är ordet. Nu får vi se om han klarar av att vara utanför Norge. Det var väl det som gjorde att han lämnade MoDo.

3 års kontrakt skrivet och man vill spela honom i såväl J18 som J20. Shit! Hur bra är han egentligen? Någon av er har väl sett honom live?
Kommentera

Dragan 2k: Känns otroligt surt. jag har sett han lite och det finns väldigt mycke hockey i den kroppen.
Sen gäller det att han fortsätter att utvecklas, vissa är grymma talanger men likson stannar upp lite och blir aldrig den där förutspådda jättestjärnan.

Henrik eriksson tidigare timrå, nu mora är ett tydligt exempel, andreas molinder är ett annat.
Kommentera

Dragan 2k: Det var mer än så som gjorde att han lämnade MODO men mognar han så kan ni ha en guldklimp där på något år.

Jag var inte jätteimponerad av honom när han spelade här men han var ju också betydligt yngre än alla andra som spelade också, samt att han kanske inte var mogen att åka från Norge just då heller.

Kan dock bli en fantastisk spelare om han bara själv vill och orkar med.
Kommentera

qwertas: För det mesta är dock fantastiska spelare ganska värdelösa för de svenska klubbar de spelar i. Bortsett en liten check från NHL så kan den svenska klubben ha glädje av spelaren i en eller två säsonger innan han flyttar. Hellre en Hasse Jonsson i handen än 10 Victor Hedman i skogen.
Kommentera

Berka: Det är inte samma Henrik Eriksson i Mora.
Kommentera

T T: jag fick tillfälligt hjärnsläpp, jag menade aik haha, aik och mora låter ju samma ;)
Kommentera

Berka: Henke spelar inte i AIK heller. Han fick inte nytt kontrakt efter avancemanget. Tror faktiskt inte ens att han spelat hockey i vinter.
Kommentera

Ambroo: ja nä jag skrev aldrig de.
Han spelade i leksand,bofors,timrå,rögle,almtuna och avslutade karriären i aik. (med viss reservation för lag ordningen)
Ja nä han var ju en av dom spelarna som inte fick förlängt när aik gick upp i es. Han centrade första linan mellan bröderna ahlström.
Hans karriär började i härnösand och älgarna där jag spelade med han från barnsben =)
Kommentera

Berka: Hey! Jag har lirat landbandy med honom på Marinvägen jag under min uppväxt ;)
Kommentera

MODOJohan: Å fy tusan, de är stort =)

Jag har legat böghög i mittcirkeln på höga med han å per styf efter de att jag avgjort Obs-cup finalen på övertid mot sundsvall ;)
Kommentera

Berka:

Jobbigt med det namnet på cupen. Hade det något med obs-klass att göra. Tänkte när Styf var med också :-)
Kommentera

bisterfinnen: Haha Ingen komentar ;)
Kommentera

Isak Ahrling till Växjö J20, tillsammans med Sebastian Magnusson.
Kommentera

Nikki Nine: Lite synd att Isak måste lämna tyckte det fanns potential i han.
Kommentera

renen: Jaså? Isf dolde han den väl.
Kommentera

Poffa: En intressant sak med Ahrling. Under hösten var han bäst av backarna i J20 i plus/minus med plus 5 trots att laget slutade på minusmålskillnad. Sedan fick han chansen i några elitseriematcher där han inte höll måttet. Under våren var han sedan katastrofal med -9, trots att motståndet var enklare och laget slutade på klar plusmålskillnad. Ingen annan back hade sämre än -2! Vad hände?
Kommentera

Wayne Gresky: Ingen aning, om jag ska vara ärlig. Tyckte dock att han var bland de sämre backarna även innan jul, plus/minus till trots.

Bohman, Arnmark och Ludde Byström var alla bättre än Ahrling innan jul. Efter jul var alla dessa tre, samt Eddie Larsson och Adam Johansson, bättre än Ahrling. För mig är Bohman och Ludde två stora förhoppningar, framför allt Ludde som är född 1994 har potentialen att bli en mycket kompetent ES-back, eller bättre.

Dessutom har vi ju Gustav Backström och Robert Hägg den kommande säsongen. Båda dessa är född 1995 och lär spela både med J18 och J20. Två stora talanger där Hägg är den bästa av de två.

Kommentera

17/8 19.00
MoDo - Björklöven 10-1
Skott: 38-12
Hari gjorde i alla fall 3 mål och var utvisad 14 minuter.
Kommentera

Leder med 3-1 mot Timrå efter första perioden.

Målskyttar:

Erik Nyström, Jesper Olofsson och Marcus Bohman.
Kommentera

Kvällens laguppställning:

Målvakt: Linus Ullmark (William Silverfeldt Öhman)

1:a
Erik Nyström - Måns Krüger - Kristoffer Backman
Adam Johansson - Marcus Bohman

2:a
Edwin Hedberg - Tim Vesterberg - Jesper Persson
Ludde Byström - Robert Hägg

3:e
Victor Öhman - David Gunnarsson - Gustav Possler
Albin Carlsson - Petter Runesson

4:e
Isak Nyström - Philip Andersson - Olov Håkansson
Gustav Backström - Mathias Åhman
Kommentera

4-2 Modo efter 2 perrar mot SAIK. Hari, kruger och gunnarsson sticker ut.
Kommentera

Ytterligare en vinst på Hovet ikväll. J20 vinner med 3-1 mot DIF. 7-2 på knappt sex timmar. Så ska en slipsten dras.
Kommentera

Poffa: 

2nd period

29:59 1-1 (EQ) MODO 36. Hari, Janos
26. Andersson, Philip
Kommentera

Salle: Anton forsberg i kassen.
Kommentera

Dirigo: Det blev revansch emot mössen med 2-3.

54:37 1-2 (PP1) MODO 51. Westerberg, Tim
2. Bohman, Marcus
31. Possler, Gustav

59:04 1-3 (EQ)
ENG
MODO 36. Hari, Janos
49. Krüger, Måns
Kommentera

Tillbaka från Ritorp kan meddelas att Modo vinner mycket rättvist och med något mål för lite.

AIK har ett storväxt, tungt men också ganska förutsägbart lag. Modo kom till spel med ett kreativt, rörlig men kanske något småväxt manskap. Gjorde ingen djupgående analys av åldersstrukturen i respektive lag utan konstaterar bara att Modo hade betydigt fler galler isen.

AIK tar första perren på poäng, enligt Strandbergsk retorik. Modo hade svårt att komma till och det behövdes både uppoffrande försvarsspel och säkert målvaktslir från Sockan för att det skulle stanna mållöst.

I andra spottar Modo upp sig men får ändå släppa in 1-0 efter en individuellt stark prestation av hemmalagets Spångberg. Efter detta är det i princip uteslutande Modos match fram till slutsignalen.
Med högt tempo i skridskoåkningen och stundtals riktigt bra passningspel skapas flera chanser och Janos Hari kan från nära håll stöta in kvitteringen med en backhand. Hari går från ganska oinspirerad i första perioden till helt dominant under resten av matchen. Han driver upp ett högre tempo än AIK klarar av och har flera bra lägen som han skapar helt själv. Han verkar också uppenbart taggad eftersom han käftar, småslåss och kivas i princip hela tiden med motståndarna.
Trots flera bra lägen, framförallt Runessons stöt i stolpen från slottet, är det "bara" lika inför sista.

I sista är det först något jämnare i några minuter innan Modo helt tar över igen och AIK tvingas ta tre raka tvåor eftersom de helt enkelt inte orkar med tempot. Hari styr och ställer rejält tillsammans med Ludvig Byström som spelar väldigt dominant på blå, om än något våghalsigt på det där sköna juniorhockeysättet som man skulle bli galen på om de försökte i a-laget.
Många goda chanser bränns men efter ett tungt tryck kan Vesterberg snärta in pucken på plockhandssidan för AIK-keepern.
Efter att ytterligare några lägen att utöka tar AIK ut time out med två minuter kvar. Man får efter vildsint stötande av Modoback ett två mot ett-läge som dock reds ut av en hårt backcheckande David Gunnarsson. Strax efteråt får AIK också ett skottläge i slottet, men Sockan håller tätt. Istället tar det bara några sekunder innan Hari kan sno åt sig pucken i mittzonen och mycket välförtjänt sätta trean i öppen kasse.
Att AIK sedan med lite halvflyt reducerar är mest för knappologerna.

Sammantaget en bra insats där Janos Hari stack ut rejält bland forwards och där våra topprospects Byström och Hägg såg väldigt bra ut på backen. Moderna backar med spelsinne i både defensiven och offensiven. Byström drev upp anfall några gånger med majestätisk grace.

Även Edvin Hedberg förjänar ett omnämnande för sin offensiva kreativitet, även om han har en tendens att bli väl puckkär och hade en del onödiga soloturer nere i egen zon.

Krüger hade att per riktigt snygga mackor, men på det stora hela hade jag väntat mig mycket mer. Spelar alldeles för ofta fast sig i olika situationer och såg dessutom inte onödigt intresserad ut av backcheck, så länge det nu behövdes vilket i princip bara var första halva av matchen. Hoppas att det jag såg var ett olycksfall i arbetet.

På läktaren - där bland annat såvälä Melinder som Gozzi syntes till - rådde det inga tvivel om att Modo var "mycket bättre" än AIK i den här matchen.

Eftersom jag var där ensam hade jag inget roligare för mig än att twittra om matchen. Sök på #modose i vanlig ordning så ramlar det in ett gäng grejer som skrevs under matchen. Det mesta är med här, men inte allt.

Bra hockeyhelg, det här.
Kommentera

Mano: vad får Sockan för betyg?
Kommentera

Mano: Nu såg jag bara sista perioden men då tyckte jag att Tim W var riktigt bra.
Kommentera

lhlh: Har sett alla 3 matcher i helgen och tycker att en viss back överarbetar hela tiden.Nä dags att börja spela enklare Byström.Tycker hägg och Bohman var lite sämre idag än igår mot Dif .Då var hägg bra och Bohman var kung i egen zon.Dom här tre backarna är definitivt våran framtid.Framåt tycker jag det ser tunnare ut.Tycker janos är bra när han är på humör .Tim blixtrar till ibland men efterlyser flera.Tycker vi har gör många små spelare.Forsberg mycket bra i mål.Ullmark mycket bra igår mot Dif .
Kommentera

Dirigo: Sockan var när han behövde vara det, vilket i princip var i första perioden samt i slutet när AIK försökte trycka på. Första målet släppet han från slottet på plockhandssidan strax ovanför benskyddet, tvåan studsade in till höger om honom efter lite strul med trettio sek kvar. Kanske hade han kunnat ta båda, men då skulle han haft maximal röta.

Dock ingen insats som sa varken det ena eller andra om hans eventuella färdigheter som elitseriemålvakt.
Kommentera

Ankan: Håller med om att Byström framförallt i anfallszon har en tendens till en extra dragning istället för att passa eller lossa i tid. Bohman tyckte jag såg stabil men kanske lite grå ut idag, vilket är den enda match jag sett med juniorerna på flera år. Men jag kan definitivt ha fel, har inte sett honom spela tidigare. Kan du fylla på med hans uppsidor? Vad talar för att just han är en kommande elitseriespelare?
Kommentera

Mano:

Har också haft förmånen att se både A-lag och J20 live i helgen.

Mina kommentarer om några juniorer:

Janos Hari - riktigt skicklig med klubba och puck. Saknar speed och jobbar bara i en riktning. Viktig för J20 men ganska långt från A-lagsspel.

Kruger: Bra blick för spelet och fina passningar. Märkligt loj, har aldrig sett en center jobba mindre. Riktigt lång från A-lagsspel.

Backman: Jobbar bra, utan honom hade uppställningen släppt in massor av mål. Täcker upp för Janos och Kruger's obefintliga hemjobb.

Bohman: Klart bästa backen i J20. Stabil och säker. Tittar vi till helgen är han är klart närmast att spela med A-laget av backarna.

L.Byström - Tycker han spelar klart över sin förmåga. Transportera puck, så forwards får stanna vid blå. Dribblar ofta som sista man. Samma misstag som mot Sundsvall i SCA-cupen. I mina ögon inte mogen för A-lagsspel. Stor potential men behöver mogna.

Westerberg. Bästa center under helgen. Riktigt bra skridskoåkning i båda riktningarna och bra spelsinne. Spelar dessvärre i en omöjlig uppställning med Hedberg och Possler. Märklig med två forwards som alltid ska vara där pucken är. Både Possler och Hedberg jobbar hårt men saknar helt linjer i sitt spel.

O.Håkansson gör en riktigt bra helg och övertygar.

Gunnarsson - Bra blick för spelet och en klok spelare - väger dock lite lätt.

Persson - Har en skön förmåga att dyka upp på rätt ställe i anfallszon och komma till bra lägen. Behöver jobba på skridskoåkning och bli lite rappare.

Andersson - stor och stark. Nyttig för laget.

Hägg - spelar bättre match för match. I första matchen seg att sätta igång spelet och för mycket transport med puck i fellägen. I slutändan klart godkänd och kommer bli riktigt med tiden.

Båda målvakterna gör det riktigt bra.

Överlag man sägas att laget är talangfullt men väl ungt och kommer väga för lätt i långa loppet. Gör det väldigt bra som vinner 2 av 3 matcher.

Nyström - över förväntan i A-laget, bättre än Samuelsson.

Samuelsson: Talang men för mig obegripligt mycket speltid.
Kommentera

Isse: Intressant det där. Du hade uppenbarligen huvudet med dig för fler och djupare analyser än en annan, men det ser jag bara som positivt. Jag hade fullt upp att frysa där ett tag.
Jag tyckte att Hari hade riktigt bra tempo jämfört med AIK under stora delar av matchen, men jag skulle inte heller påstå att han redo för elitseriespel baserat på dagens insats. Jag håller också med om att Hari tog sig vissa friheter i hemjobbet, framförallt under första halvan av matchen. Möjligen lät jag honom komma undan med det då Krüger loja insats i hemjobbet sved tydligare på hornhinnan.
Hur som helst, kul med juniorhockey och kul att det finns folk med potential på väg upp.
Kommentera

Sebastian Höglund klar.
Kommentera

Nikki Nine: Blev nyfiken så frågade en almtunasupporter om honom, återkommer med info
Kommentera

SH3IN: Kent Westman på UNT gillar det inte.
Kommentera

Nikki Nine: Till Modo av alla lag :)
Kommentera

Nikki Nine: Vad har han för grudge gentemot Modo?
Kommentera

Poffa: Westman är tikare. Heter Yellowcard här.
Kommentera

Nikki Nine: Fått svar nu ang Höglund

"Han har varit duktig de gånger som han fått chansen i A-laget och har visat en bra arbetsmoral, stark skridskoåkning och ett ganska fysiskt spel för att vara en Almtunaspelare. Han är ingen powerforward, men är absolut inte rädd för att varken ta eller ge i det fysiska spelet. Offensivt har han inte riktigt fått till det i Hockeyallsvenskan, men har varit en av nyckelspelarna i J20 tillsammans med Oscar Milton."

Redigerad kommentar

Kommentera

MODO Hockey - Luleå HF (J20 SuperElit Norra) 
Game starts at 11:30 at Fjällräven Center

MODO Hockey - Luleå HF (J20 SuperElit Norra)
Game starts at 11:30 at Fjällräven Center

Redigerad kommentar

Kommentera

Frisco:
15:10 1-0 (PP1) MODO 31. Possler, Gustav
3. Runesson, Petter
14. Hägg, Robert
Kommentera

« · 1370440 · »