1150x200-modo-header2-kopiera.webp

J-20

« · 527806 · » Till forumet

Sv: J-20
knaskamilla:
Bollkalla ligger i Fjollträsk.
Strax utanför Akalla, Bekalla och Cekalla.
Kommentera

Dream Team: Vill inte vara ett knas men jag kan inte låta bli att kommentera lite. Förklara ordet "vinnarkalle" för oss är du snäll.
Kommentera

Salle:

Ska bli mycket intressant att se om Dream Team klarar av att översätta sitt inlägg till normal svenska, så att vi förstår. Undrar om flytten till Göteborg skadat språket för karl'n? ;)

Kommentera

Salle: Jag tror att Dream Team är synsk. Han har sett Koskinen avgöra finalen 2006 och myntat det nya begreppet.
Kommentera

Dream Team: Ähh, låt dom gnälla, är rätt van sedan kvarten på allt gnäll!
Supportrarna visar än en gång att, så fort modo drabbas av motgång, så gnäller man så det glöder på allt möjligt, och tänka sig, det var psykningar igen!
Domaren gnällde man ju också på igen...
ALDRIG att folket här inne hade klagat på psykningar, om bara modo hade vunnit straffarna.

Nä, SSK var det lite stil på, inget gnäll alls! dessutom väldigt rejäla och tuffa i närkamperna, precis som det ska vara, STOR ELOGE TILL SSK!!!
Kommentera

knaskamilla & Salle: Jo nu är det ju såhär att de rent dialektala skillnaderna nog gjort att mitt språk fördärvats, iaf till en viss del. När man i nuläget dessutom befinner sig på en ö som Tjörn, där den lokala dialekten tenderar att sluta i ren språkförbistring, finns det nog inte längre nåt försvar.

Ordet "vinnarkalle" är dock inte, iaf vad jag vet, nåt som härstammar härifrån. Det dära s:et som utelämnades mitt i ordet jag skrev, skulle kanske kunna hjälpa mig i mina försök att förklara det hela. Ja, det är MIN förhoppning, iaf.. ;)

Kommentera

ståpäls: Vill inte hjälpa Dream Team med förklaring med det finns ju en viss Steen som är i final iår, fast då skulle det väl stått vinnarcalle.

På tal om vinnare och Steen. Sicken myra rookie-Steen fick in idag. Att inte målisen lyckades Staña den är ju otroligt.

Kommentera

Salle: Är det säkert att du inte är från Göteborg?
Kommentera

Dawidovski: Har små förhoppningar om att du fattar detta men kan inte låta bli.

Klart att det inte var SSK som gnällde i denna match. Dom mötte ju FBK...

Klart att det var SSK som var rejäla och tuffa i närkamperna. Dom mötte ju FBK...

Kommentera

Salle:

Hmm. Nu är jag helt väck. Dagens J20-match var alltså SSK vs FBK? Förvirrande.

Frölunda verkar för övrigt lite överlägsna. Vad vann de med till slut, var det 8-0?

Kommentera

Dawidovski: Självklart hade jag skrivit exakt samma sak som jag gjorde nu vilket utfall straffarna än hade fått.

Förstår överhuvudtaget inte varför du hoppar in här och skriver om Södertälje? Förr hade du svårigheter med trådarna. Nu har du skaffat en till.
Kommentera

Frisco: Trådpoliserna Kling & Klang är på hugget ser jag. :-)
Kommentera

Salle: Som sagt, en stor eloge till SSK.
Kommentera

Frisco: Japp, nu har jag skaffat en till tråd! nämligen en sprillans ny snubbeltråd;-)
Kommentera

Dawidovski: Du är nog den
Kommentera

Man kan verkligen ställa sig frågan varför inte MODO flyger ned sina bästa 87:or för J18 SM finalen.... Det gjorde uppenbarligen Frölunda idag..........
Kommentera

audiblegiraffe: så här skrev Martin S igår efter J-20-matchen.

"Denna förlust innebär också att Molinder, Nilsson, Dahlberg och Olsson får sätta sig på ett flyg imorgon för att flyga ner till Stockholm och spela semifinal två i J18SM.

Till sist, vad hände med Tommy Enström?
Martin S Igår kl. 20:44"
Kommentera

Salle:

Fast tittar man på stats.swehockey.se så ser man att de inte är med i dag.

Kommentera

Bra start i alla fall...

05.150 - 1 EQ MODO40. WALL, Hampus

(31. KEMPE, Mario)

Kommentera

05.561 - 1 EQ DIF3. VON SYDOW, Marcus

(21. RIBBENSTRAND, Alexander)
Kommentera

08.022 - 1 EQ DIF10. GUTER, Mattias

(6. KENDORF, John)
Kommentera

Poffa: De kanske inte fick tag på någon snabb flygbiljettsponsor? Det kan väl även vara så att de inte skulle hunnit till matchstart med dagens enda plan från OER.
Kommentera

Frisco:

Det sista är nog det troliga. Även om det vore fullt möjligt att åka via Umeå. Sedan kan det ju även vara så att de var så pass besvikna efter gårdagen att de inte orkade ställa om mentalt.

Kommentera

Ok. Fel tråd. Men jag orkade inte öppna ny.

Johan Nilsson avgjorde för Sverige som faktiskst slog Kanada med 2-1 alldeles nyss. Det är första gången som Sverige besegrar Kanada i U18 VM.

hockeymagasinet.fpgroup.se/cldoc/hm/nyheter/14499.htm
Kommentera

Efter 29 val i CHL Player Import Draft så har fortfarande Alexander Edler inte blivit draftad. Om han inte blir draftad så tyder allt på att MODO kommer till spel med fyra 86 backar i a-truppen.

Edler har blivit erbjuden a-lagskontrakt men är i valet och kvalet om han väljer Elitserien eller juniorligan i Kanada. Fortsättning följer.

Fyra svenskar är draftade Nicklas Bergfors, Johannes Salmonsson, Fredrik Näslund och Fred Wikner.
Kommentera

Martin S: 9 svenska talanger gick i draftens 1:a runda. Bla
58. Alexander Edler.
Ålder: 19 år.
Klubb: Östersund. (?)
Draftad av: Kelowna.

[url=www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,666492,00.html]Aftonbladet: De Flyr Sverige[/url]
Kommentera

Salle: Jag tror faktiskt mer på uppgifterna från Hockeycentralen angående vilka som är svenskar eller ej, samt deras klubbtillhörighet, av de i AB uppräknade juniorerna.
Kommentera

Salle: Ja allt tyder på att Edler spelar i WHL kommande säsong. Kelowna ligger också i BC och inte alls så långt ifrån Vancouver som äger hans NHL rättigheter.

Att Bergfors och Kopitar lämnar SSK är väl bara naturligt då man ser vilken tränare dom har till hösten. Ulf T är känd för allt annat än att släppa fram talanger.
Kommentera

Martin S: tidningen.to

XXX

Modos storvuxne juniorback Alexander Edler, 19 år, har bestämt sig för att ta chansen och pröva lyckan i proffslivet.
Om några månader blir det debut i WHL och enligt uppgifter väntas han gå in bland de fyra toppbackarna i Kelowna Rockets.
Det är mycket på grund av Vancouver Canucks, klubben som har Edlers NHL-rättigheter, som han hamnade i just Kelowna.
- De ville att att vi skulle ta honom. Jag snackade med Dave Nonis (Brian Burkes ersättare ifjol) om honom, säger Kelowna Rockets general manager, Bruce Hamilton till Hockeys Future.
Ingen i klubben har sett Alexander Edler men de har i gengäld fått goda referenser om honom från Vancouvers scout, Thomas Gradin.

XXX

Ytterligare två Modojuniorer lämnar klubben inför kommande säsong. Det är 20-årige Per Edblom, bäste målskytt och näst bäste poängplockare efter Tommy Enström i J 20 Superelit i vintras, som väljer spel i division I-laget Mariestad. Hästen i Norrköping blir ny klubbadress för 19-årige backen Gary Lundsten som var med och vann JSM med Modo 2004.

XXX
Kommentera

Frisco: Gamla nyheter :) Redan den 11/7 så var detta en nyhet på juniorsidan..
Kommentera

J20 lirar träningsmatch mot LN91 ikväll....
Kommentera

Någon själ som vet hur det gick för J20 igår mot LN91???
Kommentera

audiblegiraffe:

3-1 till LN91 där J20 gjorde mål med bara nån dryg minut kvar av matchen.
Kommentera

audiblegiraffe:

Från modohockey.se: LN91 vann med 3-1 efter periodsiffrorna 0-1, 0-2, 1-0 MoDo hade några perioder med rejält tryck mot målet, påminnde nästan lite om Sedinarnas uppvisningar i slutet av 90-talet, men målvakten Martin Eklund var grym i LN91s mål. LN91 var visserligen ett A-lag men ett ungt sådant, bara tre spelare var födda på 70-talet. Det är nog bra för J20-laget att få möta seniorer på försäsongen, det blir bra motstånd då.
Kommentera

Paddan: Nämen titta...

Och kedjor hade de t.om.

Verkar varit ett helt ok genrep. Saknade ju de tre bästa dessutom som fick åka med till Mästarcupen (Johan Dahlberg, Jesper Andersson och Johan Nilsson som nog får rikta in sig på spel i J20 kommande säsong).

Annars lär ju MODO J20 kunna få ett väldigt intressant lag i ett eventuellt slutspel, om a-laget inte går hela vägen. Hedman, Viklund, Wargh, Hellström och Enström blir ju tillgängliga då...

Henrik Karlsson är för övrigt en back född 88 ifrån Vilhelmina om jag inte är ute och cyklar. Men det kanske jag är.. vet dock att han har ett tryout-kontrakt att slå sig in laget, och att han gjort riktigt bra ifrån sig.
Kommentera

Då är det dags för start av årets plantsäsong. Hemmamatch mot Almtuna ikväll där Mattias Olsson för första gången i sitt liv spelar mot MODO.

MODO ställer upp med ett rutinerat lag eller vad sägs om spelare som Hedman, Viklund, Dahlberg, Nilsson, Andersson och Molinder. Mitt tips är att MODO kör över Almtuna och börjar säsongen med en stor seger.

Mitt tips för säsongens genombrott är Keranovic. Kempe kommer att forsätta att ösa in poäng.
Kommentera

Martin S: Lovar du storseger? Då man är för förkyld för att besöka Parken för dans till Sannex kanske man skall åka till Kempis istället.
Kommentera

4-3. Bara minuter(sekunder) kvar.
Kommentera

MoDo - Almtuna 5-3 slut. sista i öppen kasse.

Onödigt jämna siffror om man ser till skottstatistiken 39-12. Väntar med glädje på matchrapporten.
Kommentera

Frisco:

Matchrapport var det. MODO bättre på allt. Utom att göra mål. Överlägsen i spelet, överlägsen i skridskoåkning, puckhanterning osv. MODO pressar hårt första tio och borde gjort mål, men man är för ineffektiva. Så åker Bräck ut för att ha skjutit pucken över sargen och i en tilltrasslad situation bakom mål går pucken fram till Almtunas Johan Stigsson (släkting, Stigsson) som gör mål bakom en chanslös Königsson.

I andra fortsätter MODO vara bättre men efter en tekning i MODO-zon så hasplar Pilip Henriksson in pucken från hörnet, pucken studsar på MODO-backens skridsko och in mellan benskydden på Königsson. Detta väckte MODO som knappa minuten senare reducerade på mål av Keranovic efter att MODO kommit två mot en.

Med dryga fem minuter kvar av andra så ger så MODO:s press utdelning då Tobbe Viklund blev fri framför mål och han enkel slog in kvitteringen. I början på tredje gjorde så Bjuhr 3-2 till MODO på en kontring. 3-3 knappt minuten senare får Königsson ta på sig. En almtunaback rensar från egen zon och pucken glider mot icing. Johan Viström i Almtuna jagar pucken och når den ett par meter innan förlängd mållinje, vispar till och pucken går via Königssons plock och in i mål. Skottet hade gått utanför om han inte varit på den.

Almtuna får två snabba utvisningar och i spel fem mot tre så gör MODO 4-3 genom Tobbe Viklund. Ett par avslut från kanten ställer till slut Viklund med en helt tom kasse och från tre meter lyfte han enkelt in den. 5-3 kommer sen i öppen kasse med två sekunder kvar. Johan Nilsson är osjälvisk och istället för att skjuta från mittzon åker han över blå, vänder upp och spelar Jesper Andersson som är fri med tomt mål.

Som sagt, MODO bättre på allt utom målskyttet. I MODO så gör Viklund en stabil match, trots en del defensiva misstag. Hedman är lugn och trygg i sitt spel men gör inget utöver det vanliga. Bäst i MODO är Johan Dahlberg som proppade allt och alla hela matchen igenom. Ett par rejäla proppar i tredje fick Almtunaspelare att se lite skelögda ut. Molinder och Johan Nilsson också stabila och bra. I Almtuna ska målvakten Erik Falk ha massor med beröm. Mycket duktig, inga misstag och en grym plock. Målen kan han inte göra något åt.

Publik: ca 200
Kaffet: Varmt och gott.
Albin: Trött men glad.
Nya tröjorna: Görsnygga!

Kommentera

Poffa: Tack för den utförliga rapporten. Ny match imorgon 13.00 mot VIK. Väntar redan på den parrorten. Hmm, rapporten.
Kommentera

Poffa: Mycket utförlig rapport, tack för det! Men hur kom du ihåg alla detaljer?

Kul att se att Dahlberg ångar på i samma härliga stil, jag vidhåller att jag tycker att vår egen "Hinote-kopia" borde få chansen i a-laget i vinter, åtminstone emellanåt. Gillade hur han tog för sig mot Skellefteå med.
Kommentera

Petey21:

Hur jag kommer ihåg alla detaljer? Tja, det handlar väl om träning, intresse och en gnutta idioti.

Vad det gäller Dahlberg så tycker jag han är given i en fjärdekedja. Han kan med sitt konstanta "proppa-på-allt-som-rör-sig" plocka bort en av motståndarnas bättre spelare. T ex genom att reta personen så mycket att han går över gränsen och kanske tar en fight. Varje gång Dahlberg skulle kunna få med sig spelare som Davidsson, Hannula, Bremberg osv. på dubbelutvisningar så vinner ju MODO på det.

Kommentera

Poffa: På tal om Dahlberg så var han enda forward som bar den svarta a-lags hjälmen. Innebär det att Dahlberg tagit en plats i a-truppen?

Imorgon kommer förresten Wargh att spela och tvåmålsskytten Viklund vila om mina källor är rätta.
Kommentera

Martin S:

Ja, just ja. Det glömde jag nämna. Dahlberg var tillsammans med Viklund och Hedman de enda tre som hade den svarta hjälmen. Jag tolkade det inte riktigt som dig, för att vara ärlig så tolkade jag det inte alls. Jag har inte sett någon av A-lagets försäsongsmatcher och visste inte vilka som spelat i svart respektive röd hjälm då.

Är det som du gissar så är jag mycket nöjd.

Kommentera

Poffa: Grymt bra matchrapport. En får tacke.
Kommentera

Poffa: På tal om matchen. Det var inga av de nya förmågorna som gjorde en bra match? Alexander Keranovic har jag hört mycket gott om angående hans teknik osv (skadedrabbad tidigare). Lade du märke till honom?
Kommentera

3-1 för MoDo mot VIK. Snart kommer nog matchrapport..... hoppas jag.
Kommentera

Frisco:

Den dröjer en kvart till. Men jag ska skriva, jag lovar.

Kommentera

MODO mötte idag Västerås, ett Västerås som var betydligt bättre än Almtuna. Som tur är så var MODO också bra mycket bättre idag. Det man kan konstatera är att det handlar om fysisk ishockey. Riktig jävla köra-på-allting-hockey, naturligtvis med Dahlberg i spetsen.

Första perioden var bara minuten gammal då MODO tog ledningen, det gick så fort att jag inte ens hann in i Kempis innan det var mål. Så där vet jag inte mer än att Johan Nilsson var målskytt. I övrigt var det mest MODO, mycket tack vare att Västerås inte hängde med och drog på sig en del utvisningar. Dahlberg satte standarden direkt och pumpade på rejält. Något som drog med sig hela laget och det smällde stenhårt i varje närkamp.

I andra så fortsatte MODO-dominansen och i numerärt överläge kom så 2-0. Efter en del press så blev till slut Tommy Enström i princip fri från kanten och målvakten hann inte med utan Enström kunde prickskjuta 2-0. Västerås fortsatte vara tvåa på pucken och drog därmed på sig utvisningar. 3-0 får den annars så duktige Västeråsmålvakten ta på sig. Wargh åker upp efter vänsterkanten och ska dumpa pucken för att få till ett byte. Metern utanför offensiv blå skjuter han ett hårt slagskott som målvakten släpper in lågt nere vid första stolpen. Mest förvånad blev nog Wargh själv, han hade nästan klättrat in i båset då han såg att det blev mål.

Direkt efter så var det som att MODO slappnade av lite, något som innebar att Västerås fick ett litet grepp i offensiv zon och Andreas Nordfeldt trampade in från hörnet så fick han till slut chansen att, mycket snyggt, hänga den strax under ribban.

I tredje perioden mattades båda lagen något och det handlade mest om att bevaka ledningen för MODO:s del.

I Västerås plussar vi för målvakten Viktor Gunnarsson och för backen Mattias Ferm-Johansson. I MODO så är Dahlberg klart bäst. Han har hur mycket energi som helst, åker, tacklar, bökar och visar verkligen att det gör ont att möta MODO. Königsson i målet stabiliteten själv. Tommy Enström, Hedman och Tommy Wargh är också precis så bra som de borde vara. Keranovic är duktig men har ibland svårt att håtta rätt. Istället så vill jag plussa för Tobias Forsberg som kämpar och sliter, hugger på de chanser han får och skapar verklig oreda för motståndarbackarna.

Kommentera

« · 527806 · »