1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506490 inlägg · 4103 ämnen

J-20

« · 1554787 · » Till forumet

Sv: J-20

Rytter: Precis. Det är ju jättelätt för Gurra, som säkert inte sett en enda juniormatch med Modo den här säsongen, att sitta och säga att vi inte släpper fram juniorer. I realiteten spelade Byström regelbundet tills han blev utlånad och därefter har Hägg fått en hel del chanser. Gunnarsson har spelat väldigt mycket och Modo satsar på Ullmark i målet istället för etablerade Alsenfelt. Fler har fått chansen, men inte riktigt imponerat på Uffe.

Vi har nog aldrig haft en tränare som var så dålig på att ge juniorer chansen som Pelle Bäckman. Då är Uffe faktiskt betydligt bättre. Under Bäckmans tid etablerade sig förvisso tvillingarna Sedin, men de var ju så bra att ingen kunde missa dem.

Nåväl, jag tror dock att man inte ska ha för stora förhoppningar på juniorer i Modo den här säsongen, utan det är framförallt från och med nästa säsong vi kan räkna med att ha en stor kull att plocka ifrån.

Sedan tycker jag att Modo även gett många chansen som inte tagit den. Molinder, Hellström och många andra fick mycket speltid, men lyckades ändå inte bli någon stjärna. Det har helt enkelt varit lite för dåligt med talang i juniorlagen.

Kommentera

Gurra88:

"det är just det ni är så dåliga på , att få dom att ta nästa steg."

Det är inte bara Modos ansvar att få dom att ta nästa steg, juniorerna själva har ett stort ansvar att driva sin egen utveckling och pressa sig att nå sin fulla potential.

Det låter på dig som Modo har slarvat bort flera Sedins,Näslund och Foppa genom åren. Du som har så bra insyn kan ju lista alla juniorer som Modo har lyckats slarva bort och som inte har fått chansen att bli riktigt bra spelare.

Kommentera

J F K:det är just det ni är så dåliga på , att få dom att ta nästa steg. Våga lite på sina juniorer trots att det kan bli en del fel inledningsvis. Ja
Men i år har ni fina juniorer, trots det får de bara matcher nån gång ibland och inte chansen att etablera sig. För min del får ni väldigt gärna bränna era pengar på importer, för då är ni ofarliga.
Kommentera

Gurra88: Ja, men den har inte varit bra tidigare och därför kan du inte säga att vi är kassa. Det är först förra året och framförallt i år som juniorverksamheten är så bra som vi vill att den ska vara.

När det gäller att ta tillvara och utveckla talanger törs jag säga att vi har rätt bra statistik. Bara de kommer fram så...

Kommentera

Gurka69, Hugga: Tror ALLA har förstått Edra synpunkter, v v återgå nu till Er bok, återkom om ni har nåt HELT nytt o intressant  att diskutera,

HEJDÅ!!

Kommentera

NuMo: en fantastisk juniorversamhet som man är värdelös att ta tillvara på är mer rätt! Tack!
Kommentera

Gurra88: Jaja. Modo har ett uselt ungdomsupplägg. Hej då. Lycka till i Brynäsboken.
Kommentera

Huge: jag gjorde min analys av vad Czarnecki fick ut av dem året innan, har sagt det 1000 gånger.. Jag utgick från det, precis som du utgick från något för att göra dina konstateranden. Vill du något mer, skriv i Brynäsboken.
Kommentera

Gurra88: Du visste vilka spelare Sundlöv ställde på isen, hade sett dom i aktion och borde därför kunna göra en någorlunda nyanserad analys av hur dom skulle kunna prestera.

I både Ram och Rahms fall, liksom de flesta andra liknande och där det gäller spelare som man inte vet så mkt om, handlade det mer om en förhoppning baserat på ett betydligt tunnare underlag, då han varit borta från spel i 2 år.
Vem som helst fattar att det då mer handlar om att hoppas än att man skulle vara säker på sin sak.

I ditt fall var du så monumentalt fel ute att ditt uttalande blivit nåt av en klassiker här på HS.
Å andra sidan kan du kanske trösta dig med den berömda devisen:

"Hellre ökänd än okänd"
Kommentera

Huge: säger han som trodde Ram skulle bli det årets utropstecken och Rahm skulle vara etta framför Honken lagom till jul. Kom med något nytt annars kommer du ständigt få samma svar.
Kommentera

spud: jag klandrar snarare Luddes farsa och framförallt hans agent. Ludde har gjort stora framsteg attitydsmässigt.
Kommentera

Gurra88: "Det som är jobbigast för dig är att Byström inte är självskriven så som ni snackat upp honom. Löjligt att du inte kan inse att du har fel bara. Som sagt, Hugevarning"

Oj, en läktarcoach som tycker att Byström är självskriven kanske har fel.
Big deal.
Hur många gånger har du själv haft nåt rätt?
Du tyckte ju att Sundlöv förra säsongen ställde det sämsta lag vi nånsin haft på is.
Har du redan glömt?
Förstår att du förtränger en sån sak, måste ha varit jobbigt för dig att bära på...
Kommentera

Gurra88: Ja, jag tycker Uffe coachar något fel. Han är van från NHL att det alltid finns andra spelare att ta upp från farmarlaget och att yngre spelare skickas ned för att få speltid. Det är hans i mina ögon största svaghet. I elitserien måste du bättre ta tillvara det du har.

När du säger modo har du fel. Det där är coachernas uppgift, inte Marcus.
Kommentera

J F K: Med facit i hand var det fel att ha kvar Ludde. Killen har inte den mentala kapaciteten som krävs. Och som Gm ska inte Näslund ge sådana löften till en spelare, antingen spelar man i MODO och gör vad som krävs för att få speltid. Eller så spelar man någon annanstans.
Kommentera

J F K: Med din teori kommer vi in på mitt andra konstaterande. att Modo är värdelösa på att ta till vara på sina talanger. 7 minuter till en av Modos bästa backar är inte särskilt rimligt.
Kommentera

Gurra88: Byström är inte nöjd med sju minuters speltid. Han ber om att få bli utlånad. Därmed spelas Hägg in tills man hittar en ny. Det är fortfarande vad jag tror.
Byström har en farsa som redan ifjol tyckte att sonen var modos bästa back och han har en agent som inte tillåts göra affärer med två elitserielag. Han har med all säkerhet övertalats av dem att han måste ha mer speltid. Då han blivit lovad måste Näslund göra sådär, även om han som sagt mycket hellre hart Ludde kvar.
Kommentera

J F K: Hur förklarar du värvningen av finnen om man är så nöjd med Byström. Du hör väl det ologiska i att Byström hellre spelar i Allsvenskan om han har bra med istid i elitserien. Nu hade han inte det på slutet och Modo valde att satsa på Hägg, även att båda givetvis borde vara med. Byström har säkert hört om planerna om nyförvärv och insåg att han skulle hamna ännu längre från topp 6.

Det som är jobbigast för dig är att Byström inte är självskriven så som ni snackat upp honom. Löjligt att du inte kan inse att du har fel bara. Som sagt, Hugevarning

Kommentera

Bad_Brett: Men allvarligt, håller du inte något högre nivå?

Ja, men Byström lämnade för att han var petad, inte för att han var självskriven i laguppställningen. Cody skulle givetvis aldrig kommit hit om han visste att Brynäs hade stoppat honom när NHL drog igång.

Byström kan bli bra, men Modo väljer att värva en finne istället.

Vad har alla dessa importer gjort för skillnad i Modo? Inte speciellt lyckat.

Ni får tycka precis som ni vill, så även jag. jag tycker Modo är skrämmande  usla på att ta till vara på sin juniorverksamhet.

Kommentera

Gurra88: Jag tror alla andra förstod Bretts liknelse.

Vad ska Näslund göra? Han har lovar att Byström ska få bli utlånad om han inte är nöjd med speltiden. Tycker du man ska göra en Sundlöv, dvs ljuga och komma med efterkostruktioner, eller agera rakryggat och då låna ut Byström?

Även om du skulle ha rätt om att Byström inte var ordinarie på sex backar, vilket jag inte tycker, så hade Näslund knappast gärna lånat ut Byström oavsett. Klart som fasen han gärna haft åtta backar att tillgå om det blir skador och liknade. Speciellt i och med att Byström är ganska billig som junior.
Kommentera

Gurra88:

Det är väl en väldigt logisk jämförelse? Alla var ju helt inställda på att han skulle stanna hela säsongen, ända tills Cody blev olycklig när NHL drog igång. Brunäs var sedan snälla och lät honom lämna.

Det är intrycket jag har fått när jag har läst i Brunäsboken.

Kommentera

Bad_Brett: wow, vilket bidrag till diskussionen !!. så du jämför det med Cody? Smart. Not
Kommentera

Gurra88:

Nu är det ju så att det inte enbart är prestationerna på isen som räknas. Om en spelare sitter och surar i båset för att han inte får spela tillräckligt mycket och vädjar om att få bli utlånad, finns det inte mycket Näslund kan göra.

Det är ju ungefär som om jag skulle säga att Cody Franson inte var självskriven i Brynäs, för annars skulle de aldrig ha brutit kontraktet med honom.

Kommentera

Gurra88: haha du överträffar dig själv gång på gång
Kommentera

J F K: Du är inte skarp om du tror att Näslund lånar ut en självskriven back till allsvenskan för att han ska få några minuter extra..
Däremot är det fullt normalt att låna ut en back som inte platsar för tillfället, vilken inte Byström gjorde. Blir lite Hugevarning på er när man hittar på sina egna sanningar för att slippa erkänna att man haft fel
Kommentera

Gurra88: Ludde var enligt mig självskriven, men själv ville han ha mer speltid. Han fick en sju-tio minuter per match och ville ha mer. Då han lovats att få lånas ut om han ville ha mer speltid så skickade Marcus iväg honom. Trist tycker jag då det han visade var bättre än det Kuosa visat hittills.
Kommentera

På tak om nåt helt annat, nån som vet varför Brynäsor får vara med här på HS? När de inte kastar skit på sig själv, sina medsupportrar, sitt lag eller de som styr sitt lag. Då kastar de skit på andra.
Det känns som att Brynäsorna har straffat ut sig själv i flera år men ändå får de fortsätta.

Kommentera

Berka: bla bla bla. Åter igen. Vi vann guld tack vara våra duktiga ungdomar. Du hittar på massa dynga, ungefär som när du sa att Byström ska sitta på läktaren för att bli bättre. Samma kille som också va självskriven i Modo enligt dig men som dagen efter blev utlånad.

Samuelsson? Killen som spelade för att farsan tränade laget menar du?

Son sagt, lägg ner eran juniorverksamhet så kan ni öka kvalitén på era importer..

Nog om det. Drar innan era hjältar till moderatorer rycker in och blocka .
Kommentera

Gurra88: jag tänker bemöta din senaste fråga på mitt sätt, alltså hur jag ser på saken.
Juniorer är olika och dom är i olika åldrar och har olika förutsättningar och olikt utvecklade färdigheter. Juniorer som inte är riktigt så bra än men ändå får massa speltid i es kommer att sakta ner utvecklingen då lasset blir för stort och kanske misstagens för många, (läs Henrik Samuelsson)
Sen är ju saken den att är killen 17 så är det ju definitivt ingen brådska då man har flera år kvar på dem killen att kunna utvecklas i juniorleden, är killen däremot 19 ja då börjar det ju förstås brinna i knutarna.
Jag förespråkar satsningen på juniorer och jag tycker man agerat helt rätt, man ger dom man tror på chansen och dom får lagomt med speltid för att komma in i det och se hur det är att spela på högsta nivå, sen får man speltiden och chansen att jobba på sina brister i j18/20 alt. Allsvenskan.

Jag är övertygad om att Modo hade inte varit ett bättre lag om man haft 5-6 juniorer på A-lagskontrakt ist för importer å annat.

Sen vilka juniorer har Modo slarvat bort till andra klubbar som är riktigt stora talanger,Tomas Enström, Svedberg, Forsberg,Hellström?
Den enda spelare jag kan tänka mig platsar i den kategorin är väl Niklas nordgren av det jag vet och kommer ihåg, men släng gärna in några fler namn om du har några på laget!
Kommentera

Gurra88: I mina ögon har vi oerhört mycket kompetentare människor än dig att göra den bedömningen.
Kommentera

Dexter : I mina ögon är det jävligt märkligt varför man inte väljer att utnyttja sin fina juniorverksamhet.. En bättre mix med färre men bättre spetsspelare blandat med juniorer hade gjort Modo till ett bättre lag.
Kommentera

Gurra88: Juniorlagen leder sina serier? A-laget kommer gå till slutspel?

Eller måste man få fram en ny Peter Forsberg och vinna Elitserien med 103p innan det räknas som bra?

Kommentera

Dexter : går det verkligen bra för Modo?
Kommentera

Berka: Som svar på din fråga, FBK har spelat 8st juniorer denna säsong, kan ha missat någon dock så eventuellt fler
Kommentera

Gustafsson: Nej du har rätt, man ska vara så negativ det bara går oavsett hur bra det går för Modo i ett försök att se objektiv ut istället. Det får inte gå bra för Modo!
Kommentera

Berka: haha.. Och sen försvinner de till andra lag. Låter som en bra affärsidé! Mm för guld vinner man på grund av 2 spelare? Vi hade ett riktigt bra lag om du ser vilka som lämnat, något som ni inte kan värva ihop.

Brynäs imponerar inte, inte Modo heller. Vi ligger i princip lika i tabellen men båda lagen blir med största sannolikhet utslagna i kvarten.
Kommentera

Gustafsson: kamma dig.
Modos juniorer dominerar , är det fel att uppmärksamma de?
Kommentera

Gurra88: vi skrattar bara åt din inkompetens! Att spela juniorer är viktigt, mycke matchning ska dom få, det får man om man spelar mycket i j18-20 och lite i A-laget. Ja även en höna... Silverberg och Svedberg var den klara orsaken till att ni snubbla hela vägen, Vad vi sett så är det bara Lindholm som håller måttet iår men inte ens han är speciellt tongivande i ett svagt Brynäs.
Jag skrev inte att vi skulle vinna guld, men jag kan nog tro att man har de som målsättning, sen är vi definitivt inte lika formsvaga och usla som er, ni har problem, ni är ett skepp som tar in satans massa vatten, utspelade på hemmais gång på gång.
sen vad har dagsformen med saken att göra, det är inte nu man vinner ett guld, det är i ett slutspel
Kommentera

Modo leder en juniorserie och plötsligt får Berka och CO hybris igen...

Kommentera

Berka: Gurra88: "skitsnack, Många av juniorerna är med så ofta de går utan att de ska förstöra j20/18 spelet, "

Haha!! Så det är viktigast hur det går för J18/J20? Det förklarar eran märkliga matchning av juniorerna.

Vänta här nu. Vann inte vi guld så sent som i våras tack vare våra ungdomar??

Ska ni vinna guld? Ni är lika formsvaga och usla som vi för tillfället. Lycka till!
Kommentera

Gurra88: skitsnack, Många av juniorerna är med så ofta de går utan att de ska förstöra j20/18 spelet, modo har som mål att vinna sm-guld och då duger det inte med duktiga juniorer, de borde väl du veta(herr brynäs spelar med några juniorer och kanske inte ens klarar att gå till slutspel)Dra ditt skitsnack för någon annan för det är just bara skitsnack. :)
Kommentera

Gurra88: Förstår inte varför ni har lagt ner era juniorlag? Ni som fick så bra utdelning av den för nåt år sedan. Och nu har ni inget? Era juniorlag åker runt och får stryk vart man än visar upp sig.

Hur gick diskussionen innan ni la ner er juniorsatsning? 

Kommentera

Berka: Haha..De åker in och ut ja? Men Modo värvar hellre en finne för att ge sina talanger chansen Lägg ner er juniorverksamhet och spara pengar till nya utländska värvningar.

Kommentera

Gurra88: Modo är fantastiska med att ta tillvara på sin juniorer, har haft upp 6 st i A-lagspel bara denna säsong, vilket annat lag kan stoltsera med något liknande?

Vilka juniorer har Modo inte tagit tillvara på tycker du?
Kommentera

zigge: Ven har sagt det? Ni har fantastisk juniorverksamhet. Men totalt odugliga att ta till vara på dem
Kommentera

nihil: Men - MoDo som inga juniorframgångar har?
Kommentera

Blizzard: nåja, vi leder ändå båda serierna. Givetvis kostar det på att låna ut juniorer istället för att ha dem kvar för att stärka J-20.
Kommentera

Gustafsson: "J18 fick tyvärr sviten bruten när man förlorad med 4-2 mot lill-Tikarna"

lägg till J20 torsk nu också ;) 

Redigerad kommentar

Kommentera

Matchrapport och highligts från J20:s 3-1 seger över LHC:
modoiter.se/j20-vann-utan-att-imponera/

J18 fick tyvärr sviten bruten när man förlorad med 4-2 mot lill-Tikarna. Kan nog faktiskt vara bra för grabbarna att få ta en förlust, det har kanske gått lite väl enkelt för några i laget enligt rapporter. 
Kommentera

Målen från dagens J20-seger mot Frölunda: 
www.youtube.com/watch?v=ur_ORQVFpLE
Kommentera

Gustafsson: Fina nyheter.

Grattis j20

Kommentera

« · 1554787 · »