1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507172 inlägg · 4104 ämnen

Ja, ja få då rysningar då ja tänk på'nä

« · 323979 · » Till forumet

Sv: Ja, ja få då rysningar då ja tänk på'nä
Björn VII: Tja, man får ju inte alltid som man vill... det kändes bara som att du angrep fel person med varningssnacket. Personangrepp är väl personangrepp, oavsett vem det är riktat mot? Jag står för vad jag tycker, men anser inte att det är något revolutionerande. Det finns inskränkta personer i alla led, men just nu har jag träffat på några här.
Kommentera

bobbe:

Det kanske inte är så många spelare? Som Björn skrev tidigare så kommer det ju faktiskt att finnas spelare som lägger av med hockeyn, bl.a. Och som sagt - skicka hem lite utlänningar!
Kommentera

Frisco: Ursäkten får jag godta, att kunna be om ursäkt är en styrka.

Men, stycket jag reagerade starkt mot var följande:
"mannen som tränade ett lag, coachade ett annat, hade aktier i ett tredje, betalade lönerna till spelarna i ett fjärde och jublade när det femte laget vann mot det sjätte... eller hur var Melins egen hockeysåpa egentligen? Jo patetisk."

Debatteknik? Ingen vidare bra sådan.

När dessutom Lumber Jack drog in Sandberg (som drog av egen fri vilja innan någonting var klart) var måttet rågat för min del.

Jag återkommer om en stund när jag taggat ner lite. ;)
Kommentera

bobbe:

Vi säger så här: Varken jag, Frisco, Lumber Jack eller knaskamilla tänker gå in på LHCs gb här på SpS, eller Hockeybulletinen på LHCs officiella sida och säga att Melin är dum, och du låter oss fortsätta att vara inskränkta här.

Deal? ;-)

(modohockey.se-befolkningen ingår dock inte i affären)
Kommentera

knaskamilla: Förhoppningsvis fylls tomrummet som kan uppstå efteråt av svenska juniorer underifrån, men jag är inte övertygad om att så blir fallet, tyvärr. Kanske återvänder halvtaskiga utlänningar igen?

Björn VII: Jag tror inte det åstadkommer någonting särskilt tyvärr, men visst, om ni vill fortsätta vara inskränkta i er lilla värld och tro att allt är som ni tror, så får ni väl göra det. Jag kan inte hindra er, eller hur? :)

Jag inbillade mig i alla fall att det skulle gå att föra en vettig diskussion här, men den blev snabbt infekterad. Jag hade antagligen för höga tankar om er som grupp, vad vet jag?
Kommentera

bobbe: [mannen som tränade ett lag, coachade ett annat, hade aktier i ett tredje, betalade lönerna till spelarna i ett fjärde och jublade när det femte laget vann mot det sjätte... eller hur var Melins egen hockeysåpa egentligen? Jo patetisk]

Lite överdriven men jag står för de sista två orden. Möjligen därför jag bara skrattar när jag ser att det var 11-1 i www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,386671,00.html

Debatteknik??

Min syn av dig:
[bild]img.kelkoo.com/shopbot/32101/medium/01/67/69/1676918.jpg[/bild]
Kommentera

Frisco: Det skulle iofs vara rätt intressant att se vad alla TRÄNARE tycker. Melin är faktiskt den enda tränaren i den där undersökningen, alla andra är sportchefer, klubbdirektörer eller liknande.

Debatteknik ja - någonting som du verkar sakna(?) och i stället går till angrepp. Nu på min egen person, som det verkar. Även om du nu må tycka att jag är enögd(eller vad det nu ska betyda) så har jag till skillnad från vissa andra en förmåga att se saker ur olika vinklar, även om jag tvingas förflytta mig.
Kommentera

bobbe: Vad du yrar om debatteknik. Du får väl hålla på med dabattekniker hit och debattekniker dit, själv SPORTSNACKar jag.
Kommentera

bobbe: Ursäkta men vad jag vet tränar Lundh Malmö fortfarande. Dessutom förstår inte jag skillanden på att värva/plocka hem NHL-proffs kontra värva ihop lag av icke NHL-spelare. Norrena eller Salo, vad är skillnaden? De lag som inte har råd att värva NHL-proffs har inte heller råd att värva bra spelare nu. Bara för att Malmö har taskig ekonomi nu för tiden skriker inte jag över att Färjestad, Linköping, Frölunda osv kan värva toppnamn till höger och vänster.

Givetvis ska vi ha hit så många NHL-profiler som det bara är möjligt. Fler profiler i Elitserien=mer publik=mer pengar även till de som inte kan ha toppnamn i laget.
Kommentera

Magnus: Ursäkta, Lundh missade jag helt eftersom han listades som "sportansvarig" i artikeln. Klar miss.

Tack och lov höll faktiskt Håkan Loob helt med mig i ärendet i SVT nyss. "Vi måste vara försiktiga" var hans ord...
Kommentera

bobbe: Vad ska vi vara försiktiga för? Jag tror inget lag kommer att äventyra sin ekonomi genom att signa spelare från NHL. OM MODO får in 10 spelare i truppen så tror jag att MODO fixar finansierigen av dessa inom några dagar.

Mitt tips är att sponsorerna kommer att bjuda över varandra så fort Peter, Markus och de övriga har signat. Du kan ju själv räkna ut hur mycket mediatid som MODO kommer att få och alla investeringar kommer att betala igen sig på nolltid.

Dessutom så tror jag heller ingen spelare väljer MODO och sedan kräver hutlöst betalt. Jag är ganska övertygad om att Peter värdesätter ett SM Guld högre än några miljoner till på banken.

Om tex Todd Bertuzzi och Adam Deadmarsh gör som ryktet säger så väljer de knappast MODO för att de betalar mest eller? MODO kommer inte att kunna konkurrera med klubbar nere på kontinenten när det gäller pengar men det finns så många andra värden här i livet. Bert och Adam skulle nog se en säsong i Övik som ett enda stort äventyr.

Det man också ska ta hänsyn till är att flera spelare i NHL börjar närma sig slutet av sina karriärer och det är inte alls omöjligt att Forsberg, Sundström med flera flyttar hem forever.

Detta kommer ju också att innebära att Allsvenskan blir bättre än någonsin med tanke på alla spelare som kommer att vara utlånade till höger och vänster.
Kommentera

Mycket tjafs i den här tråden nu, tur att man inte håller på något lag där spelarna faktiskt [k]funderar[/k] på att åka tillbaka, [k]om[/k] konflikten skulle ta slut, [k]om[/k] ligan där en tredjedel av lagen går i konkurs utan lönetak faktiskt lyckas få fackförbundet för mångmiljonärer att inse det.

(Det sistnämnda kommer man f.ö. troligen inte att få se någon kraxig artikel i Aftonbladet om innan det inträffat)

Nej, nu ska jag börja se på champagne och logga ut för ikväll, gäller att göra ett riktigt val där, jag var bara ju bara 40 dagar gammal vid förra SM-guldet.

[bild]w1.461.telia.com/~u46125032/peter.JPG[/bild]
Kommentera

Björn VII: Vart fann du denna bild?
Kommentera

Martin S:

Jag tror att man kommer att måsta skapa en serie till längst ner botten med tanke på att när elitserielagen skickar överflödiga spelare till allsvenskan får de ett överskott och skickar vidare neråt...etc. ;)
Kommentera

Martin S: Vi ska vara försiktiga för att motverka eventuella bakslag som kommer efter den kommande succén med NHL-spelare i Elitserien.

Ekonomin kanske löser sig för de lag som fixar sponsorer på ett kick, men alla lag har inte de förutsättningarna (på gott och ont). Men vad händer om konflikten löser sig efter 10 matcher av ES? Antag att 10 spelare saknas i Modos trupp. Vilka ska ersätta? Fyller vi på dem med halvtaskiga utlänningar eller juniorer?

Vilka spelare vill bli utlånade till höger och vänster för att ge plats för stjärnor på tillfällig visit? En del går säkert med på det, men inte alla. Vad görs åt hålen som kan uppstå om konflikten tar slut?

Visst, två-tre-fyra spelare går säkert, men inte så mycket mer.

Björn VII: Spelare under kontrakt har inget val, de måste åka tillbaka om lockouten tar slut, annars gör de sig skyldiga till kontraktsbrott. Det gäller då inte Forsberg t.ex, vars kontrakt går ut i vår.
Kommentera

knaskamilla: Banafjäl kommer att bli grymma.
Kommentera

Lumber Jack:

Det kommer att bli en hockeyhöst utan dess like! World cup-hockey i Globen dessutom, ju. =)

Björn:

Kanske blir läge för Husum att bryta ihop och komma igen med lite avlagda allsvenska spelare eller dylikt? ;)
Kommentera

knaskamilla: Vad händer när alla NHL-spelare ska lyda under svenska doping regler???????????
Kommentera

Hong Kong: Dom pissar i koppen och visar att dom ÄR odopade såklart...
Kommentera

bobbe:

Angående Melins utspel så tycker jag att hockeymagasinet.com sammanfattar det hela på ett mycket bra sätt:

"Representanter från alla elitserieklubbar ser positivt på det senaste beslutet i ärendet, utom Linköpings tränare Roger Melin. Han anser att det är orättvist att lag, precis som idag, ska få plocka vilka lediga spelare dom vill på marknaden.

Att Linköping värvat starkt de senaste åren genom att erbjuda överpriser i lönekuvertet som inga andra lag kunnat matcha tycks däremot inte ligga inom ramen för orättvisan."

(Se länk för hela artikeln)
Kommentera

bobbe:

Jo, visst är det väl kul med din fortsatta omtanke om hockeysverige, men få se nu: vad är det du egentligen säger som är relevant för MoDo? Laget vi diskuterar på den här gästboken? Av de elva spelare som räknas upp på modohockey.se som aktuella för MoDo nästa år är [k]fem[/k] spelare kontraktslösa inför nästa år + en back som är i så dåligt slag att det är tveksamt om han ens skulle platsa i elitserien i dagsläget, jag vill då inte ha honom oavsett vad Bengt Hedin säger idag.

Återstår då: *Påhlsson, som kommer få mycket svårt att ta en centerplats när Forsberg, Svartvadet och Henrik Sedin enligt min mening går klart före honom, dessutom är han ju numera ursprungligen från Timrå-land. *Pierre Hedin, som inte hunnit med att tjäna några större summor och nu kanske kan komma att få frisedel från fadern för att hämta några säckar med €, och *Mattias Weinhandl som jag heller inte tar för given av samma anledning.

Då har vi alltså fem kontraktslösa spelare (dessutom påtaglig risk för att Kaberle väljer Kladno) plus två-tre "chansningar" kvar att göra på spelare under kontrakt, och jag vill då ha: Markus Näslund (som jag gärna skulle vilja se att Canucks klarar av att inleda en stämning mot på andra sidan jordklotet, när han redan börjat bygga nytt hus i Övik f.ö.), Mattias Timander och den själv positive Todd Bertuzzi (under förutsättning att han gör det för hockeyns skull, känner f.ö. inte till hans kontraktssituation i NHL).

Finns inget i den här situationen som försätter MoDo i ett svårt sportsligt läge över huvud taget om lock-outen skulle avbrytas under pågående säsong, det hoppas jag att du ser? Men att du drar till med en fundering om att konflikten skulle vara slut efter tio omgångar av nästa års elitserie kan jag faktiskt inte förstå vad du grundar på. Ett år är minimum enligt sansade nordamerikanska journalister, två år är vad spelarna fått order om att förbereda sig för av NHLPA, NHLs totala undergång är en minimal risk, men ändå just en risk om konkreta alternativ dyker upp och NHLPA väljer att samarbeta med dem av prestigeskäl. Svenska klubbledare som inte räknar kallt med minst en säsongs strejk i NHL (oavsett vad de säger utåt) är ett ganska rejält hot mot sin klubbs överlevnad, det är ju just därför hockeyligans beslut tas i så god tid, man är pålästa om vad situationen handlar om och vill ge klubbarna en chans att hantera den med stora tidsmarginaler.

Behovet av att låna ut spelare för MoDos del får jag till tre-fyra stycken i åldern 20-25 år, om Bengt Hedin sköter sina kort rätt under tiden fram till i höst och med naturliga avgångar. Vilka spelare jag då räknat bort klarar nog de flesta MoDo-supportrar av att räkna ut, men jag hänger som sagt inte ut dem, och för flera av dem handlar det heller inte om någon enorm prestigeförlust när de inte är fostrade i klubben och förlorat en hel räcka med SM-finaler på vägen fram hit.

Problem för flera andra klubbar med att plocka in NHL-proffs? Säkerligen, men tuff lycka: Bengt Hedins arbete med kontraktsskrivande och lagbyggande har under ett flertal säsonger varit inriktat på att de här spelarna en dag ska komma hem, föreningens framtida överlevnad bygger f.ö. på att de gör det - att då supportrar från andra lag över en förmiddag blir experter på vad som är bäst för MoDo är inget annat än en molotovcocktail, modell: grande.
Kommentera

Björn VII: Bertuzzi skrev för någon dag sedan på en förlängning av sitt kontrakt och Bert är numera bäst betald av spelarna i Vancouver.
Kommentera

Björn VII: Vill ni bara diskutera Modo här, så gör det då. Dra inte in LHC och Melin i det. Kastar man skit omkring sig får man räkna med att kunna få lite skit tillbaka. :)
Kommentera

Björn VII: Jag antar att backen du pratar om är Anders Eriksson. Eriksson är tillbaka i NHL och spelar för Columbus. Jag har inget emot Anders i MODO nästa säsong men om jag tvingas välja så väljer jag hellre Oscar Hedman tex.
Kommentera

scim: Personligen tycker jag att de uttrycker sig för provocerande för att vara en seriös sida. Hans åsikt utökas utöver det han faktiskt sa till Aftonbladet och, liksom vissa här, blandas saker ihop. Men här fick man visst inte svara på påhopp på sin förening, så:

"Vi har tio killar i Nordamerika och vi siktar på att ta hem alla, säger Bengt Hedin, sportchef i Modo." <-- Det där tror jag absolut är farligt, för att åter anknyta till Modo...
Kommentera

Sv: Ja, ja få då rysningar då ja tänk på&amp;amp;#039;nä
bobbe:

Nu ser jag Hockeymagasinet mer som en nyhetsida med en lite mer personlig touch, men ändock mer seriös än kvällsdrakarna. Hursomhelst är det precis så jag skulle vilja sammanfatta det hela, och förmodligen många med mig.

Alltså: Gnäll, gnäll, gnäll.
Kommentera

bobbe:

För att sammanfatta allt som sagts så lyser det igenom även i din "debatteknik" att du är avundsjuk så det förslår. Så fort du inser att du är pressad och på väg att förlora så byter du raskt angreppsvinkel och lämnar den aktuella diskussionen för att istället förklara hur "patetiska" vi är i denna gästbok som BARA tänker så långt näsan räcker och som BARA ser till MODO:s intresse.

Lite så här stillsamt på morgonkvisten så undrar jag om du inte jublat högt och glatt om det varit det omvända läget, inga spelare till MODO men ett par av världens bästa till LHC? Eller hade du och Melin även då tänkt långsiktigt och sett det "farliga" i att ta hem för många NHL-proffs och därför tackat nej då spelare som Sundström, 2xSedin, Påhlsson, Timmander och Weinhandl stått med mössan i hand och frågat om inte de fick spela med LHC under lockouten? Knappast...
Kommentera

scim:

Och vi som redan tidigare utnämnt Brynäs och Leksand till gnällmästarna i ES. Kanske har vi en ny kandidat på klar uppgång?
Kommentera

bobbe: >>>Kastar man skit omkring sig får man räkna med att kunna få lite skit tillbaka. :)

Just det:)
Kommentera

Suck. Ja ja, kom inte gnällande i efterhand bara, om det skiter sig... :P
Kommentera

bobbe:

Igen risk, men tack för omtanken.
Kommentera

Intressant läsning, se länken. Mannen vänder ofta kappan efter vinden, men just nu är jag överens med honom, för en gångs skull...
Kommentera

bobbe:

Om han ofta vänder kappan efter vinden så har han väl isåfall gjort det ännu en gång? Att en cyklop håller med en annan är väl dessutom inte helt underligt? För min egen del räcker det gott och väl om man läser följande ur artikeln:

"LHC har hela NHL att plocka spelare ifrån bara man vill betala. Och tro nu inte att Foppa och alla de andra spelarna som eventuellt vänder hem till sina moderföreningar (eller föreningarna man såldes ifrån) kommer att spela gratis. Girighet står nästan skrivet i pannan på många av de här stjärnorna."

HAHAHA!
Kommentera

scim: Skrattar bäst som skrattar sist...

...och till sist: kan ni inte tåla mothugg så kan ni lika bra knipa käft om andras åsikter.

Tack för mig för nu, trevlig helg och säsong!
Kommentera

Poffa: Instämmer till 100%.

M.V.H Larry!

Brynäs IF ska BLI DOM BÄSTA!!!
Kommentera

Vilken patetisk debatt!

Snacka om avundsjuka o vilka gnälls det ifrån i hockeySverige??!!

Ja ja jag säger då det!
Kommentera

bobbe:

Det är inte vi som börjar gnälla om debattteknik så fort vi får mothugg. Det enda vi skrattar åt just nu är åt dina inlägg och Roger Melins utspel.
Kommentera

rådbjer:

Det är inte lätt att se hur ens klubb misslyckas år efter år trots alla nedplöjda millar. Sen dyker det upp en eventuell extra skördetid för klubbar som odlat sin egen täppa. Framtiden är vår, "trots" NHL-hotet.
Kommentera

Lumber Jack: Sant sant! Kommer ju att bli en fantastisk hockey säsong nästa år om det här går vägen.

Men det är ju synd om stackars Linköping som måste gnälla över att dom inte har odlat några själva.
"Nä, vi vill inte vara med!" "Det är Såå orättvist, så det så!" "Vi måste ha en stängd ES!"

Gnällgäng!
Kommentera

rådbjer:

Vadå, det är väl inte DET de vänder sig emot? De tänker väl på alla andra elitserielags bästa? Det är väl LHC-folket som är de enda som ser klart i hela den här Sveriges bästa spelare i elitserien-dimman? Eller? *förvirrad*
Kommentera

...och så var klubben för inbördes beundran igång igen.
Kommentera

bobbe:

Men vad tror du egentligen? Att alla fans från lag som KAN ta hem NHL-spelare ska komma på att de inte alls tycker att det är en bra idé med sådana spelare i lagen och helt plötsligt tycka som Melin?
Kommentera

knaskamilla: Nej, men jag inbillade mig att även Modo-fans skulle inse att det finns ett potentiellt problem om man fyller upp halva laget med NHL-proffs som kanske försvinner efter halva säsongen.

Det jag är mest besviken på är att vissa här går till olika angrepp i stället för att diskutera sakfrågan. Tyvärr har det fått mig ur spår också.
Kommentera

bobbe:

Potentiella problem? Problem är till för att lösas! Nej, att missa den här chansen att dra in pengar och få upp intresset för elitserien bara för att något lag tycker att det är en dum idé är...en dum idé.
Kommentera

knaskamilla: Visst finns det stora fördelar med den kommande möjligheten, och de ska så klart utnyttjas, men blunda inte för nackdelarna, det är mitt budskap.

Sedan tycker jag att jag har all rätt att försvara både min förening och dess tränare när dess åsikter tas upp, och att reagera när det övergår till löjliga påhopp.
Kommentera

bobbe:

1. Vi är inte korkade.

2. Reagera bäst du vill, men skyll dig själv om folk tycker att du beter dig underligt.
Kommentera

bobbe: Ser inga problem när sporten äntligen får en chans att marknadsföra sig på allvar. Alla tjänar på det, även de lag som inte har eller kan ta hem NHL-proffs. Alla tjänar på det som jag ser det. Fler stjärnor=fler ungdomar som blir intresserade och börjar spela. Tror inte Mif hade haft topplag i juniorserierna om man inte värvat ett stjärngäng i början av 90-talet exempelvis.
Kommentera

Magnus:

Och tänk vad trevligt för de juniorer som får chansen att spela i samma elitserielag som spelare i världsklass!
Kommentera

knaskamilla:

1. Kanske inte korkade, men inskränkta. Vissa som sagt, inte alla.

2. Tack. Men enligt vissa verkar jag inte få reagera här. Så brukar det väl vara när man inte vill ha någon att diskutera med, i en kfib.

Magnus: Uppsving nästa säsong - men sedan? Falnar intresset? Fler "gäststjärnor" i serien = färre ungdomar som får chansen att spela? Hur fylls tomrummen när gästerna försvinner? Det finns för- och nackdelar och olika sidor av det mesta. Det är ytterst få saker som är enbart positiva.
Kommentera

bobbe: Men (ursäkta uttrycket) din nöt, dom försvinner inte efter halva säsongen. Läs på! =)
Kommentera

« · 323979 · »