knaskamilla:
Jag vill minnas att jag använde detta som referens för att en vidare avstängning på Jocke skulle vara omöjlig, nu är jag helt plötsligt inte lika säker längre. Vilken pajas han är, den där Englund. Undra om han har en dominerande fru, så att han måste ta ut sitt behov av bestämmande på jobbet...
Hawerchuk:
Är det inte lustigt så säg? Marcus Nilssons lillebror Patrik, ni minns han som knaprade piller som brorsan köpt i USA, blir avstängd 18 månader från ishockey för dopningsbrott men får spela hela tiden borta i USA. Medans Jocke som får 26 matcher för att han inte satt på arslet och väntade in att några potentater inte fick tummen ur, han skall inte ens få spela i AHL.
"- Hej och välkommen till Disciplinnämnden. Vi är ett gäng idioter som inte har någon som helst koll på vad som gäller, vad som händer och vad som är bra för svensk ishockey. Du kommer nu få göra några val.
Väntar du på besked om avstängning, tryck 1. Vill du anmäla någon, tryck 2. För övriga frågor, tryck 0 eller dröj kvar så kopplas du till telefonist."
Piiip! (En etta trycktes in).
"För närvarande är det hög belastning hos oss, dessutom är det semestertider och ingen av oss är inne för tillfället. Du placeras dock i kö. Ditt könummer är 1. Beräknad väntetid, ungefär tre veckor. Dröj kvar så tar vi ditt samtal så fort vi kan."
Huge:
Frågan är ändock densamma, eller hur? Det borde renderat samma svar, men Jocke borde fått en mindre reprimand för att han valde att åka innan svar kom. Dock skulle den reprimanden satts medans man har i åtanke att de behövde tre veckor på sig.
Då skulle jag säga varken bu eller bä. Nu är det bara pajasvarning på allting.
JanT:
Empiriska bevis är också bevis. Richard Lintner crosscheckade Thörnberg och fick åtta matcher, Wernblom crosscheckade Jämtin på ett än värre sätt och fick tre matcher.
Huge:
Snälla du, man kunde utan risk för stämningar helt enkelt låtit dem följa de regler som är skrivna, dvs att efter 31 januari får inga övergångar ske, till eller från, svenska klubbar.
För dessa tre gjorde man ett undantag, det gjorde man inte för Jocke Lindström. Alla är lika inför lagen, va?
Huge:
Så att de fick ja på sin fråga om de fick åka är äpplen, men att Jocke fick nej på samma fråga är päron?
JanT:
Vad jag försökte säga var att likadana situationer ofta/alltid bedöms olika. Jämför Alavaara mot Malmöiten, Werner mot Berglund och Lindström mot Mr X, det var dit jag ville komma. Nästa spelare som gör likadant borde också få 26 matcher, jag kan i princip garantera att så INTE kommer bli fallet.
Huge:
Förmånen spelarna fick var väl att de FICK åka till andra länder och spela, trots att fönstret stängt.
JanT:
Ja, det har ju hjälpt förut. Alavaara åkte på domaren, fick nio månader. Wernblom slog klubban i plexit, fick nio matcher. En Malömöit åkte på domaren säsongen efter, fick tre matcher. Bulan Berglund slog klubban i plexit så stickorna flög, han fick 10 minuter.
Jocke Lindström åker till AHL och får 26 matcher. Nästa säsong åker Mr X till AHL och får 3 matcher?
Huge:
Så med andra ord fungerar disciplinnämnden som så att om en spelare eller tre har fått ett kännbart straff från annat håll, då skall de inte straffa dem utan istället ge dem förmåner, medans en spelare som inget gjort i första början, men sedan väljer att inte vänta de tre veckor det tar för nämnden att komma till beslut, den spelaren skall man straffa och det hårt?
Hade de haft lite självkritik hade de kanske insett att de själva har stor del i det hela med sina abnorma handläggningstider på saker som är solklara. Men det är iofs inget nytt, spelare som gjort något en torsdagsmatch har fått vänta på besked tills nästa vecka, trots att det är ny match redan på lördag. Varför? Jo, nämnden måste ju så klart få sin helgledighet. De sliter ju något så enormt med sin uppgift.
Se på NHL, där har vi verkligen något att lära. En person kollar på allting som rapporterats, detta gär han redan under natten och dagen efter kommer besked om dom. Snabbt handläggande och allt som oftast helt rätt. Ta efter, Elitserien!!!
Huge:
Men nu får du väl trots allt ge dig. Det du försöker säga är ju ungefär detsamma som vi ser inom samhället i stort idag. Man silar mygg och sväljer kameler. Något paragrafbrott på papper ger massvis med år och dryga böter, våldtäkt på en berusad kvinna ger ingenting. Hon får skylla sig själv, typ. Samma sak med Jocke nu.
Dessutom är det inte så att jag protesterar mot att han straffades, det är själva straffet som är åt helvete på ren svenska. Man väljer att ge ett av elitseriens genom tiderna strängaste straff för detta, efter att ha handlagt ärendet i tre veckor, och kommit fram till ett annat beslut än vad som gällde för sexmissbrukarna.
Vari ligger skillnaden där då? De fick åka vart de ville, spela och återhämta sig, medans Jocke får nej. Straffa de som gjortet litet, gynna de som syndat stort.
Huge:
Klart det är skillnader, på massor av punkter. I den ena fallet fortsatte en kille spela fast säsongen var slut, i det andra så var det tre killar som under ett landslagsuppdrag drar med sig en tjej hem på rummet, sätter på henne i omgångar och spelar sedan oskyldiga.
Jag menar, ur alla synvinklar så är det ju självklart så att det ena fallet är bra mycket värre än det andra.
Slå en spelare medvetslös med klubban och du får två matcher. Flytta till AHL efter säsongen är slut i ES och spela med ett lag där, då får du 26 matcher. Tack för kaffet!