1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507172 inlägg · 4104 ämnen

Juniortvång i Elitserien?

« · 207090 Till forumet

Juniortvång i Elitserien?
Tommy Boustedt senaste förslag är att införa juniortvång för Elitserielagen. Alla lag ska innehålla minst två juniorer. Frågan är om detta verkligen är lösningen på problemen? Hur mycket istid kommer dessa juniorer att få om de är bara med i laget pga kvottering?

Om detta förslag går igenom redan till nästa säsong så antar jag att MODOs spelare heter Tobias Enström samt Kristofer Persson. Frågan är vad som händer om båda dessa är tex skadade en match? Tvingas MODO kalla upp ytterliggare två juniorer då? Tex Daniel Sondell och Nicklas Johansson?

Dessutom vill de höja TV Pucksåldern och hur ska detta påverka på något sätt? Detta i sin tur innebär att man söker till hockeygym innan man spelat i TV Pucken. Kan nog bli lite svårare för folk att anta spelare då
Kommentera

Sv: Juniortvång i Elitserien?
MartinSedin:Tommy Boustedts förslag är dåligt och främjär inte hockeyn! Man ska spela med dom som tar en plats i laget.
Kommentera

MartinSedin:

För intressant tråd för att dränkas i IK Polar-låttips, man får väl hjälpa till :-)

Varför tar man till ett tvång öht? Det borde ju om något visa på att det är en modell för spelarrekrytering som ett stort antal klubbar inte alls tror på, men det skulle se finemang ut om man kan ställa upp svensk hockeys "goda" engagemang för juniorer samtidigt som man har klubbledarnas tidigare "onda" satsningar på slovaker, schweizare och danskar (?) på andra sidan.

Mer ett pr-knep från förbundets sida än något som på ett seriöst sätt tar hänsyn till ett flertal av klubbarnas möjligheter att arbeta.

Men jag har två saker som talar för det som idé, inte som krav. Det är hur vissa av våra klubbar (en hel del egentligen) plöjer ner vinster som kommer från de nya arenorna i spelarlöner, och ännu mer så: inflationen i spelarlöner som kommer när fler klubbar får större arenor, och därmed större resurser att röra sig med varje år. En satsning på två, tre eller vad som känns lämpligt antal juniorer i de flesta ES-lag skulle vara en broms i lönespiralen och samtidigt ska man inte underskatta det lokalpatriotiska värdet i att ha några local boys i laget.

Att det sen borde ses som ett ganska stort misslyckande varje gång just MODO inte lyckas plocka upp 1-3 spelare ur sin egen juniorverksamhet och hockeygymnasiet med riksintag, det är ju en helt annan sak och borde ju förhoppningsvis leda till diskussioner inom klubben om vad som är fel, varje gång det händer.

MODO får varje år chansen att utveckla en stor del av de största talangerna i varje årskull samtidigt som det finns enorma resurser att utveckla kommunens egna talanger med de sex(?) ishallarna och bra ledare. Visst ska man också ta den chansen om man vil fortsätta skicka ut foldrar till sina medlemmar om "Det här är Sveriges Bästa Plantskola" i fyrfärgstryck. Har man tagit chansen under de senaste säsongerna? En fråga för människor som åker på det där årsmötet tror jag...

Men återigen: för vissa klubbar är det en möjlighet, för en del klubbar skulle det kunna vara en större möjlighet än idag men för vissa klubbar passar det inte alls ihop med hur man har byggt upp föreningen.
Kommentera

Björn VII: Bandyn har ett i mitt tycke väldigt bra sätt att slussa in junisar. I bandy får man ha 11 spelare + 3 (varav en är reservmålvakt). Men man får ha en stycken J19 spelare eller yngre som extra avbytare och får i så fall en spelare till på bänken. Eftersom det är fria byten i bandy så är de alltid en resurs. Synd att inte nåt liknande funkar inom hockeyn.

Nyss Sporthallen Övik, ÖSK - Hammarby innebandy damer 3-1. Snart innebandy herrar ÖSK - AIK. Ska vi tippa 5-4?
Kommentera

Frisco:

Jag hann inte tippa innan spelstopp, men nu ser jag att ÖSK-Tiim Kiruna står 2-2 inför sista. Det är inte bra. Allting annat än tre poäng hemma mot Kiruna skulle man nog faktiskt kunna kalla för "inte bra".
Kommentera

Björn VII:

Äsch vi hämtar väl en Björn från Husum för att ställa saker till rätta...4 minuter 45 sekunder kvar av den praktiska säsongen när:

55.15 3 - 2 EQ ÖSK 10. SUNDIN, Björn
(5. WESTERLUND, Tony)

Eric Gadds funknäste vid roslagsbanan kan börja se neråt igen!
Kommentera

4-2 av den gamle.

Och nu ser ju detta ut att bli den viktigaste matchen i Klubbens historia:

2003-02-21 19:00 IF Vallentuna BK - Örnsköldsviks SK Vallentuna Ishall

...visst fylls väl H*ck*yb*t*ns supporterbussar till denna match med blåa supportrar nu va?
Kommentera

Björn VII: Jag hoppas också att MODO inser vikten av denna match mot Vallentuna och därför hoppas jag att Joakim Lindström får förstärka klubben i denna match. Jocke är ju en av fem nämnda juniorer som får hoppa fram och tillbaka. Att Kristofer Persson spelar den matchen är väl heller inte omöjligt.

Undra förresten hur lång tid det tar innan Karlin är tillbaka? Karlin är som ni kanske vet överskriven på ÖSk resten av säsongen
Kommentera

Björn VII: Jag håller inte med dig om att det är misslyckande om man inte får upp 1-3 spelare via hockeygymnasiet till alaget varje säsong. Det kommer årskullar som är sämre än andra och dessutom kommer det inte in lika mycket folk utifrån som för några år sedan. Varför? Dels har nästan varje kommun nu själv ett hockeygymnasium och MODOs självklara plats som #1 är inte alls lika självklar och numera får väl Frölund anses vara sverige ledande.

En bidragande orsak kan vara att MODo slagit sig lite för bröstet och inte jobbat vidare i samma takt utan de andra klubbarna har kommit ikapp och i vissa fall även förbi. Jag tror dock att MODO har knytit näven och tänker visa övriga hockey Sverige.

Jag anser vidare att Anders Melinder är den näst mest betydelsefulla tränaren i MODOs historia. Etta är Kabben Berglund men sedan kommer Melinder. Utan Melinder, ingen elitseriehockey i Övik och det kan inte vara en slump att alla som gått via hockeygymnasiet till MODO anser att Melinder är den bästa tränaren de haft genom tiderna.

Är det då positivt eller negativt att det inte kommer folk utifrån? Om man kollar tillbaka de senaste 7-8 åren så är det väl egentligen bara ett fåtal spelare som kommit från södra Sverige som slagit sig in i Elitserielaget. Jag kanske har glömt någon men är det fler än Anders Eriksson, Ragnar Karlsson samt Jonas Almtorp?

Samuelsson, Kimby,Granstad, Sjöström, Lennon Eriksson med flera har valt att avbryta studierna i förtid och flytta hem och det är nog inte alltid så lätt att lämna hem och familj vid 15års ålder för att flytta till världsmetropolen Övik.

84orna är väl annars en årskull som verkar ha kommit bort. Om jag har räknat rätt så är det hela nio spelare från den kullen som spelat i olika juniorlandslag under sin tid i MODO men so far är det bara Kristofer Persson och Gustaf Palm som spelat några träningsmatcher. Palm har dessutom flyttat hem till Ängelholm.

85orna är väl en av de svagaste årskullarna på senaste tiden men sedan kommer 86orna och 87orna och om ca 10 år är det inte alls omöjligt att man jämför dessa med 73orna och 75orna för att ta två andra fina årgångar.
Kommentera

MartinSedin:

Men var ligger då orsaken till att MODO och Ö-viks hockeygym inte längre är sverigeledande? Kan det ligga något i att det hos de kids som ska välja utbildningsort har spridit sig en uppfattning om att man inte längre får chansen att visa upp sig i lika stor utsträckning i MODO som talanger fick under den första halvan av 90-talet? Låg inte en stor del i tjusningen för de som valde Ö-viks hockeygym att man skulle få sig sitt eget lilla skyltfönster mot NHL-scouterna?

Utbildningen har ju knappast blivit sämre i Ö-vik och att man har riksintaget borde ju i sig vara en garant för att man lockar till sig de bästa talangerna. Ok, Övik är ingen världsmetropol för en fd Sthlmare, Gbgare eller skåning men det handlar ju ändå om killar som tagit beslutet att seriöst satsa på en framtid som hockeyspelare till yrket.
Kommentera

Björn VII: Jag tror du har en poäng där. I mitten av 90-talet känndes det nästan som varje spelare som började på hockeygymnasiet även fick en chans i alaget och de flest tog vara på den chansen. Det är ingen hemlighet att under Pär Bäckmans fyra framgångsrika säsonger i klubben så gjorde nästan ingen junior debut alls.

Visst släppte han Henrik och Daniel Sedin men vilken tränare skulle inte gjort detta? Under sin sista säsong så fick även Joakim Lindström chansen men fler än detta var det inte. Lägg då till att Martin Samuelsson flyttade hem till Stockholm och gör nu succé i AHL, han valde att flytta när han inte fick chansen i a laget.

Milo Horava flyttade av ungefär samma orsak. Han mer eller mindre lovades en halv säsong att han skulle få chansen i Elitserien. Han fick aldrig den chansen och flyttade hem till Tjeckien. Personligen är övertygad om att Milo Jr hade gjort succé som målskytt i Elitserien om han bara fått chansen.

Idag skulle det nog mer eller mindre vara omöjligt för MODO att värva två talanger från Göteborgs området som man gjorde med Sjöström och Eriksson för några år sedan. Om jag minns rätt så var det Kent Forsberg som mer eller mindre ensam låg bakom denna värvning. Sjöström lovades träning med alaget men detta infriades aldrig och kan ha varit en orsak att han flyttade hem redan efter en säsong. Sjöström gör nu succé i WHl för Calgary Hitmen och var även ett topp 10 val i draften av ingen mindre än Gretzkys lag Phoenix.

Riksintag behöver inte betyda så mycket. Västerås har som enda lag förutom MODO riksintag och vad har den klubben producerat på ungdomssidan sedan Nicklas Lidströms generation?
Kommentera

MartinSedin:

Hehe, ok det är väl bäst att man inte går in allt för djupt i en Bäckman-diskussion, det finns ju rejäla advokater för honom här på gästboken också, och samtidigt är det väl en ganska mänsklig reaktion att värva in etablerade komplementspelare istället för att släppa fram en 18-20-åringar när man väl har pengar som rasslar in i tiomiljonerspaket/år (från det där bolaget-som-inte-finns-längre).

Tror nog att det kommer att gå mot en utveckling där man släpper fram fler juniorer än under andra halvan av 90-talet just pga att man ser att det är en modell som är långsiktigt hållbar för en klubb i en stad av Ö-viks storlek, och att de tränare för a-laget som då kommer in antingen får lov att acceptera det eller söka sig elsewhere.

(Tror nog inte att "kulturbyggar"-tränare är någon hit heller, om de tror för mycket på sin "egen" kultur ;-)

Hur som helst: Hockeygymnasiet, ÖSKs plats i allsvenskan och självklart: bra ledare är stora resurser som jag hoppas att man försöker bevara och utnyttja så långt som det är möjligt.

(P.s. riksintaget i Västerås hade nog varit mer användbart med ES-status för a-laget, tappar lite av tjusningen annars, typ.)
Kommentera

Björn VII: Avd en gamle säger du.... 59.09 4 - 2 EQ ÖSK 14. ÖHMAN, Jens ENG
Vad betyder ENG?
Kommentera

Frisco:

Empty Net Goal.

Ska ett klubben-fan som du med till V-tuna måntro?
Kommentera

Frisco:
Inspirerad av den tv-sända drabbningen i den hall som 1998 gick under namnet Utopia Pavilion så tror jag att ENG är tyska för trång.
Kommentera

Björn VII: Klubben-fan jag? Möjligen i innebandy. Har sett 2 matcher idag. Dam: ÖSK - Hammarby 3-1. Herr: ÖSK - AIK 3-3.
Kommentera

Frisco: Ett skönt citat från handbolls VM finalen idag angående en tysk linjespelare. Robban Perlskog säger följande "Han är handbollens svar på ishockeyns Magnus Wernblom"

På tal om ishockey så verkar Hammarby vara på god väg mot kvalserien och visst är Philips A miljoner en anledning men precis som alla framgångsrika lag så har även detta lag inslag från Övik. På backplats återfinns Mattias Nilsson med Svedjeholmens IF som moderklubb och bland forwards återfinns Johan Hägglund med KB65 som moderklubb.
Kommentera

MartinSedin: Kul att Hammarby går bra. Kvalserien är verkligen nära nu. Men ska de verkligen kunna vinna mot Brynäs och Linköping?
Kommentera

Frisco: Jag blir mer och mer övertygad om att vi får MINST ett nytt lag i Elitserien nästa säsong. Kan du bara föreställa dig pressen på Brynäs gamla gubbar i en eventuell kvalserien? De kan gå till historien som spelarna som förde ner laget i Allsvenskan för första gången. Då kommer guldet 1999 att vara glömt....

I en eventuell kvalserie så kan nog Hammarby med sitt förmodade publiktryck skaka om några lag. Vem minns inte de klassiska matcherna i mitten av 90-talet när Mariusz Czerkawski nästan på egen hand degraderade AIK?
Kommentera

MartinSedin: Nä nä guldet glömmer vi inte ;)
Kommentera

MartinSedin: Det var säsongen 92-93 när Bajen slog ut AIK i 2 raka matcher i Globen. Förövrigt Börje Salmings två sista matcher som hockeyspelare. Jag har en video med de två matcherna om du vill låna=)
Kommentera

Frisco: Var inte Jocke Persson målvakt för Bajen denna säsong?
Kommentera

« · 207090