1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

505299 inlägg · 4102 ämnen

Kristianstad - MoDo 3 och 4:7

« · 2318925 · » Till forumet

Sv: Kristianstad - MoDo 3 och 4:7
Bad_Brett: håller med, men tycker även 40 bör sitta ett tag. Tycker Styf ser rätt bra ut
Kommentera

DrCox:
Jo men vinner de på onsdag är det mycket som talar för fullsatt. Det är enda trösten ikväll att jag får sitta på min sittplats på fredag.
Kommentera

Saleva:

Så är det
Kommentera

Rytter: Det är ju iofs individuellt. Som Sam själv kommenterade i höstas; "Den här tiden på året vill alla prestera på max så att man får ett bra kontrakt till nästa säsong". Vissa spelare kanske mest tycker att det är kul att få lira sitt spel, andra (t.ex Lindgren) ser det som "business" och andra brinner för MoDo.

Magkänslan säger att spelare som Bernhardt och Sam har andra mål i karriären än att spela i MoDo, oavsett om det är i HA eller SHL.
Kommentera

Bad_Brett: Det är så talande att dom spelare som är osynligast är dom som förmodligen har sitt på det torra när det gäller SHL kontrakt till nästa säsong medans dom som har varit bra är spelare som vet att dom spelar i Modo nästa säsong
Kommentera

Bad_Brett:

Visst men jag tror inte det är förklaringen att de ledande spelarna inte kommer upp i nivå. Jag tror mer att iaf Sam dras med någon skada som påverkar, samt att de kan vara rätt trötta och slitna. De bar ju laget i många matcher när vi gick kort om folk och tog många minuter, kanske hade man kunnat matcha dem smartare.

Bernhardt har varit lika nonchalant hela serien, enda skillnaden är att i början hade han flytet med sig när han spelade med små marginaler.

Sedan är det tydligt att laget inte är i form, alla presterar ju sämre än normalt, även de som inte är klara för andra klubbar t.ex Mannberg, OP, Sylle, Tjärnström, EJK.

Nej man måste väcka laget i nästa match och hoppas att en Svenningsson kan bli den injektion laget behöver för att väcka andrakedjan. Sedan vill jag se Ohlsson i första igen så han kan riva upp yta till Sam/Woods samt täcka upp hemåt.
Kommentera

Bad_Brett: Jag tror tex att Sam, Bernie, Woods och kanske även Näsén och Aagaard har fått erbjudanden eller är klara för andra klubbar till nästa säsong och jag tror att man därför kanske omedvetet går ner ett par procent då man inte känner samma desperation och vilja och dom procenten blir jävligt tydliga när man spelar tighta matcher i ett slutspel där nästan alla andra spelare ligger på sitt absoluta max hela tiden.
Kommentera

DrCox:

Så du tycker Sylle, OP, Tjärnström, Folin, Wahlberg, Styf, Mannberg, Ohlsson har varit bra och kommit upp i deras normala nivå?
Kommentera

DrCox:
Det är alltid spelare som försvinner i slutspel. Märkas att vi saknar lite slagstyrka offensivt i 3 kedjan men vi bör ändå klara detta.
Kommentera

Bad_Brett: Att dom har förslag från andra lag är ju rätt givet.
Däremot att dom inte skulle följa MoDo upp iSHL vet jag inte om jag får samma känsla som kring dig.
Kvar i HA blir dom dock inte.

Just Bernhardt blir spännande på högre nivå, han spelar att spel som är magiskt när det funkar men otroligt riskfyllt när det inte klaffar.

På tal om Berna, vad har han för flex på klubban, barnflex? Eller skjuter han sanslöst hårt? Hands klubba är den tydligaste pilbåge jag sett när han skjuter slagga.
Kommentera

Gavelo: Konstigt att inte andra lag som t ex HV har samma problem med " spelare klara för andra lag" när det känns som att vi alltid har det !!
Kommentera

Rytter: Ohlsson har varit bra tycker jag en av få som inte behöver skämmas. Mannberg gjorde ju iaf mål kväll till skillnad mot för vår värdelösa förstakedja.
Kommentera

Smurfen: Framförallt då halva HV har kontrakt över säsongen bara och andra halvan kommer få kicken. :-D
Kommentera

Smurfen: Eftersom Hv är skyhöga favoriter till att gå upp i Shl så blir det lite annorlunda.
Sen minns vi säsongen 19/20 där Modo var det enda laget som blev söndervärvat, så andra klubbar kanske inte har samma problem av den anledningen
Kommentera

Sven Tuta: köpte ny burk med blå piller idag man vet ju aldrig.
Hoppas slippa knapra i mig dom🙈🙈🙈
Kommentera

DrCox:

Men du ser ju själv att resonemanget inte håller, även de som har kontrakt och inte är aktuella för SHL är långt ifrån sin normala nivå.

Ja Mannberg gjorde mål, men tycker du han är i närheten av att prestera det han kan, målet han gjorde hade till och med jag kunnat peta in.

Det handlar inte om spelare som är klara för andra klubbar eller inte, det handlar om att vi haft tveksam form hela vägen in i slutspelet och att vi fortfarande söker efter formen och få ihop 60 stabila minuter. Trots det leder vi med 2-1 i matcher och KIK är piskade att vinna nästa match hemma, dessutom har vi hemmaplansfördelen så jag tycker våra chanser att gå vidare är goda.
Kommentera

Rytter:

Ett av lagen tappar alltid formen till slutspelet i HA….
HV71 har då inte tappat någon form, tre raka vinster utan tveksamheter
Kommentera

KRB: Det vore ju fantastiskt surt om vi tappar formen lagom till slutspelet och sen tappar vi en handfull spelare och står på ruta 1 igen nästa säsong.

Såg att Timrå gör 2 mål i slutet av matchen och går upp till 2-0 i matcher, vore ju olyckligt för oss om Djurgården ramlar ner, då har vi ytterligare en klubb som kan köpa sönder ligan för att gå upp igen.
Kommentera

KRB: Vi har väl ändå snittet strax över två poäng per match i mars. Ok, vi har inte spelat lysande, men samtidigt har vi väl inte gjort mer än kanske ett tiotal matcher där vi varit riktigt bra.

Jag är extremt besviken på inställningen till den här matchen och kan trots att jag försöker inte hitta någon ursäkt till att man ger sig in i en kvartsfinal som ikväll.

Dagens match hade ingenting med form att göra. Ingenting med vad det stod på motståndarnas tröjor att göra. Det kan inte ens försvaras av att man vaggats in i någon bekvämlighet då de två första matcherna vunnits trots bristfällig arbetsinsats.
Det här var rent tjänstefel och faktiskt lite att skända klubbmärket.

Fy fan. Nu bryter vi ihop ikväll, men sedan ska det tamefan skärpas till. Jag kan köpa att man förlorar matcher för att motståndet är bra eller har tur. Inte för att man inte ens dyker upp.
Kommentera

J F K: lite förvånad över uppträdandet över dessa 3 matcher, med en ledare som Karlin i båset. det var inte riktigt något jag trodde kunde hända. när det betyder som mest dessutom.
Kommentera

Robin Ztorken L: Får nog leta rätt på lådan jag stoppade undan i våras. Måste kolla bäst före datum bara😩
Känslan har varit sedan första matchen att det här blir tufft
Kommentera

J F K:

Hur va det med Karlins egna ord i början på säsongen ” Även om vi inte vinner så ska vi gett allt” typ nått sånt.
Kommentera

jonsson: Ja, de orden rimmade väldigt dåligt med dagens match och är väl tyvärr någonting vi varit oerhört dåliga på i vinter.

Det finns en stor risk att de ledande spelarna har tveksam attityd. Lagkapten i all ära, men Sylle i fjärde får ändå svårt att influera på samma sätt som de ledande spelarna.
Kommentera

Robin Ztorken L:
Blå piller?.. ok
Kommentera

Saleva: Köpte gröna också, läkarn tyckte det var bästa att ha båda 🙈
Kommentera

J F K: Vi kan förlora matcher utan att vara besviken för att motståndarna var bättre, det är helt ok.
Att förlora utan att ens försöka är inte acceptabelt, så var det i afton, tyvärr
Kommentera

Gavelo: ja en korkad crosschecking av en DIF-spelare i ledning med några min kvar, dessutom släppt in två tidigare i bp
Kommentera

J F K: Apropå Sylwander så tycker jag han varit fruktansvärt svag dessa 3 matcher, tyvärr.

Visst tar han skymningen idag på Ingmans mål men i övrigt är han väldigt osynlig och visar inte upp något bländande spelsinne de gånger han får pucken.

Jag skulle kunna se Tanner centra 3:e och låta Nordin ta 4:e och Sylwander tar båsdörren.
Kommentera

Gavelo: Finns ju inte på världskartan att Timrå släpper detta , blir 4-1 i matcher till dom !

Skulle vara i Apropå tråden istället , kan man byta på något sätt !
Kommentera

Smurfen: Säg inte det, 2-1 i nästa match och pressen är åter på Timrå.
Men visst har dom skaffat sig ett bra utgångsläge.
Kommentera

Robin Ztorken L:
Det är sant men skall supportrar bli någorlunda trovärdiga i den analysen så får den nog förekomma aningen oftare än efter en ok period på försäsongen mot ett SHL - lag.

Den här säsongen är aningen unik, kritik i 40 + matcher oavsett seger/förlust.
Kommentera

Tarasov: Jag fick känslan att vi hade liten oflyt med puckarna. Studsar i avgörande lägen där vi inte får med oss den medan den hela tiden i 50/50 lägen hamnar hos kik. De hade så extremt myclet bättre timing. Tillsammans med det extra flytet var det inte mycket som studsade vår väg och då är det svårspelat.

De har ganska effektivt manövrerat ut våra backar i anfallszon och där tappar vi tyngd. De får ut oss i sarghörnen och plötsligt ligger 2 kik långt upp i egen zon, får pucken och plötsligt får vi en 2 mot 1 mot oss.

Det känns som att de rent taktiskt GÖR oss dåliga. Tycker inte det handlar om saknad vilja.

Retar mig fortfarande på att MacMaster fick en 2:a, eller snarare att kik inte fick 2+2 för sitt tilltag... Hur länge får man hålla fast en spelare helt uppenbart långt ifrån spelet?

Sen utvisningen på Bernhard släppte domaren 2 meter ifrån men den 20 meter ifrån tog den... Kanske inte matchavgörande men nog så irriterande...
Kommentera

Hakning-Henrik: skäms! Ingen vinnarskalle. Torsk mot ett skräplag. HV vinner med11-2!!! Snacka om klasskillnad. Tror halva laget redan tänker på nästa säsong. Glöm shl. Dra åt helvete johansson Bjurö och reideborn.
Kommentera

Frontschwein: Ja, det var lite detta jag syftade på när jag tjatade om Modigs. Jag blev anklagad för att inte begripa hur viktig stämningen är i omklädningsrummet, hur HV's tokvärvande kommer straffa sig eftersom det kommer bli dålig stämning etc.

Men likväl vinner HV med 11-2 och vi ser inte ut att vilja spela överhuvudtaget. Så min fråga kvarstår om det där med att få in "rätt personlighet" verkligen är så jäkla viktigt. Kanske är det effektivare att värva ihop ett lag som är tillräckligt överlägset?

Och nu kommer folk komma dragandes med att vi inte kan matcha HV's plånbok etc. Nej, inte i år. Men under de säsonger vi har varit i HA, så har vi säkerligen haft en av de saftigaste budgeterna i genomsnitt. Vi får ut kass bang-for-the-buck. Man är överlycklig över andraplatsen, men i ärlighetens namn, vilka lag hade varit acceptabelt att ha före oss? Björklöven kanske, men sen?

Att klubben blivit misskött i åratal har gjort att förväntningarna har gått ner rejält. Men allt annat än hockeyallsvensk final bör ses som ett misslyckande - varje år.

Timrå och förmodligen HV 71 har visat att denna liga är tillräckligt ojämn så att det räcker att ställa ett tillräckligt bra lag på banan för att avancera enkelt.

Förhoppningsvis blir det bättre om Hinken får bygga från grunden, men i ärlighetens namn är det huvudsakligen hans värvningar som har floppat hittills i slutspelet...
Kommentera

Frontschwein: Det är proffs som beter sig som korplirare i ett slutspel. Inte acceptabelt. Fram med hjärtat och gör om och gör rätt!
Förluster kan jag acceptera, inte dålig inställning.
Kommentera

Bad_Brett: Timrå hade ju inte högst spelarbudget ifjol, så då sprack resonemanget lite. Samtidigt åkte HV med en på papperet bland de absolut bästa trupperna i SHL ur.

Sedan undrar jag hur du ställer dig till att Löven byter tränare, exakt samma spelare, och plötsligt spelar man mycket bättre. Varje spelare presterar bättre än tidigare, vilket är minst sagt skitkonstigt om det där med dynamiken inte spelar någon roll.

Om Karlin, Hinken och alla ledande spelare med massor av erfarenhet säger en sak och en läktarcoach som förmodligen aldrig varit i ett omklädningsrum i ett lag på elitnivå säger motsatsen. Då tror jag team Karlin har rätt, även om det kan finnas ett fåtal undantag.

Men, vi kanske ska vänta lite längre in i slutspelet innan vi sammanfattar vår prestation där. Jag minns ett slutspel där vi var rätt dåliga och låg under med 2-3 i matcher mot ett Timrå som dominerat så långt.
Kommentera

J F K: Alltså. Givetvis gör ledningen många fel och tveksamma beslut under en säsong. Kanske var det fel med Modigs, även om jag personligen inte tror det.

Problemet är att oavsett utgång kan vi bara spekulera. Kanske spelar Vigge skadad, spelarna hade tappat formen i alla fall, kanske hade det blivit ännu sämre om Modigs varit kvar. Parametrarna är för många för att på allvar kunna säga något med säkerhet. Inte ens om vi spöar HV i sista matchen, även om jag då kanske kommer hävda att det var tack varit att man gjorde sig av med energitjuven.
Kommentera

Hakning-Henrik:
Jo ungefär så jag upplevde det, dags för vårt PP att lossna tycker det hackat lite. Svenningsson kommer ge oss mer tid i anfallszon nästa match iaf.
Kommentera

Tarasov: Jag tycker att Hasa faktiskt varit en av de bättre backarna hittills. Han har minskat felprocenten helt klart.
Kommentera

J F K: Jag har verkligen inte gett upp. Jag tror fortfarande att vi kommer slå ut Kristianstad, och lyckas vi ta oss till final, så tror jag att det finns en chans att vi kan störa HV 71.

Min poäng är bara att det är lätt att bli lite för kaxig med idéer som "Heart of Hockey" etc. Visst, ibland inträffar ett Lake Placid, men för det mesta är det Sovjet som vinner. Om du förstår vad jag menar...

Att få in rätt profiler etc. är en del i hur man bygger ett lag. Samtidigt är det i regel jäkligt mycket lättare att få en grupp att fungera när det går jäkligt bra. Incidenten med Modigs som blev droppen, den inträffade ju när MoDo åkte på råpisk av Karlskoga.

Vi kan ju ta Leif Boork som exempel t.ex. som verkligen gått all-in på det här med att man ska ha rätt attityd. Han har väl vunnit ett guld under ~45 år som tränare. Och skulle vi haft samma resonemang som vi haft i år, skulle vi t.ex aldrig plockat in en kille som Bartosak.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen - Jag vinner hellre med 11-2 än ödslar min tid på något som ser ut som en försäsongsmatch mot Kristianstad. Rapporter om att killarna har kul ihop i omklädningsrummet är liksom irrelevanta för mig som konsument.

Förväntat resultat är att se MoDo-spelare som är villiga att täcka skott med strupen vid ställning 5-0 och HV-spelare som visserligen är tekniskt skickliga, men som inte tar ett skär i onödan. Det jag såg ikväll var raka motsatsen - segt, dålig attityd, ingen kämpaglöd etc. Det gick så långt att jag till slut inte ens brydde mig. Jag ville bara få skiten överstökad, jag hade svårt att ens vara engagerad.

Som du själv var inne på tidigare är det egentligen inte förlusten som svider, utan hur vi helt enkelt sket i att göra jobbet. Hade vi förlorat förra matchen hade det känts mer okej, då det trots allt var en tät slutspelsmatch. Detta var allmänhetens åkning och spelarna verkade inte bry sig för fem öre. Usch.
Kommentera

Bad_Brett: Bra inlägg, särskilt kopplingen till Boork och Barto samt att du tror att vi slår ut Kristianstad. Ska vi tro Wennerholm :-) så bör vår 2-0 ledning räcka. I och för sig ett resonemang som handlar om Djurgården men det kanske även gäller i HA?

"Det är oerhört svårt att vända ett underläge med 2-0 i matcher.
Historien är glasklar.
Sedan bäst av sju infördes till slutspelet år 2000 har bara tre lag lyckats vända ett underläge med 2-0 - på 22 år.
HV71 vände mot Linköping i SM-finalen 2007, Skellefteå lyckades mot Luleå i semifinalen 2011 och senast Växjö, när de slog ut Linköping i kvarten 2017.
Djurgården klara underdogs
Nu är inte det här slutspel, men det är samma typ av matcher och det finns ingen historia att jämföra med. Bara en enda match.
Men när Brynäs slog HV71 i det första ödeskvalet i fjol tog de ledningen med 2-0 och vann med 4-1 i matcher."

När vi tänker på våra problem med KIK så drar jag mig till minnes vilka problem HV haft med dem i vissa matcher så det är ju ett lag som har ett spel som passar mot starka lag. Om vi ändå skulle slås ut blir det ändå intressant att se om HV skulle välja KIK med hänvisning att de är längst ned i tabellen med tanke på deras förluster mot dem.
Kommentera

Kan inte tänka mig annat än att vi kommer göra en bättre match nästa, tror dom har lite skämskudde när dom tittar på matchen i efterhand.
Kommentera

Man kan lätt säga efter att ha sett matchen i går att Modo tappar presspelet över hela banan. Kristianstad kommer med fart över hela banan och lyckas oerhört enkelt att ta sig in i modos zon. Man måste få stopp på Kristianstad tidigare och ta ner farten på dom. Då krävs det oxå att man åker skridskor och vinner närkamperna. Det kanske hade passat Modo att vara underdogs i slutspelet. Favoritskapet går inte hand i hand med motivationen än så länge
Kommentera

Bad_Brett: Boork är mer komplex än så. Minns att han - av alla - tog in Pavel Brendl till Brynäs.

Bartosak är en helt annan kategori än Modigs. Det är nog en väldigt positiv och omtyckt kille som verkligen är engagerad i laget och att man vinner. Visst, en rejäl strulputte, men långt ifrån samma sak.
Kommentera

Steken84: Tycker samtliga matcher sett ut så dom känns större, tyngre, gedignare och har mer fart över hela banan.
Sen till det kan tilläggas att våra bärande spelare knappt syns till i matcherna, allt för många har varit allt för dåliga, ingen nämnd ingen glömd.

Glöden och djävlar annama är som bortblåst och risken är överhängande att vi nu kommer torska två i rad för första gången denna säsong.
Vi måste upp rejält nu!
Kommentera

Robin Ztorken L: Tycker de två första matcherna varit fullt godkända. Får inte glömma att vi tagit ledningen i dessa matcher och därefter blivit lite passiva.
Tror på Rytters idé om att flytta upp Seb till förstakedjan, för den var verkligen katastrofalt dålig igår.
McM verkar seg och trött, har noll tryck i åkningen. Har väl att göra med att han inte kunnat träna ordentligt på hela vintern.

Alternativt sätta in Sven i första och låta övriga vara orörda.
Kommentera

Nucky: Jo, Ztorken är nog den enda jag sett skriva om att KIK var bättre än MoDo i den första matchen. Vi började faktiskt riktigt bra i några byten, för de första tio i första matchen var våra klart bästa minutrar i den här serien.

Jag tycker att Vigge och Woods måste vara kopiöst svåra att spela med. Vigge har en tendens att bara spela pucken till Woods och om han inte hittar Woods, så passar han till Näsén. Han involverar ingen annan spelare nästan, vilket är ett stort problem.

Aagaard har inte varit bra på slutet. Kanske tog bensinen slut litegrand efter OS-äventyret. Han kom tillbaka full med självförtroende, men sedan tappade han lite som JVM-spelare brukar tappa när de kommit hem från JVM. Macmaster spelade nog på adrenalin de första matcherna, men sedan kom verkligheten ikapp. Jag är rätt säker på att vi kommer att få nytta av honom senare, men han är inte riktigt uppe i matchtempot.

Men, hur vi än vrider och vänter på det så kommer man inte ifrån att inställningen igår var rent av horribel. Den nonchalans exempelvis Bernhardt visade upp stack i hjärtat. Sådär får det helt enkelt inte se ut.
Kommentera

Gavelo: Tror inte Djurgården har ekonomi likt HV och kan handla på likadant. HV var ett av SHLs rikaste lag när de åkte ut och har enorm support utan konkurrens i sektköping. Djurgården skulle nog riskera KK med liknande satsning och misslyckas, och risk för större publik tapp än HV finns mycket konkurrenter i Stockholm om underhållning. Ser bara hur det är för AIK hyran är rätt tuff bara den, där får ingen rabatt i Sthlm, vilket en annan kommun kanske hittat en lösning för.
Kommentera

Trodde verkligen inte att uttagen målvakt skulle ha någon som helst i effekt, möjligtvis att kik skulle punktera matchen lite snabbare. Visade sig att spelarna skärpte sig direkt när det inte fanns någon sista utpost.

Faktiskt extremt frustrerande att det blir ett långt spelavbrott i slutforceringen för att man tvingas korrigera klockan. Och vad händer? MoDo tappar det lilla momentum man byggt upp sista tre minuterna och kik gör mål.

Ridå.
Kommentera

J F K: Nej, jag håller med våra nyckelspelare är helt under isen och inte nog med det, det verkar saknas inställning också.
Lojt, slappt och slött, i hockey kan man ha en sämre period men ändå kämpa och slita som ett djur, jag ser inget av det, tyvärr.

Det stora glädjeämnet är Hasa, han har skrapat bort sin misstag i egen zon, nu är han helt klart vår bäste spelare, kul!
Kommentera

« · 2318925 · »