1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507074 inlägg · 4104 ämnen

Kristianstads IK - MoDo Hockey 2023-03-01

« · 2483395 · » Till forumet

Sv: Kristianstads IK - MoDo Hockey 2023-03-01
Hakning-Henrik: Den röda massan älskar vi alla . Viktig
vändning och seger idag, trots bleka perioder. Snart drar det viktiga igång , o då är vi med. Imponerande insats från supportrarna, hoppas de flesta finns med i Tingsryd också
Kommentera

Eloge till alla modoiter på sittplats bredvid bortastå oclså. Kik supportrarna på samma läktare såg lite vilsna ut när de omgavs av en röd massa.
Kommentera

Confusius: Guden var väl 3-4 på SVS tabellen de första 26 matcherna medans han har glidit ner där i takt med att laget har presterat sämre. Det skiljer inte ens en procentenhet mellan Lindbom och Guden för övrigt.

Vi släpper till minst antal skott i ligan - oavsett om man kollar hösten, våren eller hela säsongen. En sån ”enkel” sak kan tekniskt sett ha en negativ påverkan på en målvakts SVS. Speciellt när andra delar av spelet går ner sig.
Exempelvis flertalet matcher där vi har tagit emot ungefär totalt 14-15 skott men fler än ett mål har gått in. Det kan vara målvaktens fel eller som många gånger att vi har släppt till snabba omställningar mot oss. Oavsett så påverkar det just räddningsprocenten något enormt i både det den enskilda matchen men även i det lång loppet.

Personligen så är jag många gånger nervös över hans insats, även om det är annorlunda mot tidigare målvakter där varje höstlöv ramlade in. Den fladdriga spelstilen gör sitt där. Jag köper kritiken kring honom i stora drag även om jag inte håller med om allt, men att enskilt slänga upp en tabell och peka mot placeringar utan att ta hänsyn till andra parametrar är ganska värdelöst.
Kommentera

hockey_21: Tror t.o.m SSK får svårt att komma ikapp, vi siktar på förstaplatsen.

Oerhört kul att vi kunde göra en vändning idag, stärker laget
Kommentera

Bad_Brett: fel av mig, vi kan som sämst bli 4:a!
Kommentera

Se till å kör över Tingsryd nu på fredag samtidigt som ÖIK tar 3p mot Hästen, då blir ÖIK kvar i HA! 👍
Kommentera

Bad_Brett:
Ja det får du ta med de andra 👋🏻
Kommentera

Gavelo:

Tycker det ändå var en bra match som förberedelse till slutspelet, det är ett lag som spelar ungefär på liknande sätt vi kommer möta i en kvartsfinal.

Vi kommer då möta ett lag som inte vill ha så mycket puck, ett lag som spelar på våra misstag, ett lag som försöker vara täta framför eget mål för att sedan lyfta ut och gå stenhårt med 2-3 gubbar.

Nyttigt att lära sig att vi måste ha tålamod, se upp med spelvändningar och lita på vår förmåga att över 60 minuter skapar så många kvalificerade chanser att de ej orkar stå emot.

Det värsta vi kan göra är att dras med och spela byta chanser med varandra, speciellt senare när vi möter löven.

En bra förberedelse inför slutspel att möta ett vilt kämpande KIK som enligt deras tränare gör en riktigt bra match, ett kik som spelade tufft och hårt i egenzon.

Vinsten är mer än bara 3p, den är viktig för att vara redo i kvartsfinalen då vi kommer möta ett lag som spelar liknande.
Kommentera

grimiss: tex måste faktiskt träna upp sig å levva
Kommentera

KB: Men det är ju ganska självklart att spelar man i ett topplag så släpper man ju i 9,75 fall av 10 in färre mål än man gör i ett bottenlag, det är ju ren logik?!

Och kollar man dom i nuläget 6 slutspelsklara lagen, så ligger 5 av målvakterna på topp-6. Den som utmärker sig positivt och klämmer in sig där är KIK´s Filip Larsson på tredje plats.

Den enda av dom nu 6 slutspelsklara lagens målvakter som sticker ut negativt är Gudlevskis, som hamnar så lågt som 9:a.

Sedan kan man ju naturligtvis diskutera ifall det är Gudlevskis som är svag, om det är vårt försvar som är svagt, eller om det är en kombination. Och eftersom vi släppt in näst flest mål av topp-6 lagen, så tyder väl mycket på att det är en kombination.
Kommentera

J F K: men är han verkligen på tex nivå förra säsongen? Sjukt tveksamt, tycker det är ett klart nedköp om än inte jättestort
Kommentera

Gavelo: Kan inte se att dif ska ta 11 poäng på 3 matcher ;)
Kommentera

Gavelo: Huh? Hur räknar du nu? Och har du tagit hänsyn till möten lagen sinsemellan?
Kommentera

hockey_21: Så var det ja, Galajda som vaktade kassen i den matchen.

Lindbom snittar nog därmed ~4 (minst) insläppta mot oss, på tre matcher.
Kommentera

Robin Ztorken L: Vi kan som sämst bli 5:a
Kommentera

Robin Ztorken L: Vår största chans är att någon annan slår ut Löven, och då kommer vi likväl vara det bäst placerade laget i en eventuell final. Så placeringen kanske inte är så viktig trots allt.
Kommentera

Trilske: Den matchen var det dessutom deras andrekeeper som stod.
Kommentera

puffe: Karlin verkar ha skällt ut laget inför 3:e och menat på att nu var det upp till var och en att rädda upp resultatet som vi ställt till med.
Starkt att laget visar moral i 3:e men svagt att sätta sig i 2 målsunderläge så tidigt, igen.

Vi kan verkligen inte hålla på att vara så svaga i egen zon och släppa upp motståndarna till 2 och 3-0 innan vi börjar spela hockey!

Hoppas på en uppdatering kring Ejk, det kanske är dag att damma av JD om Ejk blir borta ett tag.
Kommentera

Bad_Brett: Sen tackar vi Almtuna för kvällens insatser, det var en seger i sig för oss.
Nu kan vi nog komma sämst tvåa, hur det än går
Kommentera

grimiss:

Nej, framför allt inte mot topplagen. Spontant har väl Voutilainen, talapila och volden haft matcher mot oss där de visat att de faktiskt kan spika igen fullständigt.

Lindbom har däremot visat sig vara ganska mänsklig när vi mött dif, bortsett från en av bortamatcherna när vi var fullkomligt uddlösa.
Kommentera

J F K:

Guden: 3 NHL-matcher
Mike Morrison: 29 NHL-matcher

Var tvungen...

Nåväl, det jag och många andra känner handlar inte direkt om huruvida Tex är bättre eller ej (just nu är han sämre), utan snarare om att Guden ytterst sällan "snor" matcher åt oss på det sätt som exempelvis Lindbom kan göra.

2-0-målet idag är ett typexempel på ett sådant där mål som 99% av alla unga butterflymålvakter hade tagit, men det ser skitsnyggt ut eftersom Guden glider runt som en curlingsten i målgården. Det är gissningsvis därför han är så värdelös på straffar också. Det är oerhört lätt att finta honom att gå i en viss riktning och när curlingstenen väl börjar glida finns det ingen återvändo.

Sedan är han bra på mycket annat, och får jag välja är han etta i slutspelet. Men likväl hade jag önskat mig något ...mindre fladdrigt.
Kommentera

puffe:

Perfekta målskyttar i kväll (y)
Kommentera

Bad_Brett: Om vi börjar spela rejält i egen zon, är Guden helt OK. Överkonstruktivt spel utan hjärna gör ingen målvakt glad
Kommentera

grimiss: ller hur,de handlar enbart om att vinna. Lyssna om Linus "ja bryr mig aldrig om statistik, vill bara vinna.
Kommentera

Bad_Brett: Samtidigt. Löven anser att Canata var deras bästa målvakt. Han hade det året sämre räddningsprocent än Mantler.... Vi vet väl alla att Isak var den bättre målvakten...

Med tanke på allt gnäll på vårt försvarsspel med Brickley, Näsén, Bernhardt osv....
Kommentera

grimiss: Jupp, det är det jag menar. Han är bra, men han är ingen joker. Det är ingen Krizan eller Bartosak direkt.

Ironiskt nog är nog Nygren den som varit närmast att ha en sådan kväll...
Kommentera

Bad_Brett: Tycker helt klart att Guden är på Tex nivå och minst en klass bättre än Hanses. Det är rätt tydligt vem av dem som spelat ett par matcher för Tampa. Oavsett hur han gör, så ser det annorlunda ut, så han kommer alltid kritiseras oavsett hur många matcher han vinner för MoDo.

Bartosak var i en klass för sig och är den bästa målvakt jag sett i allsvenskan.
Kommentera

Bad_Brett: Guden har väl inte snott en enda match åt oss på hela säsongen egentligen ? Nu tycker jag han är duglig men hade förväntat mig snäppet bättre. Vi har ju inte haft vare sig andre eller första målis av nån super kvalite den här säsongen.
Kommentera

Tarasov: Jag vet, och jag blev hånad för det. Hur kunde jag vara så korkad som inte begrep att Peters dåliga GAA berodde på att MoDos försvar var under all kritik?

Det är just därför det är så humoristiskt när alla helt plötsligt har svängt och alla tjatar om GAA.

Sedan håller jag med KB om att % i kombination med GAA är det mest intressanta. Men oavsett hur man vrider och vänder på det så säger åtminstone statistiken att Djurgården och Björklöven har bättre målvakter.
Kommentera

Gavelo: Vi är inte dom enda, se typ Löven mot VH sist. Finns inte några enkla matcher nu, åtminstone inte så att man kan säga det på förhand.
Kommentera

Bad_Brett: Anser du att vi har ett försvarsspel som hjälper målvakten till att lyfta?
Kommentera

Tarasov: kan du dm till mig angående ingmans 2a,
Kommentera

KB: Ja, det kan jag hålla med om. Men jag tycker egentligen att det räcker att se matcherna. Statistiken är egentligen överflödig.

Ni vet alla gånger det känns som att motståndarens målvakt är ett monster och räddar precis allting? När kändes det senast så med Guden? Kanske någon match i höstas, men han är ju inte den som lyfter sig när laget inte presterar. Snarast tvärtom.

Jämför med när Bartosak, Tex eller till och med Hanses var "inne i zonen". De kunde stänga matcher på egen hand i princip. Med en fladdrig Gud och en nyopererad Tex så har vi inte riktigt den profilen i mål.

Nu har visserligen statistik visat att det ofta räcker med att ha en "bra" målvakt och att en målvaktsfantom sällan är den avgörande faktorn i ett slutspel, så vi får väl hoppas att det stämmer...
Kommentera

Bad_Brett: Givetvis, väljer Guden först 8 dar i veckan. Tvåa blir Tex då, sedan är väl finnen i Löven bra, tyvärr, Djurgården lär dessutom ryka i kvarten :)
Kommentera

Bad_Brett: Lindbom är seriens bästa målvakt. Han står i ett mycket sämre försvar än både MoDo och Löven. Dock är både han och Voutalainen rätt små. Avslut som Woods och Hallorans förra matchen blir alltid mål. Lite svårt att hitta nättaket bara.
Kommentera

Gavelo: Ja, en jävla moral, trots att vi skapar fler chanser i egen zon fortfarande. Nu tror jag på slutspel
Kommentera

Bad_Brett:
Du brukade ju tjafsa om GAA
Kommentera

puffe: Jag tänkte just skicka ut den frågan. Finns det verkligen någon på forumet som på fullaste allvar skulle välja Guden före exempelvis Lindbom?

Nu har jag svaret.
Kommentera

Bad_Brett: Ja, visst. Nu var jag lite medvetet dryg även om jag länge har tyckt att GAA även är väldigt relevant. Tycker man ska ha båda siffrorna i åtanke.
Kommentera

Bad_Brett: jag håller för en gångs skull med dig (gällande GAA).
Kommentera

puffe: Vilken skön seger idag, att vi som topplag verkligen får kämpa för att avgå med en seger mot ett bottenlag känns givetvis inte bra alls men samtidigt får vi ta med oss sista 20 där vi gör en bra period.
Kommentera

Rödluvan: Jag kan tänka vi förlorar på fredag då Taif har allt att spela för, men att vi vinner två sista hemma och går in i slutspelsmood
Kommentera

Bad_Brett: Guden vill jag inte byta ut mot någon annan allsvensk målvakt , med tanke på hur vårt försvar agerar emellanåt.
Kommentera

Bad_Brett:
ALDRIG OROLIG IDAG ALLA HANDVÄSKOR KASTADE
Kommentera

puffe: tack ! Tråkigt om bästa/osynligaste spelar'n bli skadad 😥
Kommentera

KB: Som jag skrev tidigare blir det där så fruktansvärt löjligt att komma dragandes med. Ingen brydde sig om GAA när vi hade Peters i mål. Nu när vi är ett topplag så är det helt plötsligt superrelevant?

Det måste vara konsekvent. Om man anser att GAA är det bästa mätbara måttet på en målvakts prestation, då måste det även gälla säsonger när det går dåligt för laget. Vilket innebär att Peters, med sina 3,17 i GAA, är den i särklass sämsta förstemålvakten MoDo har haft under sin tid i HA.
Kommentera

Bad_Brett: Så Löven släpper in 2,13 mål per match när Voutalainen står. Vi släpper in 1,92 mål per match når Gudlevskis står. OK, vi verkar ha stora problem.
Kommentera

Rytter: Har förhoppningar på att Västerås kan knipa någon eller alla poäng uppe i Umeå. De är i en bra trend just nu och deras möten mot Löven kan svänga lite var som helst.
Kommentera

Bad_Brett: Tvåa på den här listan.
Kommentera

Bössa 68: har noll koll, men såg han inte efter första. Tror
Karlin pratade om en lättare smäll(typ en vecka) men truppen tunnas ut, dock var några på väg tillbaka inom kort
Kommentera

« · 2483395 · »