1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507173 inlägg · 4104 ämnen

Lagnamn/förkortningar

« · 193334 · » Till forumet

Lagnamn/förkortningar
Vad BK i hockeylaget Rögle BK och fotbollslaget Bodens BK betyder vet nog de flesta. Men visst finns det andra underliga förkortningar? Nån som har nån på lager?
Kommentera

Sv: Lagnamn/förkortningar
Frisco: En Husum-Jocke med sockiplast istället för skridskor måste väl vara en underlig förkortning.
Kommentera

Paddan: Det verkar som om jag gjort ett misslyckat försök till en i mitt tycke det som skulle kunna bli en rolig sk Lagnamn/förkortningardebatt.
Kommentera

Frisco:

Lite otur, du skulle nog behöva få med Björn och Brute, som kan något om sport.
Kommentera

Frisco: Nejdå, tycker du var tydlig var väl som vanligt bara som så att jag för ovanlighetens skulle hittade något alternativt tolkningssätt.
Kommentera

Paddan: Från Dalarna kan jag tex ge er fäljande underlighet att fundera på: Ishockeylaget Häradsbygdens SS som numera har Leksands Isstadion som hemmaplan. Alltså vad betyder Häradsbygdens SS?
Kommentera

Frisco: Gissar på Sykkel Sällskap, eller Sju Sovare.
Kommentera

Frisco: Hmm, jag gissar på Häradsbygdens Sportsällskap.
Kommentera

westerlind, paddan, andra fluktare: Jag säger inget innan knas har gissat.
Kommentera

Frisco:
Du menar väl att de nyttjar ishallen under sommartid. SS, hmm, låter lite Tyskt men jag är helt bombningssäker på att Häradsbygden sysslar med simning och inte håkky. Alltså skulle då SS stå för: Simsällskap?
Kommentera

mike66: Naturligtvis är det Simsällskap. Jag har sett BYGGDA (som Spol-Jansson säger) i Leksands isstadion i div 4 mot Harnäs IF. Publik ca 15.
Kommentera

Frisco: Här följer några klassiska klubbar både tillbaka i historien, och lite mer aktuella, med lite annorlunda förkortningar eller namn:

IK Hermes, UoIF Matteuspojkarna, Reymersholms IK, Atlas Diesel IF, Åkers IF, Gävle GIK, IK Huge, BK Star, Morgårdshammars IF, KB 63, IK Viking, KB 63, Wifsta/Östrand-Fagerviks IF (fr. 1966 Timrå IK), IFK/SSK Umeå, Heffners/Ortvikens IF.
Dessa "ovanliga" lagnamn står att hämta i historieböckerna från högsta serien 1922-1975...

Till lite nyare udda namn: NSA-76, Tyringe SoSS (Skid- och skridskosällskap), Kågedalens AIF, Mälarhöjden/Västertorps BIK, IFK Bäcken, BBK/Björns (Bodens BK), GROKO Hockey (IFK Luleå och Luleå Hockey), IK Rommehed, Mörrums GoIS, Kalix/Triangelns IF, Mariestads BoIS, HC Dobel, IK Polar, SPAIF (Södertälje Pojkarnas AIF), IFK Ore, CRIF, Lejonströms SK, IKW Köping, Arlanda Wings HC. Dessa är från division 1-serierna 1976-2003.

Division 2: Brooklyn Tigers, STIL Hockey, Medle, Järpen.

Ja, det kanske räcker så...
Kommentera

SS = Segelflygsällskap
Kommentera

Frisco: Jaha, och var är matchrapporten med slutresultat, periodsiffror, skottstatistik, domarbetyg, korvomdöme mm?
Kommentera

Dream Team: Kan ett av de där två "KB 63" möjligtvis vara KB 65?
Visst finns det väl ett KBA 67, eller något sånt, också?
Kommentera

Frisco: Det är härligt att höra. Publik 15? Då är det i alla fall 10 mer än när vi veteraner i Nolby spelar. Fast enda skillnaden är väl att det bara är målvakten i Nolby-vetsen som är ute och simmar.

Få se nu. Simborgarmärket var det 300 meters simning det? Baddaren kommer man inte ens ihåg. Det är kul med vatten oavsett om det är fruset eller ej.
Kommentera

Paddan: Det var ju länge sen så jag kommer inte ihåg mycket. Jag var runt i nästan alla Dalarnas ishallar + några uterinkar en tid eftersom jag var hjälpreda/springpojke/materialare för Harnäs en tid. Det bästa med det var att man inte behövde vara med på träningar utan bara matcher.
Men jag minns att man kunde köpa kaffe i Leksand även på Div 4 matcher. Doch var bara en kiosklucka öppen och det närmast bortastå.
Kommentera

Dream Team: Kul med en massa udda namn. Men några var mindre udda tex Morgårdshammars IF. Ja det är klart att det kanske är udda att hitta på namn som Morgårdshammar på orter från början=) Publikrekordet i Morgårdshammar var enligt hörsägen i allsvenskan på 60-talet mot Leksand då ca 7000 pers var på Hagvallen.

Hur som helst.

ZZZZZ z z Z zZ z z z zz
Kommentera

Paddan: Nja, inte riktigt. KB 63 heter numer Bofors IK, 1978 bytte man namn. Eftersom man är från Karlskoga gissar jag att KB står för Karlskoga/Bofors...
KBA 67 är från Göteborgstrakten. Faktum är att världsbacken Calle Johansson från sju års ålder var en av pojklagsspelarna i KBA 67...
Kommentera

Hittade ett till: IF Johanniterpojkarna...

Morgårdshammars IF var som du skriver, uppe i högsta serien två säsonger under 60-talet. 1961/62 och 1962/63. Dom åren vann Djurgården sina femte och sjätte raka(!) SM-titlar. Leksand var också ett topplag, inget snack om saken, så att dom lockade folk är nog rätt klart...

1961/62 fanns för övrigt inte Alfredshems IK (MoDo) med i högsta serien (division 1). Från 1963/64 hette man MoDo AIK...
Wifsta/Östrands IF (Timrå IK) kom tvåa i Div. 1 Norra, men kom jumbo i slutspelsserien...
Kommentera

westerlind: Vad är det som är litet, runt, består av kvistar och innehåller 3 ägg?
Kommentera

Frisco: Ett klassiskt Hockeymärke som inte har skämt ut sig med "Tummen upp"
Kommentera

65 Selander: Vilket snyggt klubbmärke. När vi ändå är inne på klubbmärken så kan jag tala om att denna bild innehåller 2 stycken Masarna Speedwaymärken. Frågan är vad de två förarna heter och hur många elitseriematcher de gjort tillsammans.
Kommentera

Frisco: Det jag vet om den sporten det är att Polackerna gillar den!
Kommentera

65 Selander: Speedwayen är stor i Polen. Men nu gäller frågan bara den Svenska elitserien. Då ska väl nån kunna klara den?
Kommentera

Frisco: Jag gissar på att förarna heter "Hoa-Hoa" Dahlgren och Lasse Kongo. Tillsammans har de gjort ungefär 3000 elitseriematcher. Hade jag rätt?
Kommentera

samjo: Alla fel. Tyvärr.
Kommentera

Frisco: Attans också!
Kommentera

samjo: SÅ är det. Jag ser att Poffa, Lumber Jack och Scim är inloggade. Nån måste väl kunna se vilka förare det är i alla fall?
Kommentera

Frisco:

Jag tror att det är utstyrseln på åkarna som sätter folk i bryderier, är de där overallerna att betrakta som uppvärmnings"tröjor", eller handlade det om en tid i en lägre division, långt bort, för länge sedan?

F.ö. vet jag inte om jag vill rekommendera bilderna på länktipset märkta F********-02, men om man bortser ifrån visst fraterniserande med sparkade tränare så ska det nog gå bra.
Kommentera

Lite nostalgi för alla MoDo-vänner...
Kommentera

Björn VII: De två på bilden fick nog aldrig åka speedway i annat än blåställ.
Kommentera

Frisco:
Niklas Lidström och Tony Richardsson, de har ju haft annat fuffens för sig så varför inte...
Kommentera

Frisco:

Jaja, i sådant fall så kontrar jag med en "finn fem fel"-tävling. Alternativt: Pirros hemliga femma till TIK-kampen, jag tror att vi har några lirare här som kan gå in och bjuda på lite fysiskt försvarsspel i alla fall...
Kommentera

Björn VII: hm.. kan det vara huliganerna på isen, varav den närmaste är snuskigt lik läskedrycken
Kommentera

65 Selander:

Nejnej, läskedrycken/ölet är oskyldig som ett lamm den här gången, replican i detta fall (92/93) var före hans tid - barnet som han är.

Dessutom har jag hört talats om att den du tänker på faktiskt redan har släppt sargen och kommit in i matchen åtminstone en gång.
Kommentera

Lumber Jack: Lidström och Rickardsson är det inte. Om man tittar på den bakre av de två speedwayförarna så ser man at han inte är nån speedwayförare. Då är inte den första det heller kanske?
Kommentera

Frisco: Då är det = matcher tillsammans samt att du är den ene av dom!
Kommentera

Frågan i repris. Denna gången med ocensurerad bild.

När vi ändå är inne på klubbmärken så kan jag tala om att denna bild innehåller 2 stycken Masarna Speedwaymärken. Frågan är vad de två förarna heter och hur många elitseriematcher de gjort tillsammans.
Kommentera

Frisco:

1155 grundseriematcher (inga garantier för att swehockey.se säger samma sak, dock).
Kommentera

Björn VII: Swehockey sa 1154 (tror jag).
Kommentera

Gävle GIK = Gävle Godtemplares Idrotts Klubb = helnykteristerna
Kommentera

Frisco:

Jojo, och så hade de ju glömt 3 mål för Öhling och 2 assists för Håkan Hjerpe. Vilken värld, vilken värld.
Kommentera

Frisco:

Thomas Jonsson och Jonas Bergqvist.
Matcher tillsammans: 350 (?)
Kommentera

poffa: Visst är det Jonas Bergkvist och Masken Carlsson som visar vilka som är bäst på vänstervarv. Men på Bergkvists åkning ser det ut som han funderar på en speedwaycykelpropeller.

Enligt swehockey har de två sammanlagt 1154. Med slutspelsmatcher är det 1253.

Man anar ett visst sportutbyte när man ser den bifogade bilden.
Kommentera

Frisco:

Hehe, nog är jag medveten om vad klåparna på FoG Data presterat - det här är vad som står att finna i SIFs officiella kalender för 2002-03. Om samma källa som gjort den här ihopräkningen hade fått komma till tals lite oftare skulle nog t.o.m. Micke J få lämna tillbaka sin blomsterkvast (men den biten är jag för vuxen för att bry mig om). :-)

Nu: humor!
Kommentera

Björn VII: Så här ser det ut på www.swehockey.se
Kommentera

Frisco:

Kul med motstridiga källor när källan är densamma (egentligen). Mycket pengar fick de betala för att tappa bort en match. :-)

(Nåja, att de dessutom kunde sitta och hitta på speltider för målvakter under 20 säsongers tid är säkert värt sin vikt i guld.)
Kommentera

Björn VII: Om jag ska vara ärlig bryr jag mig mer i hur det går i isracingen nere i Flims i Schweiz idag. Dålig resultatuppdatering=(
Kommentera

Frisco:

Tänka sig, jag har ett problem av motsatt karaktär: jag tycker det är synd att everysport har så pass bra uppdatering för allettan norra. Nåja, det kommer fler säsonger...för de flesta lag, i de flesta idrotter.

(För Unione Calcio Sampierdarenese Doria 1946 t.ex.)
Kommentera

« · 193334 · »