1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507596 inlägg · 4105 ämnen

Lintners påhopp!

« · 334357 · » Till forumet

Lintners påhopp!
Eftersom det börjat snackas om det här redan men i en annan tråd så tycker jag vi fortsätter här så vi inte förorenar ZZZ-tråden.

Vad Lintner gjorde är fult, mycket fult. Även om det är så att HV-spelaren provocerar fram det med en tuff tackling så får man inte tappa fattningen på det där viset. Allt annat än en längre avstängning är ett perfekt exempel på förbundets feghet då det gäller att straffa Djurgårdare.

Att Frisco sedan sätter likhetstecken mellan Tornbergs crosschecking i nacken i semifinalen och det spel Mika spelar är ju också käpprätt fel enligt mig. Visst är Mika en flåbuse med klubban men han har då inte dunkat den upprepade gånger i bakhuvudet på en spelare utan hjälm i alla fall.

Wernblom slår klubban i sargen och får nio matcher, Tornberg crosscheckar en hjälmlös och får inte ens en tvåa. Lintner använder Martin Thörnberg som sin egen privata Piñata och det talas om lång avstängning, men frågan är väl om förbundet äntligen slutat med att göra skillnad på folk och folk.
Kommentera

Sv: Lintners påhopp!
Poffa: Det var knaskamilla som satte likhetstecknet, inte jag.
Kommentera

Poffa: Självklart är det skillnad på folk och folk. Nämnden består enbart av f.d Djurgårdare. Dessa hyser även agg mot alla norrlänningar, pga deras motvilja att rösta för EMU och EU.

Har sett bilderna från matchen på video. Svårt att se vad som händer i första läget, där HV-spelaren åker i isen. Sedan kommer iaf en ful crosschecking från Lintner över hakan. De efterföljande checkningarna får väl anses vara ganska lindriga, ett par duttar över axlar/rygg.
Inte snyggt, men skulle tippa på ca 5 matchers avstängning, huvudsakligen pga den första checkningen mot hakan, som såg klart skadeavsiktlig ut.
Kommentera

Poffa:
Ska bli spännande att se var Curre har att säga om saken, med tanke på all galla han spydde när Sjögren proppade Bulan, ok det var inte snyggt det hellre. Men 10 matcher vore nog på sin plats
Kommentera

Frisco:

Utdrag ur tidigare insändare här på SpS:

"Jag anser att Tornberg är en av Sveriges bästa hockeybackar genom tiderna. Det han gjorde en gång gör #44 varje gång."

Frisco @ Nygatan Idag kl. 07:38

Använder knaskamilla ditt nickname??
Kommentera

Huge:

Är inte nämnden numer ledd av en fd Brynäsare? Har för mig att det är den där fd TV4-kommentatorn Stefan Persson som är ansvarig. Med sig har han väl även Hans-Göran Elo (Olé, Elo...) och Ulf Lindgren bland andra.
Kommentera

Poffa: Stämmer bra att Stefan Persson är med i nämden numera.
Och han är norrlänning (Pitebo) från början. Var han bor nu har jag ingen koll på.
Kommentera

Poffa: Är själv dåligt insatt i sammansättningen av nämnden, men det stämmer säkert som du säger.
Stefan Persson, ex Brynäs javisst. Bra med en spelare (opartisk).
Elo är väl spelarfacksnubbe, tror jag. Lindgren domarrep.
Kommentera

När vi ändå är inne på det här ämnet, (fula påhopp alltså, icke Lintner specifikt) var det någon som såg Ackeströms Butt-ending(trodde för övrigt det hette spearing) mot HV för någon vecka sen?!

Det var tamigfaan en av de absolut värsta påhopp jag sett på en hockeyrink någon gång. Jag är beredd att likställa det med förblindningsförsöket på Weinhandl.

Så jäkla fult, farligt och dessutom hur tydligt som helst. Sen att se HV-spelaren bara segna ihop... Otäckt var ordet!

Har inte hört något om fortsättningen. Han fick ju matchstraff iaf, men om såna här saker förbises och Werner får nio matcher för att han slår klubban i plexit, då är det något som är sjukt fel i förbundet...
Kommentera

Portello: Är han inte kvar i Borås, månntro?
Tänkte själv påpeka hans Piterötter, många bra backar därifrån.
Och Ronny Eriksson, förstås..... :-))
Kommentera

Vallin: Spearing är väl när man slår någon med klubbspetsen, samt buttending bakdelen av klubban?
Kommentera

Vallin: Det var väl Hassinen som gjorde det på Steen(?) tror jag.

Ackerström körde väl över någon stackars HV-spelare ?

Fult var det iaf.
Kommentera

Huge: Visst finns det några bra backar här uppifrån, helt klart.
Kommentera

Vallin:

Butt-ending kallas det då man använder knoppen på klubban, spearing om man använder bladet.

Situationen är riktigt otäck och riktigt ful men som det verkar så har den händelsen inte fått någon "rättslig" efterföljd. Men som sagt, man kan slå av klubban och få massor av matcher medans en spelare som med avsikt skadar motståndarna får en match på sin höjd.

Man likställer dessutom en butt-ending med lite slagsmål (något som inte lett till en allvarlig skada sen Dackes tid) vilket för mig är ungefär som att säga att grov misshandel och snatteri skall ha samma straffpåföljd ute i samhället.
Kommentera

Portello:

Det stämmer nog. Hade iaf aldrig hört begreppet tidigare. Han använde ju bakdelen av klubban iaf.
Kommentera

Hälge:

Är ganska säker på att det var Ackeström som gjorde Butt-endingen. Fast inte helt. Någon som är säker?
Kommentera

Poffa:

Ja, sjukt är det. Men just den där situationen...

Han reser sig upp efter en situation vid tekningscirkeln där han ramlat, inser att en HV-spelare är ren framför kassen. Redan där drar han bak klubban och tar sats...

Det syns så tydligt vad han tänkt göra. Ingen spontan, dum grej som man ångrar samma sekund.

Tyckte illa om Ackeström förut och det blev inte bättre nu. Som sagt; ett av de fulaste påhopp jag sett på en hockeyrink, kanske DET fulaste i Sverige. Just att det syns så tydligt att han tänker göra det.
Kommentera

Nu kan man inte räkna med någe hårdare straff för Lintner då han spelar för DIF och dom är ju förfördelade när det gärller avstängningar och dyl av DIFiplinsnämden, Men personligen tycker jag att han skulle ha ett straff i form av 10-15 matchers avstängning + böter det han gjorde var inte snyggt att cross checka en liggande spelare x antal ggr.
Kommentera

Vallin:

Men för f*n, GE DIG NU!
Vart vill du komma, "fulaste jag sett på en hockeyrink" , det kan då sannerligen inte varit många matcher du har bevittnat, iaf inte i Elitserien.
Och för att bara ta ett exempel, Lintners grej igår gör så att händelserna i matchen HV-Frölunda veknar ganska kraftigt i betydelse, och glöm sen inte återigen, Hassinen gjorde en exakt likadan sak på Alexander steen, men det är ju svårt att erinra sig om då man sitter med ett stort cyklop på pallet när man skriver?
Kommentera

danoj:

Trodde vi hade diskuterat klart det här? Det inlägg du "citerar" skrev jag innan jag gick in på er sida. Sedan har ju du och jag diskuterat det här eller hur?

Dessutom har du felciterat mig. Läs inlägget igen, tack.

Nyss var vi överrens. Nu har du gjort ett stort arsle av dig själv och dessvärre kan du aldrig ta ifrån mig min åsikt.

Tråkigt att det skulle bli såhär.
Kommentera

Vallin:

"Nu har du gjort ett stort arsle av dig själv"

Det är humor..
Var aldrig överens med dig om någonting förutom att vi skulle lägga ner den fruktansvärt inaktuella disskutionen i just vår gbok.
Kommentera

danoj:

Så då tar vi diskussionen hit istället? Sen drar du av ett felcitat och börjar gapa?

I min värld så var vi överrens om att Acke och Hassinen båda skulle haft avstängningar och att vi såg olika på händelserna. Det var väl därför vi lade ner diskussionen?

Nu har du iaf i mina ögon blivit pinsam och jag är rädd att det inte blir bättre av att du fortsätter ogga här.
Kommentera

Poffa: Jaja. Det var i alla fall knaskamilla som skrev Tornberg först. Jag tycker att de flesta överreagerar (som vanligt).
Kommentera

Vallin:

"Börjar gapa" ?
Det kallas att replikera, vi är trots allt på ett forum om du har missat det.
Ja, där fick du en billig poäng, jag glömde ta med "kanske" , menman börjar ju fundera på hur du prioriterar saker och ting, med tanke på det som hände i Jönköping igår.
Och nej, tänker inte fortsätta "argumentera" mer med dig här nu, men hade du sett matchen HV-DIF igår och vad som hände där, så lovar jag dig att ditt uttalande "Kanske det fulaste" hade fått en ny innebörd.

Pinsam säger du, ja det där är ju rätt ömsesidigt.
Kommentera

Frisco:

Antar att jag inte skulle ha dragit upp Acke överhuvudtaget. Men som färsking på SpS har jag inte fått tillfälle att diskutera saken på ett "intellektuellt" plan. Nu blev det bara goja när Danoj valde att ta upp saken igen. Nu måste jag iaf dra på stan, så ämnet Acke läggs iaf förhoppningsvis på is just nu.

På is, förresten...

Jag är rolig till och med när jag inte försöker! :)
Kommentera

danoj:

Både Ackerströms och Hassinens förseelser är helt klart i klass med det Lintner gör. Det syns VÄLDIGT tydligt i de situationerna att de medvetet går in för att göra butt-endingen. Lintners crosscheckingar kommer sig av att han snedtänder efter de höga handskarna i tacklingen innan och där finns det med andra ord ett närkampsmoment som gör att han snedtänder. Sedan finns det inget försvar för någon av de nämnda spelarna.
Kommentera

danoj:

Fast du "replikerar" ju på ett inlägg vi redan diskuterat och dessutom lagt ner?

Nåja, vi kommer ju uppenbarligen inte längre. Dessutom måste jag iväg en stund nu så jag kan tyvärr inte ge dig fler mothugg på en stund.

Lägger vi ner nu eller?

Ses vi på läktaren ikväll kanske? ;)

MVH Lennart Vallin
Kommentera

danoj:

Förlåt, imorgon. Är helt "dagavill" nu. Jobbigt med semester!
Kommentera

Poffa:

Håller med dig att både Hassinen's och Ackeström's tilltag var fula, men att som Lintner slå stenhårt mot huvudet 3 ggr på en spelare som ligger ner tycker iaf jag är ett strå värre.
Sen hade jag dock inte protesterat om tex Acke och Hassinen fått nån match avstängning som straff.

Förövrigt vinner Frölunda imorrn med 4-1 :)
Kommentera

danoj:

Längden på avstängningarna vill jag inte spekulera i. Man kan ju få allt från två minuter till en livstid för att man nyser och inget alls för mordförsök så det där lämnar jag åt de som kan (??).

Vad det gäller resultatet så tror även jag att Frölunda vinner. Men jag vill gardera med att MODO kan få någon Lidners knäpp och spelar ut Frölunda och vinner. Eller så blir det oavgjort.
Kommentera

danoj: [f]men att som Lintner slå stenhårt mot huvudet 3 ggr på en spelare som ligger ner[/f]

Du måste kolla på situationen innan du skriver nåt sånt. Inte ens i Göteborg har man huvudena där Lintner crossar.
www.tv4.se/_inc/cls/videolink.asp?ID=3798
Kommentera

Frisco:

Behöver inte länken för att se, det var ju som sagt hockeykväll igår på TV4, där man såg mycket bättre än den lilla bilden som realplayer erbjuder.
Det igår vart det fegaste/fulaste jag sett på länge, end of story.
Kommentera

danoj: End of story? Nej du. Frågan som kvarstår är: -VAR CROSSARNA MOT HUVUDET (som du påstår) ELLER INTE?
De kanske inte har samma bilder på TV4 och på TV4.se ?
Kommentera

Frisco: Som jag sagt tidigare: 1:a crossen mot hakan på liggande spelare är ful. De andra 2 är mest duttar mot axel/rygg.
Kommentera

Huge:

Absolut är det så, det gäller att se bortom sina egena känslor när sådant inträffar. Man blir lätt färgad av lagtillhörighet när sådana indidenter inträffar. Danoj är nog bara lite för adrenalinstinn fortfarande, efter Frölundas kalldusch på lördag ser han nog lite klarare på saken.
Kommentera

Lumber Jack: Med andra ord: Skriv aldrig när du är i affekt! :-)
Kommentera

Lumber Jack: danoj är ett kapitel för sig. Om han bara tog bort tratten från huvudet så skulle han nog se mer än bara frölunda. Nåja, hoppas nu innerligt att Modo ger sillstryparna en rejäl omgång imorgon.
Kommentera

Huge: Den allra första crossen (när Törnberg står upp), träffar rakt i huvudet från sidan. Sedan kommer det scenario du beskriver, där jag skulle vilja påstå av även det tredje är i halstrakten. Jag satt själv precis bakom mål och tror därmed att jag kanske hade möjligheten att uppfatta det lite närmre än diverse proffstyckare här inne.

En annan fråga som skulle vara intressant, hur agerar disciplinnämnden om någon måttar ett slag mot någons huvud....och råkar missa? Är det OK att bli friad då, eller få ett betydligt lindrigare straff än om man träffat. Alltså uppsåtet med det hela, är det av mindre betydelse?
Kommentera

Et tu Brute: Sluta nu, första träffen är i huvudet men sedan är det ju bara några "duttar". Men det är ju ändå oerhört fegt att försöka slå någon som ligger och kvider.
Kommentera

jenza:

Haha, "kapitel för sig" , visste inte att ni körde med påhopp här, men det kanske hör till vanligheterna?
Nåja, den disskutionen lägger jag ner nu och fokuserar på matchen imorrn.
Kommentera

danoj:

Att säga att du är ett "kapitel för sig" är väl knappast ett påhopp.
Jag tycker hursomhelst att alla som deltar i den här diskussionen ska lugna ner sig en aning och tänka på ett av de tips som finns på regelsidan:

"Är du uppretad? Vänta med att skriva 5 min. Du kan ångra dig ..."
Kommentera

jenza: Så du var alltså i Kinnarps? Jag utgår ifrån att du inte var det utan baserar dina fakta på det du sett av TV4:s bilder. Där ser du inte Lintners första cross. Bilderna börjar när Thörnberg rasar i isen av den. Sedan följer ytterligare tre crossar som inte är av riktigt samma karaktär som den "fällande".
Kommentera

Et tu Brute: Ja den första ser man ju inte men jag litar på de som säger att det var en träff i huvudet. Sedan anser jag att det mest är "duttande" och tv-bilderna kan ju knappast ljuga. De bör ju för övrigt ge en minst lika bra bild av situationen som de du ser live.

Men nu är vi ju där igen, du håller förstås på hv och då ser du inte objektivt på det hela. Samma sak som danoj.

På tal om danoj, att kalla det jag skrev för påhopp är väl att överdriva en smula...
Kommentera

jenza: Japp, den första är en klockren i huvudet när Thörnberg står upp. Den andra är också klockrent i huvudet när Thörnberg ligger ner. De två andra har väl inte lika "våldsam karaktär" och träffar knappast huvud/nacke.

Eftersom jag nu håller på HV så kan detta inte vara vad jag såg objektivt. Måhända, men nu är det ju så att danoj håller på VF, så varför skulle inte han kunna se objektivt på saken?
Kommentera

Et tu Brute:

Om du läser några inlägg tillbaka så förstår du, hela diskussionen handlar om ett jämförande mellan olika påhopp. T.ex. ackeströms butt-ending för några omgångar sen. Men där var ju hv inblandat igen så där ser du kanske inte heller objektivt på saken...eller?
Kommentera

jenza: Jo jag minns det ganska väl. Och förrutom Ackerström så gjorde även Hassinen en ganska likartad grej i samma match. Eftersom jag såg även denna match så var inte dessa grejer heller oprovocerade. Jag hade heller inte blivit upprörd om detta föranlett ett par matchers avstängningar.

Skillnaden mellan Ackerström/Hassinen och Lintner är att det båda första herrarna gör sig skyldiga till ETT regelövertramp med hjälp av klubban, Lintner han göra FYRA, varav ett övervägande antal är mot en liggande person. Tycker inte att det finns någon anledning att bagatellisera det hela.
Kommentera

Frisco:

Tack för länken, otack för anklagelserna och...nog är det andra slaget man får se i filmen i alla fall i närheten av nacken. Lite Tornberg, alltså. För övrigt har jag inget annat emot Tornberg än det jag har emot honom p.g.a. hans crosscheckingar i Hedins nacke. Han är säkert en väldigt fin människa (och hockeyspelare) i vanliga fall. Har inte glömt att han fixade ett VM-guld åt oss!
Kommentera

knaskamilla:

Ääh, den första crosschecken (som man inte får se på TV4) träffar huvudet enligt uppgift. Nog för att HV-spelarna brukar spela med huvudet under armen ibland men de tre efterföljande CC träffar inte huvudet.
Kommentera

Poffa:

Det skrev jag ju inte heller, iofs...
Kommentera

Lintners förklaring är att han har haft 2 hjärnskakningar förut och blev rädd. Förklarar kanske hans "fega" spel hos Modo under slutspelet (blev bänkad). Och i NHL är det ju ingen lek vad gäller tacklingar....
Kommentera

« · 334357 · »