Berka: Yep, kanske eftersom MooDoo vill slippa Luleås fruktade PP men efter det vi såg nyss behöver man knappast oroa sig.
Tycker att MooDoo tar för sig allt mer, tryggare i försvaret, giftigare i anfallszon men fortsatt rätt mycket dumpande och på chans åt båda håll av försiktiga och snälla lag.
Mer jämnt än i första perioden och nästa mål kan komma åt vilket håll som helst.
Jaha, nu får MooDoo chans att PP:a. Enligt stats sämst i serien på det men enligt lagen om alltings jävlighet släpper det förstås närmaste två minuterna...
Berka: Äh! Inlägger ju kvar och skräpar ser jag. Försöker väl posta igen då.
Dysterkvistar.
Jag bryter väl mönstret och tycker att det ser riktigt bra ut. Lulemålet är ju ren otur, för oss, medan vårt mål är ett äkta klassmål från första passet.
Vår checking känns intensivare, vi har högre fart än de senaste matcherna och vi ligger på rulle och kommer i flera vågor när vi pressar. En klar positiv trend som visar att formen är på väg upp. Fortsätter det så här så kommer snart Torps tacklingar igång igen.
Problemet vihar är väl att vi är lite väl ivriga vilket gör att vi tappar pucken lite för ofta och då får vi jobba i onödan.
Det här vinner vi lätt med 2-1 eller nått.
Nu håller ju ingen med den här analysen, men vafan. Å utvisning har vi emot oss också. Igen. Blä!
Sven.Savage: Tänk att modo är nog det enda laget i shl som kan göra det så svårt av det som är så enkelt att det faktiskt är mer skickligt att göra det så svårt än att göra det enkelt.
NuMo: Matchbilden har ju helt svängt i 2:a så.. det ser klart mycket bra ut för våran del så jag håller väl med.
sa du nu då... va va va va??? ;-)
Jahaja.
Luleås box - som tidigare om åren varit stor, energisk och grymt effektiv blir liten och slö och MooDoo spelar sig till chans efter chans efter chans.
Avslutningsvis underliga kontringar där MooDoo höll på att få tre spelare fria från blå mot Rautio men Ritola har otur med en studs på grillan och Rautio hinner knipa pucken. Strax därpå får Luleå frispelad men tur för MooDoo är det kalle fanricius som inte målat på den här sidan av millenieskiftet.
Efter de där uppvisningarna tror jag Forsberg kan ge råd om tuffare spel från MooDoos sida eftersom man ser ut att äga PP/box.
Jaha, otur för Ullmark med puckut på en liten jonglering. Då får vi se om Luleås PP dödas lika enkelt som nyss.
Nehej, där fick Luleå igång hyggligt PP och inte långt från att det kunde blivit mål. I fighten efteråt lyckas Cam Abbott välta omkull den 100 kg tyngre Hedman, det är han säkert stolt över.
Men sedan återigen ett friläge för MooDoo i 4 mot 5, men Rautio är snabbt ut som hade han Myllys-speed, tack för det.
Och där nästa kontring för MooDoo, denna gång Tambellini, men Rautio tät.
Puh. Så många frilägen för MooDoo att det känns tidigt nittiotal.
Paus nu. Och jag tror Anders Forsberg är nöjd. Det här kan sluta hur som helst och vore inte oväntat med bortaseger så mycket som Luleå släpper nu...
Problem med tidtagningen i Delfinen?
Klockan står på 7.30 men någon hockey har vi väl inte sett under tredje perioden, i stort sett?
Berka: Kanske vi tråkade ut MooDoo under starten av tredje? Sedan har vi ju fått lite lekstuga men utan effekt, snart kommer kontringarna och tempoökningen och 1-2 kan sitta när som helst, som det brukar.
Sven.Savage: Ah det känns som att modo bevakar sin poäng, man slår sarg ut och ser ut att mest tänka på att sköta bytena.
Det är öppet än och luleå har alltid gubbar i målgården när skott kommer
Berka: Vi dominerar i alla fall på läktarna. Fyra fem stycken älskar Modo samtidigt och oantastat.
Dags för ett slumpmål för oss.
supertr?tt: Självklart har han koll på stolparna.
Jaha. Det var ju ingen bra tredjeperiod där Modospelare knappt kom ur egen zon oavsett hur mycket kontroll man hade på pucken.
Skulle vara skoj med en poäng till.
NuMo: Slumpmålet kommer snart.
Många chanser Luleå fick att avgöra mot slutet men Ullmark var med hela tiden och som vanligt oavgjort vid full tid.
Nu dags för sudd och det är ju MooDoo överlägset bäst på i serien - har vunnit 5, förlorat 0, medan 5 gått till straff.
Sven.Savage: Kanske lite orättvist med 1-2 men vi hade tur och ni hade otur idag.
med så många viktiga spelare borta så tycker jag luleå spelar riktigt bra hockey ändå.
supertr?tt: "Jag är ruskigt imponerad av Ullmark, alla stolpe ut släpper han!
Haha den lånar jag ;-)
Berka:
AF är nöjd med andra och tredje perioden, jag är nöjd med första och andra så det blev ju heltäckande på så sätt.
Tycker vi hade fasligt svårt att spela ur pucken ur egen zon i sista perren utan att överarbeta och tappa den.
I första tycker jag att vi hade bra intensitet i checkingen, även fast vi var aningen efter mest hela tiden, även då ofta för att vi tappar pucken hela tiden. Men tendenserna till lite mer speed fanns igen. Det har ju varit segt på senaste tiden bortsett från sista perioden mot Leksand senast.
I förlängning var det inget snack och Ritolas fina ryggning på hakspetsen på sin motståndare avgjorde matchen.
Redigerad kommentar
Berka: MooDoo var ruskigt starka i 4 mot 4, lätt att inse att man vunnit nu 6 suddar och förlorat ingen.
Lite typisk match oss emellan och Luleå kunde kanske ha tagit matchen vid de flera chanserna i slutet av tredje men lyckades inte och sedan var det kört.
Zebrorna påverkade inte resultatet, skönt det. De var rätt passiva och missade en del men såg ut att vara ungefär lika åt båda hållen.
Som vanligt oavgjort och som alltför vanligt bonusmålet för MooDoo.
Lite tydligt att målen för MooDoo kommer efter groova felbedömningar av just Kukan och Cehlarik, grabbar som behöver växa upp lite mer.
Nåväl, grattis till vinsten. Många fina kvaliteer hos MooDoo, här finns en fin bas som om man får ihop spelet ytterligare kan bli riktigt imponerande fram till slutspelet.
Tillägg. imponerande spelare, Ritola, och helt korrekt matchvinnare där och dessutom två starka vakter i båda målen, inte helt oväntat 1-1 efter tre perioder.
Redigerad kommentar
NuMo: Jag är mest nöjd med 2:a perioden då vi faktiskt spelade puck, 3:e så höll vi på att ge bort matchen då vi spelade fast varandra i egen zon eller slog sarg ut, inte ens i mittzon försökte modo sig på passningar utan la allt på dump-
Men ja vi tar 2 poäng det är jag riktigt nöjd med, synd bara att vi inte kan bibehålla spelet i 60 minuter för det blev skitnödigt där ett tag.
Spina.. blev han bänkad?
Sven.Savage:
Håller med att om att domarna gjorde en bra match. Jag hade dock inte klagat om de hade tagit en utvisning på Ritola i förlängningen. Han älskar att sätta in den där typen av offensiva tacklingar, men de har en tendens att ta i huvudtrakten. Å andra sidan måste det vara jättesvårt för domarna att se hur illa det tar och i förlängningen blir det ju extra poppis att förstärka situationerna.
Luleå var värda tre poäng, men på något sätt var det ändå roligt att en såhär pass bra match fick gå till förlängning. Det blir tydligt hur mycket tempot går upp (förutsatt att det är två spelskickliga lag som möts) så fort domarna tar det lite lugnare med pipan.
Sven.Savage: Inte ofta jag tycker att domarna ska ha 5/5 i betyg men ikväll ska de banne mig ha det. Några få saker man reagerade på men man märkte knappt av dem under matchen vilket är ett skyhögt betyg.
Vilka var det föresten?
Bad_Brett:
Ähh! Man måste ju få trycka mot med rygg eller axel när man har en spelare hängande över sig. I vanliga fall är det ju så mycket prat om att spelaren med puck har ett ansvar att ha en kvast uppkörd i rumpan genom kroppen och upp genom nacken upp till huvudsvålen. Käpprätt rak skall man vara, inte framåtlutad.
Lite seeent komma med detta erbjudande nu, kanske?
Blir det över 5.000 ikväll? Spelet har ju inte precis...roat på sistone.
Åke Westerlind: Tyvärr blir det inga domare utan zebrorna Molgan och fri(brottar)Sören så inga spelare kommer att veta var nivån går, bara att de missar det mesta, men hittar på annat.
Nu är ni ju bäst i box och vi näst bäst så det kanske inte blir avgörande trots allt.
Ser man på matcherna mellan oss i år har det varit 3-3, sedan 2-2 och senast 1-1, så det blir väl 0-0 idag då. När matcher avgjorts i sudd har ni ju vunnit 6/7 i år medan vi förlorat 4/5 så det pekar ju på hur det slutar. Senast i 4 mot 4 sudd var vi ju komplett chanslösa.
Men för att passera Luleå i tabellen idag måste ni ta alla tre poängen. Vinner ni först i sudd, som vanligt, ligger vi fortfarande före om än endast pga bättre målskillnad.
Olycka till lagom mycket! ;-)
Referee(s) | Morgan Johansson, Sören Persson | |||||
Linesmen | Anders Ahlström, Tomas Ahlström |
49. Regehr, Richie | 50. Lööv, Viktor | |||||
10. Skröder, Per-Åge | 26. Påhlsson, Samuel | 70. Kempe, Mario | ||||
14. Hägg, Robert | 15. Cumiskey, Kyle | |||||
36. Kempe, Adrian | 77. Hensick, Timothy | 33. Possler, Gustav | ||||
38. Torp, Nichlas | 3. Lehtivuori, Joonas | |||||
44. Hedberg, Edwin | 11. Önerud, Simon | 12. Spina, Dave | ||||
41. Hedman, Oscar | ||||||
27. Öberg, Peter | 18. Ritola, Mattias | 13. Nordgren, Niklas | ||||
34. Bengtsson, Christopher (RW) |