1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506642 inlägg · 4103 ämnen

Luleå - MoDo 4/1 2005

482639 · » Till forumet

Sv: Luleå - MoDo 4/1 2005
Visst är det tråkigt med skador - framförallt med sådana allvarliga skador som det trots allt är. Är lite osöker hur pass illa ställt det är med Hållberg men Hedin är ju borta från allt spel i drygt två månader.

Men vänta lite nu. Hållberg. Är det inte han som alltid spelar i lag som kommer som bäst på andra plats? Då kanske det finns hopp om en vinst i SHG?
Kommentera

Salle: Okej, jag får nöja mej med det. Blir dock svårt irriterad på dessa sportkrönikörer som oftast knappt sett en spelare spela men ändå lyckas uttala sig om allt möjligt. Han baserar det han skriver på gamla meriter, en sportjournalist borde vara lite mer...hittar inte ordet, insatt kanske.
Per Ledin tränar och tränar, mer än alla andra. Så nä, det är ju inte konstigt att han blir bättre. Men poängen är att han VAR begränsad, nu? Inte en chans.
Kommentera

Vivix: Detta har du som luling bra mycket bättre koll på än jag då du sett ett stort antal mer matcher med just Per Ledin och jag kan erkänna att han utvecklats till det bättre. Konstigt vore annat då ju mer hockey man spelar så lär man sig mer och mer. Dessutom brukar man väl träna mer på sånt man är sämst på.
Och visst har man lättare att hålla fast vid en "dålig" motståndares dåliga sidor än att se hur "bra" han blivit. Det hör liksom till. Speciellt tydligt blir det i matcher som i tisdags när hans "dåliga" sida till viss del påverkade matchbilden och slutresultat.

Dock har jag inte sett Per Ledin i så mycket annan roll än tidigare år i de 2 (?) matcher Luleå besökt Kempis och det jag sett via TV. Och i blågult så kikar man inte lika mycket efter "felen" hos sina vardagliga motståndare utan ser ofta såna grejer som nåt bra.

Kommentera

Frisco: Jo jag vet att dom spelade tillsammans förut... och dom var bra då.
Kommentera

Dawidovski: De spelade tillsammans i Modo för några år sedan. Då var de bra. Sen har som jag skrev deras benstomme inte riktigt hållit ihop.
Nej Hedin har inte varit bäst i Modo denna säsong. Men det är förståeligt. Det tar tid att komma tillbaka från att varit bosatt på en liten ö i Newfounland ett år.
Kommentera

Frisco: jävligt tråkigt att detta skulle inträffa... Hålla har ju varit bästa back i genomsnitt över hela säsongen i FBK. Vet inte om hedin varit bäst i modo?
Kommentera

Frisco: Jovisst... men förutom det, så måste det vara för att han är så bra, som alla försöker få han ur balans! (obs, inte bäst i ES i år)
Kommentera

Salle: Nu börjar jag nog få lite svårt att förstå dig.

Jag påpekade endast att jag inte förstår på vilket sätt han är begränsad. Något som du uppenbarligen håller med AB om. Jag frågade då vart begränsningen låg. Det gör jag fortfarande. Kan till fullo hålla med om att Per Ledin varit begränsad tidigare säsonger, men han har utvecklats något alldeles enormt denna säsong. En komplett hockeyspelare gör många poäng, är tät bakåt, tuff i närkamper, har viljan att vinna och gör precis allt för sitt lag. Allt detta gör Per Ledin, alltså är han inte längre bara en medioker spelare med en enda roll längre. Det är skillnad.

Ang ditt resonemang ang Foppa håller jag till fullo med dig, det var bara din uppfattning om Per Ledin jag reagerade på.
Kommentera

Dawidovski: En av anledningarna är att han gnäller mkt på domarna. Sånt gillas inte av motståndarnas fans.
Kommentera

mok: Fattar inte varför du säger så? Jag förstår inte varför Jönsson alltid är ett Hatobjekt, hos motståndarfansen? han är ju ingen direkt ful spelare! skriv nu inte att han inte ser bra ut... Jönsson är bara duktig, kanske är mycket därför!
Kommentera

knaskamilla:

Det är inte jag, även om jag sjunger jävligt bra. Det finns tydligen fler Albert Hall.
Kommentera

Salle: Nejdå beror ju helt på vilka spelare det handlar om måste jag säga. Vissa spelare vill man ju inte bara se i Frölunda hur bra dom än nu är. Eller dåliga oxå för den delen....
Kommentera

mok: Men ni i VF och FBK verkar ju trivas med att byta spelare med varandra. Och dessutom fort anamma dom till er.  Eller var det bara nåt ni hade för er för några år sedan. ;-)
Kommentera

Salle: Skulle ogilla att ha Jämtin i laget lika mycket som om Jönsson skulle vara där :)
Kommentera

Dragan 2k: Jag förstår vart du kommer ifrån... Jag skulle hata den dan då man skulle se sitt lag signa en av dessa två. Men jag kan erkänna att jag nog skulle tycka det var skönt när dom satte dit en motståndare ordentligt.

Kommentera

Salle: När det gäller Wernblom är det en spelare som man har respekt för. Visst. Man gillade honom inte alls när man spelade mot honom men killen är rakryggad i sitt agerande. Aldrig några fegheter vad jag kan minnas. Han skulle jag inte alls haft ngt emot om han spelat för hockeyvirtuoserna från Göteborg.

Däremot är det ju långt från samma sak med spelare som Emil Kåberg och framförallt Jämtin. Håller med dig fullständigt i ditt resonemang med ett stort undantag. Jag skulle inte alls gilla att se Andreas Jämtin eller Emil Kåberg komma skrinnandes ut från omklädningsrummet iklädd den vackra Frölundatröjan.
Kommentera

Vivix:

Det som krönikan handlade om och det jag hade åsikt om var att hur kan, i många ögon, världens bästa hockeyspelare gå i denna fälla gång på gång. Sen om antagonisten heter Per Ledin, Yared Hagos, Emil Kåberg eller Darrien Hatcher spelar ingen roll. Om Foppa skall kunna visa sin storhet och vinnarinstinkt MÅSTE han behärska sig från dylikt och inte ta dumma snackutvisningar eller låta motståndarna "ta med honom" ut i utvisningsbåset gång på gång under match.

Det var lite samma sak mellan Wernblom och Myllys och då var oftast Werner & MoDo de som gick "vinnade" ut ur de situationerna (åtminstone i Kempis).

Till sist så anser jag (och säkert många med mig) att Per Ledin, Emil Kåberg och Andreas Jämtin mfl INTE är så speciellt bra hockeyspelare utanför sin specika roll. Det är såna man älskar i sitt lag men hatar i motståndarlagen. Men dessa grovjobbare är många gånger (bevisligen) också målskyttar då dom vågar ta lite stryk för att få hänga dit den och det kan man ju komma långt på då (åtminstone) 2 av ovan nämnda pfått dra på sig den blågula tröjan.
Kommentera

Frisco:

Jaså, han ordnar egna hyllningsaftnar? Det var intressant att höra. Tänk att han som luling sjöng om en MoDoit också...
Kommentera

Paddan: I'm a lumberjack and I'm okay
I sleep all night and I work all day

Såg den häromdagen från Albert Hall. Nån hyllningsafton för en avliden Beatle.

Fantastiskt!
Kommentera

Vivix:

Jag gillar ditt sätt att lägga fram kloka fakta.
Kommentera

Poffa: På tal om tvåhandsfattning så är det ikväll premiär för John Cleese busenkla vinskola. Då kanske till och med jag fattar vad folk yrar om vad gäller lukter och smaker mm.
Kommentera

Frisco:

"Man ser även en i publiken på bilden med tvåhansfattning. Trodde han att Borg var på banan?"

Äääh, han satt väl och samlade sig för att ta sats och klubba ner någon.
Kommentera

Salle: Har inga som helst problem att förstå. Ville bara påpeka då det även faktiskt framgick att du delade hans uppfattning om Per Ledin. Att Ab inte ofta håller sig till sanning och fakta är allmänt kännt, det är ju bara synd då att vissa delar deras åsikt. Glömde för övrigt bort den detaljen att han även gjort flest mål i LHF så här långt.
Kommentera

Vivix: Beskrivningen är inte min utan Patrik Thornéus Aftonbladet. Fråga honom om du inte förstår.
Här är hans e-post: <5>[email protected]
Kommentera

Paddan: Man ser även en i publiken på bilden med tvåhansfattning. Trodde han att Borg var på banan?
Kommentera

Frisco: Tycker det mer ser ut som: "Var har den jäveln gömt plånboken?"
Kommentera

Lumber Jack: Igår fick Husum-Jocke återigen ett hedersuppdrag efter att Timrås målvakt varit ute på halva plan mot stridsloket Ekman. Visst ser det ut som han har kopplat för en halv-Nelson?

[se länk]
Kommentera

Lundström 6: >>>MED BRYNÄS MOT NYA SM-GULD

Varför vill du inteatt Brynäs ska vinna fler guld? Varför är du en sån motgångssupporter?
Kommentera

Salle: Kan inte låta bli att påpeka att denne "ytterst begränsade spelare" ligger 2:a i LHF s interna poängliga och hade i Modo legat på en tredje plats med sina 26p. Ledin är väl snarare en rätt mångsidig spelare. Hyfsat med poäng, bäst +/-, tuff och han lyckas dessutom få de flesta motståndare att koncentrera sig på annat. Vari ligger begränsningen?
Kommentera

NuMo: Stavningsmaskinen har gått sönder, men jag är stressad.
Kommentera

Salle: Ja, visst. MEN DET KRÄVS ATT MAN ÄR PÅ ETT VISST SÄTT OM MAN SKALL GE ETT ANNAT LAGS SPELARE EN LÄXA. oJ klsfl Nu.

Enligt mig så kan jag inte tillskriva någon i modo de egenskaperna. Att ta hinote till det här kan göras på ett nsät intill laglit sätt, presis som Ledin gör de nu. Det blir svårt för ledin att koncentrera sig på Foppa om han hela tiden själlv har en spyfluga som försöker landa på honom hela tiden. Är det bara frågan om att ge honom en läxa alá Bertuzzi, så kan vi nog höämta in en galen spelare från div.1 som gör jobbet bättre än någon an åra ordinarie. Foppa kan ge honom en bra lön under en eventuell avstängning.
Kommentera

Salle: Då tror jag faktiskt att jag hellre undvarar Muir ett antal matcher än Timander. Känns knepigt nog mindre skadligt.
Kommentera

Salle:

Amen!
Kommentera

NuMo: Jo, Hinote är nog den bästa fightern i truppen men samtidigt en spelartyp som vi behöver. Min tanke var nog mer att taffliga backar som inte varken kan passa eller tacklas har vi gott om och kan avvaras utan problem.
Kommentera

Salle: Har tänkt samma sak, men jag tycker faktiskt att Hinote borde vara den som bäst klarar av uppgiften. Som en igel på Ledin hela tiden. Småslag och andra saker strax över gränsen, emellanåt över den totalt. För Foppas del verkar det vara i högsta grad viktigt att få bort Ledin ur matchen, annars exploderar han själv.
Kommentera

Det är inte ofta det sker men idag har Patrik Thornéus Aftonbladet slagit huvudet på spiken. Detta var exakt de tankar jag hade i slutet av gårdagsmatchen.

"Luleås Per Ledin, som är en ytterst begränsad spelare, åker omkring och plockar ner världens bäste enbart genom att provocera honom och han är naturligtvis värd all respekt."

Kanske dags för nån att göra som Andreas Lilja emot Kåberg. En gång för alla markera för dessa "ytterst begränsade spelare" (jag småler över denna klockrena formulering) att det inte är lönt att retas och tjafsa. Skicka in en polis som visar att dom skall ge fan i Foppa annars gör det ont. Muir eller Timander i utvisningsbåset och kanske borta nån match gör väl inget och Foppa kan säkert betala böterna som ev blir utdömda.
Kommentera

Lundström 6: Klart man går på matcherna i Kempehallen, bor ju i praktiken granne med hallen och går på samtliga matcher och har gjort det i åtskilliga år.

Och det är klart att publiken gjorde så den matchen häromveckan, de hade väl lärt sig av Brynäsfolket i premiärmatchen samt även i nästföljande match i samma rink... :)
Kommentera

NuMo: Ungefär som de flesta brukar säga om mina inlägg, med andra ord...
Fast där är det sällan jag hör några "Bra tänkt!"
Kommentera

Paddan: Nja, det är väl så att man försöker på ett snällt sätt att säga att nästa gång´så blir det säkert bra. Försök igen.
Kommentera

Lundström 6:

Märkligt då att det låter exakt likadant i alla hallar, åtminstone då man ser på C+.
Kommentera

Poffa: För att fans och media har varit runt och besökt andra hallar:)

MED BRYNÄS MOT NYA SM-GULD 
Kommentera

Lundström 6: Äh, det var ju linjedomarens fans. Klart dom blir förbannade när en sjövild Brynäsing försöker välta omkull 150 cm Husums-Jocke.
Kommentera

Lundström 6:

Tänk att MODO:s publik och Brynäs publik gör samma sak, men att det bland fans och media påstås att det är absolut värst i Kempis. Jag undrar vad det beror på?
Kommentera

Petey21: Du går inte heller på matherna i Kempehallen utan sitter hemma:)
Matchen den 28/12 när Soling blev utvisad så ställde det sej "folk" upp bakom utvisningsbåset och kastad saker på honom, men det var nog inte MoDoiter utan det var nog Luringar:)

MED BRYNÄS MOT NYA SM-GULD
Kommentera

NuMo: Intressant, så du menar att man använder ett positivt klingande uttryck för att beskriva något negativt.
Ungefär som när man blir av med misshagliga partimedlemmar genom att sätta dessa som landshövdingar eller ambassadörer, med andra ord.

I fortsättningen måste jag kanske tänka över mitt ordval då, och istället skrika: "Jävla sopa, kunde du inte göra något bättre av situationen än det där? Till och med min mormor hade gjort det bättre!"
Eller så återgår jag till att dricka mitt kaffe i tysthet.
Kommentera

NuMo: Bra löpt, skriks det bara åt Tikarna? (Dagens A H-stipendiat...)
Kommentera

Paddan: Eftersom jag under hela mit liv spelat elitfotboll i de lägre divisionerna, så vet jag att man skriker "Bra tänkt!" så fort någon slår bort en passning, eller om den snubblar, eller råkar springa in i stolpen, eller om han passar till en motspelare, eller sparkar i en tuva så att bollen endast förflyttas en meter sidledes medan spelaren själv står på öronen.

- Bra tänkt!

Man borde försöka göra längre meningar.
Kommentera

Poffa: Det är ju för att de andra inte tänker rätt som passningen inte når fram. Egentligen gick den rätt, men åkvägarna blev fel.
Kommentera

NuMo: Äh, det vimlar ju bara av tankeläsare på läktarna, visste du inte det?
Själv brukar jag vid åtskilliga tillfällen utbrista: Bra tänkt!
Utan att för den delen veta ifall passningen verkligen var ämnad att gå åt det håll som den till slut gick.
Återstår att se om jag kan tankeläsa in min praktikrapport till handledaren eller om jag måste sätta den på pränt.
Kommentera

482639 · »