1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507148 inlägg · 4104 ämnen

Luleå - MoDo 4/1 2005

« · 480774 · » Till forumet

Luleå - MoDo 4/1 2005
Inför match
Luleå - MODO Hockey
COOP Arena
2005-01-04, kl 19:00

Matchinformation »

Kommentar
Kent Forsberg: Luleå borta blir som vanligt

Med fyra matcher i rad utan förlust är det ett MODO Hockey med gott självförtroende som tar sig an resan till Luleå och COOP Arena igen. 1-1 senast på Annandag jul blev det.
- Tror det blir en liknande match nu, säger Kent Forsberg. Det gäller att vi ser till att vara vakna från start eftersom Luleå förmodligen startar i ett mördande tempo igen.

Tränare Forsberg är nöjd med de senaste matcherna.
- Det har sett bättre och bättre ut. Vi har blivit allt stabilare och har nu också ett grundspel att falla tillbaka på.
För första gången har MODO en trupp, där det inte handlar om några skador alls.

- När vi åker till Luleå med full trupp får jag dessutom lämna två man hemma, säger Kent. De två träningar vi haft på nyåret har sett bra ut med väldig intensitet.

Dan Hinote, senaste lockoutförvärvet?
- Mycket bra. Hann har sett ut precis som jag förväntat mig. Enorm energi och skridskoåkning, kort sagt en spelare som laget i dagens läge behöver.
Hinote går direkt in i en kedja med Alexander Steen och Magnus Gästrin - borde bli en tung och tuff checkingline att möta för motståndarna.

- I varje fall är det meningen det, säger Kent.

1-1 senast i Luleå, första matchen sedan juluppehållet.
- Med tanke på att det sedan dess sett bättre och bättre ut finns det all anledning att vara fylld av tillförsikt inför vad som väntar. Klart vi siktar på tre poäng!

Noterbart om laget
Inga som helst skador. Jocke Lindström och Morten Green hemmavid. Oscar Hedman på väg hem från JVM.
Däremot har andre coachen Anders Melinder varit sjuk och nedbäddad i influensa de två träningar som varit under 2005. Han åker heller inte, som det ser ut, med till Luleå.

Målvakt:
35 Tommy Salo
(30 Mikael Zajkowski).

Backpar:
3 Mattias Timander,
7 Jesper Damgaard

2 Bryan Muir,
33 Pierre Hedin

5 Hans Jonsson,
6 Tobias Enström.

Extraback:
32 Tobias Viklund.

Forwards:
13 Mattias Weinhandl
39 Per Svartvadet
21 Peter Forsberg

12 Daniel Sedin
20 Henrik Sedin
15 Andreas Salomonsson

27 Alexander Steen
40 Magnus Gästrin
58 Dan Hinote

26 Mattias Wennerberg
4 Jan Öberg
18 Peter Öberg

Extraforward:
17 Fredrik Warg
Kommentera

Sv: Luleå - MoDo 4/1 2005
Frisco:

Åååh, fegis fegis Forsberg. Ja, Kent alltså. Bänka Muir och låt Viklund spela, Viklund är ju resor bättre än vad murarn är.
Kommentera

Poffa: Muir hade i alla fall lyft undan Alf i förra matchen där på slutet. Det som #32 misslyckades med.
Kommentera

Poffa: Hmm, från Timander-Hedin till Muir-Hedin, känns inte direkt som en förbättring. Eller har man tänkt sig ett backpar där båda två kan dra på sig jäkligt onödiga utvisningar?
Kommentera

Frisco: joo de hade han nog lyckas bättre med men Hasse skulle gått in där o tagit bort pucken! kan dom inte bara säga att lockouten fortsätter hela säsongen så dom kan skicka hem muir.. ta bort folk framför eget mål, de måste va de ända han kan.. ha bara hört att folk tkr han ä bra därför.. kräver vi inte mer? :O
Kommentera

Frisco:

Han hade å andra sidan bjudit på 11 chanser för Timråspelare också. Muir är MODO:s sämsta back. Ja, av de som inte bara trampar på en motionscykel, i alla fall.
Kommentera

Poffa: Oj. Hade nästan glömt dina backhatarinlägg. Du försvarar de som inte står upp medan du trampar! på en liggande cyklist.
Kommentera

Frisco:

Försvarar jag de som inte står upp? Nu har du missuppfattat det hela, jag anser ju att Muir INTE är bra.

Att du sedan inte kan med att man kritiserar en endaste liten back, är inte mitt problem.
Kommentera

Poffa: Muir är inte bra håller med dig Wiklund är bättre årets alla dagar.
Kommentera

Modoante: Jo.. men Muir gjorde ju 4 mål i matchen mot ÖSK:)
Kommentera

Dawidovski: det säger nog mer om ÖSK som motstånd än om Muir:)
Kommentera

Modoante: Nja ÖSK är ju nästan lika bra som timrå:)
Kommentera

Dawidovski: betyder det att ö-vik är bättre än MoDo då??
Kommentera

willysson: Japp:) det var ett skämt;)
Kommentera

willysson: Nej. MoDo är bäst, alla kategorier!
Kommentera

Lumber Jack: Fan....;)
Kommentera

Dawidovski: No shit??
Kommentera

paddan:

Kent valde det elementära. De två första lajnerna rörde man inte eftersom de just nu fungerar så bra. Foppa-Weinhandl tror jag inte man splittar ens med Näslund i laget. Svartvadet gör det perfekta skitjobbet, samtidigt som han kan glimta till och briljera om det skulle bli tillfälle.

Näslund kommer att anföra en egen kedja och då börjar det se riktigt bra ut. Fast å andra sidan så ser det så bra ut på papperet att man kan tycka att vi kommer att köra över alla lag med de forwardsformationer vi snart har. Vis av erfarenhet vet vi ju nu att man inte bara kan köra över motståndarna nuförtiden, inte ens på papperet.

Tvillingarna och Salle: Salomonsson verkar komplettera tvillingarna, speciellt när man ska föra upp pucken i spelvändningar. Här har kedjan blivit klart effektivare än innan. Salles speed genom zonerna gör ju att tvillingarna inte behöver mala sig ner i hörnen varenda anfall utan man kan prestera "blixthockey" i sina bästa stunder. Så länge den här konstellationen fungerar så ska man nog vara väldigt försiktig med att experimentera för mycket med tredjemannen i länken. Näslund kanske kunde vara ett alternativ, men jag tycker nog att det är att förstöra lite av hans spetskompetens.

Steen - Gästrin - Hinote: Det här kan bli psykiskt urjobbigt för motståndarna. efter att ha blivit överkörda av de första två kedjorna så blir man söndermalda av den här. Steen har inte utvecklat sig så mycket som jag trodde, än så länge, han kommer liksom inte loss att använda sina härliga finter och långa dragningar som man fick se i Frölunda. Det verkar saknas styrka. En som däremot har styrkan är ju Gästrin. Han har överraskat mig och jag tycker att han är säker på sin plats. Hinote? Jag har ingen aning hur han spelar. För mig låter det som att han är en jordfräs som bara kör ner huvudet tills han stöter i något, förhoppningsvis över mållinjen, med pucken. Jag förväntar mig att han skapar de där ytorna som speciellt Steen behöver.

Warg aspirerar på en plats här, man väntar ju på att han skall blomma ut och emellanåt så tror man ju att han äntligen gjort det, men så glömmer han av hur han gjorde några matcher igen.

Sen kommer ju frågan om Susse eller inte. Jag tror att han dyker upp så småningom. Då blir det riktigt intressant och lite tragiskt också på något vis. Tyvärr så kommer i sådana fall ytterliggare en spelare att drabbas och tvingas spela allsvenskan eller något sådant. Jag hoppas att vi inte tappar de här spelarna tills nästa säsong då vi behöver det vi nu betraktar som "bottenskrap" om man skall vara elak.

Det blir Sundström - Näslund - Hinote senare, tror jag. Fast det kan ju vara fel också, speciellt om inte Nicklas kommer.
Kommentera

Lumber Jack: Piprensare i afton är konstapel Ulf.
Kommentera

NuMo: En som vanligt klockren analys, både vad det gäller komponeradet av femmor och oron inför nästa säsong. Men nog tror jag de flesta spelarna är väl medvetna om varför det blir som det blir. Stommen känns stabil med Svarten , Salle, Hasse Jonsson och Salo/Zacke. De flesta stannar nog, möjligen undantaget Hedlund. För visst vore det en stor synd om vi finge börja skicka Hedin på resor som touchar Åland för att köpa ihop en ny trupp. Det känns inte MoDo för fem öre.
Kommentera

Lumber Jack: En ny tur med danmarksfärjan, kanske..?
Kommentera

Bragd-Birger: Det hoppas vi kunna undvika. B.t.w så hade MoDo den säsongen liks förbannat flest egenproducerade spelare i truppen. 11 st har jag för mig, en trupp som dessutom var yngst i ES. Vi hade inget att skämmas för, den ende som skulle skämmas var Mattias Eek på Expressen som som vanligt inte fattar ett dyft.
Kommentera

Lumber Jack: Jo, du har rätt. elitidrottare vet ju de regler som gäller och är van med förfarandet sen barnsben, så det är inte det min oro gäller egentligen. Jag hoppas verkligen att ledningen använder silkeshandskar när de fördelar ut spelarna till andra klubbar så att det inte blir några sura miner pga. att man känner sig förfördelad. Bittra spelare som vi tvingar tillbaks vill vi inte ha. Angående Sundström kan känslorna att bli orättvist behandlad dyka upp. Kommer han så kommmer han ju hit så sent, ungefär som att han sparkar ut en spelare just som det roliga börjar. (Hmm? Vart har jag hört de orden förut?) Jag vilj att laget skall vara så homogent som möjligt under säsongen för att guldet skall kännas riktigt bra. Till skillnad mot poffa, som gärna bara byter tröjor på spelarna i en avgörande final, bara för att han vet att vi omöjligt kommer att vinna annars.
Kommentera

NuMo:

"Till skillnad mot poffa, som gärna bara byter tröjor på spelarna i en avgörande final, bara för att han vet att vi omöjligt kommer att vinna annars."

Din förbaskade flötesdränkare! Nu rycker du saker ur sitt sammanhang igen. Detta är iofs inget ovanligt och de flesta här inne vet ju om det, så de brukar bara slingra sig undan. Men de nya fastnar allt för lätt på kroken och de vet inte att du nu sitter där bakom din skärm och låter dina fingrar prestera lögner som är så grova att till och med de värsta maskarna skruvar på sig.

Därför säger jag så här, jag ser inget fel i att under de föreskrivna fönstren anskaffa sig de spelare och spelartyper som laget saknar för att nå guldet. Detta har man gjort nu, vilket gör att vi går en ljus framtid till mötes.
Kommentera

Poffa: Jag tvingas stryka hela ditt anförandet, förutom: "Din förbaskade flötesdränkare!".
Kommentera

Poffa: Nu är ändå inte att värva två spelare under säsong något att hetsa upp sig över. Men jag ger ändå NuMo rätt i att det aldrig känns bra att "tokköpa" spelare under säsong. Då blir det i "mitt" MoDo, utan ett själlöst lag. Det blir förvisso allt vanligare i ES, men inget vi ska ta efter. Vi ska vinna ändå!
Kommentera

Lumber Jack:

Äääh, varenda år har det kommit och gått spelare i klubbarna, det enda som gör det så uppmärksammat i år är arr det är så pass bra spelare och att många av dem kommer på lockout-kontrakt.

Med tanke på att man senast den 31:a januari måste ha anmält nya spelare så hinner de som ansluter då, bli en del av MODO och därmed inget själlöst lag.
Kommentera

Poffa: Det är alltså tal om en assimilering liknande den som Borgerna har?

Förresten, är det så himla viktigt med ett lag med bra spelare då? Huvudsaken är väl att vi får en ny arena med pubmöjligheter...
Kommentera

Och redan efter första perioden har Friscos stående tips fallit. Det måste ju betyda att vi vinner med 7-2 till slut. Eller?

Förresten - kan någon som ser matchen rapportera lite hur det ser ut, för en som bara lyssnar på Sportradion?
Kommentera

Modos spel präglas av misstag och förvirring. Inget bra system att ha som bas. Inget ser bra ut, PP var rena rama sömnpillret, varför tar man inga avslut? Hinote visar goda takter i alla fall.
Kommentera

NuMo: Hehe, han Hinote, han tacklar allt och hejvillt. Liknar lite hanvalpen jag hade här hemma. Då tom. bordsbenen duger. Resten av ert gäng kollar med runda ögon och rycks med i överstimulerade lekar...
Kommentera

Karoliina: Ja, även i den här matchen så har bordsben fått duga.
Kommentera

Hedin verkar ha fått en fraktur i handleden så nu behöver vi inte oroa oss för vilken back som får kliva åt sidan.
Kommentera

Nu säger man att man inte vet om det är ett blåmärke eller bara ett benbrott. Röntgen får utvisa.
Kommentera

Ja! Firma Sedin spelar blixthockey. 3-2 nu. Vi har chansen mot bordsbenen av lapplänsk fjällbjörk.
Kommentera

NuMo: Luleå är ingen drömmotståndare för Foppa...
Kommentera

Nikki: MODO däremot är en drömmotståndare för de flesta lag. Många duktiga spelare och de förlorar alltid...
Kommentera

Nikki: Nej, det här var inte roligt. Modo gör två mål, men jag hittar knappt så många seriöst menade avslut av Modo på hela matchen. Sen måste Foppa börja ta med i beräkningen att domarna tycker de är macho för att de lyckas visa ut honom. Först får han ta emot tre smällar, han försöker ge igen men missar, sen blir han nedslagen igen. För det får han två plus två. För att han bevisar sina mattekunskaper för domaren så får han tio till. Modo lade sig ju totalt efter det tyvärr.
Kommentera

NuMo: Rådbjer är helt slut som domare, förvånande att han inte blåste av någon puck som låg fri framför målvakten.
Kommentera

audiblegiraffe: fy f#n va dåligt.Dom kommer ju aldrig att kunna klätra i tabellen om man inte kan vinna såna här matcher.uselt modo:((
Kommentera

AM: En märklig vändning i karriären, från bäst till sämst. Kanske har han Börjat få dålig syn och hörsel nu när han blivit äldre. Men nu förlorar ändå Modo den här matchen mest pga. Tafatt, fantasilöst, strukturlöst och viljelöst spel.
Kommentera

NuMo: Jaja, jag skyller inte på rådbjer.
Kommentera

NuMo: Han åker väl ut för samma saker som vilken hockeyspelare som helst skulle gjort! Han är väl som vilken spelare som helst d v s inte fridlyst!

Alla vet väl att Foppa är en humörspelare och försöker därför stressa honom till fulheter.
Kommentera

65selander: Jag har inte sagt att han är fridlyst. Jag ser ju ändå bara vad jag ser. Nu åkte han på två+två+tio för en miss. Den andre började med tre smällar och avslutade med en.
Kommentera

NuMo: Alla vet ju att ni är enögda och särskilt folket från Sollefteå.

Han får väl för allting han inte har åkt ut för tidigare ;-)

Vi hörs och störs på Torsdag
Kommentera

NuMo: Inte gör MoDo och Rådbjer nån lysande insats som sagt men det gör Luleå. Från taktikgenomgång inför match till slutsignal.

Om dom gjort en lista på matchen viktiga "punkter" så är det bara för Micke Anderson att checka av dom allihopa. Medan Forsberg/Melinder nog borde sätta sig ner och fundera lite på sin lista.

Hur väntat var inte Ledin vs Forsberg innan match. Men jag kan inte förstå att Peter går i den fällan varje gång... Han måste göra som i NHL och knipa käft när det gäller domare och utvisningar. OK att han har ett A på bröstet men ändå. Han är ingen bra hockeyspelare om han sitter i utv-båset.
Kommentera

65selander: Som tur är finns det ju videobevis, det enda som biter på lulingar. Brynäsare å andra sidan tror ju att det är skottsäsong på Foppor hela säsongen bara för att han inte är fridlyst. Tom. publiken försöker ju träffa dem så fort de får chansen, med otillbörliga vapen dessutom. Förevändningen verkar vara: att ingen annan spelare i ES har klagat när vi pepprat dem med flaskor, mynt och andra prylar.
Kommentera

Salle: Nä, det bäst vore nog att ha ett par poliser så att Foppa slipper ge igen när man försöker få honom ur gängorna. Ett par grottmänniskor från Hells Angels duger. Ju mindre förstånd desto bättre.
Kommentera

Salle: Tycker att pappa Forsberg vid det här laget borde ha sagt åt sin son att lugna ner sig i sina samtal med domarna, men tydligen har det inte hjälpt.
Knepigt att Forsberg får 2+2 och Sandström 2 då det klart och tydligt är Sandström som börjar det hela med 2 eller om det är 3 knytnävsslag i ansiktet på Forsberg..
Vill man vara riktigt grinig och petig så kan man ju konstatera att det var handpassning på #26 fram till 4-2 målet, men sån vill jag ju inte vara så det låter jag bli att nämna.

Men sett över hela matchen vinner Luleå fullt rättvist, de var riktigt heta idag och MoDo uppträdde ungefär lika disciplinerat som i den senaste matchen i Malmö Isstadion, dvs spelade med huvudet under armarna.
Kommentera

Paddan: det är en gåta varför vi ska förlora mot skitlagen i serien.jag fattar inte hur vi kan spöa timrå men förlora mot vedhuggarluleå
Kommentera

« · 480774 · »