1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508316 inlägg · 4106 ämnen

Matchtråd 2 x Björklöven, 18/8 och 21/8

« · 1693077 Till forumet

Matchtråd 2 x Björklöven, 18/8 och 21/8

MODO Hockey har ytterligare en vecka av tuff träning i ryggen när nu nästa match på försäsongens väntar. Efter två raka förluster ser nu huvudtränare Larry Huras fram emot kommande dubbelmöte mot Björklöven där inställningen är solklar:

– Vi vill naturligtvis att den första segern kommer så snart som möjligt då det är av största vikt att bygga goda vanor. Imorgon vore en bra kväll att vinna den första matchen, kommenterar Huras och fortsätter:

– Vi ser fram emot att möta Björklöven både på borta- och hemmaplan och förberedelserna blir lite speciella då vi efter den första matchen sett hur de spelar och därför kan vara än mer förberedd. Men det handlar lite om hur våra motståndare spelar och mycket om hur vi uppträder som ett lag.

Hur långt har ni kommit i förberedelserna inför säsongen? 

– Allting handlar om processen framåt. Alla trupper tar olika lång tid på sig att lära sig ett nytt spelsystem och matcherna är ett bra sätt att stämma av hur långt vi verkligen kommit då det under träningarna och videogenomgångarna känts bra. Nu handlar det om att spelarna ska förstå hur vi vill att saker ska göras, varför vi vill göra det samt att spelarna tillsammans tror på spelidén, förklarar Huras och fortsätter:

– Oavsett om spelarna representerade MODO Hockey den förra säsongen eller inte så är alla spelare nya för mig. Jag tycker att gruppen har ett högt "hockey-IQ" och lär sig snabbt, så förhoppningen är att vi ser framsteg redan under matchen imorgon.  

"Vi måste vara smartare med pucken"

De två tidigare matcherna på försäsongen slutade båda med förluster mot Luleå Hockey och Asplöven den förra helgen. Tränartrion är dock på det klara med vad som saknades i dessa matcher och Larry Huras är konkret med vad som måste se bättre ut på tisdag kväll i Umeå:

– För det första så kan vi inte ge bort pucken i fel lägen och bjuda på klara målchanser, vi måste vara smartare med pucken och helst på den offensiva blålinjen. För det andra handlar det mycket om tålamod för oss då vi spelade bättre mot Luleå än mot Asplöven då vi i den första matchen svarade för snabbare spelvändningar medan vi mot Asplöven hade folk för lågt ner i banan, säger Huras och avslutar:

– Vi har fortfarande stort fokus på vår defensiv där vi vill vara stabila och inte släppa till enkla chanser. När det gäller det offensiva så kommer målchanserna att komma för oss om vi håller oss till att spela smart och göra det i hög fart.

Matchstart 19:00.

Målvakter
Jonatan Bjurö
Adam Reideborn

Backar
Shaun Heshka
Nichlas Torp
Jonathan Léman
Albin Runesson
Jesper Lindgren
Emil Djuse
Oscar Hedman
Dennis Persson
Albin Carlsson

Forwards
Emil Pettersson
Kyle Wilson
Per-Åge Skröder
Linus Sandin
Carl Grundström
Gustav Possler
Victor Olofsson
Byron Ritchie
Bill Thomas
Axel Ottosson
Peter Öberg
Ludvig Nilsson

Kommentera

Sv: Matchtråd 2 x Björklöven, 18/8 och 21/8
hellge: Jag tycker att det ser ok ut. Visst ska man dominera mot ett allsvenskt lag så man ska inte dra några växlar kanske, men det finns ljuspunkter mot förra året.
Hemjobbet. Man ser ut att vara snabbare och konsekventare på att vända hem när man tappat pucken.
Passningsspelet. Flera gånger slår man många snabba pass på raken. Förvisso har det inte lett någon vart, men...
Skott. Man skjuter rätt mycket och kommer ganska snabbt till skott.

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: Det verkar som om det är några korkade snorungar som tänt en bengal i modoklacken. Skicka dem långt åt helvete. Jag ogillar starkt så fantastiskt korkade människor.
Kommentera

J F K: Tur att det är en lång försäsong. Vi verkar behöva det...
Kommentera

Gusse: varför då? Visst finns mycket att träna på, men förutom pp har det bara funnits ett lag på banan.
Kommentera

J F K:

Har alltid sagt att det skall vara sprinklersystem på arenorna. Då får den/dom skylldiga kompanistryk av massor av blöta supportrar. Eller så får den enade gruppen stå där blöta och tycka att det är roligt.

Kommentera

J F K: Och Modoklacken inviger säsongen med att skämma ut sig alltså.
Inget nytt under solen helt enkelt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Gusse: men visst. Det syns att man inte hunnit sätta ett spel ännu. Spelarna åker rätt mycket som yra höns. Jag tycker dock intentionerna ser bättre ut och att den individuella kompetensen är klart bättre än ifjol.
Sedan kanske Runesson inte ska stå framför eget mål i BP...
Kommentera

J F K: PP är en stor del av spelet så har man ett bra sådant är det ju klar fördel :). Men som sagt det är försäsong men nog finns det en hel del att jobba på. Tycker inte våra nya amerikaner utmärker sig som dom borde. Jag tycker det är ungdomarna i år igen och skörder som visat mest fram fötter. Men bara hoppas dom är som Krizan bäst när det är allvar:)
Kommentera

J F K: Okej , hörde att dom inte skapat speciellt mycket. Men jag ser ju inte matchen heller. Men att dom kommer att behöva tid på sig att spela ihop sig är väl ingen överaskning direkt. Blir nog bra lagomt till seriestart.
Kommentera

Tycker att Jesper L och Linus S. gör det riktigt bra!

Kommentera

Monno: Jag hörde att dom tog killen som antände bengalen direkt. Hoppas på avstängning hela säsongen.
Kommentera

Gusse: Ja jäkla fotbolls fasoner...
Kommentera

Gusse: Modo har skapat några halvchanser i fem mot fem, medan man inte släppt till något. I pp har löven skapat sina chanser, men Modo har också haft chanser i sitt pp.

Jag gillar dock inte det jag sett av Bjurö. Han ser liten ut och inger inte något förtroende till mig.
Kommentera

J F K: Hann bara skriva klart det där om Bjurö när Skröder (eller Hedman) slarvar och Löven får en halvchans som ser ut att gå rakt igenom Bjurö:(

Redigerad kommentar

Kommentera

Kan man se denna match någonstans?
Kommentera

Skrubben: Köpte den via lövens hemsida. Riktigt bra kvalitet.
Kommentera

J F K: Uppspelet i pp är uselt. Både Jesper Lindgren och Djuse åker hela vägen Med pucken så forwards blir helt stillastående på blå.
Resultatet är grymt orättvist även om löven spelat upp sig.
Kommentera

J F K: Det handlar om att göra mål. Och våra spelare verkar ej förstått hur man gör det. Det är som sagt försäsong men nog hade man förväntat sig mer endå av många av dom nya spelarna. Det som är positivt är att det bara kan bli bättre. Gör dom dåliga matcherna nu och spela bra i serien.
Kommentera

Det börjar lukta SM Guld! #lex2007
Kommentera

Cyklob: ändå tycker jag att man gör många saker rätt. Riktigt bra skymning framför mål och hyfsad rörelse. Svårt att argumentera emot dig då man inte gjort mål, men nog tycker jag att det borde slunkit in ett par.
Kommentera

J F K: Fem minuter för en tackling i väldigt låg fart??? Ibland kan jag tycka att konsekvenserna av det där med skada blir extremt löjliga.
Kommentera

J F K: Ja visst borde man gjort något mål men tycker inte gnistan finns där att vilja göra mål och kriga in pucken. Det är för lamt hela tiden. Man får spela dåligt helt klart men man ska ej bli utklassade mot björklöven och asplöven även om man har en dålig kväll det är tyvärr sanning.
Kommentera

Cyklob: Menar du alltså att man är utklassade? Ser vi samma match? Modo har haft flest chanser och tar man spel fem mot fem har knappt löven skapat en målchans. Löven har haft en fruktansvärt mycket bättre målvakt och ett riktigt bra pp.
Kommentera

J F Kd: Liknande fjolårets spel, klappkassa bakåt och oförmögna att hitta mål.Gäller även i år att få ihop ett lag inte att köpa ihop det 😂
Kommentera

Jesse: skillnaden är väl att vi inte spelat ihop oss. Ser man inte skillnad på spelarmaterialet och hemjobbet så behöver vi inte diskutera hockey.
Kommentera

J F K: Sandin fortsätter producera iaf. :-)
Kommentera

J F K: Hela förra säsongen inklusive försäsongen räckte inte heller till för er att spela ihop laget men det är viktigt att tro på sitt lag, det är sant...
Kommentera

Jesse: Duboch Cyklob anser väl att Modo fortsatt är utspelade antar jag...
Kommentera

J F K: Modo fortfarande chanslösa. Klappkassa defensivt och ointresserade offensivt. Eller vänta.
Kommentera

J F K: 3-3 nu. Verkar som det hände nått i sista pausen.
Kommentera

J F K: Utspelade...? Hockey handlar om att vinna, göra fler mål än motståndaren, I'm suppose
Kommentera

Gusse: Man har fått utdelning, samtidigt som man höjt tempot något.
Kommentera

J F K: De yngre har tagit många korkade utvisningar, samtidigt som domarna har varit väldigt petiga.
Kommentera

J F K: Björklöven straffar sig själva genom att spela på resultatet, orutinerad naturligtvis mot ett SHL lag
Kommentera

J F K: Bra att vi vann på straffar. Vi tog inte extra poängen många gånger förra säsongen.
Kommentera

Jesse: Satt långt inne, straffar är ett lotteri men Modo hade mest tur där idag. Kan bli bra om laget får träna ihop sig lite mer, behövs nog mot SHL motstånd😋
Kommentera

J F K:Går ner oss i andra igen. Men, starkt att vända i tredje.
Kommentera

Jesse: Vi börjar sist av alla lag i princip. Flest nya tongivande spelare. Helt ny, utländsk tränare och dessutom ett kollektivt uselt spel utan styrning ifjol.
Kommentera

J F K: Ja kan vara svårt att ha 1/3 av laget med utlänningar.. Det tar tid men det är en priofråga
Kommentera

Jesse: Funkar rätt bra i NHL..
Kommentera

Bill Thomas och Victor Olofsson! Mums! 

Härligt med en vinst också, kommer sova gott inatt och tänka på forna arbetskollegor som hejar på Löven. :)))))

Kommentera

Gusse: Vår liga är SHL
Kommentera

Jesse:
Än så länge;)
Kommentera

ivandrago:

Jag var på plats.

Modo bättre tills Löven gör 0-1 i pp. Sedan är Löven det bättre laget genom andra perioden. Löven släpper pucken lite kvickare och ser ut att ha lite roligare då dom spelar. Det kunde varit större siffror efter andra perioden, mycket på grund av att Modo var utvisade mest hela tiden.

I tredje tar Modo över och lägger i en ny växel medan Löven ser ganska trötta ut. För första gången den här säsongen börjar Ritchie, Thomas och Wilson röra lite på sig. Det blev ganska uppenbart att Modo är bättre tränade och starkare än Löven.

Hade matchen varit fem minuter till hade Modo vunnit utan att behöva ta till straffar även om löven hade nån bra chans i slutminuten.

Stars of the game

1. Gurra Possler

2. Kevin Lindskoug (mv Löven)

3. Pär Edblom och Carl Grundström 

Hedersomnämnande: Peter Öberg

Det finns minst sex backar bara i Löven som är bättre än Torp.

Modo kan få Mv problem.

Carl Grundström såg mycket större ut på isen än tidigare. Han får det riktiga genombrottet i vinter.

Modo skjuter alldeles för lite, frånvändningar och leta nya lägen hela tiden trots att man har pucken i B-området.

Trist att Modoklacken gjorde så att arenan var tvungen att utrymmas i ca 30 minuter, och att vakterna fick bära ut väldigt överförfriskade medlemmar ur Modoklacken. 

Kommentera

Sawchuk: Helt klart var Lövens PP riktigt bra. Nog för att Modo med all säkerhet kommer att träna BP och långt ifrån var på topp, men de hade bra pucktempo och kom till många bra skottlägen där man hade folk framför mål.

Kanske har man bara en förhoppning om att det kommer att bli lite mer struktur i spelet så småningom. Allt man hittills sett på Modo-tv eller hört på annat sätt tyder på att Huras verkligen har en plan och verkligen ställer krav på spelarna att följa den, men det är tyvärr fortfarande osett. Modos pressspel ser ut att vara jättelätt att spela sig förbi. I egen zon verkar man inte veta vem man ska markera och värre är att man precis som förra året många gånger är för aggressiva och tappar helt positionerna, för att vid andra tillfällen bli passiva och stå på hälarna.

Det finns alltså massor att rätta till, men jag tycker alltså att det finns ett antal punkter som tyder på att det ska bli mycket bättre än ifjol.

Men ser man Gradin i båset så ser han fortfarande ut som en säck. Lite engagemang kan man väl för fan kräva?

Kommentera

J F K:"Men ser man Gradin i båset så ser han fortfarande ut som en säck. Lite engagemang kan man väl för fan kräva?"

Ha ha, fint att du har ändrat dig ;-). Fick skit av dig förra säsongen när jag tyckte till om Gradins attityd.

Kommentera

Sven Tuta: Det var nog inte jag. Jag har tyckt att han står med armarna i kors och är lika charmig som en hösäck mest hela tiden. Han utstrålar inget engagemang.
Kommentera

J F K:Ok, jag kan ha förväxlat dig med någon annan, ber om ursäkt för det.

Håller dock med dig att han utstrålar ingen pondus direkt vår andre tränare.

Undrar hur Huras ser på det hela.

Såg på matchen igår (via TV), en sak som jag tror aldrig hände under AF tid. När Löven tog timeout, direkt så samlade Huras laget där och gav instruktioner.

Kommentera

Sven Tuta: Jag vet inte om Huras är en bra tränare, men allt man sett utstrålar i alla fall en tränare som jag vill ha i Modo. Han är tydlig, han ser engagerad ut, han accepterar inte att spelare inte ger max och han verkar vara en riktig hockeynörd som verkligen älskar sporten.

Sedan är självklart frågan om han kan omsätta det i praktiken och om han är skicklig nog taktiskt så att spelsystemet är funktionellt i SHL.

Kommentera

Sawchuk:
Tack för analysen. Vad menas med "B-området"?

Redigerad kommentar

Kommentera

« · 1693077