1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

496230 inlägg · 4089 ämnen

Matchtråd Brynäs-MoDo

« · 420503 · » Till forumet


Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Petey21: Osmakligt att håna Salo? Kliv ur mjärden välkommen till verkligheten så har det alltid varit och kommer alltid att förbli att man psykar motsåndarens "stjärnor" .Spelarna själva har ju sagt att det bara är roligt att publiken lever sig in.

Håller däremot med om att det är osmakligt att kasta grejer på motspelare trots att det bara är papper (matchprogram).
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Lunkan: Ursäkta en opartisk herre, men det som Foppa gjorde var ju att han inte gjorde nånting! Ta av cyklopen, snälla?
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Poffa: Diskuterar ni dom här tacklingarna änlite å göra i övik!? Foppa själv säger att det var onödigt gjort och då var det väl inte "ingenting" han gjorde. Möjligt att Malmström förstärkte det hela men det gjorde ju å andra sidan foppa själv när han "tokflög" in i sargen på Sjödins tryckare.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Petey21: Jag förstår att ni hemskt gärna vill bli av med det epitetet, men så lätt går det inte gosse!
Ni är fortfarande obestridlig 1:a!
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Har läst olika tidningskrönikor och på diverse forum och gästböcker för andra lag (både svenska och utländska) och i samtliga fall tycker de som har en åsikt om utvisningen på 2+1 att den var löjlig. De enda som tycker att det var ett "brutalt överfall" verkar vara Tommy Sjödin, Tomas Jonsson och diverse Brynäsare, men de står tämligen ensamma om att ha den åsikten. Men jag är väl inte förvånad över det, om man säger så, det är ju inte första gången... osmakligt av publiken att kasta grejer på Foppa och håna Salo och andra, istället för att lyfta fram sitt eget lag.

Härmed överlämnas titeln som landets överlägset mest enögda publik till Brynäs. Grattis! ;)
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
65selander:

När Foppa ledsnar på hockeyn kan han dra sig tillbaka med alla sina peningan och spela golf och klia sig på magen, Sjödin lär väl behöva jobbet som Clown för att överleva. Han verkar faktiskt ganska duktig på det...
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Poffa: Du skall nog se att det blir bättre när du får lite mat i dig!

Du kan ju måla det på Foppa också så kan dom åka på turné sedan när han lessnar på hockeyn
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Poffa: Vem bryr sig om petitesser?? :0)

Stäng av dom, säger jag bara, stäng av dom!
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Åke the Myth:

Det är en 2+10:a, inget matchstraff.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Lumber Jack:

"– Jag hoppas och tror verkligen inte att det var avsiktligt. Det var nog mer i stridens hetta och otur att han tog i för hårt."

Hårt? Tommy Sjödin borde kanske ta lite syrgas och se bilderna innan han fortsätter göra bort sig.

"Foppa hade pucken nära sargen i offensiv zon, då han crosscheckades i ryggen av Brynäsbacken – som blev utvisad.
– Jamen, det är skillnad. Då var det kamp. Då vet båda att det smäller och han har ryggen mot sargen, säger Sjödin."

Ryggen mot sargen? Som sagt var, clownnäsa, stora skor och ditmålade tårar och en ledsen min.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Jag skrev precis i vår gästbok att jag vill att disciplinnämnden tar en tiit på matchstraffet så att dom kan stänga av Lahti i 6 matcher för brist på verklighetsförankring o Malmström i 4 för filmning.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Poffa: Efter att läst Expressen kommer jag fram till att Tommy Sjödin fiskar efter ett nytt jobb efter hockeykarriären, som pajas. Det lär nog lösa sig, men knappast löna sig...
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
scim: Sant. Känns lite som ibland att spelarna ligger kvar o vrider sej för att det skall bli värre straff. Sen e dom uppe och spelar som inget hänt. Tycker dom skall gå in för att ta mer filmningar.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Stigsson:

Och sedan vad innebär det att skada en spelare? I fallet med Malmström verkade det väl mest som han tappade luften eller något för han spelade ju efter händelsen.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Albert Hall: Just det du beskriver finns väl angivet i regelboken. En händelse som ger en skada skall bestraffas hårdare än en händelse där ingen skada uppstår.

Citat från regelboken, regel 523 (Tackling bakifrån). "En spelare som åker på, hoppar på, otillåtet tacklar, eller på något sätt träffar motståndaren bakifrån skall, efter domarens omdöme, ådömas: Mindre straffet+Misconduct (2+10), större staffet+Game Misconduct (5+GM) eller Match penalty (MP)"

Formuleringen "eller på något sätt träffar motståndaren bakifrån" verkar ju mycket skum det innebär att om man som i Peters fall lägger handen på ryggen så är det en Tackling bakifrån.

Fortsättningen på regeln lyder "En spelare som med checking from behind skadar sin motståndare skall ådömas: Match penalty (MP)"

Alltså har domaren i det här fallet bedömt läget att vara en Checking from behind, motståndaren blev skadad och straffet bör då ha blivit MP inte 2+10. Sen att jag absolut inte är överrens med herr domare att den lilla handpåläggningen skall bedömas som en tackling bakifrån är en annan femma.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Till alla er oroliga som idogt skickade SMS och annat så kan jag meddela att piloten gjorde ett makalöst jobb med att tvinga ner kärran på banan och därför så missade jag bara första perioden.

Matchen då? Jansson och Hasse J bedrövliga, båda två. Enström också under all kritik, varför småpeta så? Hedin, Timander och Damgaard godkända men inte mer.

Forwardsmässigt så var Sedinkedjan bäst, men bara framåt. Såg virrigt ut i defensiven för den kedjan. Foppa, Warg och Salle såg okej ut men inte så mycket mer. Dock var Foppas skott något utav det mäktigaste jag skådat i ES. Svartvadet, Jocke L och Steen bedrövliga. Framför allt Svartvadet som verkade helt borta. Fjärdekedjan okej i sitt jobb, inte så mycket framåt, inte så mycket bakåt.

Salo tydligen lite darrig i första (hörsägen), sedan bättre och bättre för att i tredje vissa världsklass. Plocken på Dackells skott är storartad, samma sak på fotbollsmålvaktsräddningen a la Andreas Isaksson.

Domaren Lahti blandar och ger. Tyvärr så litar han alldeles för mycket på sina linjemän istället för att själv stå för sina beslut. Tvådomarsystem snarast, tack.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Albert Hall: Håller med dej i ditt resonemang. OFta är det ju så att saker som går illa åker automatiskt på hårdare straff även om dte inte var något från första början.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
mattias - 74:

Om någon av de två tacklingarna var värda en tia så är det Sjödins, men jag anser istället att Sjödin skulle haft en tvåa och Foppa ingenting alls.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Jag tyckte inte det var någon tackling. En lätt puff som fick lite olyckliga följder. Det som jag tycker kan vara intressant att diskutera är ju om en liten ojusthet som får allvarliga konsekvenser ska straffas hårdare än en stor ojusthet som inte råkar få några konsekvenser alls.

I detta fall blev jag i alla fall mest generad över domarens bedömning.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
NallePhu:

Jo men jag anser fortfarande att Sjödin skall ha 10 minuter för sin om inte kanske en 5:a. tacklingar i ryggen är ju som bekant livsfarliga
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
mattias - 74: Pga dommaren skulle markera kom inte här och tro att du får några fördelar Foppa!!
Men själva utv var löjlig Foppa petade BIF spelaren i ryggen och han stört dök och spelade rätt bra så jag vill ge han en oscar för showen han gjorde:)
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
mike66:

Ursäkta om jag lägger mig i men varför fick inte Sjödin 10 minuter för tacklingen på foppa som i mitt och jag tror de flesta tycker var mycket farligare. foppa bara puttade malmström litegrann, men visst 2 minuter max skulle han ha haft
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Frisco: Vem skulle haft en 2a eller 1a då enligt dig? Jag tycker nog alla var minst godkända. Tänk att skalan går till 6!
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Frisco: Dom måste alltså ha legat väldigt nära sitt max igår. Jobbig fortsättning?
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Intressant att se spelarbetygen i Arbetarbladet. Alla i Brynäs fick minst godkänt. Undrar hur de sett ut vid vinst? Bara 5:or?

Poängligan, Brynäs
Målvakt:
Johan Holmqvist 5
(Markus Korhonen)

Förstafemman:
Tommy Sjödin (hb) 5
Daniel Casselståhl (vb) 3
Björn Danielsson (hf) 3
Mikael Lind (c) 4
Andreas Dackell (vf) 4

Andrafemman:
Daniel Johansson (hb) 5
Mikko Kuparinen (vb) 3
Mikko Luovi (hf) 4
Tommi Miettinen (c) 3
Vesa Viitakoski (vf) 4

Tredjefemman:
Niklas Andersson (hb) 3
Sebastian Sulku (vb) 3
Henrik Malmström (hf) 3
Jakob Johansson (c) 3
Ove Molin (vf) 3

Extra forwards:
Jonas Soling 3
Nicklas Danielsson spelade ej

Extra back:
Mattias Karlsson spelade ej
Snittbetyg: 3,59

Poängligan, Modo
Målvakt:
Tommy Salo 4
(Mikael Zajkowski)

Förstafemman:
Tobias Enström (hb) 2
Jesper Damgaard (vb) 2
Peter Forsberg (hf) 3
Andreas Salomonsson (c) 2
Fredrik Warg (vf) 2

Andrafemman:
Mattias Timander (hb) 3
Pierre Hedin (vb) 3
Mattias Weinhandl (hf) 4
Henrik Sedin (c) 5
Daniel Sedin (vf) 5

Tredjefemman:
Hans Jonsson (hb) 1
Lars Jansson (vb) 1
Joakim Lindström (hf) 2
Alexander Steen (c) 2
Per Svartvadet (vf) 1

Fjärdefemman:
Oscar Hedman spelade ej
Jan Öberg spelade ej
Magnus Hedlund (hf) 3
Magnus Gästrin (c) 3
Peter Öberg (vf) 3
Snittbetyg: 2,68

Poängförklaringar:
6: Landslagsklass 5: Mycket bra 4: Bra.
3: Godkänd. 2: Kan bättre. 1: Dålig.
-: Spelade för lite för att bedömas.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
knaskamilla: Se på: www.hockeyligan.se före 12 idag. www.svt.se
SE SE SE!
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
knaskamilla: Du kan lita på mig som är helt opartisk i frågan. Det Floppa gjorde hör inte hemma på en rink, varken ute eller inne. Jamenar, åka och småbuttas sädära på folk. Nä det ska smälla rejält om det ska buttas och stångas på rinken. Sånt där fjolleri håller bara flickor på med.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
SCIM! Jag vill också se. Jag litar på att du klipper ihop alla godbitar så att jag kan titta på dem imorgon. Hur kul är det att följa en debatt där man inte har någon aning om vilka som har rätt, liksom?
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Lunkan: Helt opartisk i den här svåra frågan så kan jag skriva under på att Brynäs skulle ha vunnit om det funnits någon som helst hockeyrättvisa i det här landet.

ZZZZZzzzzzzZZZZZZZäta på er...ZZZzzzZZZZzzZäta
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
solomoniac: det var ditt inlägg jag syftade på om nån nu bryr sig (troligtvis inte men nu är det klargjort iaf)
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
scim: Du skulle skrivit detta inlägg för 1 timme sen så skulle denna gästbok inte varit lika sandlådig!

3-3 var väl hyffsat rättvist även om jag lite partiskt tycker att BIF låg lite närmare segern.

Godnatt hockeydårar
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
solomoniac: 101 inlägg blir det väl....?
Nä, du hade inte heller ngt att säga om dom....
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
solomoniac:

Bra avrundning av ett ämne som härmed bör ses som avslutat.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Fantastiskt med 100 inlägg om två utvisningar. Så hemskt mycket finns det väl ändå inte att säga om dom.

Sjödin: Klubban i ryggen på foppa. Två minuter och det var väl helt riktigt. Men speciellt fult var det ju inte.

Foppa: Puff i ryggen. Möjligen två minuter för interference, svårt att säga efter att bara sett matchen på teve.

Malmström: Om han inte filmade är han inte tränad för att spela i elitserien. Punkt.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Det här hör ju inte hit, men drygt 5.700 pers på Hovet måste ju vara långt från slutsålt. Så inte ens ett fyndpris på 1200 kronor för samtliga matcher i grundserie plus slutspel samt en replica är tydligen tillräckligt.
Det är väl fotbollens fel, antar jag...
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Salle: "Mina njurar sitter ca 20cm nedanför där Foppa "puffar" Malmström, I min biologibok kallades det området för skuldror."

Jaså, dina sitter 20cm nedanför. Då behöver jag ingen biologibok för att konstatera att ditt arsle är utrustat med 2 njurar.
Ta´t lugnt när du sätter dig ner.... ;-)
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Huge: Äh, hade Tomas Jonsson haft en klubba i händerna så hade han nog gjort en "Bäckman" ikväll. ;)
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Huge: Tror nog inte att Djoos vill leka med tvillingarna något mera :)
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Huge: Mina njurar sitter ca 20cm nedanför där Foppa "puffar" Malmström, I min biologibok kallades det området för skuldror.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Paddan: "Riktigt trevlig match och faktiskt skönt att se att Brynäs för ovanlighetens skull inte åkte lämmeltåg efter domaren efter varje avblåsning... :)"

Akta dig så att vi inte kallar in Djoos igen.... ;-))
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Salle: Knuffen utdelades bakifrån och tar väl ungefär i njurtrakten, som det ser ut. Var har du dina njurar?
Donerat bort dom, eller....?
Min teori baseras på vad jag sett. Malmström försvinner ur bild efter knuffen, ngt lätt nedböjd och med knapp styrfart mot sargen. Har svårt att se att den eventuella sargkrocken skall ha tagit illa.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Huge: Jomenvisst, trötthet och viss avslappning kan nog ha inverkat en hel del. Ser dock väldigt oskyldigt ut på tv-bilderna. Eftersom jag inte sett vad som hände på det ställe där kamerorna inte filmade så är det väl onödigt att spekulera alltför mycket, utan bara inse att det var en olycklig sekvens i matchen.

Sjödins knuff på Foppa tycker jag faktiskt inte var så allvarlig.

Riktigt trevlig match och faktiskt skönt att se att Brynäs för ovanlighetens skull inte åkte lämmeltåg efter domaren efter varje avblåsning... :)
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Huge: Du kan ju inte ha sett sekvensen det är ju nåt som är säkert.

"tagit olyckligt i njurtrakten" - Då har Malmström en något underlig organdisposition i sin kropp.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Paddan: Han blev väl heller inte allvarligt skadad. Däremot tror jag att Malmström kan ha varit avslappnad när han är på väg att byta. Foppas dutt kan ha tagit olyckligt i njurtrakten. Ibland kan en till synes lätt knuff bita mer än man tror.
Ngn förespråkade tidigare införandet av 2-domarsystem. I samma andetag raljerar man över att linjemännen går in och påpekar saker som domaren inte sett. Konstig logik.
Sjödins knuff på Foppa var ju lika lätt som den Malmström fick. Foppa var inte riktigt i balans och fick en vänsterhandske i ryggen, en dutt som sker i så gott som samtliga närkamper av samma slag. Denna gång resulterade det i kvittering. Surt för oss, tur för er.
För övrigt en bra premiärmatch där vi låg närmast en 3-poängare.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
scim: Personligen tycker jag att det är starkt av Foppa att visa hur säker han är på sin manlighet och sexualitet så att han törs klappa en annan kille lite smekfullt inför hundratusentals TV-tittare...
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
scim: Ja om det kan ge dig en god nattsömn så ska du få det ;)
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Salle: Japp så var det nog säkerligen
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
RavenLord:

Fast jag får sista ordet.
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
scim: Nu är du så där barnslig igen så jag ska ej svara på det och du får gå ovetandes ;)
Kommentera

Sv: Matchtråd Brynäs-MoDo
Paddan: Fartökningen kom ju naturligtvis efteråt, det ser ju alla.
Kommentera

« · 420503 · »